Reload: Resident Evil 4
Nieuws

Reload: Resident Evil 4

Het valt niet te onderschatten hoe groot de invloed van Resident Evil 4 is geweest op de rest van de game-industrie. De ‘vierde’ game in de reeks zag zich genoodzaakt om de horrorformule opnieuw uit te vinden en gaf daarmee het startsein voor een nieuwe generatie games. Uncharted, Gears of War en zelfs BioShock hebben heel wat aan het third-person spektakel van Resident Evil 4 te danken.

Het komt vaak genoeg voor dat een trendsetter met de jaren iets van zijn glans verliest. Noem het de prijs die je betaalt als je de eerste bent. Dat lijkt echter helemaal niet het geval voor Resident Evil 4. Niet voor niets wordt deze game continu op ieder denkbaar platform opnieuw uitgebracht. Resident Evil 4 gaat simpelweg nooit vervelen.

Een achtbaanrit

Over hoeveel andere singleplayer shooters kun je hetzelfde zeggen? Resident Evil is in dat opzicht echt uniek, maar wat maakt deze game zo oneindig herspeelbaar en tijdloos? Destijds was het spel grafisch behoorlijk baanbrekend, maar dat is vandaag de dag toch echt niet meer het geval. Ook op het gebied van gameplay voelt Resident Evil 4 niet zo modern meer. Stil moeten staan om te schieten is vandaag de dag ongehoord.

Toch is RE4 prima oud geworden en dat heeft alles te maken met het feit dat deze game een gigantische achtbaanrit is. Leon Scott Kennedy wordt dan wel op missie gestuurd om de dochter van de Amerikaanse president te redden, maar het merendeel van de tijd neemt hij het vooral op tegen allerlei gemuteerde Spanjaarden. Het zijn technisch gezien geen zombies, maar door parasieten bestuurde gedrochten die het op Leon gemunt hebben.

©GMRimport

Trendsetter

Meestal wordt Leon opgejaagd of moet hij zich met een beperkt arsenaal door een menigte heen schieten. Geen twee situaties in Resident Evil 4 zijn hetzelfde. Van het claustrofobische begin in het dorpje tot het eindbaasgevecht tegen de monsterlijke salamander in het lokale meertje: RE4 heeft in de eerste uren meer originele setpieces dan dat we gewend zijn en dan ben je nog niet eens op de helft van de game. Met een noodgang dendert het spel door naar nieuwe locaties. Een gevecht tegen een reus, een ritje met een kabelbaan en een bezoek aan een spookachtig kasteel: het houdt letterlijk niet op in deze game.

Op een gegeven moment wordt Leon achtervolgd door een gigantisch standbeeld, terwijl hij daarvoor een rit in een mijnkarretje heeft overleefd. Laten we vooral ook niet vergeten dat rond het einde van de game er nog een geniaal quick time-gevecht met messen plaatsvindt. Tel dit allemaal bij elkaar op en je hebt een game die zo bomvol zit met actie dat iedere game die hierna verscheen wanhopig probeerde RE4 na te doen door vooral nog meer actie en spektakel voor te schotelen.

©GMRimport

Vaak geïmiteerd

Dat Resident Evil zich zo zelfverzekerd opnieuw heeft uitgevonden, maakt het alleen maar knapper. De zoektocht naar een nieuwe richting voor de reeks was geen gemakkelijke wanneer er gekeken wordt naar de experimenten en probeersels waar Resident Evil-producent Shinji Mikami zich mee bezig hield. In een eerdere versie van de game nam Leon het op tegen geestachtige verschijningen en een spook met een haak. Met vaste camerahoeken en een griezelig landhuis als setting was het niet de radicale verandering die het vierde deel uiteindelijk zou worden.

De nieuwe formule van Resident Evil 4 bleek zo succesvol dat het niet alleen andere ontwikkelaars inspireerde soortgelijke spektakelstukken te maken. Het werd een paar delen later Resident Evil bijna fataal. Het alom verguisde zesde deel nam de dwang naar hersenloze, Hollywoodachtige actie zo ver, dat er nauwelijks iets van de horror overbleef. Andere ontwikkelaars zoals Visceral met Dead Space leken beter dan Capcom zelf te begrijpen wat RE4 zo goed maakte.

©GMRimport

Gamemomument

Resident Evil 4 is namelijk meer dan een aaneenschakeling van actiescenes. Het spel weet ook op de juiste momenten rust te pakken. Op momenten dat je Leon’s attachekoffertje vol eieren, munitie en wapens opnieuw loopt te sorteren bijvoorbeeld. Of wanneer je aan het schatzoeken bent in een van de bijzonder gedetailleerde omgevingen. Alles wat glimt kan verkocht worden aan een mysterieuze wapenhandelaar die Leon lachend upgrades en een nog groter arsenaal aanbiedt.

Als je het over Resident Evil 4 hebt, ontkom je niet aan het bespreken van een reeks van hoogtepunten. De game weet 19 jaar later nog steeds zo’n fantastische achtbaanrit vol waanzinnige setpieces voor te schotelen dat je bijna zou vergeten dat geen andere game – zelfs geen vervolg – de waanzin van dit vierde deel heeft weten te overtreffen. Deze mijlpaal heeft niets van kracht verloren.

Meer Reloads:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Cyberpunk 2077-update voegt DLSS 4-ondersteuning toe op pc
Nieuws

Nieuwe Cyberpunk 2077-update voegt DLSS 4-ondersteuning toe op pc

Ook de fotomodus wordt verbeterd op alle systemen

CD Projekt Red brengt vandaag een nieuwe patch voor Cyberpunk 2077 uit. Onder de toevoegingen valt DLSS 4-ondersteuning voor de pc-versie van de game.

Dat is niet heel gek: Cyberpunk 2077 was een van de games die werd getoond toen de nieuwe Nvidia GeForce RTX50-kaarten werden onthuld. De meest krachtige en dus duurste kaarten binnen deze nieuwe serie komen op 30 januari uit. Daarmee wordt ook DLSS 4 geïntroduceerd.

De nieuwe versie van de upscaletechnologie kan framerates tot wel acht keer verhogen. Vertraging moet gehalveerd worden om nog soepelere gameplay mogelijk te maken, en grafisch moeten games die gebruikmaken van de technologie er nog beter uitzien. 

Verder voegt patch 2.21 voor Cyberpunk 2077 verbeteringen voor de fotomodus door op pc, PS5 en Xbox Series-consoles en worden er diverse bugs en glitches weggepoetst. De volledige patch notes zijn hier te vinden.

Cyberpunk 2077 bevond zich toen de game uitkwam in een slechte staat: het spel had veel bugs en andere technische imperfecties. Dat leverde zoveel problemen op, dat Sony zelfs besloot de game uit de PlayStation Store te weren. CD Projekt Red bleef de game echter verbeteren, waardoor de algehele tendens rondom de game sterk verbeterde en de game uiteindelijk ook weer werd verkocht uit de PS Store. Overigens heeft de ontwikkelaar laten weten dat er geen PlayStation 5 Pro-patch uit zal komen voor de game.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Insomniac wil gamefranchises naar film en tv brengen
Nieuws

Insomniac wil gamefranchises naar film en tv brengen

In 2016 kwam er al een geanimeerde Ratchet and Clank-film uit

Ratchet and Clank- en Spider-Man-ontwikkelaar Insomniac Games heeft interesse geuit in het verfilmen van zijn franchises.

Eerder vandaag werd aangekondigd dat Ted Price, de oprichter van Insomniac Games, na meer dan dertig jaar vertrekt bij het bedrijf en met pensioen gaat. De studio gaat nu gerund worden door drie ervaren Insomniac-werknemers: Chad Dezern, Jen Huang en Ryan Schneider. 

Laatstgenoemde liet aan Variety weten dat er interesse is in het verfilmen van de franchises van de ontwikkelaar. In 2016 kwam er al een geanimeerde Ratchet and Clank-film uit, al werd deze film kritisch en commercieel slecht ontvangen.

"Ik denk terug naar de Ratchet and Clank-film van een aantal jaar geleden, en we zijn eigenlijk vroeg begonnen (aan games verfilmen)", aldus Schneider. "We hebben dus natuurlijk interesse daarin. We houden vooral van Ratchet and Clank."

Het drietal werd door Variety ook gevraagd naar de status van het aankomende spel Marvel's Wolverine. Dezern: "We hebben Wolverine aangekondigd en we zouden er graag meer over vertellen, maar we moeten net zoals Logan erg stoïcijns blijven tot het juiste moment daar is. Hoe enthousiast we er ook over zijn, we moeten het nog voor ons houden. Meer kan ik niet over onze aankomende projecten vertellen."

Reacties

Login of maak een account en praat mee!