Reload: Super Mario World
Nieuws

Reload: Super Mario World

Super Mario World opende mijn ogen voor wat videogames allemaal konden doen. Dat klinkt misschien een beetje vreemd, maar voor ik deze lanceringsgame voor de SNES had ik nog nooit een spel gespeeld waarin er meerdere routes door de spelwereld waren. Ik had ook nog nooit een spel gezien die nieuwsgierige spelers zo goed wist te belonen met geheime levels. En misschien nog wel het belangrijkste: ik had nog niet eerder een game gespeeld waarin vliegen zo verschrikkelijk fijn voelde.

Super Mario World heeft op heel veel spelers dat effect gehad, maar zo verschrikkelijk lovend was niet iedereen toen het spel op de markt verscheen. De strijd tussen Nintendo en Sega was op zijn hoogtepunt en terwijl die eerste met trots de vierde Mario-platformer op de markt bracht, kwam Sega met iets compleet anders op de proppen. Sonic was alles wat deze nieuwe Mario niet was. Dankzij zijn snelheid en de flitsende graphics was Sonic stoer en een beetje gevaarlijk. Iets dat je over de nieuwe Mario niet kon zeggen.

©GMRimport

Onnodige kritiek

Zelfs Shigeru Miyamoto gaf jaren later aan de druk gevoeld te hebben tijdens de ontwikkeling van Super Mario World. Hij had liever nog wat langer aan de game gewerkt, maar moest noodgedwongen geplande onderdelen schrappen om de game af te hebben voor de release van de SNES.

Het voelt raar om die kritiek van een van de makers zelf te horen, want Super Mario World doet eigenlijk niets fout. Het is misschien niet de gigantische sprong voorwaarts die de eerste Super Mario Bros. of het latere Super Mario 64 was, maar het spel barst alsnog van de creativiteit.

©GMRimport

Star World

De lijst van onderdelen die World aan het Mario-canon toevoegde is namelijk behoorlijk. De game bevat de introductie van Yoshi, de eerste keer dat het mogelijk is om te saven in een Mario-platformer en voegt het idee van alternatieve uitgangen toe. Het is misschien ook niet de moeilijkste game uit de serie, maar dat is niet eens zo’n groot probleem. Het idee dat er zoveel andere wegen zijn om Bowsers ondergrondse kasteel te bereiken geeft genoeg motivatie om ieder level op tal van andere manieren opnieuw te spelen.

De kers op de taart voor wie ieder level uit wist te pluizen is het legendarische Star Road. Deze speciale sub-wereld bevat speciaal gekleurde Yoshi’s en geeft je pas toegang tot het volgende level als je de geheime uitgang weet te vinden. Deze stervormige route afleggen is al een prestatie, maar in het hart van deze wereld schuilt een nog groter geheim. Een reeks van bizar getitelde levels (Gnarly, Tubular, Way Cool) brengen je naar het grootste geheim in het spel.

©GMRimport

Speurtocht

De verborgen onderdelen van Super Mario World waren juist zo indrukwekkend, omdat er nog geen internet als naslagwerk was waar je alle wegen naar de speciale levels kon terugvinden. Je moest het zelf maar uit zien te vogelen of via iemand anders te weten komen. Het was absoluut niet onmogelijk om het allemaal zelf te vinden met wat geduld en vrije tijd, maar het gevoel van verwondering wanneer je eenmaal iets nieuws had ontdekt wordt vandaag de dag waarschijnlijk nooit meer geëvenaard.

Dat bijzondere gevoel van ontdekking is er vandaag de dag misschien niet meer, maar Super Mario World is alsnog bijzonder goed oud geworden. Technisch gezien was het nooit echt een hoogvlieger en dat lijkt de game alleen maar te helpen. Het spel ziet er nog net zo vrolijk en kleurrijk uit als toen. Nog knapper is het feit dat het allemaal ook nog eens bijzonder fijn speelt. Yoshi’s is een geweldige toevoeging, maar de cape, de ballon die Mario opblaast en zijn nieuwe draaisprong zorgen ook op gameplaygebied nog voor genoeg plezier.

Super Mario World wordt dit jaar 29. Er zijn maar weinig andere games van die leeftijd die nog zo goed speelbaar zijn voor fans van het eerste uur én voor nieuwe spelers. Super Mario was altijd al goed, maar met deze game werd het personage tijdloos.

Meer Reloads:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe
Nieuws

Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe

Ook is de 'Final Confrontation' nu beschikbaar

De tweede grote update voor de early access-versie van Hades 2 is uitgekomen, genaamd Warsong Update.

Een van de grootste toevoegingen van de update is een nieuwe Olympian in de vorm van de god van de oorlog, oftewel Ares. Spelers kunnen diverse moves van dit personage overnemen en gebruiken. Ares kwam ook al in de eerste Hades voor, maar is van een redesign voorzien in het vervolg.

Verder is er een zogeheten 'Final Confrontation' toegevoegd voor mensen die het oppervlak bereiken aan het einde van de game. "Kom er achter wat er voorbij de Guardian of Olympus ligt... als je durft!"

Verder zijn er meer dan tweeduizend nieuwe ingesproken zinnen toegevoegd, is de Altar of Ashes verbeterd met nieuwe art en Arcada-effecten en zijn er diverse nieuwe details en interacties in de game te vinden, waaronder de mogelijkheid om een duet te zingen in de Crossroads.

Een compleet overzicht van alle inhoud van de update is op Steam te vinden, en hieronder kan een trailer worden bekeken waarin de nieuwe content ook wordt uitgelicht. Afgelopen oktober verscheen de eerste grote update voor de game.

Over Hades 2 gesproken: er ontstond eerder deze week enige controverse toen stemacteur Marin Miller, die de stem van Athena in beide Hades-game inspreekt, ontwikkelaar Supergiant Games min of meer beschuldigde van het recasten van het personage in verband met de huidige acteursstaking in de game-industrie. Hoewel niet direct de ontwikkelaar werd genoemd, werd er wel naar gehint met woorden als 'super' en 'giant' in caps lock geschreven. Supergiant Games bracht een beknopte reactie naar buiten waarin het bedrijf meldt dat er geen sprake is van een recast en dat het bedrijf wil blijven samenwerken met alle stemacteurs.

Hades 2 speelt zich in hetzelfde universum af als de eerste game, maar heeft ditmaal een vrouwelijk hoofdpersonage in de vorm van Melinoë. Dit is de zus van Zagreus - ze wordt ook wel de prinses van de onderwereld genoemd. Ze heeft als doel om Chronos te doden, de god van de tijd. Melinoë kan onder andere van hekserij gebruikmaken. Het vervolg op de succesvolle game is als early access-spel verkrijgbaar via Steam en Epic Games Store.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit
Nieuws

Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit

Degene die de game koopt kan met zoveel vrienden als gewenst spelen

De zogeheten 'Friend Pass' voor Split Fiction, waarmee een tweede persoon de game gratis mee kan spelen, bevat cross-play-functionaliteit. Het maakt dus niet uit op welk systeem de tweede persoon speelt.

Dat werd via een FAQ en onderstaande trailer onthuld. Net zoals It Takes Two, de vorige game van Hazelight Studios, wordt Split Fiction geleverd met een Friend Pass. Omdat de game alleen in co-op speelbaar is, hoeft maar één speler het spel aan te schaffen. De bijgeleverde Friend Pass kan vervolgens met een andere speler gedeeld worden om de game samen te doorlopen.

Nu is dus duidelijk dat het niet uitmaakt op welk systeem de betreffende vriend of vriendin speelt - de Friend Pass is geheel cross-play en werkt dus op alle platforms. Wanneer men de game samen doorloopt, maakt het dus niet uit wie er op pc, PlayStation 5 of Xbox Series-consoles speelt. Wel heeft iedereen een EA-account nodig om de game te spelen.

De FAQ onthult nog een interessant feitje over de Friend Pass: deze kan oneindig worden gebruikt met een onbeperkt aantal vrienden. Hoewel het niet aan meerdere spelers tegelijk uitgedeeld kan worden, betekent dit wel dan iemand die de game koopt, het spel eerst met iemand kan doorlopen en daarna weer met iemand anders. Het dus dus niet een code die maar eenmalig werkt.

Aangezien de persoon die de game heeft gekocht bepaalt vanaf en tot waar gespeeld wordt, kunnen er zelfs verschillende vrienden ingeroepen worden voor verschillende secties van de game. Mensen die de game via de Friend Pass spelen, slaan hun progressie wel op, mochten ze ooit bijvoorbeeld zelf de game aanschaffen en verder willen spelen. Trophies en Achievements worden echter alleen ontgrendeld door eigenaren van de game.

Tot slot kan Split Fiction ook geheel offline in co-op gespeeld worden op hetzelfde systeem als daar behoefte aan is. Daar is de Friend Pass logischerwijs niet voor nodig.

Hazelight specialiseert zich in het ontwikkelen van games die coöperatief gespeeld moeten worden. Split Fiction is dan ook een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Split Fiction verschijnt op 6 maart voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!