Reload: Skate
Nieuws

Reload: Skate

Waarom weigert EA een nieuwe Skate te maken? Het is nog steeds een van de grootste raadsels uit de industrie, want met de jaren lijken de Skate-games alleen maar geliefder te worden. Smeekbedes voor een vierde Skate onder ieder nieuwtje over een EA-game zijn alledaags geworden en op YouTube doet Skate het nog steeds extreem goed. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat spellen die draaien om skateboarden samen met Skate van de aardbodem lijken te zijn verdwenen.

Dat lijkt op het eerste gezicht niet zo’n enorme ramp, want hoeveel games over andere extreme sporten zie je vandaag de dag nog? Skateboarden heeft echter een bepaalde tijdloze kwaliteit die ervoor zorgt dat het nooit echt uit de mode raakt. De vraag om een nieuwe Skate voelt daarom volledig gegrond. Er is een gapend gat dat EA al heel lang geleden had moeten opvullen met een manual, grind en kickflip.

©GMRimport

Nog steeds uniek

Tot die tijd moeten de eerste drie Skate-games maar weer gespeeld worden en dat is eigenlijk geen straf. Skate is namelijk zo’n zeldzame game die maar niet gaat vervelen. Dat heeft grotendeels te maken met de besturing, die nog steeds erg uniek aanvoelt.

Met de linker stick stuur je je zelfgemaakte of echt bestaande skater de juiste richting op. De echte ster is de rechter stick op de controller, die gereserveerd is voor het uitvoeren van tricks. Met snelle bewegingen – een halve cirkel, een korte tik van onder naar boven – doet je skater een ollie of een ander trucje. Gecombineerd met verschillende knoppencombinaties, bestaat er een bijzonder veelzijdig systeem waarin je indrukwekkende combo’s kunt uitvoeren en waar je daadwerkelijk moeite voor moet doen.

Skate draait veel meer om het perfectioneren van die ene spot.

-

Écht skaten

Hoe anders was dat bij de grote concurrent van Skate destijds. De Tony Hawk-games lieten je de meest bizarre stunts uitvoeren via knoppencombinaties die zo in een vechtspel hadden kunnen zitten. Het was tof en onmiskenbaar geïnspireerd op skateboarden, maar met ieder melig en maf nieuw deel begon het steeds minder op het echte werk te lijken. Skate bracht wat meer realisme terug naar de straatsport. Gigantische combo’s die je in een onafgebroken truc door een heel level brengen zitten er niet in. Skate draait veel meer om het perfectioneren van die ene spot.

Niet voor niets emuleert Skate kundig skatevideo’s. Deze filmpjes – vaak gefilmd met een groothoeklens – zijn in feite montages van de momenten waarin lastige tricks na veel proberen succesvol worden uitgevoerd. Skate heeft ongeveer hetzelfde perspectief en daagt je ook geregeld uit om een specifieke plek te overmeesteren met een minstens zo specifiek trucje. Fijn hierbij is dat je je zelfgemaakte skatevideo gemakkelijk even terug kunt spoelen. Op die manier hoef je niet helemaal terug een heuvel omhoog te skaten om een mislukte stunt nog een keer te proberen. Het draait uiteindelijk allemaal om de goede beelden die je schiet op deze plekken.

©GMRimport

Skatecultuur

Mislukte stunts spelen ook een rol. Met wat lompe ragdoll physics en een scoretabel die bijhoudt hoeveel botten je hebt gebroken bij een val, ontstaat er een heel nieuw onderdeel van de gameplay. Zo hard mogelijk onderuit gaan is misschien ondergeschikt aan het uitvoeren van geslaagde tricks in het spel, maar het is eigenlijk minstens zo leuk. Dat weet Skate ook en daarom zijn er speciale uitdagingen waarin je zo ongelukkig mogelijk op het asfalt terecht moet zien te komen. De wereld biedt er genoeg mooie plekken voor.

De skatezandbak waar je doorheen rolt steekt namelijk uitstekend in elkaar. De open wereld is gebaseerd op een paar echte steden, zoals San Francisco en Barcelona, en is daarmee overtuigend genoeg. Uiteindelijk is San Vanelona vooral een speelplaats vol schansen en rails om op te grinden, maar omdat ieder gebied aan elkaar vast zit, voelt het toch als een geheel in plaats van een serie van skateparken. De beste opnames maak je namelijk op relingen van trappen, moderne kunstwerken en stoepranden.

Skate weet het gevoel van een Do-It-Yourself skatecrew geweldig na te bootsen. Het gaat niet zozeer om de X-Games – al kun je daar in dit spel wel aan deelnemen – maar om je creativiteit met de beperkte middelen die je hebt: je skateboard en een stad vol beton om de meest zieke tricks te doen. Het is schandalig dat EA niet beseft dat daar nog steeds goud in zit.

Meer Reloads:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak
Nieuws

Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak

Australische YouTuber Karl Jobst moet schadevergoeding betalen

Billy Mitchell, de voormalige recordhouder in Donkey Kong, heeft een rechtszaak gewonnen van de Australische YouTuber Karl Jobst. De rechter bepaalde dat er sprake was van smaad.

Jobst claimde in meerdere YouTube-video's dat Mitchell vals had gespeeld om de hoogste highscore in Donkey Kong te behalen. Mitchell verzet zich al jaren tegen dergelijke claims. Jobst claimde in zijn video's ook dat YouTuber Ben Smith (Apollo Legend) zelfmoord pleegde omdat Mitchell in 2020 een rechtszaak van hem won.

Mitchell klaagde Jobst aan voor smaad en heeft van rechter Ken Barlow in Brisbane gelijk gekregen. Jobst moet Mitchell 300.000 Australische dollar (173.881,50 euro) in schadevergoeding betalen, en nog eens 50.000 Australische dollar voor een andere video waarin Jobst de spot dreef met Mitchells aanklacht.

Jobst verontschuldigde zich op social media richting zijn fans. Sommigen van hen hebben meebetaald aan de kosten verbonden aan de rechtszaak. "De rechter achtte Billy een geloofwaardige getuige en geloofde alles. Vanaf dat moment kon ik niets meer doen om mijzelf te redden. Ik ga mijn opties overwegen." Mitchell gaf op social media aan "van de geur van winst in de avond te houden" en bedankte iedereen die hem steunde.

Mitchell werd vooral bekend in de jaren tachtig en negentig dankzij highscores in games als Donkey Kong en Pac-Man. In de documentaire The King of Kong: A Fistful of Quarters werd hij afgeschilderd als de aardsvijand van Steve Wiebe, de de highscore van Mitchell probeerde te verslaan. Tegenwoordig heeft Robbie Lakeman de hoogste score in Donkey Kong.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen

Met Robocop: Rogue City, The Texas Chain Saw Massacre en meer

Mensen kunnen vanaf vandaag de PlayStation Plus Essential-games van april claimen.

Zoals vorige week werd bekendgemaakt, gaat het om drie spellen, waaronder Robocop: Rogue City. Die game verscheen oorspronkelijk in het najaar van 2023 en werd goed ontvangen door critici en fans. In de first-person game moeten spelers als de robotagent de straten van Old Detroit misdaadvrij houden. De game is alleen op PlayStation 5 speelbaar.

De andere games die nu geclaimd kunnen worden zijn The Texas Chain Saw Massacre (PS5 en PS4) en Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory (voor PS4, maar ook op PS5 speelbaar). Alle drie de games kunnen tot 5 mei door alle PlayStation Plus-leden geclaimd worden. Hieronder zijn meer beelden van alle drie de games te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!