Reload: Kingdom Hearts 2
Nieuws

Reload: Kingdom Hearts 2

In al het goede schuilt wel eens iets slechts. Ook Sora ondervond dit in zijn queeste om zijn zoekgeraakte vrienden weer bijeen te brengen in Kingdom Hearts. Maar wie een sterk hart heeft, is in staat om het kwaad de kop in te drukken. Dit heeft echter zo zijn gevolgen en die komen in Kingdom Hearts 2 op bijzondere wijze aan het licht.

Sora geeft ook in deel twee de hoop niet op en is nog steeds vastberaden om zijn jeugdvrienden Riku en Kairi te vinden en weer terug te keren naar waar het allemaal begon, op Destiny Island. Zijn liefde voor zijn vrienden is wat hem op de been houdt en vormt een belangrijke steunpilaar van het verhaal. Maar in tegenstelling tot veel vervolgen krijgt het verhaal in Kingdom Hearts 2 een plotselinge wending.

©GMRimport

Wordt onverwachts vervolgd

Het succes van de eerste Kingdom Hearts is het resultaat van twee grootheden die hun krachten bundelen. De onwaarschijnlijke combinatie van twee van ’s werelds grootste franchises, Disney en Final Fantasy, bleek zeer goed in de smaak te vallen. Zo goed zelfs, dat het spel een van de bestverkochte PlayStation 2-titels ooit is. Een vervolg kon dan ook niet uitblijven, maar Kingdom Hearts 2 liet nog drie jaar op zich wachten.

De eerstvolgende game in de reeks na de eerste Kingdom Hearts bleek de op de GameBoy Advance verschenen spin-off Kingdom Hearts: Chain of Memories te zijn. Het was een gewaagde stap van Square Enix om zo vroeg in de reeks al af te wijken van de sterke basis die werd gelegd met Kingdom Hearts, maar gelukkig niet zonder succes. Het spel werd door fans goed ontvangen en vormde zo de fundering voor het verhaal van Kingdom Hearts 2.

Helaas was een bijeffect van het lanceren van een spin-off op de GameBoy Advance dat het verhaal van Kingdom Hearts 2 voor aardig wat verwarring zorgde. Iets wat de serie tot op de dag van vandaag niet van zich af heeft weten te schudden. Hoewel de zoektocht naar Kairi en Riku nog steeds de boventoon voert, leveren bepaalde gebeurtenissen in het verhaal redelijk wat vraagtekens op. Zeker voor spelers die de spin-offs links hebben laten liggen, is het verhaal van Kingdom Hearts 2 op z’n zachts gezegd een beetje vaag.

Het zijn de kleine details die het verschil maken in Kingdom Hearts 2

-

Wie zijn eerste stappen zet in Twilight Town zal zich hoogstwaarschijnlijk eerst afvragen wat er in hemelsnaam met Sora, Donald en Goofy is gebeurd. De proloog van het spel introduceert een nieuwe protagonist genaamd Roxas, die vooral met zichzelf worstelt in verband met zijn onduidelijke achtergrond. Roxas weet dat hij bestaat, maar heeft ergens het gevoel dat niets om hem heen echt is. Ook heeft hij een sterk vermoeden dat hij eigenlijk iemand anders hoort te zijn.

Na een valse start keren de drie helden van de reeks in hun volle glorie terug in het eerste hoofdstuk van het spel en leren we iets meer over de vage achtergrond van Roxas. Eindelijk gaan we weer op pad met Sora en zijn trouwe handlangers Goofy en Donald en dan kan de actie pas echt beginnen.

©GMRimport

Met nadruk op actie

In tegenstelling tot Chain of Memories voelt Kingdom Hearts 2 aan als thuiskomen na een welverdiende renovatie. Qua gameplay leunt de actie-rpg weer sterk op hack-and-slash-actie, maar ditmaal met wat extra toevoegingen om gevechten flitsender te maken.

Toegegeven, het vechtsysteem in Kingdom Hearts is vrij oppervlakkig en mist daarom wat uitdaging. Kingdom Hearts 2 doet daar zelfs nog een schepje bovenop door een nieuw systeem te introduceren: Reaction Commands. Tijdens gevechten heeft Sora nu niet alleen de mogelijkheid om aanvallen simpelweg te ontwijken, maar ook om deze te onderbreken en direct een tegenaanval uit te voeren. Hoewel dit het spel nog gemakkelijker maakt, komt deze mechaniek toch erg goed uit de verf. Bij ieder type vijand voert Sora een andere reaction command uit, wat gedurende de game eigenlijk nooit gaat vervelen. Vooral tijdens baasgevechten blijft het heerlijk om een vernietigende genadeklap middels een reaction command uit te delen.

©GMRimport

Oude en nieuwe bekenden

Afgezien van de reaction commands bezoeken we wederom oude bekenden uit zowel het Disney- als Final Fantasy-universum, maar nieuwe personages zoals Scrooge McDuck, Mulan, Vivi en Jack Sparrow duiken ook voor het eerst op in de reeks. Net als in het origineel zorgen nieuwe personages die Sora, Donald en Goofy assisteren gedurende hun avontuur voor dynamische gevechten met elk een unieke set vaardigheden. Of wat te denken van het gloednieuwe Drive Gauge, wat spelers in staat stelt om summons op te roepen, nieuwe vaardigheden te gebruiken tijdens gevechten of met maar liefst twee Keyblades vijanden in de pan te hakken? Het zijn de kleine details die het verschil maken in Kingdom Hearts 2.

De vernieuwingen die Kingdom Hearts 2 destijds met zich meebracht zijn minimaal, maar net genoeg om een toch al fantastische franchise naar een hoger niveau te tillen. Spectaculaire gevechten met onze favoriete Disney-personages blijven tot op de dag van vandaag een waar genot en de avonturen van Sora, Donald en Goofy zijn net zo meeslepend als voorheen. Zelfs wanneer het verhaal iets te ingewikkeld wordt en een hoop vragen oplevert. Vragen die hopelijk allemaal beantwoord worden nu Kingdom Hearts 3 eindelijk uitkomt.

Lees meer Reloads van klassiekers die opnieuw onder de loep worden genomen:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft: Content en missies in Assassin's Creed Shadows-hub zijn geheel gratis
Nieuws

Ubisoft: Content en missies in Assassin's Creed Shadows-hub zijn geheel gratis

Eerder deze week verschenen er illustraties van cosmetische items online

Ubisoft heeft laten weten dat de content in Animus Hub - de aankomende, overkoepelende gamehub van waaruit Assassin's Creed Shadows en toekomstige AC-ervaringen beschikbaar worden gesteld - gratis zal worden aangeboden.

Eerder deze week lekten er illustraties van cosmetische items voor Assassin's Creed Shadows, waaronder een mount en diverse kledingstukken en wapens. Toen werd geclaimd dat deze beschikbaar komen via de Animus Hub, de gamehub die voorheen bekendstond als Assassin's Creed Infinity, van waaruit nieuwe content voor de gamereeks aangeboden gaat worden.

Een woordvoerder van Ubisoft heeft op de officiële subreddit inmiddels iets meer duidelijkheid gegeven. Waar veel gamers veronderstelden dat gelekte content onderdeel zou uitmaken van een betaalde battle pass, blijkt het om gratis content te gaan. Volgens de woordvoerder wordt de extra content die via de Animus Hub aangeboden gaat worden "helemaal gratis". Daarbij zullen spelers "zonder iets te hoeven betalen toegang krijgen tot content en missies". Hij benadrukte ook dat er "geen betaalde abonnementen of betaalde battle passes" via de Animus Hub aangeboden gaan worden.

Hoe de Animus Hub precies gaat functioneren in samenwerking met Assassin's Creed Shadows zal bekendgemaakt worden wanneer de releasedatum van Shadows nadert.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Herstelde Double XP-tokens in Call of Duty: Black Ops 6 toch weer verwijderd
Nieuws

Herstelde Double XP-tokens in Call of Duty: Black Ops 6 toch weer verwijderd

De blijdschap van spelers was van korte duur

Met de start van het eerste seizoen van Call of Duty: Black Ops 6 en Warzone werden de verdiende Doubel XP-tokens van Modern Warfare 2- en 3-spelers aan de nieuwe game toegevoegd. Het bleek echter om een fout gegaan en ze zijn inmiddels weer verwijderd.

Veel gamers hadden nog diverse Double XP-tokens over in Modern Warfare 2 en 3. Met deze tokens kan er twee keer zo snel XP vrijgespeeld worden voor levels en wapens. Toen Black Ops 6 eerder dit najaar uitkwam, bleek dat de overgebleven tokens niet mee waren verhuist naar de multiplayer van die game. Toen het eerste seizoen van Black Ops 6 afgelopen donderdagavond begon, bleek echter dat de tokens alsnog waren toegevoegd - tot blijdschap van veel spelers.

Die blijdschap was echter van korte duur, want inmiddels zijn ze weer uit de game gehaald. In recente patch notes valt te lezen dat Treyarch "een probleem heeft opgelost waardoor incorrect oude XP-tokens geactiveerd konden worden in Black Ops 6". Ondanks de positieve reactie van veel spelers, besloot de ontwikkelaar de tokens dus toch weer te verwijderen.

Afgelopen donderdagavond is het eerste seizoen van Black Ops 6 en Warzone begonnen. Er zijn nieuwe multiplayermaps, modi, skins en nog veel meer toegevoegd. Zoals gebruikelijk is er ook een betaalde battle pass beschikbaar. Hier is meer informatie over de inhoud van het nieuwe seizoen te vinden, en Activision heeft hier de complete patch notes gepubliceerd. Het eerste seizoen heeft ook een easter egg aan de Nuketown-map toegevoegd, zoals hier gelezen kan worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!