Reload: Limbo
Nieuws

Reload: Limbo

Dat de zomer steevast bestempeld wordt als een droge periode qua gamereleases is in zekere zin onterecht. Van 2008 tot en met 2013 zette Microsoft namelijk met Xbox Live Summer of Arcade jaarlijks vijf indiegames in het zonnetje, die elk over een periode van vijf weken werden gelanceerd. Toppers als ‘Splosion Man, Shadow Complex, Braid en meer zagen tijdens Summer of Arcade het levenslicht, maar de game die wel de standaard zette voor elke volgende Summer of Arcade is zonder meer het sfeervolle Limbo.

Tijdens de Summer of Arcade van 2010 mocht ontwikkelaar Playdead het spits afbijten met hun eerste titel. De Summer of Arcade van dat jaar leek bijna zelfs in het teken te staan van Limbo en de overige vier games die toen het levenslicht zagen worden vrijwel nooit in dezelfde adem als de game genoemd. Eigenlijk is dat zo gek nog niet, want een avontuur aan de rand van de hel, die niet eens veel langer duurt dan de gemiddelde actiefilm, zal niemand snel vergeten.

©GMRimport

Edge of Hell

Het moment dat de naamloze protagonist zijn ogen opent in de Edge of Hell en zich voortbeweegt in een onheilspellend bos dat bol staat van obstakels zet meteen de toon voor de rest van het spel. Limbo geeft je namelijk het gevoel dat je enorm kwetsbaar bent. Dit is niet alleen te merken aan de omgevingen en obstakels die je op je avontuur tegenkomt, maar ook aan de besturing van de game. Het jongetje kan alleen lopen, springen en objecten slepen of duwen. Eventuele vijanden die je tegenkomt op je pad om je verloren zusje terug te vinden zijn dan ook niet eenvoudig uit de weg te ruimen, aangezien aanvallen geen optie is. Het spel vraagt constant van je om na te denken voor je handelt, snel te reageren of soms zelfs fouten te maken.

Neem bijvoorbeeld de reusachtige spin die in het begin van de game zijn intrede doet. Deze spin duikt halverwege het verhaal (voor zover er een verhaal aanwezig is) weer op om het jongetje op te jagen en is eigenlijk alleen maar uit de weg te ruimen door snel diverse puzzels op te lossen waarmee je al zijn poten uit zijn lijf trekt. Het oplossen van dit soort puzzels vergt aardig wat denkwerk en zijn zo nu en dan ook tijdsgebonden. Het is dan ook geen ramp dat je een aantal keer de dood vond, terwijl je je best deed om de spin in de pan te hakken. Dit voorbeeld is eigenlijk de kern van de gameplay van Limbo. Kleine puzzels vormen een onderdeel van een reeks grote hindernissen die qua opzet ontzettend onvergeeflijk zijn. Gelukkig zijn de checkpoints een stuk vergeeflijker en sta je in een oogwenk weer precies voor dezelfde moeilijke raadsel die je je leven kostte.

©GMRimport

Het spel brengt op voortreffelijke wijze het gevoel van eenzaamheid over door het minimalistische kleurgebruik

-

Net als de spin komt de protagonist soms op brute wijze aan zijn einde. Soms wordt hij doorzeefd met pinnen, onthoofd of gespiesd aan een paal, wat in een actiegame wellicht minder opzienbarend zou zijn, maar in Limbo toch een stuk impactvoller is. Dit heeft de game mede te danken aan zijn sfeervolle en voor zijn tijd unieke audiovisuele stijl. Muziek bevat de game nagenoeg niet, maar wel beangstigende geluidseffecten zoals het gekraak van takken, het gezoem van vliegjes en het geluid van krakende botten. Het zorgt er voor dat je op het puntje van je stoel blijft zitten. Hopend dat je dit keer wel een obstakel kunt overkomen zonder dood te gaan.

©GMRimport

Sinister en eenzaam

De grafische stijl is wat dat betreft een meesterlijke keuze geweest van de ontwikkelaar. Door alleen gebruik te maken van grijstinten zijn objecten en obstakels slecht zichtbaar, waardoor je de game eigenlijk nooit zonder kleerscheuren kunt doorlopen. Los van de gameplay heeft deze unieke grafische stijl ook een esthetische functie. Het spel brengt op voortreffelijke wijze het gevoel van eenzaamheid over door het minimalistische kleurgebruik. Vooral wanneer we het bos verruilen voor een industriële omgeving met in de verte wazige objecten wordt het lastig om het sinistere en eenzame gevoel van je af te schudden. Helaas kom je gedurende het spel niets te weten over de omgevingen waarin je je begeeft en blijft het verhaal tot op zekere hoogte onderbelicht. Dit komt wellicht ook omdat Limbo net zo abrupt eindigt als dat het begint.

Na de drie uur die het kost om Limbo uit te spelen, heb je hoogstwaarschijnlijk niet direct een onstilbare honger naar meer. Het spel biedt verder geen incentive om het spel nog eens te doorlopen, maar de kans is groot dat Limbo in zo’n korte tijd een diepe indruk op je heeft gemaakt. Geheel terecht wordt het spel dan ook door veel gamers geroemd om zijn uniciteit en geldt het voor velen als een kwalitatieve maatstaf voor indiegames in het algemeen. Aangezien dit decennium tot een eind komt kunnen we Limbo daarom verwachten in een hoop lijstjes van de beste games van het decennium.

In Reload houdt Gamer.nl elke zondag games van toen tegen het licht van nu.Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!