Reload: Golden Sun
Nieuws

Reload: Golden Sun

Wanneer we het hebben over de beste rpg’s ooit, dan denken we al gauw aan oude klassiekers als Final Fantasy 7, Chrono Trigger en Secret of Mana. Ook moderne titels als The Elder Scrolls 5: Skyrim en The Witcher 3 worden steeds vaker genoemd. We zouden bijna vergeten dat een handheldgame genaamd Golden Sun met het grootste gemak thuishoort in hetzelfde rijtje. Wat ontwikkelaar Camelot met Golden Sun wist neer te zetten was niet alleen in 2001 indrukwekkend, maar galmt tot de dag van vandaag nog steeds na in het genre. De hoogste tijd dus om Golden Sun in het zonnetje te zetten.

Golden Sun lijkt op het eerste gezicht qua presentatie op een vrij doorsnee jrpg. Het was overduidelijk dat ontwikkelaar Camelot in de voetsporen wilde treden van Square, gezien de vele overeenkomsten met de Final Fantasy-reeks. Ook eerdere rpg’s van de ontwikkelaar hadden veel gemeen met rpg’s van weleer, maar werden in het westen bij lange na niet met dezelfde lof ontvangen als Golden Sun. Vanuit dat oogpunt is het een interessante vraag wat Golden Sun, ondanks alle aanwezige clichés, nou zo bijzonder maakt dat het door een enorme en vooral trouwe schare fans op handen wordt gedragen.

©GMRimport

Niets nieuws onder de zon

Het zijn drie factoren waarmee Golden Sun zich wist te onderscheiden van zijn genregenoten: het vechtsysteem, het grafische aspect en de soundtrack. Meer had ontwikkelaar Camelot niet nodig om een blijvende indruk te maken op GameBoy Advance-bezitters, want de premisse van het verhaal is niets nieuws onder de zon. De strijd tussen goed en kwaad lijkt na een lange periode van vrede los te gaan barsten en het lot wil dat de vier helden Isaac, Garet, Mia en Ivan het kwaad tegengaan met behulp van zwaarden en Psynergy (magie). Met name het laatste voegt een extra laag toe aan de gameplay.

Ten opzichte van de meeste rpg’s uit die tijd was het in Golden Sun niet alleen mogelijk om magie te gebruiken tijdens gevechten, maar bijvoorbeeld ook om puzzels op te lossen. Dit nodigt spelers uit om eerder bezochte plekken opnieuw te bezoeken om eindelijk puzzels te ontknopen. Niet alleen omdat het leuk is om puzzels op te lossen, maar omdat je nooit weet wat erachter schuilgaat.

In het spel zitten namelijk elementaire wezens, genaamd Djinn, verstopt die zich gedurende de reis van Isaac en zijn handlangers bij het team voegen. Soms uit eigen wil, maar zo nu en dan ook na een pittig gevecht. Zodra je de Djinns in je bezit hebt wordt het mogelijk om ze te koppelen aan de juiste teamgenoot om ze op die manier meester te maken in het beheersen van een bepaald basiselement. Dit maakt dat er bij Golden Sun net wat meer tactiek komt kijken dan bij andere genregenoten.

Golden Sun leek in 2001 het maximale te halen uit een handheld die qua hardware vrij beperkt was, wat het werk van Camelot des te indrukwekkender maakte

-

Pseudo-3d

De sprookjesachtige grafische stijl doet eveneens aan eerdere jrpg’s denken, maar Camelot had gelukkig nog een troef achter de hand. Gevechten worden namelijk nog imposanter door het ogenschijnlijke 3D-effect dat is geïmplementeerd. Tijdens een gevecht roteert de camera afhankelijk van de gebruikte aanvallen tussen personages, wat ongekend mooie animaties oplevert op de GameBoy Advance. Ook de animaties van Djinns tijdens gevechten zijn een visueel genot.

Naast het kundige werk van Camelot mogen we de inspanningen van componist Motoi Sakuraba absoluut niet vergeten. De afwisselende muziekstukken zorgen voor een duidelijke omslag in de sfeer van het spel zonder dat dit raar aanvoelt. Melancholische klanken worden op organische wijze afgewisseld met luchtige muziekstukken. De stukken blijven gedurende het spel constant sfeervol en maken Golden Sun tot een compleet geheel.

©GMRimport

Goud waard

Deze opsomming van geweldige aspecten van het spel wekken waarschijnlijk de indruk dat Golden Sun uniek is in zijn soort, maar als we kijken naar de twee vervolgen zien we dat diezelfde aspecten toch minder impactvol zijn dan in het origineel. Dit heeft wellicht te maken met het feit dat veel van de ideeën in het spel ook terug te vinden zijn in latere rpg’s. Ook leek Golden Sun in 2001 het maximale te halen uit een handheld die qua hardware vrij beperkt was, wat het werk van Camelot des te indrukwekkender maakte.

Hoe dan ook heeft Camelot met minimale middelen van een spel met een clichématige opzet een ervaring voortgebracht die we voor geen goud zouden willen missen. Een waarvan iedere zichzelf respecterende jrpg-liefhebber zich een keer aan gewaagd zou moeten hebben.

Lees ook onze eerdere Reloads op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!