Hoe presteert Red Dead Redemption 2 op pc?
Nieuws

Hoe presteert Red Dead Redemption 2 op pc?

In Rapport bekijken we hoe grote releases presteren op pc. Is er nagedacht over de wensen en verwachtingen van pc-spelers, of is het gewoon een klakkeloze port? Vandaag gaat de aandacht uit naar de langverwachte pc-versie van Rockstars Red Dead Redemption 2.

Het heeft een jaar geduurd voordat pc-spelers aan de slag konden met Red Dead Redemption 2, maar sinds 5 november is het eindelijk dan zover. Via de Rockstar Games Launcher, Epic Store, Humble Store en Greenman Gaming is de game verkrijgbaar. Fans van Steam moeten nog een maand wachten voordat ze aan de slag kunnen met Arthur Morgan: pas in december komt RDR2 naar dat platform.

Stabiliteit

Waar het bij de lancering van Grand Theft Auto 5 op pc even duurde voordat alle foutjes waren gladgestreken, lijkt het bij Red Dead Redemption 2 erop dat het gros van de problemen al na twee dagen zijn verholpen middels een patch van circa 2GB. De snelle respons is natuurlijk lovenswaardig. Bovendien is het bij een game met een dergelijke schaal begrijpelijk dat niet alle bugs eruit kunnen worden gehaald. Maar met een heel jaar om de game te porten is een iets soepelere lancering allicht niet teveel gevraagd.

©GMRimport

Met name het feit dat de game überhaupt niet wilde opstarten op sommige systemen is extra zuur voor spelers die een jaar hebben moeten wachten om met RDR2 aan de slag te gaan, om vervolgens nog eens twee dagen geduld op te moeten brengen voor de patch. Wanneer de game wel opstart, valt er gelukkig weinig te klagen wat stabiliteit betreft. Sinds de patch zijn er weinig klachten meer te vinden op verschillende fora en hebben ook wij geen stabiliteitsproblemen ervaren.

Graphics

Wat de prestaties betreft valt er wel genoeg te ‘klagen’, want zonder tenminste een RTX 2070 Super is zelfs 60fps op de hoogste instellingen en 1080p teveel gevraagd. De GTX 1060 6GB, volgens de systeemeisen van Rockstar de ”recommended specification”, haalt op 1080p met dezelfde instellingen gemiddeld een pijnlijke 32 fps.

Feitelijk kunnen alleen de high-end Turing-videokaarten (en de Radeon VII) wedijveren met de hoogste voorinstellingen van Red Dead Redemption 2. Voor het plebs die over budget- of middencategoriekaarten beschikken is het dan ook noodzakelijk om een lagere voorinstelling te kiezen, of een hogere voorinstelling aan te passen om toch de gewenste framerate te halen. Bij de meeste instellingen valt er weinig verschil te zien tussen high en ultra, alleen voor texture quality is het aan te raden om hem zo hoog mogelijk te houden.

©GMRimport

Op WQHD en UHD wordt het er niet veel beter op. Waar een RTX 2080 Ti nog op 80 fps kan rekenen op 1080p/ultra, dipt dit naar 66 fps op WQHD en een schamele 43 fps op UHD. Zelfs als je alle instellingen - afgezien van texture quality - naar high verschuift, weet de RTX 2080 Ti niet meer dan 50 fps te boeken.

Alle bovenstaande resultaten zijn overigens gemeten met de DirectX 12 API, maar Red Dead Redemption 2 ondersteunt opvallend genoeg ook de Vulkan API. DirectX is bij meeste pc-gamers geen onbekende term, maar Vulkan zal bij de meesten minder bekendheid genieten. Dat heeft alles te maken met de leeftijd van Vulkan: de eerste versie kwam uit in 2016, terwijl DirectX als sinds 1996 op de markt is.

Vulkan en DirectX 12 zijn beide API’s die programmeurs kunnen gebruiken om de videokaart aan te spreken en instructies te geven, zoals het weergeven van objecten, simuleren van lichtstralen en het berekenen van reflectiviteit. Het verschil tussen beide API’s is gigantisch aan de achterkant, maar aan de voorkant doen ze grofweg hetzelfde: ze toveren een game op je beeldscherm.

Watch on YouTube

Voor de eindgebruiker is het enige noemenswaardige verschil dan ook de framerate die beide API’s leveren. Met een krachtige processor presteert Vulkan circa tien procent beter dan DirectX 12. Dit verschil neemt af naarmate je CPU minder krachtig wordt. Met een i5/Ryzen 5 is het verschil al zo goed als nul. Afhankelijk van je configuratie kan die tien procent hoger of lager uitvallen. Een test draaien met de ingebouwde benchmark om te peilen welke API beter loopt is dan ook aan te raden.

Ongeacht de API die je kiest heb je een flinke videokaart nodig om de game te draaien op acceptabele framerates – zelfs op 1080p. Een GTX 1060 6GB of RX 570 met een moderne i7 of Ryzen 5 is in feite de ondergrens wat specificaties betreft, tenzij je bereid bent om de instelling flink omlaag te gooien. De minimumspecificaties die Rockstar noemt (een i5-2200k/FX-6300 met een GTX 770/R9 280) zijn bij lange na niet krachtig genoeg om de prachtige omgevingen en gedetailleerde personages van Red Dead Redemption 2 eer aan te doen.

Besturing

Het porten van de besturing is helaas minder geslaagd dan het vertalen van de graphics. Om met een ander personage te praten wanneer je aan het paardrijden bent, moet je bijvoorbeeld eerst de rechtermuisknop indrukken om dat personage te selecteren, om vervolgens R, F, of G aan te slaan om een vraag te stellen en het gesprek voort te zetten. Dat alles terwijl je met WASD je paard onder controle probeert te houden.

Omdat de richting van de camera bepaalt waar je paard heen galoppeert en het selecteren van een personage de camera verschuift naar dat personage, is het lastig om niet in te rijden op het personage waarmee je een gesprek probeert te voeren. Het paardrijden voelt over het algemeen een stuk minder soepel dan op console, een probleem dat slechts deels opgelost kan worden door de third person besturing naar ‘Horse Relative’ te zetten.

©GMRimport

De besturing heeft meer rariteiten als dit. Zo zijn er bijvoorbeeld drie toetsen die gebruikt worden om iets op te pakken, afhankelijk van de context. Dit soort zaken zijn niet bijzonder frustrerend, maar wijzen er wel op dat iets meer poetswerk geen kwaad had gekund.

De kleine dingen

Ondersteuning voor (ultra)brede of meerdere monitoren wordt nog wel eens vergeten bij een pc-port, maar Rockstar is gelukkig scherp genoeg om compatibiliteit voor ongebruikelijke setups gewoon toe te voegen. Daar moet wel de kanttekening bij worden gemaakt dat geen enkele courante videokaart sterk genoeg is om soepele multi-monitor gameplay op te leveren boven 1440p of de high voorinstelling. De enkeling die van plan is om Red Dead Redemption 2 te spelen op meerdere monitoren is dan ook genoodzaakt om eerst aan de instellingen te sleutelen alvorens aan de game te beginnen.

Het laatste vermeldenswaardige punt van de port is de gigantische installatieomvang van 112GB. Mocht je beperkte ruimte hebben op je harde schijf of SSD, of een slome internetverbinding hebben, dan is deze installatieomvang wellicht iets om rekening mee te houden. Red Dead Redemption 2 is niet beschikbaar als fysieke schijf, waardoor downloaden de enige manier is om de game binnen te halen.

Afgezien van de stabiliteitsproblemen bij de lancering heeft Rockstar een keurige port geleverd die absoluut het uiterste van het uiterste eist van je hardware.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!