Rage 2 kan eigen kwaliteiten wel eens te veel opblazen
Nieuws

Rage 2 kan eigen kwaliteiten wel eens te veel opblazen

Het is acht jaar geleden dat Rage, de shooter van John Carmack en het creatieve team achter Doom, uitkwam voor de vorige generatie consoles en pc. De game wist te imponeren met solide schietmechanieken en Mad Max-achtige autogevechten, maar het verhaal en de uitstraling lieten te wensen over. Rage 2 probeert dat te compenseren met een meeslepender gevechtssysteem en een krankzinnige open wereld. Toch zou ontwikkelaar Avalanche Studios wel eens te veel te hebben kunnen toegevoegd aan de oorspronkelijke Rage-formule.

Rage 2 borduurt voort op waar het eerste deel een cultstatus mee verdiende. Dat wil zeggen dat de typische id Software-schietmechanieken van de partij zijn, dat de nadruk op snelle actie ligt en dat het bloed rijkelijk vloeit. Na twee uur in de open wereld te hebben rondgelopen en -gereden lijken ook de voertuigen meer van hetzelfde te bieden, maar dan met meer afwisseling in de locaties waar je doorheen rijdt en meer afwisseling in de soorten gevechten, waaronder zelfs actie in de lucht (dat we helaas nog niet zelf hebben ervaren).

Stuk voor stuk mechanieken die uitstekend kunnen blijken. Toch neemt Rage 2 ook afstand van zijn voorganger, met name door de invulling van de grote open wereld en twijfelachtige toevoegingen, zoals in je gezicht springende neonkleuren en doorgedraaide vijanden.

©GMRimport

Van Doom tot Bulletstorm

Rage 2 is, ongeacht het werk van Avalance Studios, ook nog altijd een product van id Software. Voor de gameplay lijkt er goed afgekeken bij een oudere titel van de ontwikkelaar: Doom. Wat cruciaal is aan Doom-gameplay, is de beweeglijkheid van jouw personage, en beweeglijkheid is ook bij de vele confrontaties in Rage 2 van groot belang. Waar Doom Guy van nature snel kan rondrennen en springen, moet Walker – het hoofdpersonage van Rage 2 – het van andere mechanieken hebben. Hij bezit namelijk superkrachten.

De vier krachten van Walker zijn los van elkaar al erg effectief en vermakelijk. Ground Slam creëert een verwoestende en verdovende schokgolf, Shatter beukt vijanden achteruit en vernietigt objecten, Barrier fungeert als schild en met Vortex Grenade heb je een granaat die een zwart gaat creëert die vijanden uiteindelijk hopeloos in de lucht laat zweven.

De gevechten worden echter pas spectaculair wanneer je de aanvallen onder de knie hebt en gaandeweg aan elkaar rijgt. Van ingewikkelde combo’s met bijvoorbeeld een Vortex Grenade en Barrier (ineengedrukte vijanden), tot makkelijkere combo’s als Shatter en een wapensalvo; wat betreft de creativiteit die je in de schietactie van Rage 2 kunt stoppen kan het een game als Bulletstorm evenaren. Het belangrijkste onderdeel bij virtueel elk schietspel - het schieten - zit bij Rage 2 dus helemaal goed en lijkt verbeterd ten opzichte van het eerste deel.

Een van de missies betrof een autorace, en hoewel het erg leuk is om onder het genot van metal en ronkende motoren zo’n wedstrijd te winnen, moet het nog blijken of er meer variatie in de races komt

-

Van Mad Max tot Just Cause

Een gematigdere positieve indruk kregen we van een ander speerpunt in deze grote wereld: het autorijden. Een van de missies betrof een autorace, en hoewel het erg leuk is om onder het genot van metal en ronkende motoren zo’n wedstrijd te winnen, moet het nog blijken of er meer variatie in de races komt. Zo zouden races waarin wapens zijn toegestaan of allerlei aanpassingen aan de auto’s (bovenop de klassieke lachgasinjectie) het autorijden fris en vermakelijk kunnen houden. Waarom zou je er naast de beloningen anders voor kiezen om rondjes te gaan rijden in een spel waarin het zo leuk is om vijanden te voet uit te schakelen?

Autorijden is een cruciaal onderdeel: niet alleen vinden veel gevechten op vier wielen plaats, je wagen brengt je ook van punt A naar B. Hoe groot de wereld is en hoeveel locaties er in zitten weten we nog niet, maar dat je veel in je auto zit is een feit. Dit is een mogelijke valkuil voor Rage 2 en iets wat al een probleem bleek in andere games van Avalanche Studios, zoals Just Cause 3: een gigantische open wereld die gevuld is met te weinig memorabele locaties en evenementen.

De nederzettingen en evenementen die in onze speelsessie voorbij kwamen, zoals wapendepots en een racebaan, waren leuk als eerste indruk en een prima achtergrond voor het leren van de schietmechanieken, maar zullen na tien uur niet meer imponeren. Opdrachten als “vernietig machine X, neem nederzetting Y over en verken grot Z” voegen daar weinig aan toe, naast het feit dat je allerlei metertjes vult en facties imponeert wanneer je ze voltooit. Rage 2 heeft dus nog veel te bewijzen wat betreft missie- en levelontwerp.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Te veel Rage?

Met zijn post-apocalyptische zandvlaktes en de nadruk op voertuigen ontkomt Rage 2 er niet aan vergeleken te worden met Mad Max. Niet alleen heeft de Apocalyps er in beide universums voor gezorgd dat de overlevenden massaal de auto pakken, door grootschalige armoede en droogte (en mogelijk andere zaken) is de wereld ook gevuld met een hoop krankzinnige mensen. Dat gaat gepaard met grove en vaak absurde humor, een leuk contrast tegen de monotone zandvlaktes van de wereld. Nu maar hopen dat de Borderlands-waardige krankzinnigheid van sommige personages en de Saints Row 4-achtige absurditeit van anderen niet te veel afleidt van de basiskwaliteiten van Rage 2 en het serieuze verhaal dat zich moet ontvouwen.

De game probeert grafisch gezien ook te breken met zijn voorganger, maar sleept geen schoonheidsprijzen in de wacht. Rage 2 liep tijdens onze speelsessie op een pc op een soepele 60 frames per seconde en ook de krachten van Walker bieden soms oogstrelend geweld, maar de wereld oogt vooralsnog best saai – net als in de eerste Rage. De typische post-apocalyptische zandkleuren worden ditmaal echter onderbroken door interessante, vale bouwwerken en een overmatig gebruik van neonkleuren, en niet iedereen zal die insteek even goed kunnen waarderen. De vernieuwde uitstraling breekt immers met het grimmige eerste deel. Hierin stonden de schiet- en rij-mechanieken ook prima op zichzelf zonder te veel aangedikt te worden met neon-poespas.

Wat Rage 2 zou kunnen breken is een slechte balans tussen de vele aspecten ervan, óf een overmaat aan schreeuwerige trivialiteit in de vorm van felle kleuren, gekke personages en activiteiten waar er dertien van in een dozijn gaan. Twee uur in de open wereld rondlopen bleek niet genoeg om te bepalen of het qua balans de goede kant op gaat, maar één ding is duidelijk: de schietmechanieken en grove wereld van Rage 2 hebben alles in zich om Rage 1 te overstijgen. Nu is het een kwestie van afwachten of die uitstekende basiskwaliteiten, waaronder ook het autorijden, niet ondergesneeuwd worden door saaie locaties, krankzinnigheid en neonkleuren.

Rage 2 verschijnt op 14 mei voor pc, Xbox One en PS4. Tijdens de previewsessie speelde Gamer.nl op pc.

Andere previews:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe
Nieuws

Tweede grote Hades 2-update voegt god van de oorlog toe

Ook is de 'Final Confrontation' nu beschikbaar

De tweede grote update voor de early access-versie van Hades 2 is uitgekomen, genaamd Warsong Update.

Een van de grootste toevoegingen van de update is een nieuwe Olympian in de vorm van de god van de oorlog, oftewel Ares. Spelers kunnen diverse moves van dit personage overnemen en gebruiken. Ares kwam ook al in de eerste Hades voor, maar is van een redesign voorzien in het vervolg.

Verder is er een zogeheten 'Final Confrontation' toegevoegd voor mensen die het oppervlak bereiken aan het einde van de game. "Kom er achter wat er voorbij de Guardian of Olympus ligt... als je durft!"

Verder zijn er meer dan tweeduizend nieuwe ingesproken zinnen toegevoegd, is de Altar of Ashes verbeterd met nieuwe art en Arcada-effecten en zijn er diverse nieuwe details en interacties in de game te vinden, waaronder de mogelijkheid om een duet te zingen in de Crossroads.

Een compleet overzicht van alle inhoud van de update is op Steam te vinden, en hieronder kan een trailer worden bekeken waarin de nieuwe content ook wordt uitgelicht. Afgelopen oktober verscheen de eerste grote update voor de game.

Over Hades 2 gesproken: er ontstond eerder deze week enige controverse toen stemacteur Marin Miller, die de stem van Athena in beide Hades-game inspreekt, ontwikkelaar Supergiant Games min of meer beschuldigde van het recasten van het personage in verband met de huidige acteursstaking in de game-industrie. Hoewel niet direct de ontwikkelaar werd genoemd, werd er wel naar gehint met woorden als 'super' en 'giant' in caps lock geschreven. Supergiant Games bracht een beknopte reactie naar buiten waarin het bedrijf meldt dat er geen sprake is van een recast en dat het bedrijf wil blijven samenwerken met alle stemacteurs.

Hades 2 speelt zich in hetzelfde universum af als de eerste game, maar heeft ditmaal een vrouwelijk hoofdpersonage in de vorm van Melinoë. Dit is de zus van Zagreus - ze wordt ook wel de prinses van de onderwereld genoemd. Ze heeft als doel om Chronos te doden, de god van de tijd. Melinoë kan onder andere van hekserij gebruikmaken. Het vervolg op de succesvolle game is als early access-spel verkrijgbaar via Steam en Epic Games Store.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit
Nieuws

Friend Pass voor Split Fiction heeft cross-play-functionaliteit

Degene die de game koopt kan met zoveel vrienden als gewenst spelen

De zogeheten 'Friend Pass' voor Split Fiction, waarmee een tweede persoon de game gratis mee kan spelen, bevat cross-play-functionaliteit. Het maakt dus niet uit op welk systeem de tweede persoon speelt.

Dat werd via een FAQ en onderstaande trailer onthuld. Net zoals It Takes Two, de vorige game van Hazelight Studios, wordt Split Fiction geleverd met een Friend Pass. Omdat de game alleen in co-op speelbaar is, hoeft maar één speler het spel aan te schaffen. De bijgeleverde Friend Pass kan vervolgens met een andere speler gedeeld worden om de game samen te doorlopen.

Nu is dus duidelijk dat het niet uitmaakt op welk systeem de betreffende vriend of vriendin speelt - de Friend Pass is geheel cross-play en werkt dus op alle platforms. Wanneer men de game samen doorloopt, maakt het dus niet uit wie er op pc, PlayStation 5 of Xbox Series-consoles speelt. Wel heeft iedereen een EA-account nodig om de game te spelen.

De FAQ onthult nog een interessant feitje over de Friend Pass: deze kan oneindig worden gebruikt met een onbeperkt aantal vrienden. Hoewel het niet aan meerdere spelers tegelijk uitgedeeld kan worden, betekent dit wel dan iemand die de game koopt, het spel eerst met iemand kan doorlopen en daarna weer met iemand anders. Het dus dus niet een code die maar eenmalig werkt.

Aangezien de persoon die de game heeft gekocht bepaalt vanaf en tot waar gespeeld wordt, kunnen er zelfs verschillende vrienden ingeroepen worden voor verschillende secties van de game. Mensen die de game via de Friend Pass spelen, slaan hun progressie wel op, mochten ze ooit bijvoorbeeld zelf de game aanschaffen en verder willen spelen. Trophies en Achievements worden echter alleen ontgrendeld door eigenaren van de game.

Tot slot kan Split Fiction ook geheel offline in co-op gespeeld worden op hetzelfde systeem als daar behoefte aan is. Daar is de Friend Pass logischerwijs niet voor nodig.

Hazelight specialiseert zich in het ontwikkelen van games die coöperatief gespeeld moeten worden. Split Fiction is dan ook een coöperatieve game: twee spelers besturen Mio en Zoe, twee schrijvers die worden ingehuurd om verhalen te creëren voor een technologie die deze verhalen kan simuleren. Het bedrijf dat ze inhuurt vangt de vrouwen echter in deze simulaties om hun ideeën te stelen.

Dankzij dit concept schakelen spelers in Split Fiction telkens tussen de twee verhalen van de hoofdpersonages. Een van de settings is futuristisch, terwijl het verhaal van het andere hoofdpersonage een fantasiesetting betreft. Natuurlijk moeten de personages - en dus de spelers - samenwerken om de verschillende uitdagingen te overkomen. Er zijn zwevende voertuigen, draken en spelers kunnen zich oprollen in magnetische ballen om puzzels vergelijkbaar met die uit Metroid Prime te klaren.

Split Fiction verschijnt op 6 maart voor pc (Steam), PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!