Reload: Golden Sun
Gamer.nl
Nieuws

Reload: Golden Sun

Wanneer we het hebben over de beste rpg’s ooit, dan denken we al gauw aan oude klassiekers als Final Fantasy 7, Chrono Trigger en Secret of Mana. Ook moderne titels als The Elder Scrolls 5: Skyrim en The Witcher 3 worden steeds vaker genoemd. We zouden bijna vergeten dat een handheldgame genaamd Golden Sun met het grootste gemak thuishoort in hetzelfde rijtje. Wat ontwikkelaar Camelot met Golden Sun wist neer te zetten was niet alleen in 2001 indrukwekkend, maar galmt tot de dag van vandaag nog steeds na in het genre. De hoogste tijd dus om Golden Sun in het zonnetje te zetten.

Golden Sun lijkt op het eerste gezicht qua presentatie op een vrij doorsnee jrpg. Het was overduidelijk dat ontwikkelaar Camelot in de voetsporen wilde treden van Square, gezien de vele overeenkomsten met de Final Fantasy-reeks. Ook eerdere rpg’s van de ontwikkelaar hadden veel gemeen met rpg’s van weleer, maar werden in het westen bij lange na niet met dezelfde lof ontvangen als Golden Sun. Vanuit dat oogpunt is het een interessante vraag wat Golden Sun, ondanks alle aanwezige clichés, nou zo bijzonder maakt dat het door een enorme en vooral trouwe schare fans op handen wordt gedragen.

©GMRimport

Niets nieuws onder de zon

Het zijn drie factoren waarmee Golden Sun zich wist te onderscheiden van zijn genregenoten: het vechtsysteem, het grafische aspect en de soundtrack. Meer had ontwikkelaar Camelot niet nodig om een blijvende indruk te maken op GameBoy Advance-bezitters, want de premisse van het verhaal is niets nieuws onder de zon. De strijd tussen goed en kwaad lijkt na een lange periode van vrede los te gaan barsten en het lot wil dat de vier helden Isaac, Garet, Mia en Ivan het kwaad tegengaan met behulp van zwaarden en Psynergy (magie). Met name het laatste voegt een extra laag toe aan de gameplay.

Ten opzichte van de meeste rpg’s uit die tijd was het in Golden Sun niet alleen mogelijk om magie te gebruiken tijdens gevechten, maar bijvoorbeeld ook om puzzels op te lossen. Dit nodigt spelers uit om eerder bezochte plekken opnieuw te bezoeken om eindelijk puzzels te ontknopen. Niet alleen omdat het leuk is om puzzels op te lossen, maar omdat je nooit weet wat erachter schuilgaat.

In het spel zitten namelijk elementaire wezens, genaamd Djinn, verstopt die zich gedurende de reis van Isaac en zijn handlangers bij het team voegen. Soms uit eigen wil, maar zo nu en dan ook na een pittig gevecht. Zodra je de Djinns in je bezit hebt wordt het mogelijk om ze te koppelen aan de juiste teamgenoot om ze op die manier meester te maken in het beheersen van een bepaald basiselement. Dit maakt dat er bij Golden Sun net wat meer tactiek komt kijken dan bij andere genregenoten.

Golden Sun leek in 2001 het maximale te halen uit een handheld die qua hardware vrij beperkt was, wat het werk van Camelot des te indrukwekkender maakte

-

Pseudo-3d

De sprookjesachtige grafische stijl doet eveneens aan eerdere jrpg’s denken, maar Camelot had gelukkig nog een troef achter de hand. Gevechten worden namelijk nog imposanter door het ogenschijnlijke 3D-effect dat is geïmplementeerd. Tijdens een gevecht roteert de camera afhankelijk van de gebruikte aanvallen tussen personages, wat ongekend mooie animaties oplevert op de GameBoy Advance. Ook de animaties van Djinns tijdens gevechten zijn een visueel genot.

Naast het kundige werk van Camelot mogen we de inspanningen van componist Motoi Sakuraba absoluut niet vergeten. De afwisselende muziekstukken zorgen voor een duidelijke omslag in de sfeer van het spel zonder dat dit raar aanvoelt. Melancholische klanken worden op organische wijze afgewisseld met luchtige muziekstukken. De stukken blijven gedurende het spel constant sfeervol en maken Golden Sun tot een compleet geheel.

©GMRimport

Goud waard

Deze opsomming van geweldige aspecten van het spel wekken waarschijnlijk de indruk dat Golden Sun uniek is in zijn soort, maar als we kijken naar de twee vervolgen zien we dat diezelfde aspecten toch minder impactvol zijn dan in het origineel. Dit heeft wellicht te maken met het feit dat veel van de ideeën in het spel ook terug te vinden zijn in latere rpg’s. Ook leek Golden Sun in 2001 het maximale te halen uit een handheld die qua hardware vrij beperkt was, wat het werk van Camelot des te indrukwekkender maakte.

Hoe dan ook heeft Camelot met minimale middelen van een spel met een clichématige opzet een ervaring voortgebracht die we voor geen goud zouden willen missen. Een waarvan iedere zichzelf respecterende jrpg-liefhebber zich een keer aan gewaagd zou moeten hebben.

Lees ook onze eerdere Reloads op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Capcom waarschuwt voor cheaters in Monster Hunter Wilds
Gamer.nl
Nieuws

Capcom waarschuwt voor cheaters in Monster Hunter Wilds

Aangepaste missies kunnen de game onspeelbaar maken

Capcom heeft gewaarschuwd dat sommige missies in Monster Hunter Wilds door cheaters kunnen zijn aangepast, wat zelfs voor eerlijke spelers die meedoen aan een dergelijke missie negatieve effecten kan hebben.

Volgens het bedrijf passen cheaters sommige missies in de game aan, waardoor er hogere beloningen verkregen worden wanneer een missie wordt geklaard. Omdat Monster Hunter Wilds online met andere spelers gespeeld kan worden, waarschuwt Capcom nu dat het beter is om niet deel te nemen aan deze aangepaste missies, ook al hebben spelers de aanpassingen zelf niet doorgevoerd.

Dit kan er namelijk voor zorgen dat savefiles corrupt raken of eerlijke spelers zelfs getroffen worden door de anticheatmaatregelen van Capcom. "Gemodificeerde data kan normale gameplay verstoren en de game zelfs onspeelbaar maken. Als je vermoed dat een missie aangepast is, speelt het dan alsjeblieft niet, of stop meteen met spelen."

Capcom deelt daarbij een illustratie waarin vermeld wordt waar spelers op moeten letten om te achterhalen of een missie met cheats is aangepast. Legitieme missies hebben altijd maar één of twee hoofdmonsters om op te jagen en een maximum van vijf beloningen per monster.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pedro Pascal over The Last of Us: 'Ik ben in actieve ontkenning'
Gamer.nl
Nieuws

Pedro Pascal over The Last of Us: 'Ik ben in actieve ontkenning'

De acteur geeft zijn mening over de gebeurtenissen uit de meest recente aflevering van de HBO-serie

Acteur Pedro Pascal heeft in een interview gereageerd op de shockerende gebeurtenissen uit de tweede aflevering van het tweede seizoen van HBO's The Last of Us die begin deze week is uitgekomen.

Let op: hieronder wordt sterk gehint naar grote plotwendingen uit de tweede aflevering van het tweede seizoen van The Last of Us en de game The Last of Us: Part 2. Lezers worden dan ook geadviseerd alleen verder te lezen als ze de aflevering hebben gezien of de game hebben gespeeld.

Pascal, die de rol van Joel vertolkt in de HBO-verfilming van The Last of Us, liet aan Entertainment Weekly het volgende weten over wat er met zijn personage gebeurt in de serie: "Ik ben in actieve ontkenning. Ik realiseer me dat hoe ouder ik word, des te meer ik ontken wanneer iets voorbij is. Ik weet dat ik voor altijd verbonden ben aan zoveel deelnemers van de ervaring en ze onder andere omstandigheden zal blijven zien, maar nooit meer in de rol van Joel in The Last of Us. En nee, ik denk er niet veel over na, want het maakt mij verdrietig."

Ondanks dat Pascal beseft dat de gebeurtenissen uit de aflevering pijnlijk zijn - ook voor hem - noemt hij het "een briljante prestatie van de verhaalvertelling. Ik heb niets dan respect voor de hoedanigheid waarop mensen geïnvesteerd zijn in een game, televisieserie, film of boek. Ik ervaar dat zelf ook. Ik heb boeken door de kamer gesmeten omdat hun impact zoveel indruk op mij maakt."

Er volgen nog vijf aflevering van het tweede seizoen van The Last of Us. Een derde seizoen, waarin het verhaal van The Last of Us: Part 2 verder verteld wordt, is ook al bevestigd. Hier is een korte teaser te zien van de aankomende derde aflevering van het tweede seizoen. Die aflevering verschijnt in de nacht van aanstaande zondag op maandag op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!