Rechtszaakdocumenten geven inzicht over wat Epic aan Fortnite verdient
Gamer.nl
Nieuws

Rechtszaakdocumenten geven inzicht over wat Epic aan Fortnite verdient

In de gisteren begonnen rechtszaak tussen Epic Games en Apple zijn diverse documenten de revue gepasseerd met interne informatie over het eerstgenoemde bedrijf. Zo wordt onder andere duidelijk hoeveel Epic aan Fortnite heeft verdiend.

Uit documenten die online zijn geplaatst - die overigens geen details geven over games en zakelijke beslissingen die na september 2019 zijn gemaakt - blijkt dat Fortnite in de eerste twee jaren sinds release een omzet van 9,2 miljard dollar opleverde. De totale omzet van Epic in die twee jaren - 2018 en 2019 - was 9,8 miljard dollar. De resterende 0,6 miljard dollar werd verdiend met de Unreal Engine, de Epic Games Store en andere games. 

Verder blijkt dat Epic Games in een periode van negen maanden - van 14 december 2018 tot 26 september 2019 - zo'n 11,7 miljoen dollar heeft betaald voor het weggeven van gratis games in de Epic Games Store. In die periode gaf het bedrijf 38 games gratis weg. Deze games werden 105 miljoen keer door mensen geclaimd en waren goed voor 4,9 miljoen nieuwe gebruikers. Onder andere de Batman-games en Subnautica waren erg populair.

Daarnaast zijn er ook details gegeven over games die (tijdelijk) exclusief via de Epic Games Store worden aangeboden. Zo stijgt de dagelijkse omzet die met de digitale winkel wordt gegenereerd op dagen dat er exclusieve games verschijnen. In 2019 was Borderlands 3 goed voor de hoogste piek in nieuwe gebruikers. Epic betaalde daar 115 miljoen dollar voor aan uitgever Take-Two Interactive.

De rechtszaak tussen Apple en Epic Games begon gisteren. Apple vraagt 30 procent commissie van grote ontwikkelaars om spellen op de Apple Store aan te bieden en Epic is het daar niet mee eens. Toen Epic Games een manier vond om gamers direct aan het bedrijf geld over te laten maken en daarmee de commissie aan Apple te omzeilen, verwijderde Apple Fortnite van de App Store.

Tijdens de eerste dag van de rechtszaak konden mensen die niet direct met de rechtszaak te maken hebben, meeluisteren. Zij konden door een technologische fout echter van zich laten horen in de rechtszaal. Daardoor riepen fans van Epic en diens games tijdens de rechtszaak 'free Fortnite'. Ook werd er getrollt, onder andere door muziek van Travis Scott te draaien. Na verloop van tijd vond men een manier om het geluid dat fans maakten te muten.

Verwacht wordt dat de rechtszaak tussen Epic Games en Apple drie weken in beslag neemt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS
Gamer.nl
Nieuws

Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van DLSS

De game komt tegelijk met de Switch 2 uit op 5 juni

De pas aangekondigde Nintendo Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 maakt gebruik van AI-upscaletechnologie Deep Learing Super Sampling (DLSS).

Dat heeft ontwikkelaar CD Projekt Red aan Digital Foundry bevestigd. Daarmee is het de eerste Switch 2-game waarvan officieel bevestigd is dat er DLSS wordt gebruikt. "We gebruiken een versie van DLSS die beschikbaar is voor Nintendo Switch 2-hardware, aangedreven door Nividia's Tensor-cores. De game gebruikt DLSS in alle vier de modi: in handheld en docked, en de prestaties- en kwaliteitsgerichte variaties van elk van die opties."

Op wat voor manier DLSS precies wordt ingezet in de game, is niet bekend, maar waarschijnlijk is het bedoeld om de game in een zo hoog mogelijke resolutie en met een zo hoog mogelijke framerate te laten draaien. CD Projekt Red liet weten dat het bedrijf streeft naar een resolutie van 1080p in alle grafische modi wanneer de Switch 2 docked is. In handheldvorm wordt er naar een resolutie van 720p gestreefd.

De Switch 2-versie van Cyberpunk 2077 werd tijdens de onthulling van de eerste games voor de console en de releasedatum aangekondigd. Het spel zal net als de Switch 2 zelf vanaf 5 juni verkrijgbaar zijn. Het gaat om de Ultimate Edition van de game. Daarin zit niet alleen de hoofdgame en de diverse uitgekomen updates, maar ook de vorig jaar verschenen uitbreiding Phantom Liberty. Hieronder is de aankondigingstrailer nog eens te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!