Reload: Rollercoaster Tycoon
Nieuws

Reload: Rollercoaster Tycoon

Rollercoaster Tycoon zou zomaar de meest geliefde game ooit kunnen zijn. De aantrekkingskracht van het spel is namelijk universeel. Jong en oud, gamer of non-gamer: bijna iedereen heeft ooit wel eens tientallen uren in het bouwen en onderhouden van een pretpark gestoken. Twintig jaar sinds de originele release heeft Rollercoaster Tycoon dan ook niets van die aantrekkingskracht verloren.

Iedereen houdt namelijk wel van pretparken. Of dat nou is vanwege de fantasievolle opzet van het park of vanwege de G-kracht trotserende achtbanen is. In deze game heb je over beide onderdelen evenveel controle en juist dat maakt het zo leuk voor iedereen. Rollercoaster Tycoon weet bovendien voor een sim een lastige balanceeract precies goed uit te voeren. Het spel simuleert het draaiende houden van een echt pretpark, maar het realisme zit de lol nooit in de weg.

©GMRimport

Pretparken voor sadisten

Dit is namelijk ook een game waarin je een klusjesman jarenlang grasvelden kan laten maaien, waar je de meest dodelijke achtbanen in elkaar zet en waar je vervelende bezoekers met een paar muisklikken laat verdrinken. Op papier is Rollercoaster Tycoon een vriendelijke en vredelievende game, maar laat het maar aan spelers over om ieder pretpark om te toveren in een doolhofachtige nachtmerrie vol moordmachines en plassen kots.

Als god van je park je bezoekers teisteren is leuk, maar het langdurige plezier zit hem in Rollercoaster Tycoon toch echt in het draaiende houden van een succesvol park. Om bezoekers tevreden te houden is het nodig om steeds met een spannende of leuke nieuwe attractie te komen. Iedere in-game maand worden er nieuwe opties aan het aanbod toegevoegd. De ene keer krijg je een attractie voor de bezoeker die een spookhuis of een glijbaan meer ziet zitten, de andere keer zit er een achtbaan tussen voor de bezoeker die wel iets extremers kan hebben.

©GMRimport

Do-it-yourself coasters

Het leuke van die achtbanen is dat dit spel ze je zelf laat bouwen met wat simpele hulpmiddelen. Een ritje met loopings, kurkentrekkers en een duik ondergronds zet je zo in elkaar. Het kost wel wat in-game geld, maar door de omgeving waarin je bouwt is het soms de enige optie.

Iedere nieuwe locatie voor je park brengt namelijk zo zijn problemen met zich mee. Bossen en bergen zorgen er voor dat de standaard opzetjes voor attracties niet zomaar geplaatst kunnen worden zonder eerst het complete landschap te veranderen. Een behoorlijk dure grap. Wie al te ambitieuze plannen heeft zit al snel om geld verlegen en van een failliet pretpark wordt natuurlijk niemand vrolijk.

Hoewel geld wel degelijk een rol speelt bij de bouw van je park, is alleen maar letten op je centen niet cruciaal om plezier te hebben in Rollercoaster Tycoon. Er zijn bovendien genoeg manieren om een extra zakcentje te verdienen. Door de prijs van het park omhoog te gooien bijvoorbeeld, of door bezoekers te laten betalen voor iedere individuele attractie. Als je er mee weg kan komen zit je op een goudmijn en anders is een lening die je gewoon niet afbetaalt ook een optie.

Laat het maar aan spelers over om ieder pretpark om te toveren in een doolhofachtige nachtmerrie vol moordmachines en plassen kots

-

‘Achtbaan 5 is voor mij te intens’

Naast de focus op de achtbanen zelf is er in Rollercoaster Tycoon ook verrassend veel aandacht voor de individuele bezoeker. Bezoekers kunnen namelijk op de voet gevolgd worden voor een stukje marktonderzoek. Wat vonden ze leuk? Waar hebben ze geld uitgegeven? Wat vinden ze van de sfeer in het park? Een beetje manager haalt een heleboel nuttige informatie uit deze pixelfiguurtjes. Een achtbaan waar jij enorm veel tijd, moeite en geld in hebt gestoken kan voor de gemiddelde bezoeker veel te heftig zijn, waardoor het hele ding niet rendabel is. Daar kom je alleen achter als je de wensen van de bezoeker in de gaten houdt.

Uitvogelen wat wel en niet werkt, terwijl je iedere beperkte vierkante meter van je park volbouwt met attracties, verdwaalde monteurs de juiste richting op helpt en zorgt dat er genoeg wc’s zijn om in te kotsen, is geen gemakkelijke klus. Toch voelt Rollercoaster Tycoon nooit als werk. Simpelweg toekijken naar hoe je bezoekers zich als mieren door je park begeven en ieder hun eigen weg op gaan is al vermakelijk. Net zoals observeren hoe je attracties netjes hun programma’s aflopen. In Rollercoaster Tycoon heb je eigenlijk altijd wel iets nieuw te bouwen of een probleem op te lossen, maar af en toe achteroverleunen en toekijken is minstens zo belangrijk.

©GMRimport

Toegankelijk voor iedereen

Een andere belangrijke factor in het succes van Rollercoaster Tycoon is het simpele feit dat het spel niet bepaald een technisch hoogstandje is. In 1999 had je al geen bijzonder computer nodig om dit spel te draaien, waardoor iedereen met een pc of laptop deze game kon spelen. Was dat geen succes, dan had je ook altijd nog de verrassend degelijke Xbox-versie van de game. Toegankelijker kun je een game bijna niet maken.

Fijn is ook dat Rollercoaster Tycoon door die priegelige pixelgraphics nog steeds iets gezelligs heeft. Start het spel nu op en je wordt de eerste paar minuten compleet overdonderd door nostalgie, om vervolgens weer in oude patronen te vervallen. Urenlang je park aanpassen, de meest geweldige achtbanen bouwen en steeds weer blijven wachten op de nieuwe ontwikkelingen binnen het aanbod van attracties. 25 jaar later is Rollercoaster Tycoon nog steeds universeel leuk om te spelen.

Meer Reloads op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot
Nieuws

Wukong Sun: Black Legend op Switch eShop gespot

Game lijkt qua naam en artwork erg op Black Myth: Wukong

Een game genaamd Wukong Sun: Black Legend staat sinds kort op de Nintendo Switch eShop. De naam lijkt erg op de naam van het eerder dit jaar uitgekomen spel Black Myth: Wukong.

Hoewel Wukong Sun: Black Legend aan de screenshots te zien een 2D-actiegame is en het eerder dit jaar verschenen Black Myth: Wukong een driedimensionale game, lijken de namen erg op elkaar. Daarbij heeft ook de artwork van Wukong Sun veel weg van de Black Myth-artwork.

Het lijkt er dan ook op dat op 26 december te verschijnen Switch-spel van een bedrijf genaamd Global Game Studio expres nietsvermoedende consumenten wil laten denken dat het om Black Myth: Wukong gaat, een spel dat op veel plekken genomineerd was voor een game van het jaar-award.

Op internet begint het bestaan van Wukong Sun: Black Legend - en vooral de gelijkenissen met Black Myth - tractie te krijgen. Nintendo of Black Myth-ontwikkelaar Game Science hebben nog niet gereageerd op de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios
Nieuws

Wederom een Bungie-afdeling samengevoegd met PlayStation Studios

Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team

In navolging van Bungie Creative Studios is nu ook Bungie's Strategic Partnerships-afdeling samengevoegd met PlayStation.

Toen eerder dit jaar een ontslagronde bij Destiny- en Marathon-ontwikkelaar Bungie werd aangekondigd, was al bekend dat een gedeelte van Bungie's werknemers bij PlayStation zelf aan de slag zou gaan. In totaal zou het om 12 procent van alle Bungie-werknemers gaan. In oktober werd Bungie Creative Studios al samengevoegd met PlayStation.

Inmiddels lijkt nu nog een afdeling van Bungie de overstap naar PlayStation gemaakt te hebben. Het gaat ditmaal om het Strategic Partnerships-team, dat wordt geïntegreerd met PlayStations Franchise Development and Portfolio Strategy-team.

Het nieuws werd op LinkedIn gedeeld door Joss Price, die sinds 2021 aan het hoofd staat van het team. "Na drie geweldige jaren bij Bungie gaat mijn team over naar het moederschip van PlayStation. Voor mij persoonlijk is het echt een droom om PlayStations wereldwijde portfolio aan gametitels te transformeren naar entertainmentfranchises."

Bungie zelf richt zich volledig op de Destiny-franchise en het eerder aangekondigde Marathon. Ook wordt een nieuwe sciencefictiongame die eerst in ontwikkeling was bij Bungie nu intern bij PlayStation Studios gemaakt. Voormalige Treyarch-mede-eigenaar Jason Blundell zou aan het hoofd staan van die studio.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!