Reload: Kingdom Hearts 2
Nieuws

Reload: Kingdom Hearts 2

In al het goede schuilt wel eens iets slechts. Ook Sora ondervond dit in zijn queeste om zijn zoekgeraakte vrienden weer bijeen te brengen in Kingdom Hearts. Maar wie een sterk hart heeft, is in staat om het kwaad de kop in te drukken. Dit heeft echter zo zijn gevolgen en die komen in Kingdom Hearts 2 op bijzondere wijze aan het licht.

Sora geeft ook in deel twee de hoop niet op en is nog steeds vastberaden om zijn jeugdvrienden Riku en Kairi te vinden en weer terug te keren naar waar het allemaal begon, op Destiny Island. Zijn liefde voor zijn vrienden is wat hem op de been houdt en vormt een belangrijke steunpilaar van het verhaal. Maar in tegenstelling tot veel vervolgen krijgt het verhaal in Kingdom Hearts 2 een plotselinge wending.

©GMRimport

Wordt onverwachts vervolgd

Het succes van de eerste Kingdom Hearts is het resultaat van twee grootheden die hun krachten bundelen. De onwaarschijnlijke combinatie van twee van ’s werelds grootste franchises, Disney en Final Fantasy, bleek zeer goed in de smaak te vallen. Zo goed zelfs, dat het spel een van de bestverkochte PlayStation 2-titels ooit is. Een vervolg kon dan ook niet uitblijven, maar Kingdom Hearts 2 liet nog drie jaar op zich wachten.

De eerstvolgende game in de reeks na de eerste Kingdom Hearts bleek de op de GameBoy Advance verschenen spin-off Kingdom Hearts: Chain of Memories te zijn. Het was een gewaagde stap van Square Enix om zo vroeg in de reeks al af te wijken van de sterke basis die werd gelegd met Kingdom Hearts, maar gelukkig niet zonder succes. Het spel werd door fans goed ontvangen en vormde zo de fundering voor het verhaal van Kingdom Hearts 2.

Helaas was een bijeffect van het lanceren van een spin-off op de GameBoy Advance dat het verhaal van Kingdom Hearts 2 voor aardig wat verwarring zorgde. Iets wat de serie tot op de dag van vandaag niet van zich af heeft weten te schudden. Hoewel de zoektocht naar Kairi en Riku nog steeds de boventoon voert, leveren bepaalde gebeurtenissen in het verhaal redelijk wat vraagtekens op. Zeker voor spelers die de spin-offs links hebben laten liggen, is het verhaal van Kingdom Hearts 2 op z’n zachts gezegd een beetje vaag.

Het zijn de kleine details die het verschil maken in Kingdom Hearts 2

-

Wie zijn eerste stappen zet in Twilight Town zal zich hoogstwaarschijnlijk eerst afvragen wat er in hemelsnaam met Sora, Donald en Goofy is gebeurd. De proloog van het spel introduceert een nieuwe protagonist genaamd Roxas, die vooral met zichzelf worstelt in verband met zijn onduidelijke achtergrond. Roxas weet dat hij bestaat, maar heeft ergens het gevoel dat niets om hem heen echt is. Ook heeft hij een sterk vermoeden dat hij eigenlijk iemand anders hoort te zijn.

Na een valse start keren de drie helden van de reeks in hun volle glorie terug in het eerste hoofdstuk van het spel en leren we iets meer over de vage achtergrond van Roxas. Eindelijk gaan we weer op pad met Sora en zijn trouwe handlangers Goofy en Donald en dan kan de actie pas echt beginnen.

©GMRimport

Met nadruk op actie

In tegenstelling tot Chain of Memories voelt Kingdom Hearts 2 aan als thuiskomen na een welverdiende renovatie. Qua gameplay leunt de actie-rpg weer sterk op hack-and-slash-actie, maar ditmaal met wat extra toevoegingen om gevechten flitsender te maken.

Toegegeven, het vechtsysteem in Kingdom Hearts is vrij oppervlakkig en mist daarom wat uitdaging. Kingdom Hearts 2 doet daar zelfs nog een schepje bovenop door een nieuw systeem te introduceren: Reaction Commands. Tijdens gevechten heeft Sora nu niet alleen de mogelijkheid om aanvallen simpelweg te ontwijken, maar ook om deze te onderbreken en direct een tegenaanval uit te voeren. Hoewel dit het spel nog gemakkelijker maakt, komt deze mechaniek toch erg goed uit de verf. Bij ieder type vijand voert Sora een andere reaction command uit, wat gedurende de game eigenlijk nooit gaat vervelen. Vooral tijdens baasgevechten blijft het heerlijk om een vernietigende genadeklap middels een reaction command uit te delen.

©GMRimport

Oude en nieuwe bekenden

Afgezien van de reaction commands bezoeken we wederom oude bekenden uit zowel het Disney- als Final Fantasy-universum, maar nieuwe personages zoals Scrooge McDuck, Mulan, Vivi en Jack Sparrow duiken ook voor het eerst op in de reeks. Net als in het origineel zorgen nieuwe personages die Sora, Donald en Goofy assisteren gedurende hun avontuur voor dynamische gevechten met elk een unieke set vaardigheden. Of wat te denken van het gloednieuwe Drive Gauge, wat spelers in staat stelt om summons op te roepen, nieuwe vaardigheden te gebruiken tijdens gevechten of met maar liefst twee Keyblades vijanden in de pan te hakken? Het zijn de kleine details die het verschil maken in Kingdom Hearts 2.

De vernieuwingen die Kingdom Hearts 2 destijds met zich meebracht zijn minimaal, maar net genoeg om een toch al fantastische franchise naar een hoger niveau te tillen. Spectaculaire gevechten met onze favoriete Disney-personages blijven tot op de dag van vandaag een waar genot en de avonturen van Sora, Donald en Goofy zijn net zo meeslepend als voorheen. Zelfs wanneer het verhaal iets te ingewikkeld wordt en een hoop vragen oplevert. Vragen die hopelijk allemaal beantwoord worden nu Kingdom Hearts 3 eindelijk uitkomt.

Lees meer Reloads van klassiekers die opnieuw onder de loep worden genomen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!