Header

Red Dead Online is al leuk, maar nog een beetje karig

Yee-haw met je vrienden

Bezitters van Red Dead Redemption 2 kunnen sinds deze week eindelijk hun stoutste cowboydromen waarmaken in de bèta van de gratis online modus. Wat we tot nu toe zien is een sterk fundament voor de toekomst, maar op dit moment is het nog een beetje karig.

Red Dead Online staat geheel los van de hoofdgame, met een eigen verhaal en andere personages. Je kunt er dus gerust aan beginnen als je het spel nog niet hebt uitgespeeld, voor spoilers hoef je niet bang te zijn. Hoofdpersonage Arthur Morgan speelt hier zelfs helemaal geen rol, want je kunt je eigen cowboy maken om je wildwestfantasieën mee uit te leven.

Je kiest eerst tu en een man of een vrouw en kunt vervolgens met een behoorlijke character creator aan de slag. Daarna begint een verhaal waarin jij wordt bevrijd uit de gevangenis, om vervolgens allerlei klusjes te moeten opknappen voor je redder. Ja, Online heeft zijn eigen verhaal, al stelt dat uiteindelijk niet zo veel voor, zeker niet in vergelijking met het singleplayergedeelte. Het zijn vooral een handjevol mi ies die je laten zien wat je allemaal kunt doen in deze online wereld.

Yee-mwah

Wat je allemaal kunt doen, is helaas nog niet zo veel. Naast de verhaalmi ies, die je met zijn vieren speelt, is de spelwereld bezaaid met Stranger-mi ies. Jammer genoeg zijn dat vooral simpele fetch-quests, zoals het bezorgen van een wagen in een stad of het ophalen van een stel boten. Wel is het voor fans van de serie leuk om al die opdrachtgevers te bezoeken, want er zitten een paar iconische personages uit beide Redemption-games tu en.

Die Stranger-mi ies laten goed zien dat je online speelt. Als jij een opdracht krijgt, zien rivaliserende bendes op hun kaart waar jij mee bezig bent. Ze kunnen dan besli en om de wagen die jij beschermt aan te vallen en er met jouw beloning vandoor te gaan. Het maakt die simpele quests net iets intere anter, omdat je in spanning afwacht of je medespelers je rustig je gang laten gaan.

Dat online aspect kan trouwens ook nogal vervelend zijn. Om de haverklap word je zonder aanleiding door je hoofd geknald met een shotgun, ook als je rustig over straat loopt naar een volgende mi ie. Soms levert het een leuk onderonsje op met een andere speler, maar net zo vaak is dit soort griefing buitengewoon irritant. Het levert je ook helemaal niks op om andere spelers neer te schieten. Maar goed, dat zit een beetje in de natuur van een online game.

Wat een bende

Het is wat dat betreft een stuk veiliger – en leuker – om samen met je vrienden op pad te gaan. Je kunt een tijdelijke ‘po e’ maken waar je met z’n vieren in kan om samen de mi ies te spelen. De bendeleider bepaalt welke opdrachten je aanneemt en kan waypoints op de kaart zetten die iedereen kan zien.

Naast de tijdelijke bende, kun je ook een permanente versie maken voor 200 in-game dollars, een bedrag dat je na een paar uurtjes spelen wel hebt verdiend. Deze bende heeft plek voor zeven vrienden en blijft ook bestaan nadat je offline bent gegaan. Je hebt dan de optie een eigen kamp aan te maken, die je zelf kunt versieren, en je kan conflicten aangaan met rivaliserende bendes. Het werkt best aardig, maar er is naast de Stranger-mi ies en verhaalopdrachten nog niet veel te doen voor zo’n bende.

Battle royale

Intere anter zijn de drie series, waarin je de verschillende speltypen speelt. In de raceserie krijg je – de naam zegt het al – een aantal races voorgeschoteld. De ene keer rijd je vaste rondjes door een stad, terwijl je willekeurige wapens uit vaten probeert te pakken om je tegenstanders mee dwars te zitten. Het voelt een beetje als Mario Kart te paard en kan in een heerlijke chaos ontaarden. Minder leuk zijn de races waarin er geen vast parcours is, maar je vijftien gemarkeerde punten moet aantikken die zijn verspreid over een bepaald gebied. Hier kom je elkaar maar weinig tegen en hangt er veel af van de snelheid van je paard.

De andere twee series heten Showdown, voor 16 of voor 32 spelers, en bevatten meer op actie gerichte speltypen. Hier kom je bijvoorbeeld een eigen variant op het battle royale-genre tegen, maar dan met alleen werpme en of een boog. Ook is er een modus waarin je punten krijgt voor het doden van een tegenstander. Hoe hoger je in het kla ement staat, hoe meer punten je waard bent en hoe duidelijker je zichtbaar bent op de map. Tot slot is er een speltype waarin je meer punten verdient als je je vijanden met een zwak wapen doodt. Zo is een mes veel meer punten waard dan een shotgun.

Het zijn intere ante varianten van bekende concepten en het is daadwerkelijk leuk om te spelen, maar Red Dead zal nooit bekend staan om zijn geweldige shooteractie. De ideeën zijn goed verzonnen, maar als shooter schiet de game gewoon tekort. Het voelt allemaal wat log en zwaar. Bovendien is het jammer dat je niet kunt kiezen welk speltype je wilt spelen. In de series komen de verschillende maps willekeurig voorbij.

Microtransacties

De bèta van Red Dead Online legt een sterke basis neer, maar biedt nog niet genoeg content om je lang vast te houden. Bovendien waart het spook van de microtransacties al rond, ook al kun je op dit moment nog geen echt geld uitgeven. Naast dollars verdien je namelijk ook goud in de game, dat je kunt uitgeven aan cosmetische voorwerpen of paarden.

De meeste van deze spullen zitten vergrendeld achter een levelrestrictie, maar met goud kun je die omzeilen. Voor een bepaalde hoed of jas moet je bijvoorbeeld level 50 zijn, of bereid zijn wat goud neer te tellen. Op dit moment is het schier onmogelijk om genoeg goud bij elkaar te sprokkelen om echt iets te kopen. Na ongeveer 8 uur spelen hadden wij precies één goudstuk op de teller, maar dat was lang niet voldoende.

De optie om te fast travellen vanuit je kamp zit bijvoorbeeld verscholen achter level 65, of een som van 112 goudstaven. Je zou dus zo’n 800 uur moeten spelen om dit te kunnen veroorloven. En ja, juist dat goud zul je straks als microtransactie kunnen aanschaffen.

Het is te hopen dat Rockstar deze kromme economie wat aanpast voordat Online officieel uitkomt. Tegen die tijd is er hopelijk ook wat meer te doen in de open spelwereld. Red Dead Online is voor nu een leuk uitje om je een paar uur mee te vermaken. Rockstar kennende blijven ze daar de komende jaren nieuwe content aan toevoegen, net als bij GTA Online. En dat is mooi, want er staat nu al een sterk fundament waar we nog jaren plezier aan kunnen beleven.

Red Dead Online is vanaf vandaag gratis te spelen voor alle spelers met een kopie van Red Dead Redemption 2.

Aanbevolen voor jou