Reload: Skate
Nieuws

Reload: Skate

Waarom weigert EA een nieuwe Skate te maken? Het is nog steeds een van de grootste raadsels uit de industrie, want met de jaren lijken de Skate-games alleen maar geliefder te worden. Smeekbedes voor een vierde Skate onder ieder nieuwtje over een EA-game zijn alledaags geworden en op YouTube doet Skate het nog steeds extreem goed. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat spellen die draaien om skateboarden samen met Skate van de aardbodem lijken te zijn verdwenen.

Dat lijkt op het eerste gezicht niet zo’n enorme ramp, want hoeveel games over andere extreme sporten zie je vandaag de dag nog? Skateboarden heeft echter een bepaalde tijdloze kwaliteit die ervoor zorgt dat het nooit echt uit de mode raakt. De vraag om een nieuwe Skate voelt daarom volledig gegrond. Er is een gapend gat dat EA al heel lang geleden had moeten opvullen met een manual, grind en kickflip.

©GMRimport

Nog steeds uniek

Tot die tijd moeten de eerste drie Skate-games maar weer gespeeld worden en dat is eigenlijk geen straf. Skate is namelijk zo’n zeldzame game die maar niet gaat vervelen. Dat heeft grotendeels te maken met de besturing, die nog steeds erg uniek aanvoelt.

Met de linker stick stuur je je zelfgemaakte of echt bestaande skater de juiste richting op. De echte ster is de rechter stick op de controller, die gereserveerd is voor het uitvoeren van tricks. Met snelle bewegingen – een halve cirkel, een korte tik van onder naar boven – doet je skater een ollie of een ander trucje. Gecombineerd met verschillende knoppencombinaties, bestaat er een bijzonder veelzijdig systeem waarin je indrukwekkende combo’s kunt uitvoeren en waar je daadwerkelijk moeite voor moet doen.

Skate draait veel meer om het perfectioneren van die ene spot.

-

Écht skaten

Hoe anders was dat bij de grote concurrent van Skate destijds. De Tony Hawk-games lieten je de meest bizarre stunts uitvoeren via knoppencombinaties die zo in een vechtspel hadden kunnen zitten. Het was tof en onmiskenbaar geïnspireerd op skateboarden, maar met ieder melig en maf nieuw deel begon het steeds minder op het echte werk te lijken. Skate bracht wat meer realisme terug naar de straatsport. Gigantische combo’s die je in een onafgebroken truc door een heel level brengen zitten er niet in. Skate draait veel meer om het perfectioneren van die ene spot.

Niet voor niets emuleert Skate kundig skatevideo’s. Deze filmpjes – vaak gefilmd met een groothoeklens – zijn in feite montages van de momenten waarin lastige tricks na veel proberen succesvol worden uitgevoerd. Skate heeft ongeveer hetzelfde perspectief en daagt je ook geregeld uit om een specifieke plek te overmeesteren met een minstens zo specifiek trucje. Fijn hierbij is dat je je zelfgemaakte skatevideo gemakkelijk even terug kunt spoelen. Op die manier hoef je niet helemaal terug een heuvel omhoog te skaten om een mislukte stunt nog een keer te proberen. Het draait uiteindelijk allemaal om de goede beelden die je schiet op deze plekken.

©GMRimport

Skatecultuur

Mislukte stunts spelen ook een rol. Met wat lompe ragdoll physics en een scoretabel die bijhoudt hoeveel botten je hebt gebroken bij een val, ontstaat er een heel nieuw onderdeel van de gameplay. Zo hard mogelijk onderuit gaan is misschien ondergeschikt aan het uitvoeren van geslaagde tricks in het spel, maar het is eigenlijk minstens zo leuk. Dat weet Skate ook en daarom zijn er speciale uitdagingen waarin je zo ongelukkig mogelijk op het asfalt terecht moet zien te komen. De wereld biedt er genoeg mooie plekken voor.

De skatezandbak waar je doorheen rolt steekt namelijk uitstekend in elkaar. De open wereld is gebaseerd op een paar echte steden, zoals San Francisco en Barcelona, en is daarmee overtuigend genoeg. Uiteindelijk is San Vanelona vooral een speelplaats vol schansen en rails om op te grinden, maar omdat ieder gebied aan elkaar vast zit, voelt het toch als een geheel in plaats van een serie van skateparken. De beste opnames maak je namelijk op relingen van trappen, moderne kunstwerken en stoepranden.

Skate weet het gevoel van een Do-It-Yourself skatecrew geweldig na te bootsen. Het gaat niet zozeer om de X-Games – al kun je daar in dit spel wel aan deelnemen – maar om je creativiteit met de beperkte middelen die je hebt: je skateboard en een stad vol beton om de meest zieke tricks te doen. Het is schandalig dat EA niet beseft dat daar nog steeds goud in zit.

Meer Reloads:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes
Nieuws

Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes

Ook moet de game worden aangepast om jeugdige spelers te beschermen

Cognosphere, de ontwikkelaar van de free-to-play-game Genshin Impact, moet 20 miljoen dollar betalen en aanpassen hoe het lootboxes verkoopt in de game. Dit naar aanleiding van een aanklacht van de Amerikaanse Federal Trade Commission.

Het bedrijf, dat in de Verenigde Staten onder de naam HoYoverse bekendstaat, schikte met de FTC, waarbij bovenstaande straffen onder het oordeel vallen. De FTC claimt dat Genshin Impact de echte kosten van in-game transacties probeert te verbergen en dat het niet duidelijk is hoeveel kans spelers hebben om zeldzame items uit deze lootboxes te halen.

Naast de boete van 20 miljoen dollar moet Cognosphere er voor zorgen dat spelers onder de 16 jaar zonder toestemming van ouders geen lootboxes meer kunnen kopen in de game. Daarbij zou het bedrijf ook persoonsgegevens van jeugdige spelers hebben verzameld, waar het ook mee moet stoppen. Daarbij moet alle verzamelde data van spelers van 13 jaar of jonger worden gewist.

Cognosphere geeft aan (via VGC) het niet eens te zijn met de meeste beschuldigingen van de FTC, maar toch te schikken "omdat we onze fans vertrouwen en transparant willen zijn naar onze spelers." Het bedrijf is van plan om een nieuwe leeftijdscontrole voor spelers in te bouwen, zodat kinderen onder de 16 geen lootboxes meer kunnen kopen zonder toestemming van hun ouders.

Daarnaast gaat de game meer duidelijkheid geven over de virtuele munteenheid in het spel en de beloningen die Amerikaanse spelers kunnen vrijspelen. Deze wijzigingen moeten gedurende de komende maanden worden doorgevoerd - in ieder geval in de VS, waar de aanklacht plaatsvond.

Genshin Impact verscheen in 2020 voor PlayStation 4, pc, Android en iOS en later ook voor PlayStation 5 en Xbox-consoles. De game is free-to-play en bevat een 'gacha-model', een variant van lootboxen waarmee spelers via onder andere echt geld personages en wapens kunnen verdienen. Het is een van de populairste free-to-play-games die er bestaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!