Reload: Kingdom Hearts 2
Nieuws

Reload: Kingdom Hearts 2

In al het goede schuilt wel eens iets slechts. Ook Sora ondervond dit in zijn queeste om zijn zoekgeraakte vrienden weer bijeen te brengen in Kingdom Hearts. Maar wie een sterk hart heeft, is in staat om het kwaad de kop in te drukken. Dit heeft echter zo zijn gevolgen en die komen in Kingdom Hearts 2 op bijzondere wijze aan het licht.

Sora geeft ook in deel twee de hoop niet op en is nog steeds vastberaden om zijn jeugdvrienden Riku en Kairi te vinden en weer terug te keren naar waar het allemaal begon, op Destiny Island. Zijn liefde voor zijn vrienden is wat hem op de been houdt en vormt een belangrijke steunpilaar van het verhaal. Maar in tegenstelling tot veel vervolgen krijgt het verhaal in Kingdom Hearts 2 een plotselinge wending.

©GMRimport

Wordt onverwachts vervolgd

Het succes van de eerste Kingdom Hearts is het resultaat van twee grootheden die hun krachten bundelen. De onwaarschijnlijke combinatie van twee van ’s werelds grootste franchises, Disney en Final Fantasy, bleek zeer goed in de smaak te vallen. Zo goed zelfs, dat het spel een van de bestverkochte PlayStation 2-titels ooit is. Een vervolg kon dan ook niet uitblijven, maar Kingdom Hearts 2 liet nog drie jaar op zich wachten.

De eerstvolgende game in de reeks na de eerste Kingdom Hearts bleek de op de GameBoy Advance verschenen spin-off Kingdom Hearts: Chain of Memories te zijn. Het was een gewaagde stap van Square Enix om zo vroeg in de reeks al af te wijken van de sterke basis die werd gelegd met Kingdom Hearts, maar gelukkig niet zonder succes. Het spel werd door fans goed ontvangen en vormde zo de fundering voor het verhaal van Kingdom Hearts 2.

Helaas was een bijeffect van het lanceren van een spin-off op de GameBoy Advance dat het verhaal van Kingdom Hearts 2 voor aardig wat verwarring zorgde. Iets wat de serie tot op de dag van vandaag niet van zich af heeft weten te schudden. Hoewel de zoektocht naar Kairi en Riku nog steeds de boventoon voert, leveren bepaalde gebeurtenissen in het verhaal redelijk wat vraagtekens op. Zeker voor spelers die de spin-offs links hebben laten liggen, is het verhaal van Kingdom Hearts 2 op z’n zachts gezegd een beetje vaag.

Het zijn de kleine details die het verschil maken in Kingdom Hearts 2

-

Wie zijn eerste stappen zet in Twilight Town zal zich hoogstwaarschijnlijk eerst afvragen wat er in hemelsnaam met Sora, Donald en Goofy is gebeurd. De proloog van het spel introduceert een nieuwe protagonist genaamd Roxas, die vooral met zichzelf worstelt in verband met zijn onduidelijke achtergrond. Roxas weet dat hij bestaat, maar heeft ergens het gevoel dat niets om hem heen echt is. Ook heeft hij een sterk vermoeden dat hij eigenlijk iemand anders hoort te zijn.

Na een valse start keren de drie helden van de reeks in hun volle glorie terug in het eerste hoofdstuk van het spel en leren we iets meer over de vage achtergrond van Roxas. Eindelijk gaan we weer op pad met Sora en zijn trouwe handlangers Goofy en Donald en dan kan de actie pas echt beginnen.

©GMRimport

Met nadruk op actie

In tegenstelling tot Chain of Memories voelt Kingdom Hearts 2 aan als thuiskomen na een welverdiende renovatie. Qua gameplay leunt de actie-rpg weer sterk op hack-and-slash-actie, maar ditmaal met wat extra toevoegingen om gevechten flitsender te maken.

Toegegeven, het vechtsysteem in Kingdom Hearts is vrij oppervlakkig en mist daarom wat uitdaging. Kingdom Hearts 2 doet daar zelfs nog een schepje bovenop door een nieuw systeem te introduceren: Reaction Commands. Tijdens gevechten heeft Sora nu niet alleen de mogelijkheid om aanvallen simpelweg te ontwijken, maar ook om deze te onderbreken en direct een tegenaanval uit te voeren. Hoewel dit het spel nog gemakkelijker maakt, komt deze mechaniek toch erg goed uit de verf. Bij ieder type vijand voert Sora een andere reaction command uit, wat gedurende de game eigenlijk nooit gaat vervelen. Vooral tijdens baasgevechten blijft het heerlijk om een vernietigende genadeklap middels een reaction command uit te delen.

©GMRimport

Oude en nieuwe bekenden

Afgezien van de reaction commands bezoeken we wederom oude bekenden uit zowel het Disney- als Final Fantasy-universum, maar nieuwe personages zoals Scrooge McDuck, Mulan, Vivi en Jack Sparrow duiken ook voor het eerst op in de reeks. Net als in het origineel zorgen nieuwe personages die Sora, Donald en Goofy assisteren gedurende hun avontuur voor dynamische gevechten met elk een unieke set vaardigheden. Of wat te denken van het gloednieuwe Drive Gauge, wat spelers in staat stelt om summons op te roepen, nieuwe vaardigheden te gebruiken tijdens gevechten of met maar liefst twee Keyblades vijanden in de pan te hakken? Het zijn de kleine details die het verschil maken in Kingdom Hearts 2.

De vernieuwingen die Kingdom Hearts 2 destijds met zich meebracht zijn minimaal, maar net genoeg om een toch al fantastische franchise naar een hoger niveau te tillen. Spectaculaire gevechten met onze favoriete Disney-personages blijven tot op de dag van vandaag een waar genot en de avonturen van Sora, Donald en Goofy zijn net zo meeslepend als voorheen. Zelfs wanneer het verhaal iets te ingewikkeld wordt en een hoop vragen oplevert. Vragen die hopelijk allemaal beantwoord worden nu Kingdom Hearts 3 eindelijk uitkomt.

Lees meer Reloads van klassiekers die opnieuw onder de loep worden genomen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!