Reload: Resident Evil 4
Nieuws

Reload: Resident Evil 4

Het valt niet te onderschatten hoe groot de invloed van Resident Evil 4 is geweest op de rest van de game-industrie. De ‘vierde’ game in de reeks zag zich genoodzaakt om de horrorformule opnieuw uit te vinden en gaf daarmee het startsein voor een nieuwe generatie games. Uncharted, Gears of War en zelfs BioShock hebben heel wat aan het third-person spektakel van Resident Evil 4 te danken.

Het komt vaak genoeg voor dat een trendsetter met de jaren iets van zijn glans verliest. Noem het de prijs die je betaalt als je de eerste bent. Dat lijkt echter helemaal niet het geval voor Resident Evil 4. Niet voor niets wordt deze game continu op ieder denkbaar platform opnieuw uitgebracht. Resident Evil 4 gaat simpelweg nooit vervelen.

Een achtbaanrit

Over hoeveel andere singleplayer shooters kun je hetzelfde zeggen? Resident Evil is in dat opzicht echt uniek, maar wat maakt deze game zo oneindig herspeelbaar en tijdloos? Destijds was het spel grafisch behoorlijk baanbrekend, maar dat is vandaag de dag toch echt niet meer het geval. Ook op het gebied van gameplay voelt Resident Evil 4 niet zo modern meer. Stil moeten staan om te schieten is vandaag de dag ongehoord.

Toch is RE4 prima oud geworden en dat heeft alles te maken met het feit dat deze game een gigantische achtbaanrit is. Leon Scott Kennedy wordt dan wel op missie gestuurd om de dochter van de Amerikaanse president te redden, maar het merendeel van de tijd neemt hij het vooral op tegen allerlei gemuteerde Spanjaarden. Het zijn technisch gezien geen zombies, maar door parasieten bestuurde gedrochten die het op Leon gemunt hebben.

©GMRimport

Trendsetter

Meestal wordt Leon opgejaagd of moet hij zich met een beperkt arsenaal door een menigte heen schieten. Geen twee situaties in Resident Evil 4 zijn hetzelfde. Van het claustrofobische begin in het dorpje tot het eindbaasgevecht tegen de monsterlijke salamander in het lokale meertje: RE4 heeft in de eerste uren meer originele setpieces dan dat we gewend zijn en dan ben je nog niet eens op de helft van de game. Met een noodgang dendert het spel door naar nieuwe locaties. Een gevecht tegen een reus, een ritje met een kabelbaan en een bezoek aan een spookachtig kasteel: het houdt letterlijk niet op in deze game.

Op een gegeven moment wordt Leon achtervolgd door een gigantisch standbeeld, terwijl hij daarvoor een rit in een mijnkarretje heeft overleefd. Laten we vooral ook niet vergeten dat rond het einde van de game er nog een geniaal quick time-gevecht met messen plaatsvindt. Tel dit allemaal bij elkaar op en je hebt een game die zo bomvol zit met actie dat iedere game die hierna verscheen wanhopig probeerde RE4 na te doen door vooral nog meer actie en spektakel voor te schotelen.

©GMRimport

Vaak geïmiteerd

Dat Resident Evil zich zo zelfverzekerd opnieuw heeft uitgevonden, maakt het alleen maar knapper. De zoektocht naar een nieuwe richting voor de reeks was geen gemakkelijke wanneer er gekeken wordt naar de experimenten en probeersels waar Resident Evil-producent Shinji Mikami zich mee bezig hield. In een eerdere versie van de game nam Leon het op tegen geestachtige verschijningen en een spook met een haak. Met vaste camerahoeken en een griezelig landhuis als setting was het niet de radicale verandering die het vierde deel uiteindelijk zou worden.

De nieuwe formule van Resident Evil 4 bleek zo succesvol dat het niet alleen andere ontwikkelaars inspireerde soortgelijke spektakelstukken te maken. Het werd een paar delen later Resident Evil bijna fataal. Het alom verguisde zesde deel nam de dwang naar hersenloze, Hollywoodachtige actie zo ver, dat er nauwelijks iets van de horror overbleef. Andere ontwikkelaars zoals Visceral met Dead Space leken beter dan Capcom zelf te begrijpen wat RE4 zo goed maakte.

©GMRimport

Gamemomument

Resident Evil 4 is namelijk meer dan een aaneenschakeling van actiescenes. Het spel weet ook op de juiste momenten rust te pakken. Op momenten dat je Leon’s attachekoffertje vol eieren, munitie en wapens opnieuw loopt te sorteren bijvoorbeeld. Of wanneer je aan het schatzoeken bent in een van de bijzonder gedetailleerde omgevingen. Alles wat glimt kan verkocht worden aan een mysterieuze wapenhandelaar die Leon lachend upgrades en een nog groter arsenaal aanbiedt.

Als je het over Resident Evil 4 hebt, ontkom je niet aan het bespreken van een reeks van hoogtepunten. De game weet 19 jaar later nog steeds zo’n fantastische achtbaanrit vol waanzinnige setpieces voor te schotelen dat je bijna zou vergeten dat geen andere game – zelfs geen vervolg – de waanzin van dit vierde deel heeft weten te overtreffen. Deze mijlpaal heeft niets van kracht verloren.

Meer Reloads:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6
Nieuws

Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6

De game staat gepland voor release in het najaar van 2025

Ontwikkelaars van Rockstar Games doen volgens een werknemer "verbluffende dingen" met Grand Theft Auto 6.

Eerder deze week werden de Golden Joystick Awards gehouden - waar Black Myth: Wuking de award voor game van het jaar won - en ook Rockstar viel in de prijzen. Grand Theft Auto 6 werd namelijk uitgeroepen tot meest gewilde game.

Een ontwikkelaar van Rockstar klom op het podium om de award in ontvangst te nemen, en liet daarbij het volgende weten: "Een ongelooflijk aantal mensen doen geweldige dingen met Grand Theft Auto 6, echt verbluffende dingen. Het is dan ook een eer om hier deze award namens iedereen in ontvangst te nemen."

Wat die verbluffende dingen precies inhoudt moet nog blijken, maar de eerste trailer toonde in ieder geval een levendige stad (in de vorm van Vice City, gebaseerd op Miami) met een hoop inwoners en dieren. Eerder lekten er al wel vroege beelden van de game, waarin te zien was dat spelers mogelijk ook bij relatief veel gebouwen naar binnen kunnen.

Het mag geen verrassing heten dat Grand Theft Auto 6 de award voor meest gewilde game game won - de franchise is zo goed als de grootste gamereeks die er bestaat en trekt vele miljoenen spelers aan. Het langverwachte zesde deel staat gepland voor release op PlayStation 5 en Xbox Series X en S in het najaar van 2025. Bekijk hier nogmaals de onthullingstrailer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar
Nieuws

Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar

Vaarwel paarse prins

Ubisoft heeft de beloofde nieuwe update voor The Rogue Prince of Persia uitgebracht.

De update voor de Early Access-game werd eerder al aangekondigd en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game heeft namelijk een geheel nieuw uiterlijk gekregen, waardoor het spel vooral warmere kleuren bevat en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

De update heeft nog veel meer nieuwe content toegevoegd, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Overigens hoeven mensen die de paarse look van de prins mooi vonden niet teleurgesteld te zijn: dit wordt op een later moment weer aan de game toegevoegd via een extra skin.

De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!