Reload: Super Mario World
Nieuws

Reload: Super Mario World

Super Mario World opende mijn ogen voor wat videogames allemaal konden doen. Dat klinkt misschien een beetje vreemd, maar voor ik deze lanceringsgame voor de SNES had ik nog nooit een spel gespeeld waarin er meerdere routes door de spelwereld waren. Ik had ook nog nooit een spel gezien die nieuwsgierige spelers zo goed wist te belonen met geheime levels. En misschien nog wel het belangrijkste: ik had nog niet eerder een game gespeeld waarin vliegen zo verschrikkelijk fijn voelde.

Super Mario World heeft op heel veel spelers dat effect gehad, maar zo verschrikkelijk lovend was niet iedereen toen het spel op de markt verscheen. De strijd tussen Nintendo en Sega was op zijn hoogtepunt en terwijl die eerste met trots de vierde Mario-platformer op de markt bracht, kwam Sega met iets compleet anders op de proppen. Sonic was alles wat deze nieuwe Mario niet was. Dankzij zijn snelheid en de flitsende graphics was Sonic stoer en een beetje gevaarlijk. Iets dat je over de nieuwe Mario niet kon zeggen.

©GMRimport

Onnodige kritiek

Zelfs Shigeru Miyamoto gaf jaren later aan de druk gevoeld te hebben tijdens de ontwikkeling van Super Mario World. Hij had liever nog wat langer aan de game gewerkt, maar moest noodgedwongen geplande onderdelen schrappen om de game af te hebben voor de release van de SNES.

Het voelt raar om die kritiek van een van de makers zelf te horen, want Super Mario World doet eigenlijk niets fout. Het is misschien niet de gigantische sprong voorwaarts die de eerste Super Mario Bros. of het latere Super Mario 64 was, maar het spel barst alsnog van de creativiteit.

©GMRimport

Star World

De lijst van onderdelen die World aan het Mario-canon toevoegde is namelijk behoorlijk. De game bevat de introductie van Yoshi, de eerste keer dat het mogelijk is om te saven in een Mario-platformer en voegt het idee van alternatieve uitgangen toe. Het is misschien ook niet de moeilijkste game uit de serie, maar dat is niet eens zo’n groot probleem. Het idee dat er zoveel andere wegen zijn om Bowsers ondergrondse kasteel te bereiken geeft genoeg motivatie om ieder level op tal van andere manieren opnieuw te spelen.

De kers op de taart voor wie ieder level uit wist te pluizen is het legendarische Star Road. Deze speciale sub-wereld bevat speciaal gekleurde Yoshi’s en geeft je pas toegang tot het volgende level als je de geheime uitgang weet te vinden. Deze stervormige route afleggen is al een prestatie, maar in het hart van deze wereld schuilt een nog groter geheim. Een reeks van bizar getitelde levels (Gnarly, Tubular, Way Cool) brengen je naar het grootste geheim in het spel.

©GMRimport

Speurtocht

De verborgen onderdelen van Super Mario World waren juist zo indrukwekkend, omdat er nog geen internet als naslagwerk was waar je alle wegen naar de speciale levels kon terugvinden. Je moest het zelf maar uit zien te vogelen of via iemand anders te weten komen. Het was absoluut niet onmogelijk om het allemaal zelf te vinden met wat geduld en vrije tijd, maar het gevoel van verwondering wanneer je eenmaal iets nieuws had ontdekt wordt vandaag de dag waarschijnlijk nooit meer geëvenaard.

Dat bijzondere gevoel van ontdekking is er vandaag de dag misschien niet meer, maar Super Mario World is alsnog bijzonder goed oud geworden. Technisch gezien was het nooit echt een hoogvlieger en dat lijkt de game alleen maar te helpen. Het spel ziet er nog net zo vrolijk en kleurrijk uit als toen. Nog knapper is het feit dat het allemaal ook nog eens bijzonder fijn speelt. Yoshi’s is een geweldige toevoeging, maar de cape, de ballon die Mario opblaast en zijn nieuwe draaisprong zorgen ook op gameplaygebied nog voor genoeg plezier.

Super Mario World wordt dit jaar 29. Er zijn maar weinig andere games van die leeftijd die nog zo goed speelbaar zijn voor fans van het eerste uur én voor nieuwe spelers. Super Mario was altijd al goed, maar met deze game werd het personage tijdloos.

Meer Reloads:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Silent Hill 2-patch voor PS5 Pro-glitches uitgebracht, spelers ontevreden
Nieuws

Silent Hill 2-patch voor PS5 Pro-glitches uitgebracht, spelers ontevreden

Eerder werd al beloofd dat dit opgelost zou worden

Bloober Team heeft een update voor de Silent Hill 2-remake uitgebracht die volgens hen de grafische problemen die met de PS5 Pro-update zijn meegekomen oplost.

Eerder bleek al dat dat PSSR, de ai-gedreven upscaletechnologie van de PS5 Pro, er voor zorgde dat de graphics van de game soms instabiel oogden en er zogeheten 'shimmering' zichtbaar was; een soort flikkering of ruis op in-game oppervlakten.

Ontwikkelaar Bloober Team liet eerder deze week al weten dit te onderzoeken, en inmiddels is patch 1.06 uitgebracht. Deze patch zou de "grafische glitches" in de game op PS5 Pro wegpoetsen. Daarnaast worden er diverse andere bugs in zowel de PS5- als de pc-versie aangepakt. Meer informatie is hier te vinden.

Ondanks de goede bedoelingen zijn de reacties van spelers op social media niet mals. Gamers claimen dat de update diverse problemen in de PS5 Pro-versie van de game niet oplost, en dat het spel daardoor nog altijd lelijker oogt dan op een reguliere PS5.

De Silent Hil 2-remake is zoals gezegd beschikbaar op PlayStation 5 en pc. Eerder bleek nog dat de game minstens jaar console-exclusief blijft voor PS5 - vanaf 8 oktober 2025 kan de game eventueel ook op andere consoles uitkomen.

Silent Hill 2 verscheen begin dit millennium op PlayStation 2, Xbox en pc. Het wordt door velen gezien als het beste deel in de survivalhorrorreeks. In het spel reist hoofdpersonage James Sunderland af naar het stadje Silent Hill nadat hij een brief van zijn overleden vrouw ontvangt. Daar komt hij in een bij tijden surrealistisch horrorscenario terecht. Buiten de setting heeft Silent Hill 2 qua verhaal geen connecties met het eerste deel, en zijn het spel en de aankomende remake van Bloober Team dus toegankelijk voor nieuwe spelers.

Tom Kerkhof gaf een 8,5 aan de game in de Gamer.nl-review: "Silent Hill 2 is een sfeervolle en vooral getrouwe remake, die het fantastische verhaal van de klassieker uit 2001 in een modern, toegankelijker jasje steekt."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Black Myth: Wukong-maker hint naar 'verrassingen' later dit jaar
Nieuws

Black Myth: Wukong-maker hint naar 'verrassingen' later dit jaar

Ontvangt de populaire actiegame een uitbreiding?

Black Myth: Wukong-fans kunnen zich klaarmaken voor een "aantal verrassingen" later dit jaar.

Dat heeft regisseur Feng Ji aangekondigd op de Golden Joystick Awards die eerder deze week werden uitgereikt. Daar won Black Myth: Wukong de award voor game van het jaar.

"Je hebt de game misschien al uitgespeeld", zo opperde Feng Ji. "Dat is prima. Blijf ons volgen en misschien komen er wat verrassingen voorbij later dit jaar." Hoewel de ontwikkelaar niet duidelijk maakte waar het precies om gaat, hopen fans dat hiermee downloadbare content voor de game wordt bedoeld.

Black Myth: Wukong verscheen in augustus voor PlayStation 5 en pc. Het op Unreal Engine 5 ontwikkelde spel is min of meer een vertolking van en een vervolg op het bekende Chinese verhaal Journey to the West. In dit verhaal is de Monkey King vijfhonderd jaar gevangen onder de Wy Zhi Shan-berg.

De game is een singleplayer actie-rpg waarin spelers als de 'Destined One' door een grote verscheidenheid aan gebieden reizen geïnspireerd door het hierboven genoemde verhaal, terwijl men in actievolle gevechten beland.

Marcel Vroegrijk beloonde het spel met een 8 in de Gamer.nl-recensie: "Black Myth: Wukong doet meer dingen goed dan fout. Het begint wat eigenaardig, speelt soms stroef en de onophoudelijke stroom aan bazen komt je vroeg of laat de neus uit. Maar het zit verrassend slim in elkaar en voelt vooral erg verfrissend, ook al heb je ‘het verhaal’ van Journey to the West ongetwijfeld al een keer gehoord of gezien."

Zover bekend moet er ook nog altijd een Xbox Series-versie van het spel uitkomen, al is niet duidelijk wanneer. Op 12 december komt er in ieder geval een fysieke PlayStation 5-versie van de game uit.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!