Reload: Resident Evil 4
Nieuws

Reload: Resident Evil 4

Het valt niet te onderschatten hoe groot de invloed van Resident Evil 4 is geweest op de rest van de game-industrie. De ‘vierde’ game in de reeks zag zich genoodzaakt om de horrorformule opnieuw uit te vinden en gaf daarmee het startsein voor een nieuwe generatie games. Uncharted, Gears of War en zelfs BioShock hebben heel wat aan het third-person spektakel van Resident Evil 4 te danken.

Het komt vaak genoeg voor dat een trendsetter met de jaren iets van zijn glans verliest. Noem het de prijs die je betaalt als je de eerste bent. Dat lijkt echter helemaal niet het geval voor Resident Evil 4. Niet voor niets wordt deze game continu op ieder denkbaar platform opnieuw uitgebracht. Resident Evil 4 gaat simpelweg nooit vervelen.

Een achtbaanrit

Over hoeveel andere singleplayer shooters kun je hetzelfde zeggen? Resident Evil is in dat opzicht echt uniek, maar wat maakt deze game zo oneindig herspeelbaar en tijdloos? Destijds was het spel grafisch behoorlijk baanbrekend, maar dat is vandaag de dag toch echt niet meer het geval. Ook op het gebied van gameplay voelt Resident Evil 4 niet zo modern meer. Stil moeten staan om te schieten is vandaag de dag ongehoord.

Toch is RE4 prima oud geworden en dat heeft alles te maken met het feit dat deze game een gigantische achtbaanrit is. Leon Scott Kennedy wordt dan wel op missie gestuurd om de dochter van de Amerikaanse president te redden, maar het merendeel van de tijd neemt hij het vooral op tegen allerlei gemuteerde Spanjaarden. Het zijn technisch gezien geen zombies, maar door parasieten bestuurde gedrochten die het op Leon gemunt hebben.

©GMRimport

Trendsetter

Meestal wordt Leon opgejaagd of moet hij zich met een beperkt arsenaal door een menigte heen schieten. Geen twee situaties in Resident Evil 4 zijn hetzelfde. Van het claustrofobische begin in het dorpje tot het eindbaasgevecht tegen de monsterlijke salamander in het lokale meertje: RE4 heeft in de eerste uren meer originele setpieces dan dat we gewend zijn en dan ben je nog niet eens op de helft van de game. Met een noodgang dendert het spel door naar nieuwe locaties. Een gevecht tegen een reus, een ritje met een kabelbaan en een bezoek aan een spookachtig kasteel: het houdt letterlijk niet op in deze game.

Op een gegeven moment wordt Leon achtervolgd door een gigantisch standbeeld, terwijl hij daarvoor een rit in een mijnkarretje heeft overleefd. Laten we vooral ook niet vergeten dat rond het einde van de game er nog een geniaal quick time-gevecht met messen plaatsvindt. Tel dit allemaal bij elkaar op en je hebt een game die zo bomvol zit met actie dat iedere game die hierna verscheen wanhopig probeerde RE4 na te doen door vooral nog meer actie en spektakel voor te schotelen.

©GMRimport

Vaak geïmiteerd

Dat Resident Evil zich zo zelfverzekerd opnieuw heeft uitgevonden, maakt het alleen maar knapper. De zoektocht naar een nieuwe richting voor de reeks was geen gemakkelijke wanneer er gekeken wordt naar de experimenten en probeersels waar Resident Evil-producent Shinji Mikami zich mee bezig hield. In een eerdere versie van de game nam Leon het op tegen geestachtige verschijningen en een spook met een haak. Met vaste camerahoeken en een griezelig landhuis als setting was het niet de radicale verandering die het vierde deel uiteindelijk zou worden.

De nieuwe formule van Resident Evil 4 bleek zo succesvol dat het niet alleen andere ontwikkelaars inspireerde soortgelijke spektakelstukken te maken. Het werd een paar delen later Resident Evil bijna fataal. Het alom verguisde zesde deel nam de dwang naar hersenloze, Hollywoodachtige actie zo ver, dat er nauwelijks iets van de horror overbleef. Andere ontwikkelaars zoals Visceral met Dead Space leken beter dan Capcom zelf te begrijpen wat RE4 zo goed maakte.

©GMRimport

Gamemomument

Resident Evil 4 is namelijk meer dan een aaneenschakeling van actiescenes. Het spel weet ook op de juiste momenten rust te pakken. Op momenten dat je Leon’s attachekoffertje vol eieren, munitie en wapens opnieuw loopt te sorteren bijvoorbeeld. Of wanneer je aan het schatzoeken bent in een van de bijzonder gedetailleerde omgevingen. Alles wat glimt kan verkocht worden aan een mysterieuze wapenhandelaar die Leon lachend upgrades en een nog groter arsenaal aanbiedt.

Als je het over Resident Evil 4 hebt, ontkom je niet aan het bespreken van een reeks van hoogtepunten. De game weet 19 jaar later nog steeds zo’n fantastische achtbaanrit vol waanzinnige setpieces voor te schotelen dat je bijna zou vergeten dat geen andere game – zelfs geen vervolg – de waanzin van dit vierde deel heeft weten te overtreffen. Deze mijlpaal heeft niets van kracht verloren.

Meer Reloads:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!