Quantum League is de meest unieke online shooter ooit
Nieuws

Quantum League is de meest unieke online shooter ooit

Quantum League is de meest unieke online shooter die ik ooit gespeeld heb - en ik heb er veel gespeeld. In deze competitieve arenagame zijn je teamgenoten oude klonen van jezelf en neem je het op tegen de nieuwe en oude klonen van je tegenstanders, terwijl beide teams de wetten van tijd proberen te doorbreken. Het is briljant. Het is óók onmogelijk uit te leggen.

Eigenlijk moet ik het niet eens proberen. Ik bedoel, ik ga het wel proberen, maar de kans dat je het niet begrijpt is aanzienlijk. Maar ik ga het proberen. Je moet het altijd proberen - dat is juist wat Quantum League zijn spelers continu probeert mee te geven. Doodgaan betekent in Quantum League niets anders dan een tweede kans. Ook al leg je het loodje, dan kun je daarna alsnog in een nieuwe ronde belangrijk zijn. Enfin, de game.

*haalt adem*

Quantum League speel je een versus een of twee versus twee. Je moet twee potjes winnen om de hele match te winnen. Een potje duurt drie rondes, een ronde duurt vijftien seconden. In het midden van de arena bevindt zich een cirkel. Het team met de meeste personen in die cirkel aan het einde van de drie rondes (cycles) wint de game. Staat er niemand, dan begint het potje weer bij ronde één.

Zo makkelijk kan het zijn: twee potjes winnen en je bent de winnaar, maar een potje winnen doe je pas door na drie rondes als enige in de cirkel te staan.

©GMRimport

Onbegrijpelijk

Oké. Zo’n ronde heet dus een cycle, en een cycle duurt maar vijftien seconden. Dat lijkt weinig, maar dat is het niet. Waarom niet? Omdat de tijd na die vijftien seconden wordt teruggespoeld, maar de oude versies van jezelf blijven rondlopen in de arena - tot twee keer toe dus. In de derde ronde loop je met twee andere versies van jezelf rond. Nieuwere versies van jezelf kunnen oudere versies van de tegenstanders doodschieten. Als dat gebeurt, heb je dus een oudere versie van jezelf van de dood gered.

Volg je het nog? Wat goed! Als je het niet meer volgt: gewoon blijven doorlezen!

Als je in deze game wordt doodgeschoten, staar je vervolgens niet naar een spectator-scherm. Nee, je scherm wordt grijs, maar je kunt wel gewoon blijven doorspelen en blijven schieten. Op je tegenstander schieten heeft geen nut als je hem dood wilt maken, want je bent zelf dood, dus je kogels brengen geen schade toe. Maar stel nou dat je een ronde later de persoon doodschiet die jou zojuist doodschoot. Dan ben je dus gered, en daarom moet je dus door blijven spelen nadat je doodgaat. Dan doen je kogels namelijk wél pijn.

Laat me dit proces even haarfijn uitleggen. Je start een potje. Ronde een begint. Je kiest een van de vijf wapens, waarvan de granaatwerper en lasergun redelijk nutteloos zijn, en de shotgun, sniper en smg voor veel spelers de favoriete wapens zullen zijn. Stel je knalt de eerste tegenstander af en gaat op de cirkel in het midden van de arena staan. Lekker bezig! Je hebt de eerste cycle keurig afgesloten. Maar dat wil helaas nog niets zeggen. De timer tikt enkel vijftien seconden aan, alles wordt teruggespoeld, en ronde twee begint.

Quantum League is niet ingewikkeld - alleen moet het kwartje vallen. En als dat kwartje valt, dan gaat er een wereld van tactische mogelijkheden open die in andere shooters ontbreekt.

-

Welnu, de nieuwe cycle begint, maar je bent niet meer in je eentje. Je wordt vergezeld door jezelf, uit de vorige ronde. De oude versie van jezelf loopt uiteraard de route die jij de ronde hiervoor liep. Ditmaal wordt deze oude versie van jezelf omgelegd door de nieuwe versie van je tegenstander. Je vecht nu immers tegen twee versies van de tegenstander: de oude versie, die naar het midden van de cirkel is gelopen, en de nieuwe versie. En helaas, de nieuwe versie schiet jouw nieuwste versie dood. Hij rent vervolgens ook naar het midden van de cirkel. Vijftien seconden afgelopen. Ronde drie begint.

Dat is de laatste ronde. De tegenstander staat nu in principe voor – in de jongste versie van deze tijdsprong leggen zijn twee versies jouw versies beide om. Om deze game nog te winnen moet jij dus drie mensen doodschieten. Maar er is nog een andere optie. Je kunt oude versies van jezelf van de dood redden, waarna ze mogelijk nog van nut blijken.

Stel je kiest voor het laatste. Stel je redt de eerste versie van jezelf door de tweede kloon om te leggen én je knalt de huidige (derde) kloon van de tegenstander neer, dan legt de eerste kloon van jezelf de eerste versie van de tegenstander om. Die kloon gaat naar de cirkel, want dat deed jij immers tijdens die eerste cycle. Jouw eerste kloon is nu de enige persoon is de cirkel. Wie aan het einde van de drie cycles als enige in de cirkel staat wint. Ergo: jij wint.

©GMRimport

Begrijpen

Misschien begrijp je er niets van, en dat is begrijpelijk! Maak je geen zorgen. Quantum League is niet ingewikkeld - alleen moet het kwartje vallen. En als dat kwartje valt, dan gaat er een wereld van tactische mogelijkheden open die in andere shooters ontbreekt. Aanvankelijk dacht ik: Quantum League is gewoon Tracer uit Overwatch: The Game. Ik zat er volledig naast. Dit is een heel nieuw type competitieve shooter. Tijdens de tutorial moest ik echt even alles laten bezinken.

Mocht je alles tot nu toe wél begrijpen, dan begrijp je precies waarom Quantum League zo anders is. Omdat je door kunt spelen na je dood kun je dus zelfs - als je voortschrijdend inzicht goed genoeg is - tegenstanders doodschieten zonder ze op dat moment te zien. Dat is ons meermaals overkomen, zowel per ongeluk als expres. Je kunt samenwerken met oude versies van jezelf door goed vooruit te denken, of je oude klonen gebruiken als afleiding door zijn route goed te herinneren. In tactisch opzicht is er heel veel mogelijk.

Quantum League is er eentje van de strekking ‘moet je gespeeld hebben’. Maar dan heb ik mogelijk slecht nieuws, want de game is momenteel alleen nog beschikbaar in Early Access op Steam. Het goede nieuws is dat de game nog dit jaar gepland staat voor een release op de PlayStation 4, Xbox One en Switch. De game voelt overigens al behoorlijk af, maar het is volstrekt onduidelijk wanneer de game de overstap naar consoles of een volledige versie maakt.

©GMRimport

Vraagtekens

Er is nog werk aan de winkel voor ontwikkelaar Nimble Giant. De gunplay in de game voelt nog een beetje grillig, en kogels zijn niet altijd zo accuraat als je denkt of hoopt. Zeker de latency roept af en toe vraagtekens op, bijvoorbeeld wanneer je zeker weet dat je een tegenstander raakt, maar de hit niet wordt geteld door de game. De maps lijken in opzet enigszins op elkaar, maar dat is prima. Bovendien is er een playlist voor beginners, wat echt een must is om de basisprincipes van deze game te leren begrijpen.

Quantum League heeft nog een fikse route af te leggen, en de weg is bezaaid met obstakels. In 2020 moet een game heel erg goed zijn om rendabel te zijn. Gezien free-to-play-games als Valorant en Warzone uit dezelfde vijver met spelers vist, staat Quantum League voor een zware taak. Het is denkbaar dat de game niet de achterban krijgt die het nodig heeft om rendabel te zijn. Dat zou ontzettend jammer zijn.

Quantum League is getest op pc en is momenteel alleen verkrijgbaar in Early Access via Steam. De game verschijnt dit jaar ook op PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!