Reload: Skate
Gamer.nl
Nieuws

Reload: Skate

Waarom weigert EA een nieuwe Skate te maken? Het is nog steeds een van de grootste raadsels uit de industrie, want met de jaren lijken de Skate-games alleen maar geliefder te worden. Smeekbedes voor een vierde Skate onder ieder nieuwtje over een EA-game zijn alledaags geworden en op YouTube doet Skate het nog steeds extreem goed. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat spellen die draaien om skateboarden samen met Skate van de aardbodem lijken te zijn verdwenen.

Dat lijkt op het eerste gezicht niet zo’n enorme ramp, want hoeveel games over andere extreme sporten zie je vandaag de dag nog? Skateboarden heeft echter een bepaalde tijdloze kwaliteit die ervoor zorgt dat het nooit echt uit de mode raakt. De vraag om een nieuwe Skate voelt daarom volledig gegrond. Er is een gapend gat dat EA al heel lang geleden had moeten opvullen met een manual, grind en kickflip.

©GMRimport

Nog steeds uniek

Tot die tijd moeten de eerste drie Skate-games maar weer gespeeld worden en dat is eigenlijk geen straf. Skate is namelijk zo’n zeldzame game die maar niet gaat vervelen. Dat heeft grotendeels te maken met de besturing, die nog steeds erg uniek aanvoelt.

Met de linker stick stuur je je zelfgemaakte of echt bestaande skater de juiste richting op. De echte ster is de rechter stick op de controller, die gereserveerd is voor het uitvoeren van tricks. Met snelle bewegingen – een halve cirkel, een korte tik van onder naar boven – doet je skater een ollie of een ander trucje. Gecombineerd met verschillende knoppencombinaties, bestaat er een bijzonder veelzijdig systeem waarin je indrukwekkende combo’s kunt uitvoeren en waar je daadwerkelijk moeite voor moet doen.

Skate draait veel meer om het perfectioneren van die ene spot.

-

Écht skaten

Hoe anders was dat bij de grote concurrent van Skate destijds. De Tony Hawk-games lieten je de meest bizarre stunts uitvoeren via knoppencombinaties die zo in een vechtspel hadden kunnen zitten. Het was tof en onmiskenbaar geïnspireerd op skateboarden, maar met ieder melig en maf nieuw deel begon het steeds minder op het echte werk te lijken. Skate bracht wat meer realisme terug naar de straatsport. Gigantische combo’s die je in een onafgebroken truc door een heel level brengen zitten er niet in. Skate draait veel meer om het perfectioneren van die ene spot.

Niet voor niets emuleert Skate kundig skatevideo’s. Deze filmpjes – vaak gefilmd met een groothoeklens – zijn in feite montages van de momenten waarin lastige tricks na veel proberen succesvol worden uitgevoerd. Skate heeft ongeveer hetzelfde perspectief en daagt je ook geregeld uit om een specifieke plek te overmeesteren met een minstens zo specifiek trucje. Fijn hierbij is dat je je zelfgemaakte skatevideo gemakkelijk even terug kunt spoelen. Op die manier hoef je niet helemaal terug een heuvel omhoog te skaten om een mislukte stunt nog een keer te proberen. Het draait uiteindelijk allemaal om de goede beelden die je schiet op deze plekken.

©GMRimport

Skatecultuur

Mislukte stunts spelen ook een rol. Met wat lompe ragdoll physics en een scoretabel die bijhoudt hoeveel botten je hebt gebroken bij een val, ontstaat er een heel nieuw onderdeel van de gameplay. Zo hard mogelijk onderuit gaan is misschien ondergeschikt aan het uitvoeren van geslaagde tricks in het spel, maar het is eigenlijk minstens zo leuk. Dat weet Skate ook en daarom zijn er speciale uitdagingen waarin je zo ongelukkig mogelijk op het asfalt terecht moet zien te komen. De wereld biedt er genoeg mooie plekken voor.

De skatezandbak waar je doorheen rolt steekt namelijk uitstekend in elkaar. De open wereld is gebaseerd op een paar echte steden, zoals San Francisco en Barcelona, en is daarmee overtuigend genoeg. Uiteindelijk is San Vanelona vooral een speelplaats vol schansen en rails om op te grinden, maar omdat ieder gebied aan elkaar vast zit, voelt het toch als een geheel in plaats van een serie van skateparken. De beste opnames maak je namelijk op relingen van trappen, moderne kunstwerken en stoepranden.

Skate weet het gevoel van een Do-It-Yourself skatecrew geweldig na te bootsen. Het gaat niet zozeer om de X-Games – al kun je daar in dit spel wel aan deelnemen – maar om je creativiteit met de beperkte middelen die je hebt: je skateboard en een stad vol beton om de meest zieke tricks te doen. Het is schandalig dat EA niet beseft dat daar nog steeds goud in zit.

Meer Reloads:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!