Project xCloud werkt nog niet vlekkeloos
Nieuws

Project xCloud werkt nog niet vlekkeloos

Microsofts gamestreamingplatform Project xCloud is na zo’n zeven maanden bètafase ook beschikbaar in Nederland. Uit onze tests blijkt dat xCloud werkt, maar duidelijk nog in ontwikkeling is.

xCloud is een belangrijke pilaar binnen Microsofts huidige strategie. Xbox wordt een platform waarop spelers ongeacht de hardware die ze bezitten games kunnen spelen. Voor de liefhebber zijn er vanaf deze feestdagen de nieuwe Series X-console en wellicht nog een goedkopere variant beschikbaar, wie een game-pc bezit heeft toegang tot vrijwel alle Xbox-games, en de rest kan terecht bij xCloud. Althans, iedereen die momenteel beschikt over een stabiele internetverbinding en een Android-telefoon. Microsoft raadt aan een Xbox One-controller met bluetooth te gebruiken, maar andere controllers, zoals de Dualshock 4, werken ook.

Het concept van xCloud is identiek aan de grote concurrent Google Stadia: games spelen via de cloud op elk denkbaar apparaat. Er is echter een groot verschil: waar Stadia-gebruikers games los moeten kopen, moet xCloud een bibliotheek aan games bieden in ruil voor een maandelijks bedrag. Wie de Game Streaming-applicatie opstart wordt dan ook begroet door zo’n vijftig games, variërend van first-party games tot titels als Devil May Cry 5 en Just Cause 4. Het idee is om de inmiddels zeer indrukwekkende catalogus van Xbox Game Pass aan de dienst te koppelen, waardoor abonnees bijna meer hebben dan ze kunnen spelen.

©GMRimport

Wisselende ervaringen

De grote vraag is natuurlijk in hoeverre xCloud werkt, en het antwoord daarop is helaas niet eenvoudig. De ervaring is afhankelijk van de stabiliteit van het wifinetwerk en de afstand tot de router. Microsoft geeft zelf aan dat een 5Ghz-verbinding met 10Mbps downloadsnelheid voldoende moet zijn, maar op een netwerk dat ruim aan deze eisen voldoet hapert xCloud op een binnenshuis grote afstand van de router. Games starten langzaam op, de resolutie daalt regelmatig en geluid hapert. Ook is de al vrij forse input lag groter dan op een optimale verbinding en is er sprake van een rubber banding-effect, waarbij personages over de grond teleporteren.

Zonder muren tussen de smartphone en de router – 5Ghz heeft meer moeite met die doorkruisen dan het minder snelle 2,4 Ghz – werkt xCloud vele malen beter. De signaalmeter rechtsboven is vaker afwezig, wat een goed teken is, de resolutie daalt minder vaak en games voelen responsiever. Onder de juiste omstandigheden werkt xCloud naar behoren, hoewel de input lag zoals verwacht duidelijk merkbaar is. Snelle titels als Forza Horizon 4 en Halo 5 zijn lastiger om te spelen dan bijvoorbeeld een Telltale-game. Ook is de compressie duidelijk zichtbaar als er veel gebeurt op het scherm, met name in situaties met veel licht.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Verhulde oneffenheden

Ook onder optimale omstandigheden valt de relatief lage resolutie van xCloud op. Waar Google Stadia bijvoorbeeld (upscaled) 4K en HDR ondersteunt, is xCloud momenteel nog beschikbaar in 720p. Toegeven, het kleine scherm van smartphones – we testten xCloud op een OnePlus 7 Pro – verhult een hoop van de oneffenheden, maar vergeleken met een reguliere Xbox One is het absoluut een stap terug. De kleuren en lichtsystemen van bijvoorbeeld Forza Horizon 4 komen echter nog steeds over, waardoor het totaalplaatje vrij aardig is.

Een bijkomend probleem bij games streamen op mobiel is overigens dat de interface van de meeste titels er niet op berekend is. Ondertiteling en menu’s zijn bijvoorbeeld erg klein en slecht leesbaar. Ook is het in sommige games lastig om een overzicht te krijgen, zoals waar vijanden zich bevinden of wat voor bocht eraan komt. Logisch, maar wel iets om rekening mee te houden wanneer xCloud gebruikt wordt als een ‘handheld Xbox’.

©GMRimport

Streamoorlog

Toch is xCloud indrukwekkend wanneer het werkt. Mogelijk heeft dat te maken met de noviteit van cloud gaming, maar een prachtig spel als Shadow of the Tomb Raider op een klein scherm spelen is simpelweg een bijzondere ervaring. Mobiele hardware en cloud gaming zijn momenteel verwikkeld zijn in een wapenwedloop: processorkracht versus streamingkwaliteit.

De waarde van xCloud zal voor iedereen verschillen. Dat is niet alleen afhankelijk van de verbindingskwaliteit, maar ook van de toepassing. Liefhebbers van veeleisende strategiegames, niet al te actievolle avonturengames en andere minder veeleisende titels kunnen prima uit de voeten met xCloud. Ook voor op reis, mits toereikend hotelwifi of onbeperkt mobiel internet, kan de dienst zeker waardevol te zijn. Als vervanging van traditionele consoles voor een breed spectrum aan games moet de dienst zich nog bewijzen, want niemand wil benadeeld worden tijdens competitieve multiplayergames.

Watch on YouTube

De toekomst moet uitwijzen hoe xCloud zich verhoudt tot concurrenten, in het speciaal Google Stadia. De dienst is immers nog in bèta. Hoe goed werkt xCloud op grotere schermen? Weet Microsoft wél een volledige 4K-resolutie te bieden? Dat zijn vragen waar we later pas antwoord op kunnen geven. Al met al is Project xCloud indrukwekkend, met een potentieel zeer aantrekkelijk game-aanbod, maar de dienst is duidelijk nog in bèta.

Meld je hier aan voor Project xCloud voor Android.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!