Reload: Limbo
Nieuws

Reload: Limbo

Dat de zomer steevast bestempeld wordt als een droge periode qua gamereleases is in zekere zin onterecht. Van 2008 tot en met 2013 zette Microsoft namelijk met Xbox Live Summer of Arcade jaarlijks vijf indiegames in het zonnetje, die elk over een periode van vijf weken werden gelanceerd. Toppers als ‘Splosion Man, Shadow Complex, Braid en meer zagen tijdens Summer of Arcade het levenslicht, maar de game die wel de standaard zette voor elke volgende Summer of Arcade is zonder meer het sfeervolle Limbo.

Tijdens de Summer of Arcade van 2010 mocht ontwikkelaar Playdead het spits afbijten met hun eerste titel. De Summer of Arcade van dat jaar leek bijna zelfs in het teken te staan van Limbo en de overige vier games die toen het levenslicht zagen worden vrijwel nooit in dezelfde adem als de game genoemd. Eigenlijk is dat zo gek nog niet, want een avontuur aan de rand van de hel, die niet eens veel langer duurt dan de gemiddelde actiefilm, zal niemand snel vergeten.

©GMRimport

Edge of Hell

Het moment dat de naamloze protagonist zijn ogen opent in de Edge of Hell en zich voortbeweegt in een onheilspellend bos dat bol staat van obstakels zet meteen de toon voor de rest van het spel. Limbo geeft je namelijk het gevoel dat je enorm kwetsbaar bent. Dit is niet alleen te merken aan de omgevingen en obstakels die je op je avontuur tegenkomt, maar ook aan de besturing van de game. Het jongetje kan alleen lopen, springen en objecten slepen of duwen. Eventuele vijanden die je tegenkomt op je pad om je verloren zusje terug te vinden zijn dan ook niet eenvoudig uit de weg te ruimen, aangezien aanvallen geen optie is. Het spel vraagt constant van je om na te denken voor je handelt, snel te reageren of soms zelfs fouten te maken.

Neem bijvoorbeeld de reusachtige spin die in het begin van de game zijn intrede doet. Deze spin duikt halverwege het verhaal (voor zover er een verhaal aanwezig is) weer op om het jongetje op te jagen en is eigenlijk alleen maar uit de weg te ruimen door snel diverse puzzels op te lossen waarmee je al zijn poten uit zijn lijf trekt. Het oplossen van dit soort puzzels vergt aardig wat denkwerk en zijn zo nu en dan ook tijdsgebonden. Het is dan ook geen ramp dat je een aantal keer de dood vond, terwijl je je best deed om de spin in de pan te hakken. Dit voorbeeld is eigenlijk de kern van de gameplay van Limbo. Kleine puzzels vormen een onderdeel van een reeks grote hindernissen die qua opzet ontzettend onvergeeflijk zijn. Gelukkig zijn de checkpoints een stuk vergeeflijker en sta je in een oogwenk weer precies voor dezelfde moeilijke raadsel die je je leven kostte.

©GMRimport

Het spel brengt op voortreffelijke wijze het gevoel van eenzaamheid over door het minimalistische kleurgebruik

-

Net als de spin komt de protagonist soms op brute wijze aan zijn einde. Soms wordt hij doorzeefd met pinnen, onthoofd of gespiesd aan een paal, wat in een actiegame wellicht minder opzienbarend zou zijn, maar in Limbo toch een stuk impactvoller is. Dit heeft de game mede te danken aan zijn sfeervolle en voor zijn tijd unieke audiovisuele stijl. Muziek bevat de game nagenoeg niet, maar wel beangstigende geluidseffecten zoals het gekraak van takken, het gezoem van vliegjes en het geluid van krakende botten. Het zorgt er voor dat je op het puntje van je stoel blijft zitten. Hopend dat je dit keer wel een obstakel kunt overkomen zonder dood te gaan.

©GMRimport

Sinister en eenzaam

De grafische stijl is wat dat betreft een meesterlijke keuze geweest van de ontwikkelaar. Door alleen gebruik te maken van grijstinten zijn objecten en obstakels slecht zichtbaar, waardoor je de game eigenlijk nooit zonder kleerscheuren kunt doorlopen. Los van de gameplay heeft deze unieke grafische stijl ook een esthetische functie. Het spel brengt op voortreffelijke wijze het gevoel van eenzaamheid over door het minimalistische kleurgebruik. Vooral wanneer we het bos verruilen voor een industriële omgeving met in de verte wazige objecten wordt het lastig om het sinistere en eenzame gevoel van je af te schudden. Helaas kom je gedurende het spel niets te weten over de omgevingen waarin je je begeeft en blijft het verhaal tot op zekere hoogte onderbelicht. Dit komt wellicht ook omdat Limbo net zo abrupt eindigt als dat het begint.

Na de drie uur die het kost om Limbo uit te spelen, heb je hoogstwaarschijnlijk niet direct een onstilbare honger naar meer. Het spel biedt verder geen incentive om het spel nog eens te doorlopen, maar de kans is groot dat Limbo in zo’n korte tijd een diepe indruk op je heeft gemaakt. Geheel terecht wordt het spel dan ook door veel gamers geroemd om zijn uniciteit en geldt het voor velen als een kwalitatieve maatstaf voor indiegames in het algemeen. Aangezien dit decennium tot een eind komt kunnen we Limbo daarom verwachten in een hoop lijstjes van de beste games van het decennium.

In Reload houdt Gamer.nl elke zondag games van toen tegen het licht van nu.Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes
Nieuws

Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes

Ook moet de game worden aangepast om jeugdige spelers te beschermen

Cognosphere, de ontwikkelaar van de free-to-play-game Genshin Impact, moet 20 miljoen dollar betalen en aanpassen hoe het lootboxes verkoopt in de game. Dit naar aanleiding van een aanklacht van de Amerikaanse Federal Trade Commission.

Het bedrijf, dat in de Verenigde Staten onder de naam HoYoverse bekendstaat, schikte met de FTC, waarbij bovenstaande straffen onder het oordeel vallen. De FTC claimt dat Genshin Impact de echte kosten van in-game transacties probeert te verbergen en dat het niet duidelijk is hoeveel kans spelers hebben om zeldzame items uit deze lootboxes te halen.

Naast de boete van 20 miljoen dollar moet Cognosphere er voor zorgen dat spelers onder de 16 jaar zonder toestemming van ouders geen lootboxes meer kunnen kopen in de game. Daarbij zou het bedrijf ook persoonsgegevens van jeugdige spelers hebben verzameld, waar het ook mee moet stoppen. Daarbij moet alle verzamelde data van spelers van 13 jaar of jonger worden gewist.

Cognosphere geeft aan (via VGC) het niet eens te zijn met de meeste beschuldigingen van de FTC, maar toch te schikken "omdat we onze fans vertrouwen en transparant willen zijn naar onze spelers." Het bedrijf is van plan om een nieuwe leeftijdscontrole voor spelers in te bouwen, zodat kinderen onder de 16 geen lootboxes meer kunnen kopen zonder toestemming van hun ouders.

Daarnaast gaat de game meer duidelijkheid geven over de virtuele munteenheid in het spel en de beloningen die Amerikaanse spelers kunnen vrijspelen. Deze wijzigingen moeten gedurende de komende maanden worden doorgevoerd - in ieder geval in de VS, waar de aanklacht plaatsvond.

Genshin Impact verscheen in 2020 voor PlayStation 4, pc, Android en iOS en later ook voor PlayStation 5 en Xbox-consoles. De game is free-to-play en bevat een 'gacha-model', een variant van lootboxen waarmee spelers via onder andere echt geld personages en wapens kunnen verdienen. Het is een van de populairste free-to-play-games die er bestaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!