Reload: Resident Evil 3: Nemesis
Nieuws

Reload: Resident Evil 3: Nemesis

Resident Evil 4 wordt vaak gezien als hét keerpunt van Capcom's populaire zombiereeks. Minder naargeestige horror, meer spectaculaire actie. Een lijn die in het vijfde en zesde deel voortgezet werd. De verschuiving naar meer actie-georiënteerde gameplay begon echter al eerder, in Resident Evil 3: Nemesis. Met de Resident Evil 3-remake in het verschiet, blikken we terug op dit ondergeschoven kindje.

Resident Evil 3 lanceerde ongeveer anderhalf jaar na Resident Evil 2, in september 1999 voor de eerste PlayStation. Die console was toen al aardig op het einde van zijn Latijn: de PlayStation 2 lag al bijna in de winkels. Dat gold zeker voor Europa, waar Resident Evil 3 pas het jaar daarop uitkwam. Vandaag de dag vind je de game als PS One-klassieker in de PlayStation Store voor de PlayStation Vita, maar helaas niet voor de PlayStation 4.

Een andere optie is om de pc-port op te snorren. Die draait prima op Windows 10 en heeft als voordeel dat de statische achtergronden een hogere resolutie hebben: 640 x 480 pixels ten opzichte van 320 x 240 pixels. Mogelijk heb je een programma als JoyToKey nodig om deze versie vlot met een controller te kunnen spelen. De officiële controllerondersteuning laat te wensen over.

Machinegeweren en raketwerpers

Wat meteen opvalt is dat Resident Evil 3 geen 'normal'-moeilijkheidsgraad biedt. De keuze bestaat enkel uit 'easy' en 'hard'. Kies je voor de makkelijke optie, dan start hoofdrolspeelster Jill Valentine tot de tanden bewapend. Zo heb je een volgeladen machinegeweer direct ter beschikking. 'Hard' komt meer overeen met de standaard moeilijkheidsgraad die je van oudere Resident Evil-games gewend bent. Je start met een pistool en een mes, en de rest mag je zelf bij elkaar sprokkelen.

©GMRimport

De straten van Raccoon City zijn het strijdtoneel. De uitbraak van het zombievirus is inmiddels in volle gang en de game speelt zich grotendeels in de buitenlucht af. Daardoor mist een iconische locatie als de Spencer Mansion uit RE1 of het politiebureau uit RE2, maar het zorgt ook voor veel variatie in de omgevingen.

Een van de voornaamste redenen waarom het tempo hoger ligt, is de introductie van Nemesis. Deze vijand zit je regelmatig op de hielen, net zoals Mister X uit de remake van Resident Evil 2. Nemesis komt echter niet langzaam op je aflopen, maar rent even snel als jij en draagt bovendien een raketwerper bij zich. Dit monster is door het kwaadaardige Umbrella puur in het leven geroepen om S.T.A.R.S.-leden op te jagen. En te doden, uiteraard. De engerd heeft er een handje van om je het leven zuur te maken op de meest onhandige momenten en het zijn iedere keer weer nagelbijtend spannende confrontaties.

Vechten of vluchten

Nemesis is op verschillende manieren aan te pakken en dat heeft invloed op het spelverloop. Instinctief wil je het op een rennen zetten, maar dat is niet altijd de beste keuze. Versla je Nemesis, dan heb je op een later moment juist geen last meer van hem. Je krijgt er tevens exclusieve items voor terug, zoals een houder waar drie first aid sprays in passen. Zodoende kun je er meer bij je dragen, wat erg handig is omdat je inventaris uiterst beperkt is.

Maar is dat het je waard als je het gevecht mogelijk met je leven bekoopt, ver verwijderd van je laatste save? Een complicerende factor: Resident Evil 3 werkt nog met ink ribbons. Je kunt dus niet oneindig saven – behalve op easy.

©GMRimport

Vaak wanneer je Nemesis tegenkomt, vertraagt de tijd en kom je voor een keuze te staan. Bijvoorbeeld: trek je aan de noodrem in een op hol geslagen trein waar Nemesis ook zijn lelijke smoel laat zien, of spring je juist uit het raam? Duw je de griezel van een touwbrug af of spring je zelf naar beneden? De impact van deze keuzes is verder niet bijzonder groot, behalve je startpunt bij de volgende locatie. Misschien is dit dan ook wel de reden dat Capcom voor de remake afziet van dit gameplay-onderdeel. Deze lijkt daardoor een strikt lineaire route te volgen.

Minirokje bij het grofvuil

Waar ook aan gesleuteld wordt, is het personage Carlos. In het origineel is hij een typische macho, een womanizer met een dik aangezet Spaans accent. Het is het soort karikatuur dat je anno 2020 gelijk met je ogen laat rollen. Temeer omdat hij Jill meerdere keren uit de brand helpt. Wat zou ze toch zonder deze Don Juan moeten? Capcom schroeft zijn haantjesgedrag wat terug, zodat Jill zich ook minder dienstbaar hoeft op te stellen. Ze is een stoere tante, die prima haar eigen boontjes kan doppen.

Die kant van haar komt in de remake hopelijk meer naar voren. Haar nieuwe outfit is in elk geval een stap in de goede richting. Dag kort rokje, hallo praktische jeans. Daar overleef je de zombie-Apocalyps tenminste fatsoenlijk mee.

©GMRimport

Kortgeleden maakte Capcom bekend dat de remake van Resident Evil 3 al voor 90 procent klaar is. Een geruststellende gedachte, gezien de game al op 3 april aanstaande uitkomt. Ook stelde men dat er een grotere focus op actie zou liggen. Daarover ontstond kort wat ophef, alsof Resident Evil 3 daar niet altijd al de nadruk op legde. Speel het origineel gerust eens opnieuw om je geheugen op te frissen.

In zo'n 6 à 8 uurtjes rollen de credits al voorbij, dus het spel uitspelen voor de remake uitkomt moet in de tussentijd wel lukken. Als Nemesis je althans niet te pakken krijgt. “Starsssss…”

In de rubriek Reload bekijken we klassiekers uit de geschiedenis van de game-industrie vanuit het huidige perspectief. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The First Berserker: Khazan-demo nu speelbaar
Nieuws

The First Berserker: Khazan-demo nu speelbaar

Volledige game verschijnt eind maart op pc, PS5 en Xbox Series

Eerder deze week is er een demo van The First Berserker: Khazan beschikbaar gekomen.

De demo beslaat het begin van de game en is beschikbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en Steam. Hieronder kan een trailer van de demo bekeken worden.

The First Berserker: Khazan is een adaptie van het Dungeon & Fighter-universum, een van de IP's van Nexon, en draait om Ozma en Khazan. Laatstgenoemde is de voorvader van alle Slayers en degene die Beserk Dragon Hismar heeft verslagen. Spelers besturen hem in deze 'hardcore role-playing game', zoals de makers het zelf noemen.

Mensen kunnen verschillende soorten wapens en uitrusting gebruiken om gevechten te beslechten, en Khazan naar wens upgraden. Daarbij kunnen spelers de vergeten skills uit het verleden leren om vijanden te slim af te zijn. Verder vallen op het eerste gezicht vooral de gestileerde graphics van de game op, die het geheel een uiterlijk vergelijkbaar met een animatiefilm geven. De game komt op 27 maart naar PlayStation 5, Xbox Series X en S en Steam.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ace Combat 7: Skies Unknown is zes miljoen keer verkocht
Nieuws

Ace Combat 7: Skies Unknown is zes miljoen keer verkocht

De game verscheen in 2019

Wereldwijd zijn er inmiddels zes miljoen exemplaren van Ace Combat 7: Skies Unknown verkocht.

Dat heeft Bandai Namco aangekondigd. In november 2023 werd nog bekendgemaakt dat er vijf miljoen exemplaren waren verkocht, dus in een jaar en een paar maanden zijn daar nog eens een miljoen exemplaren bijgekomen. In totaal zijn er meer dan twintig miljoen exemplaren van games in de franchise verkocht.

Ace Combat: Skies Unknown verscheen in 2019 op PlayStation 4, Xbox One en pc. In 2024 kwam er ook een versie van de game voor Nintendo Switch uit. In de actiegame besturen spelers gevechtsvliegtuigen en voeren ze missies uit. Deze missies worden veelal uitgevoerd door middel van luchtgevechten waar explosieven nodig zijn om tegenstanders of obstakels te vernietigen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!