Hoe presteert Red Dead Redemption 2 op pc?
Gamer.nl
Nieuws

Hoe presteert Red Dead Redemption 2 op pc?

In Rapport bekijken we hoe grote releases presteren op pc. Is er nagedacht over de wensen en verwachtingen van pc-spelers, of is het gewoon een klakkeloze port? Vandaag gaat de aandacht uit naar de langverwachte pc-versie van Rockstars Red Dead Redemption 2.

Het heeft een jaar geduurd voordat pc-spelers aan de slag konden met Red Dead Redemption 2, maar sinds 5 november is het eindelijk dan zover. Via de Rockstar Games Launcher, Epic Store, Humble Store en Greenman Gaming is de game verkrijgbaar. Fans van Steam moeten nog een maand wachten voordat ze aan de slag kunnen met Arthur Morgan: pas in december komt RDR2 naar dat platform.

Stabiliteit

Waar het bij de lancering van Grand Theft Auto 5 op pc even duurde voordat alle foutjes waren gladgestreken, lijkt het bij Red Dead Redemption 2 erop dat het gros van de problemen al na twee dagen zijn verholpen middels een patch van circa 2GB. De snelle respons is natuurlijk lovenswaardig. Bovendien is het bij een game met een dergelijke schaal begrijpelijk dat niet alle bugs eruit kunnen worden gehaald. Maar met een heel jaar om de game te porten is een iets soepelere lancering allicht niet teveel gevraagd.

©GMRimport

Met name het feit dat de game überhaupt niet wilde opstarten op sommige systemen is extra zuur voor spelers die een jaar hebben moeten wachten om met RDR2 aan de slag te gaan, om vervolgens nog eens twee dagen geduld op te moeten brengen voor de patch. Wanneer de game wel opstart, valt er gelukkig weinig te klagen wat stabiliteit betreft. Sinds de patch zijn er weinig klachten meer te vinden op verschillende fora en hebben ook wij geen stabiliteitsproblemen ervaren.

Graphics

Wat de prestaties betreft valt er wel genoeg te ‘klagen’, want zonder tenminste een RTX 2070 Super is zelfs 60fps op de hoogste instellingen en 1080p teveel gevraagd. De GTX 1060 6GB, volgens de systeemeisen van Rockstar de ”recommended specification”, haalt op 1080p met dezelfde instellingen gemiddeld een pijnlijke 32 fps.

Feitelijk kunnen alleen de high-end Turing-videokaarten (en de Radeon VII) wedijveren met de hoogste voorinstellingen van Red Dead Redemption 2. Voor het plebs die over budget- of middencategoriekaarten beschikken is het dan ook noodzakelijk om een lagere voorinstelling te kiezen, of een hogere voorinstelling aan te passen om toch de gewenste framerate te halen. Bij de meeste instellingen valt er weinig verschil te zien tussen high en ultra, alleen voor texture quality is het aan te raden om hem zo hoog mogelijk te houden.

©GMRimport

Op WQHD en UHD wordt het er niet veel beter op. Waar een RTX 2080 Ti nog op 80 fps kan rekenen op 1080p/ultra, dipt dit naar 66 fps op WQHD en een schamele 43 fps op UHD. Zelfs als je alle instellingen - afgezien van texture quality - naar high verschuift, weet de RTX 2080 Ti niet meer dan 50 fps te boeken.

Alle bovenstaande resultaten zijn overigens gemeten met de DirectX 12 API, maar Red Dead Redemption 2 ondersteunt opvallend genoeg ook de Vulkan API. DirectX is bij meeste pc-gamers geen onbekende term, maar Vulkan zal bij de meesten minder bekendheid genieten. Dat heeft alles te maken met de leeftijd van Vulkan: de eerste versie kwam uit in 2016, terwijl DirectX als sinds 1996 op de markt is.

Vulkan en DirectX 12 zijn beide API’s die programmeurs kunnen gebruiken om de videokaart aan te spreken en instructies te geven, zoals het weergeven van objecten, simuleren van lichtstralen en het berekenen van reflectiviteit. Het verschil tussen beide API’s is gigantisch aan de achterkant, maar aan de voorkant doen ze grofweg hetzelfde: ze toveren een game op je beeldscherm.

Watch on YouTube

Voor de eindgebruiker is het enige noemenswaardige verschil dan ook de framerate die beide API’s leveren. Met een krachtige processor presteert Vulkan circa tien procent beter dan DirectX 12. Dit verschil neemt af naarmate je CPU minder krachtig wordt. Met een i5/Ryzen 5 is het verschil al zo goed als nul. Afhankelijk van je configuratie kan die tien procent hoger of lager uitvallen. Een test draaien met de ingebouwde benchmark om te peilen welke API beter loopt is dan ook aan te raden.

Ongeacht de API die je kiest heb je een flinke videokaart nodig om de game te draaien op acceptabele framerates – zelfs op 1080p. Een GTX 1060 6GB of RX 570 met een moderne i7 of Ryzen 5 is in feite de ondergrens wat specificaties betreft, tenzij je bereid bent om de instelling flink omlaag te gooien. De minimumspecificaties die Rockstar noemt (een i5-2200k/FX-6300 met een GTX 770/R9 280) zijn bij lange na niet krachtig genoeg om de prachtige omgevingen en gedetailleerde personages van Red Dead Redemption 2 eer aan te doen.

Besturing

Het porten van de besturing is helaas minder geslaagd dan het vertalen van de graphics. Om met een ander personage te praten wanneer je aan het paardrijden bent, moet je bijvoorbeeld eerst de rechtermuisknop indrukken om dat personage te selecteren, om vervolgens R, F, of G aan te slaan om een vraag te stellen en het gesprek voort te zetten. Dat alles terwijl je met WASD je paard onder controle probeert te houden.

Omdat de richting van de camera bepaalt waar je paard heen galoppeert en het selecteren van een personage de camera verschuift naar dat personage, is het lastig om niet in te rijden op het personage waarmee je een gesprek probeert te voeren. Het paardrijden voelt over het algemeen een stuk minder soepel dan op console, een probleem dat slechts deels opgelost kan worden door de third person besturing naar ‘Horse Relative’ te zetten.

©GMRimport

De besturing heeft meer rariteiten als dit. Zo zijn er bijvoorbeeld drie toetsen die gebruikt worden om iets op te pakken, afhankelijk van de context. Dit soort zaken zijn niet bijzonder frustrerend, maar wijzen er wel op dat iets meer poetswerk geen kwaad had gekund.

De kleine dingen

Ondersteuning voor (ultra)brede of meerdere monitoren wordt nog wel eens vergeten bij een pc-port, maar Rockstar is gelukkig scherp genoeg om compatibiliteit voor ongebruikelijke setups gewoon toe te voegen. Daar moet wel de kanttekening bij worden gemaakt dat geen enkele courante videokaart sterk genoeg is om soepele multi-monitor gameplay op te leveren boven 1440p of de high voorinstelling. De enkeling die van plan is om Red Dead Redemption 2 te spelen op meerdere monitoren is dan ook genoodzaakt om eerst aan de instellingen te sleutelen alvorens aan de game te beginnen.

Het laatste vermeldenswaardige punt van de port is de gigantische installatieomvang van 112GB. Mocht je beperkte ruimte hebben op je harde schijf of SSD, of een slome internetverbinding hebben, dan is deze installatieomvang wellicht iets om rekening mee te houden. Red Dead Redemption 2 is niet beschikbaar als fysieke schijf, waardoor downloaden de enige manier is om de game binnen te halen.

Afgezien van de stabiliteitsproblemen bij de lancering heeft Rockstar een keurige port geleverd die absoluut het uiterste van het uiterste eist van je hardware.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Uitgevers plaatsen Switch 2-games massaal op Game-Key Cards
Gamer.nl
Nieuws

Uitgevers plaatsen Switch 2-games massaal op Game-Key Cards

Met een Game-Key Card moet alsnog de game gedownload worden

Veel third-party-uitgevers en -ontwikkelaars brengen hun Nintendo Switch 2-games uit op zogeheten 'Game-Key Cards', waarbij de game ondanks een fysieke aankoop alsnog gedownload moet worden.

Deze 'Game-Key Cards' werden al kort na de Switch 2 Direct onthuld en zijn bedoeld voor spellen die niet op een reguliere cartridge passen. Op een Game-Key Card staat "niet de volledige gamedata". In plaats daarvan geldt de cartridge als een soort sleutel waarmee spelers wanneer deze in de Switch 2 wordt gestoken de game kunnen downloaden. Meer info over Game-Key Cards is hier te vinden.

Nu de pre-orders van Switch 2-games in Japan online zijn gekomen, blijkt (via het X-kanaal van Gematsu) dat bijna alle third-party-uitgevers deze Game-Key Cards gebruiken. Alle third-party-games die op de Switch 2-release in Japan verschijnen - met uitzondering van Cyberpunk 2077 - maken er gebruik van. Dat is te zien door een witte strook met informatie onderaan de hoesjes van games.

Op de eerste Switch moesten games soms ook al gedeeltelijk gedownload worden bij de aankoop van een fysieke game. Dit gebeurde echter alleen bij de third-party-games met de allergrootste bestandsgrootte. Het lijkt er dus op dat dit veel vaker voor gaat komen op de Switch 2 - althans, in de vorm van Game-Key Cards.

Deels ligt dit mogelijk aan de toename in bestandsgrootte van spellen. Daarnaast gaan er geruchten dat Nintendo alleen de kleinste en grootste versie van Switch 2-cartridges aan uitgevers beschikbaar stelt, waarbij het grootste exemplaar logischerwijs een stuk prijziger is. Mogelijk kiezen veel uitgevers dan ook voor een Game-Key Card om zo meer winst te kunnen genereren.

Het voordeel van Game-Key Cards ten opzichte van downloadcodes of aankopen die direct via de Switch 2 eShop lopen, is dat deze 'fysieke' spellen alsnog doorverkocht kunnen worden. Sommige mensen die zweren bij fysieke games doen dit echter omdat ze zeker willen zijn dat hun game jaren later nog steeds speelbaar is, en dat kan bij Game-Key Cards alleen wanneer Nintendo de download beschikbaar blijft stellen in een digitale winkel.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen in Nederland zijn al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6-trailer is 250 miljoen keer bekeken
Gamer.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 6-trailer is 250 miljoen keer bekeken

Ook zijn er een miljoen reacties achtergelaten

Onlangs heeft de Grand Theft Auto 6-trailer die eind 2023 is verschenen twee nieuwe mijlpalen bereikt. De trailer is inmiddels meer dan 250 miljoen keer op YouTube bekeken, en er zijn meer dan een miljoen reacties onder de video achtergelaten.

Het gaat daarbij specifiek om de trailer die door Take-Two Interactive en Rockstar Games werd geüpload - andere YouTube-kanalen die de trailer ook hebben geüpload en geplaatst worden niet meegenomen met dit totale aantal.

De gigantische kijkersaantallen geven eens te meer aan hoe groot het bereik van de Grand Theft Auto-franchise is. Sinds het online komen van de trailer in december 2023 wachten fans dan ook ongeduldig om een nieuwe trailer, maar die is op moment van schrijven nog altijd niet uitgebracht. Wel heeft Take-Two meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens aankomend najaar moet verschijnen op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Grand Theft Auto 6 speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten. De game draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Veel meer officiële details zijn er op moment van schrijven niet, maar hier kunnen alle feiten en geruchten gevonden worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!