Reload: Resident Evil 3: Nemesis
Nieuws

Reload: Resident Evil 3: Nemesis

Resident Evil 4 wordt vaak gezien als hét keerpunt van Capcom's populaire zombiereeks. Minder naargeestige horror, meer spectaculaire actie. Een lijn die in het vijfde en zesde deel voortgezet werd. De verschuiving naar meer actie-georiënteerde gameplay begon echter al eerder, in Resident Evil 3: Nemesis. Met de Resident Evil 3-remake in het verschiet, blikken we terug op dit ondergeschoven kindje.

Resident Evil 3 lanceerde ongeveer anderhalf jaar na Resident Evil 2, in september 1999 voor de eerste PlayStation. Die console was toen al aardig op het einde van zijn Latijn: de PlayStation 2 lag al bijna in de winkels. Dat gold zeker voor Europa, waar Resident Evil 3 pas het jaar daarop uitkwam. Vandaag de dag vind je de game als PS One-klassieker in de PlayStation Store voor de PlayStation Vita, maar helaas niet voor de PlayStation 4.

Een andere optie is om de pc-port op te snorren. Die draait prima op Windows 10 en heeft als voordeel dat de statische achtergronden een hogere resolutie hebben: 640 x 480 pixels ten opzichte van 320 x 240 pixels. Mogelijk heb je een programma als JoyToKey nodig om deze versie vlot met een controller te kunnen spelen. De officiële controllerondersteuning laat te wensen over.

Machinegeweren en raketwerpers

Wat meteen opvalt is dat Resident Evil 3 geen 'normal'-moeilijkheidsgraad biedt. De keuze bestaat enkel uit 'easy' en 'hard'. Kies je voor de makkelijke optie, dan start hoofdrolspeelster Jill Valentine tot de tanden bewapend. Zo heb je een volgeladen machinegeweer direct ter beschikking. 'Hard' komt meer overeen met de standaard moeilijkheidsgraad die je van oudere Resident Evil-games gewend bent. Je start met een pistool en een mes, en de rest mag je zelf bij elkaar sprokkelen.

©GMRimport

De straten van Raccoon City zijn het strijdtoneel. De uitbraak van het zombievirus is inmiddels in volle gang en de game speelt zich grotendeels in de buitenlucht af. Daardoor mist een iconische locatie als de Spencer Mansion uit RE1 of het politiebureau uit RE2, maar het zorgt ook voor veel variatie in de omgevingen.

Een van de voornaamste redenen waarom het tempo hoger ligt, is de introductie van Nemesis. Deze vijand zit je regelmatig op de hielen, net zoals Mister X uit de remake van Resident Evil 2. Nemesis komt echter niet langzaam op je aflopen, maar rent even snel als jij en draagt bovendien een raketwerper bij zich. Dit monster is door het kwaadaardige Umbrella puur in het leven geroepen om S.T.A.R.S.-leden op te jagen. En te doden, uiteraard. De engerd heeft er een handje van om je het leven zuur te maken op de meest onhandige momenten en het zijn iedere keer weer nagelbijtend spannende confrontaties.

Vechten of vluchten

Nemesis is op verschillende manieren aan te pakken en dat heeft invloed op het spelverloop. Instinctief wil je het op een rennen zetten, maar dat is niet altijd de beste keuze. Versla je Nemesis, dan heb je op een later moment juist geen last meer van hem. Je krijgt er tevens exclusieve items voor terug, zoals een houder waar drie first aid sprays in passen. Zodoende kun je er meer bij je dragen, wat erg handig is omdat je inventaris uiterst beperkt is.

Maar is dat het je waard als je het gevecht mogelijk met je leven bekoopt, ver verwijderd van je laatste save? Een complicerende factor: Resident Evil 3 werkt nog met ink ribbons. Je kunt dus niet oneindig saven – behalve op easy.

©GMRimport

Vaak wanneer je Nemesis tegenkomt, vertraagt de tijd en kom je voor een keuze te staan. Bijvoorbeeld: trek je aan de noodrem in een op hol geslagen trein waar Nemesis ook zijn lelijke smoel laat zien, of spring je juist uit het raam? Duw je de griezel van een touwbrug af of spring je zelf naar beneden? De impact van deze keuzes is verder niet bijzonder groot, behalve je startpunt bij de volgende locatie. Misschien is dit dan ook wel de reden dat Capcom voor de remake afziet van dit gameplay-onderdeel. Deze lijkt daardoor een strikt lineaire route te volgen.

Minirokje bij het grofvuil

Waar ook aan gesleuteld wordt, is het personage Carlos. In het origineel is hij een typische macho, een womanizer met een dik aangezet Spaans accent. Het is het soort karikatuur dat je anno 2020 gelijk met je ogen laat rollen. Temeer omdat hij Jill meerdere keren uit de brand helpt. Wat zou ze toch zonder deze Don Juan moeten? Capcom schroeft zijn haantjesgedrag wat terug, zodat Jill zich ook minder dienstbaar hoeft op te stellen. Ze is een stoere tante, die prima haar eigen boontjes kan doppen.

Die kant van haar komt in de remake hopelijk meer naar voren. Haar nieuwe outfit is in elk geval een stap in de goede richting. Dag kort rokje, hallo praktische jeans. Daar overleef je de zombie-Apocalyps tenminste fatsoenlijk mee.

©GMRimport

Kortgeleden maakte Capcom bekend dat de remake van Resident Evil 3 al voor 90 procent klaar is. Een geruststellende gedachte, gezien de game al op 3 april aanstaande uitkomt. Ook stelde men dat er een grotere focus op actie zou liggen. Daarover ontstond kort wat ophef, alsof Resident Evil 3 daar niet altijd al de nadruk op legde. Speel het origineel gerust eens opnieuw om je geheugen op te frissen.

In zo'n 6 à 8 uurtjes rollen de credits al voorbij, dus het spel uitspelen voor de remake uitkomt moet in de tussentijd wel lukken. Als Nemesis je althans niet te pakken krijgt. “Starsssss…”

In de rubriek Reload bekijken we klassiekers uit de geschiedenis van de game-industrie vanuit het huidige perspectief. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!