Reload: Golden Sun
Nieuws

Reload: Golden Sun

Wanneer we het hebben over de beste rpg’s ooit, dan denken we al gauw aan oude klassiekers als Final Fantasy 7, Chrono Trigger en Secret of Mana. Ook moderne titels als The Elder Scrolls 5: Skyrim en The Witcher 3 worden steeds vaker genoemd. We zouden bijna vergeten dat een handheldgame genaamd Golden Sun met het grootste gemak thuishoort in hetzelfde rijtje. Wat ontwikkelaar Camelot met Golden Sun wist neer te zetten was niet alleen in 2001 indrukwekkend, maar galmt tot de dag van vandaag nog steeds na in het genre. De hoogste tijd dus om Golden Sun in het zonnetje te zetten.

Golden Sun lijkt op het eerste gezicht qua presentatie op een vrij doorsnee jrpg. Het was overduidelijk dat ontwikkelaar Camelot in de voetsporen wilde treden van Square, gezien de vele overeenkomsten met de Final Fantasy-reeks. Ook eerdere rpg’s van de ontwikkelaar hadden veel gemeen met rpg’s van weleer, maar werden in het westen bij lange na niet met dezelfde lof ontvangen als Golden Sun. Vanuit dat oogpunt is het een interessante vraag wat Golden Sun, ondanks alle aanwezige clichés, nou zo bijzonder maakt dat het door een enorme en vooral trouwe schare fans op handen wordt gedragen.

©GMRimport

Niets nieuws onder de zon

Het zijn drie factoren waarmee Golden Sun zich wist te onderscheiden van zijn genregenoten: het vechtsysteem, het grafische aspect en de soundtrack. Meer had ontwikkelaar Camelot niet nodig om een blijvende indruk te maken op GameBoy Advance-bezitters, want de premisse van het verhaal is niets nieuws onder de zon. De strijd tussen goed en kwaad lijkt na een lange periode van vrede los te gaan barsten en het lot wil dat de vier helden Isaac, Garet, Mia en Ivan het kwaad tegengaan met behulp van zwaarden en Psynergy (magie). Met name het laatste voegt een extra laag toe aan de gameplay.

Ten opzichte van de meeste rpg’s uit die tijd was het in Golden Sun niet alleen mogelijk om magie te gebruiken tijdens gevechten, maar bijvoorbeeld ook om puzzels op te lossen. Dit nodigt spelers uit om eerder bezochte plekken opnieuw te bezoeken om eindelijk puzzels te ontknopen. Niet alleen omdat het leuk is om puzzels op te lossen, maar omdat je nooit weet wat erachter schuilgaat.

In het spel zitten namelijk elementaire wezens, genaamd Djinn, verstopt die zich gedurende de reis van Isaac en zijn handlangers bij het team voegen. Soms uit eigen wil, maar zo nu en dan ook na een pittig gevecht. Zodra je de Djinns in je bezit hebt wordt het mogelijk om ze te koppelen aan de juiste teamgenoot om ze op die manier meester te maken in het beheersen van een bepaald basiselement. Dit maakt dat er bij Golden Sun net wat meer tactiek komt kijken dan bij andere genregenoten.

Golden Sun leek in 2001 het maximale te halen uit een handheld die qua hardware vrij beperkt was, wat het werk van Camelot des te indrukwekkender maakte

-

Pseudo-3d

De sprookjesachtige grafische stijl doet eveneens aan eerdere jrpg’s denken, maar Camelot had gelukkig nog een troef achter de hand. Gevechten worden namelijk nog imposanter door het ogenschijnlijke 3D-effect dat is geïmplementeerd. Tijdens een gevecht roteert de camera afhankelijk van de gebruikte aanvallen tussen personages, wat ongekend mooie animaties oplevert op de GameBoy Advance. Ook de animaties van Djinns tijdens gevechten zijn een visueel genot.

Naast het kundige werk van Camelot mogen we de inspanningen van componist Motoi Sakuraba absoluut niet vergeten. De afwisselende muziekstukken zorgen voor een duidelijke omslag in de sfeer van het spel zonder dat dit raar aanvoelt. Melancholische klanken worden op organische wijze afgewisseld met luchtige muziekstukken. De stukken blijven gedurende het spel constant sfeervol en maken Golden Sun tot een compleet geheel.

©GMRimport

Goud waard

Deze opsomming van geweldige aspecten van het spel wekken waarschijnlijk de indruk dat Golden Sun uniek is in zijn soort, maar als we kijken naar de twee vervolgen zien we dat diezelfde aspecten toch minder impactvol zijn dan in het origineel. Dit heeft wellicht te maken met het feit dat veel van de ideeën in het spel ook terug te vinden zijn in latere rpg’s. Ook leek Golden Sun in 2001 het maximale te halen uit een handheld die qua hardware vrij beperkt was, wat het werk van Camelot des te indrukwekkender maakte.

Hoe dan ook heeft Camelot met minimale middelen van een spel met een clichématige opzet een ervaring voortgebracht die we voor geen goud zouden willen missen. Een waarvan iedere zichzelf respecterende jrpg-liefhebber zich een keer aan gewaagd zou moeten hebben.

Lees ook onze eerdere Reloads op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: GameCube-games komen naar Nintendo Switch Online
Nieuws

Gerucht: GameCube-games komen naar Nintendo Switch Online

De GameCube-spellen zouden al gedurende het eerste jaar van de Switch 2 verschijnen op de dienst

GameCube-games zouden wel eens via Nintendo Switch Online aangeboden kunnen gaan worden.

Dat claimt de over het algemeen betrouwbare insider Nate the Hate in zijn YouTube-video met voorspellingen voor de Nintendo Switch 2 Direct. De insider meldt dat hij heeft vernomen dat GameCube-games naar de online dienst voor Switch-consoles komen. "Het is geen kwestie van of, maar van wanneer." GameCube-games zouden volgens hem al ergens gedurende het eerste jaar van de Switch 2-release kunnen verschijnen.

Eerder dit jaar werd er een FCC-registratie ontdekt voor een mogelijke GameCube-controller voor Nintendo Switch 2. Nintendo heeft voor diverse andere consoles waarvan via Switch Online games zijn te spelen ook replica's van controllers uitgebracht, dus het zou logisch zijn als het bedrijf dit ook doet voor GameCube-spellen.

Via Nintendo Switch Online (en het uitbreidingspakket waar meer betaald voor moet worden) krijgen Switch-gamers toegang tot diverse apps van oude consoles, waaronder NES, SNES, Nintendo 64, Game Boy, Game Boy Advance en Mega Drive. Het ligt in de lijn der verwachting dat dit concept wordt voortgezet - en uitgebreid - op Nintendo Switch 2.

Vandaag om 15:00 uur zendt Nintendo een Direct-livestream uit rondom de Nintendo Switch 2 en diens games. De presentatie duurt ongeveer een uur. De komende dagen worden er daarnaast livestreams gehouden waarin meer gameplay van aankomende Switch 2-game te zien is. Lees hier meer over de Direct.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Elden Ring Nightreign-klasse Ironeye getoond
Nieuws

Elden Ring Nightreign-klasse Ironeye getoond

Game komt op 30 mei naar pc en consoles

Fromsoftware heeft een nieuwe video van Elden Ring Nightreign uitgebracht waarin de klasse Ironeye centraal staat.

Tijdens de afgelopen speeltest van de game waren er vier van de acht 'Nightfarers' speelbaar - oftewel verschillende klassen waaruit spelers kunnen kiezen. De Ironeye viel daar niet onder, dus de beelden zijn nieuw voor fans van de reeks.

Ironeye lijkt in ieder geval een klasse te worden voor spelers die graag op afstand vechten, want ze worden uitgerust met een boog. Het is daarbij ook mogelijk om pijlen af te schieten in de lucht nadat men zich heeft afgezet tegen de muur.

In Elden Ring Nightreign kunnen spelers met z’n drieën op avontuur gaan – of desgewenst alleen – en verkent men Limveld, een verdraaide versie van Limgrave. In dit nieuwe en tegelijk herkenbare gebied moet men drie in-game dagen zien te overleven tussen de vele vijanden en gevaarlijke bazen, waarna men de Nightlord mag proberen te verslaan en krachtige items ontvangt die bij de volgende sessie helpen. Elden Ring Nightreign is vanaf 30 mei verkrijgbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. De basiseditie van het spel kost 39,99 euro.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!