Rechtszaakdocumenten geven inzicht over wat Epic aan Fortnite verdient
Nieuws

Rechtszaakdocumenten geven inzicht over wat Epic aan Fortnite verdient

In de gisteren begonnen rechtszaak tussen Epic Games en Apple zijn diverse documenten de revue gepasseerd met interne informatie over het eerstgenoemde bedrijf. Zo wordt onder andere duidelijk hoeveel Epic aan Fortnite heeft verdiend.

Uit documenten die online zijn geplaatst - die overigens geen details geven over games en zakelijke beslissingen die na september 2019 zijn gemaakt - blijkt dat Fortnite in de eerste twee jaren sinds release een omzet van 9,2 miljard dollar opleverde. De totale omzet van Epic in die twee jaren - 2018 en 2019 - was 9,8 miljard dollar. De resterende 0,6 miljard dollar werd verdiend met de Unreal Engine, de Epic Games Store en andere games. 

Verder blijkt dat Epic Games in een periode van negen maanden - van 14 december 2018 tot 26 september 2019 - zo'n 11,7 miljoen dollar heeft betaald voor het weggeven van gratis games in de Epic Games Store. In die periode gaf het bedrijf 38 games gratis weg. Deze games werden 105 miljoen keer door mensen geclaimd en waren goed voor 4,9 miljoen nieuwe gebruikers. Onder andere de Batman-games en Subnautica waren erg populair.

Daarnaast zijn er ook details gegeven over games die (tijdelijk) exclusief via de Epic Games Store worden aangeboden. Zo stijgt de dagelijkse omzet die met de digitale winkel wordt gegenereerd op dagen dat er exclusieve games verschijnen. In 2019 was Borderlands 3 goed voor de hoogste piek in nieuwe gebruikers. Epic betaalde daar 115 miljoen dollar voor aan uitgever Take-Two Interactive.

De rechtszaak tussen Apple en Epic Games begon gisteren. Apple vraagt 30 procent commissie van grote ontwikkelaars om spellen op de Apple Store aan te bieden en Epic is het daar niet mee eens. Toen Epic Games een manier vond om gamers direct aan het bedrijf geld over te laten maken en daarmee de commissie aan Apple te omzeilen, verwijderde Apple Fortnite van de App Store.

Tijdens de eerste dag van de rechtszaak konden mensen die niet direct met de rechtszaak te maken hebben, meeluisteren. Zij konden door een technologische fout echter van zich laten horen in de rechtszaal. Daardoor riepen fans van Epic en diens games tijdens de rechtszaak 'free Fortnite'. Ook werd er getrollt, onder andere door muziek van Travis Scott te draaien. Na verloop van tijd vond men een manier om het geluid dat fans maakten te muten.

Verwacht wordt dat de rechtszaak tussen Epic Games en Apple drie weken in beslag neemt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!