Reload: Resident Evil 3: Nemesis
Nieuws

Reload: Resident Evil 3: Nemesis

Resident Evil 4 wordt vaak gezien als hét keerpunt van Capcom's populaire zombiereeks. Minder naargeestige horror, meer spectaculaire actie. Een lijn die in het vijfde en zesde deel voortgezet werd. De verschuiving naar meer actie-georiënteerde gameplay begon echter al eerder, in Resident Evil 3: Nemesis. Met de Resident Evil 3-remake in het verschiet, blikken we terug op dit ondergeschoven kindje.

Resident Evil 3 lanceerde ongeveer anderhalf jaar na Resident Evil 2, in september 1999 voor de eerste PlayStation. Die console was toen al aardig op het einde van zijn Latijn: de PlayStation 2 lag al bijna in de winkels. Dat gold zeker voor Europa, waar Resident Evil 3 pas het jaar daarop uitkwam. Vandaag de dag vind je de game als PS One-klassieker in de PlayStation Store voor de PlayStation Vita, maar helaas niet voor de PlayStation 4.

Een andere optie is om de pc-port op te snorren. Die draait prima op Windows 10 en heeft als voordeel dat de statische achtergronden een hogere resolutie hebben: 640 x 480 pixels ten opzichte van 320 x 240 pixels. Mogelijk heb je een programma als JoyToKey nodig om deze versie vlot met een controller te kunnen spelen. De officiële controllerondersteuning laat te wensen over.

Machinegeweren en raketwerpers

Wat meteen opvalt is dat Resident Evil 3 geen 'normal'-moeilijkheidsgraad biedt. De keuze bestaat enkel uit 'easy' en 'hard'. Kies je voor de makkelijke optie, dan start hoofdrolspeelster Jill Valentine tot de tanden bewapend. Zo heb je een volgeladen machinegeweer direct ter beschikking. 'Hard' komt meer overeen met de standaard moeilijkheidsgraad die je van oudere Resident Evil-games gewend bent. Je start met een pistool en een mes, en de rest mag je zelf bij elkaar sprokkelen.

De straten van Raccoon City zijn het strijdtoneel. De uitbraak van het zombievirus is inmiddels in volle gang en de game speelt zich grotendeels in de buitenlucht af. Daardoor mist een iconische locatie als de Spencer Mansion uit RE1 of het politiebureau uit RE2, maar het zorgt ook voor veel variatie in de omgevingen.

Een van de voornaamste redenen waarom het tempo hoger ligt, is de introductie van Nemesis. Deze vijand zit je regelmatig op de hielen, net zoals Mister X uit de remake van Resident Evil 2. Nemesis komt echter niet langzaam op je aflopen, maar rent even snel als jij en draagt bovendien een raketwerper bij zich. Dit monster is door het kwaadaardige Umbrella puur in het leven geroepen om S.T.A.R.S.-leden op te jagen. En te doden, uiteraard. De engerd heeft er een handje van om je het leven zuur te maken op de meest onhandige momenten en het zijn iedere keer weer nagelbijtend spannende confrontaties.

Vechten of vluchten

Nemesis is op verschillende manieren aan te pakken en dat heeft invloed op het spelverloop. Instinctief wil je het op een rennen zetten, maar dat is niet altijd de beste keuze. Versla je Nemesis, dan heb je op een later moment juist geen last meer van hem. Je krijgt er tevens exclusieve items voor terug, zoals een houder waar drie first aid sprays in passen. Zodoende kun je er meer bij je dragen, wat erg handig is omdat je inventaris uiterst beperkt is.

Maar is dat het je waard als je het gevecht mogelijk met je leven bekoopt, ver verwijderd van je laatste save? Een complicerende factor: Resident Evil 3 werkt nog met ink ribbons. Je kunt dus niet oneindig saven – behalve op easy.

Vaak wanneer je Nemesis tegenkomt, vertraagt de tijd en kom je voor een keuze te staan. Bijvoorbeeld: trek je aan de noodrem in een op hol geslagen trein waar Nemesis ook zijn lelijke smoel laat zien, of spring je juist uit het raam? Duw je de griezel van een touwbrug af of spring je zelf naar beneden? De impact van deze keuzes is verder niet bijzonder groot, behalve je startpunt bij de volgende locatie. Misschien is dit dan ook wel de reden dat Capcom voor de remake afziet van dit gameplay-onderdeel. Deze lijkt daardoor een strikt lineaire route te volgen.

Minirokje bij het grofvuil

Waar ook aan gesleuteld wordt, is het personage Carlos. In het origineel is hij een typische macho, een womanizer met een dik aangezet Spaans accent. Het is het soort karikatuur dat je anno 2020 gelijk met je ogen laat rollen. Temeer omdat hij Jill meerdere keren uit de brand helpt. Wat zou ze toch zonder deze Don Juan moeten? Capcom schroeft zijn haantjesgedrag wat terug, zodat Jill zich ook minder dienstbaar hoeft op te stellen. Ze is een stoere tante, die prima haar eigen boontjes kan doppen.

Die kant van haar komt in de remake hopelijk meer naar voren. Haar nieuwe outfit is in elk geval een stap in de goede richting. Dag kort rokje, hallo praktische jeans. Daar overleef je de zombie-Apocalyps tenminste fatsoenlijk mee.

Kortgeleden maakte Capcom bekend dat de remake van Resident Evil 3 al voor 90 procent klaar is. Een geruststellende gedachte, gezien de game al op 3 april aanstaande uitkomt. Ook stelde men dat er een grotere focus op actie zou liggen. Daarover ontstond kort wat ophef, alsof Resident Evil 3 daar niet altijd al de nadruk op legde. Speel het origineel gerust eens opnieuw om je geheugen op te frissen.

In zo'n 6 à 8 uurtjes rollen de credits al voorbij, dus het spel uitspelen voor de remake uitkomt moet in de tussentijd wel lukken. Als Nemesis je althans niet te pakken krijgt. “Starsssss…”

In de rubriek Reload bekijken we klassiekers uit de geschiedenis van de game-industrie vanuit het huidige perspectief. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft zou overname door Tencent overwegen
Nieuws

Ubisoft zou overname door Tencent overwegen

De Guillemot-familie zou met adviseurs in gesprek zijn om opties te bekijken

De Guillemot-familie, de grootste aandeelhouders van de Franse uitgever Ubisoft, zou overwegen het bedrijf te verkopen aan het Chinese Tencent.

Dat claimt Bloomberg te hebben vernomen. "Het Chinese techbedrijf en Guillemot Brotherts Ltd. spreken met adviseurs om manieren te zoeken Ubisoft te stabiliseren en de waarde van het bedrijf te versterken", zo schrijft de website. De bronnen willen anoniem blijven. "Een van de mogelijkheden die besproken wordt is de optie om samen te werken en daardoor privé te gaan." Tecent is al een aandeelhouder in het bedrijf.

Ubisoft heeft dit jaar veel klappen te verduren gekregen op de beurs. De aandelen van het bedrijf zijn in waarde gedaald na berichten over tegenvallende verkopen van Star Wars Outlaws, dalende spelersaantallen voor XDefiant en het uitstel van Assassin's Creed Shadows naar volgend jaar.

Sommige aandeelhouders, zoals AJ Investments, hebben dan ook publiekelijk verklaard graag te zien dat Ubisoft niet meer beursgenoteerd is en mogelijk zelfs verkocht wordt. Het bedrijf aan Tencent verkopen zou hierin een oplossing kunnen zijn.

Als gevolg van het artikel van Bloomberg en soortgelijke geruchten die vandaag de ronde doen, is de waarde van Ubisoft-aandelen gestegen. Ubisoft heeft op moment van schrijven geen statement naar buiten gebracht over de situatie.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gemiddeld salaris FromSoftware-werknemers met bijna twaalf procent omhoog
Nieuws

Gemiddeld salaris FromSoftware-werknemers met bijna twaalf procent omhoog

Het salaris van starters stijgt zelfs nog meer

FromSoftware heeft aangekondigd dat de ontwikkelaar het gemiddelde salaris van zijn werknemers met 11,8 procent verhoogt.

De verhoging gaat in vanaf april 2025. Daarbij gaat het maandelijkse salaris van starters van 260.000 naar 300.000 yen (1.607,79 naar 1.855,14 euro), een stijging van iets meer dan vijftien procent.

"Bij FromSoftware streven we er naar om games te ontwikkelen die emotie overbrengen, waarde bevatten en plezier opleveren", zo valt in een statement te lezen. "Om dit mogelijk te maken werken we aan een stabiel inkomen en belonende werkomgeving waar onze werknemers vol voor gameontwikkeling kunnen gaan. De stijging in basis- en starterssalarissen maakt onderdeel uit van dit doel."

Het laatste wapenfeit van FromSoftware is Shadow of the Erdree, een uitbreiding voor de in 2022 verschenen hitgame Elden Ring. Andere games van het bedrijf zijn onder andere de Dark Souls-spellen, Bloodborne, Ace Combat 6 en Sekiro: Shadows Die Twice. Het is op moment van schrijven niet bekend waar de Japanse studio nu aan werkt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PS5-versie van Palworld nu ook in Japan beschikbaar
Nieuws

PS5-versie van Palworld nu ook in Japan beschikbaar

Eind september verscheen de PS5-versie al in de rest van de wereld

De PlayStation 5-versie van Palworld is sinds vanochtend ook in Japan beschikbaar.

Palworld verscheen eind september op PlayStation 5, maar in Japan bleek het spel niet op Sony's console te zijn uitgekomen. Er werd gespeculeerd dat dit te maken had met het feit dat de Japanse bedrijven Nintendo en The Pokémon Company Palworld-ontwikkelaar Pocket Pair voor de rechter slepen vanwege gelijkenissen tussen de game en Pokémon.

Blijkbaar staat dit er toch los van, want inmiddels is de game ook in Japan op PS5 beschikbaar. Waarom de Japanse PS5-versie van de game langer op zich liet wachten dan in de rest van wereld, is op dit moment niet bekend.

Palworld groeide begin dit jaar na release op pc, Xbox en Game Pass in een mum van tijd uit tot een grote hit met vele miljoenen spelers. In de game kunnen spelers zogeheten Pals verzamelen. Deze wezens helpen spelers met klusjes op de boerderij en kunnen ter bescherming dienen, maar kunnen ook verkocht worden. Daarnaast verkennen spelers diverse kerkers. Daarbij kunnen Pals worden neergeschoten, zodat ze voedsel of materialen opleveren.

Eerder deze week werd aangekondigd dat Krafton verantwoordelijk is voor het leveren van een mobiele versie van Palworld. Daarbij zal de gameplay van Palworld worden klaargestoomd voor een speelstijl die past op iOS- en Android-apparaten. Meer details zijn er op moment van schrijven niet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!