Project Triangle Strategy is op meerdere manieren ingewikkeld
Gamer.nl
Nieuws

Project Triangle Strategy is op meerdere manieren ingewikkeld

Wie tijdens de onlangs uitgezonden Nintendo Direct verder keek dan Nintendo’s eigen aankondigingen, werd vooral verrast door Project Triangle Strategy. Deze prachtige strategiegame in de stijl van Final Fantasy Tactics gooit hoge ogen met zijn tactische opzet, maar verhult dat wel met een hoop onzin

Uitgever Square Enix windt er geen doekjes om wanneer je de demo van Project Triangle Strategy opstart. Nieuwe spelers worden begroet met een waarschuwing: deze demo speelt zich af in het midden van de game, dus het verhaal is mogelijk geen touw aan vast te knopen. En jawel: direct word je gebombardeerd met een vrachtlading aan politieke intriges, oorlogen, hooggeplaatste leden van belangrijke huizen en een hoop ingewikkelde namen die je niet kunt thuisbrengen.

Is dit Game of Thrones ofzo?

De aankondiging tijdens de Direct trok de aandacht met zijn gevechten, maar het daadwerkelijke spel lijkt meer te draaien om het verhaal. In de vier uur durende demo hoef je slechts twee keer het slagveld te betreden. De rest van de tijd ben je bezig met rondlopen, praten en vooral veel luisteren. Overal om je heen worden snode plannen gesmeed, wordt geroddeld over andere leiders en moet al het wereldnieuws continu worden besproken. Voor wie daar niet genoeg aan heeft, zijn er zelfs optionele scènes te bekijken waarin vooralsnog onbekende personages reageren op alle gebeurtenissen.

Het is allemaal nogal ingewikkeld, vooral ook omdat de demo inderdaad middenin het spel begint. Maar zelfs als je straks de hele game tot je beschikking hebt, valt het nog te bezien of al die zwaarmoedige achtergrondinformatie de moeite waard is. Er komt daarbij wel iets positiefs uit die focus op het verhaal, namelijk de mogelijkheid om je eigen keuzes te maken. De manier waarop je belangrijke beslissingen maakt is best innovatief: al je teamgenoten mogen namelijk meebeslissen.

©GMRimport

Naar het stemhokje

In de demo moet je bijvoorbeeld kiezen of je een prins voor de goede vrede wilt opofferen aan de vijand, of hun toorn wilt riskeren om de prins te beschermen. Jij hebt daar een stem in, maar je acht metgezellen ook. Als je wilt dat ze jou steunen in je keuze, moet je ze overtuigen met goede argumenten. Daarvoor sprokkel je informatie bij elkaar in het dorp. Zo hoor je bijvoorbeeld dat je stad een geheim wapen heeft, wat een mogelijk gevecht in jouw voordeel kan beslissen. Daarmee overtuig je je generaal dat een gevecht tegen de vijand toch zinvol kan zijn.

Als je je pleidooi hebt gehouden, weet je nog niet of je succesvol was. Je ziet alleen van tevoren wat het stemvoornemen van je artificiële vrienden is, maar na je pleidooi staan zij op ‘onbeslist’. Pas na het stemmen weet je of je ze met je meegaan. En de beslissing heeft daadwerkelijk grote invloed: bescherm je de prins, dan krijg je een stevig gevecht in je stad voor de kiezen, maar offer je hem op, dan gaat het verhaal een heel andere kant op en word je gedwongen om tegen een bondgenoot te strijden. Hoe anders de game wordt door deze keuzes en hoe vaak je zulke grote invloed kunt uitoefenen, valt natuurlijk nog te bezien.

©GMRimport

En dan nu een gevecht

Als het je opvalt dat we wel erg veel over het verhaal schrijven en weinig over de gevechten, dan heb je helemaal gelijk. Zoals gezegd is de combat maar een klein onderdeel van deze demo, wat ontzettend zonde is. De tactische, beurtelingse gevechten zitten namelijk oerdegelijk in elkaar. Het speelt perfect leentjebuur bij Final Fantasy Tactics en is daarmee dus een stukje diepgaander dan de wapendriehoek van genregenoot Fire Emblem.

Project Triangle Strategy speelt met elementen als vuur en ijs om je te belonen met bonusschade, maar ook met hoogteverschillen en tactische opstellingen. Van achteren komt je klap extra hard aan, maar het wordt pas helemaal mooi als je een vijand weet te omsingelen. Je tegenstander wordt dan van twee kanten aangevallen, waardoor je nog een extra keer mag slaan. Er zijn zelfs vaardigheden waarmee je een soldaat een paar vakjes weg kan ketsen, hopelijk tegen een teamgenoot aan die dan nog een extra aanval mag doen.

Het is heerlijk ingewikkeld en levert veel mogelijkheden op voor tactische zetten, maar dat geldt net zo goed voor de vijand. Een verkeerde positionering kan je eigen troepen in gevaar brengen. Vooral magische eenheden met een zwakke verdediging kunnen in één beurt van de kaart worden geveegd door de slimme, computergestuurde tegenstanders.

©GMRimport

Mooie triangel

Zelfs tijdens de meest saaie verhaalscènes is Project Triangle Strategy een genot om naar te kijken. Het is dezelfde prachtige stijl waar we verliefd op werden in Octopath Traveler, met gedetailleerde, pixel-achtige sprites tegen een 3D-achtergrond, die door middel van tilt-shift in en uit focus draait. Het geeft de hele game een sprookjesachtig gevoel door de nostalgie sprites met moderne effecten te combineren.

Deze uitmuntende presentatie geldt helaas niet voor alle aspecten van het spel. Vooral het acteerwerk is niet om aan te horen. Het klinkt regelmatig alsof amateurs een stukje Shakespeare voorlezen. Ook het schrijfwerk is niet altijd even sterk. Het lijkt wel alsof het script liever zo oud en interessant mogelijk klinkt, dan dat het echt begrijpbaar is. Er worden bijvoorbeeld allerlei oud klinkende woorden gebezigd die niet alledaags worden gebruikt, zoals ‘demesne’ voor land of ‘gaol’ voor gevangenis.

©GMRimport

Het duurt nog zeker een jaar voordat Project Triangle Strategy daadwerkelijk uitkomt (hopelijk met een minder belachelijke naam), dus er is nog genoeg tijd om hier en daar wat bij te schaven. Square Enix heeft al aangekondigd dat er een enquête wordt gehouden naar aanleiding van deze demo. Dat is mooi, want de game heeft een sterke fundering waar een prachtige ervaring op gebouwd kan worden. De gevechten zitten nu al goed in elkaar en ook het uiterlijk is alvast magisch. We hopen vooral dat alle hoepla daaromheen een beetje wordt weggesneden.

De demo van Project Triangle Strategy is nu te downloaden op Nintendo Switch. De releasedatum van de complete game staat gepland voor 2022.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Aankomende The Last of Us-aflevering heet 'Through the Valley'
Gamer.nl
Nieuws

Aankomende The Last of Us-aflevering heet 'Through the Valley'

De aflevering duurt ongeveer een uur

HBO heeft iets meer informatie gedeeld over de aankomende tweede aflevering van het tweede The Last of Us-seizoen die in de nacht van aanstaande zondag of maandag online komt.

De aflevering heet 'Through the Valley' en beslaat ongeveer een uur. De officiële beschrijving luidt als volgt: "Een storm vormt zich in de bergen terwijl de inwoners van Jackson Hole zich voorbereiden op het ergste gedurende steeds meer waarnemingen van geïnfecteerden. Ondertussen weegt Abby haar opties af."

'Through the Valley' werd geregisseerd door Mark Mylod, die eerder al hoge ogen gooiden met afleveringen zoals 'Conor's Wedding' in Succession. De verwachtingen voor de tweede episode zijn dan ook hooggespannen bij fans. De naam van de aflevering is overigens een referentie naar het nummer dat Ellie speelt in de eerste trailer van The Last of Us: Part 2.

Het tweede seizoen van The Last of Us is afgelopen maandagochtend van start gegaan. Het tweede seizoen verfilmt een gedeelte van de game The Last of Us: Part 2, en beslaat zeven afleveringen, waarvan de tweede dus gedurende dit paasweekend volgt. De komst van een derde seizoen werd eerder al bevestigd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Frostpunk-game staat voor 2027 gepland
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Frostpunk-game staat voor 2027 gepland

Ook werkt de ontwikkelaar aan een game 'op grotere schaal' voor release in 2029

11 Bit Studios heeft een nieuwe Frostpunk-game in ontwikkeling, die op zijn vroegst in 2027 moet verschijnen.

Dat blijkt uit de bekendmaking van de meest recente resultaten van het bedrijf. Er zijn al twee games in de Frostpunk-reeks uitgekomen - het tweede deel verscheen afgelopen jaar. In de spellen moeten spelers een stad in een nieuwe ijstijd zien te managen.

Details over de nieuwe Frostpunk-game zijn er op moment van schrijven nog niet, behalve dat specifiek wordt gemeld dat de game zich afspeelt in het "Frostpunk-universum". Mogelijk gaat het dus niet specifiek om Frostpunk 3.

11 Bit Studios liet daarnaast weten dat men ook werkt aan een "game op grotere schaal" die gepland staat voor 2029. Daarnaast zijn er ideeën voor meer games, waarvan de ontwikkeling in de nabije toekomst moet beginnen.

Ondertussen werkt 11 Bit Studios nog aan updates voor Frostpunk 2 en moet ook de consoleversie van het spel nog uitkomen. Die staat voor zover bekend gepland voor een release ergens aankomende zomer.

Harry Hol beloonde de pc-versie van de game vorig jaar met een 8 in de Gamer.nl-review: "Frostpunk 2 is een enorm sfeervolle en diepe strategiegame. Keuzes zijn betekenisvol en door de constante tijdsdruk voelt het echt alsof alles elk moment vreselijk fout kan gaan. Soms is het spel daardoor wat zwaar op de hand. Het had misschien wat humor kunnen gebruiken als contrast voor alle ijzige ellende. Het risico van te veel gesimuleerde leed, is dat de zwaarste beslissingen je daardoor soms koud laten op een persoonlijk niveau. Want het doel blijkt bijna altijd de middelen te heiligen. Dit maakt van Frostpunk 2 een van die unieke spellen waarin je nooit echt de ‘good guy’ kan zijn, maar alleen ‘minder slecht’. En dat levert een waardevolle en goed gemaakte ervaring op."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!