Predator: Hunting Grounds is een spannend kat-en-muisspel
Nieuws

Predator: Hunting Grounds is een spannend kat-en-muisspel

Asymmetrische multiplayershooters zijn niet nieuw. Games als Left 4 Dead en Battlefield hebben modi die hier op gebaseerd zijn en het spannende Evolve draait er zelfs volledig om. Hoewel laatstgenoemde game uiteindelijk niet het beoogde succes wist te bereiken, spreekt het concept erg aan. In feite speel je immers een rol in de klassieke actiefilm Predator, waar je wordt opgejaagd door een monster en de rollen probeert om te draaien. Dus waarom niet de IP zelf gebruiken om een spannende shooter te creëren, zo moet Sony hebben gedacht.

Een eerste speelsessie met een vroege alfaversie op Gamescom biedt nagenoeg precies wat je van de game verwacht: een team van vier spelers wordt in de jungle gedropt en een vijfde speler kruipt in de huid van de Predator om op deze spelers te jagen. Wat dat betreft verschilt de game tot dusver weinig van spellen als Evolve, behalve dan dat er hier daadwerkelijk van de Predator-franchise gebruikt gemaakt kan worden. Als tegenargument bevat Hunting Grounds dus maar één monster om mee te spelen, in tegenstelling tot Evolve. Maar goed, het is dan ook wel dé iconische Predator.

©GMRimport

De jager…

Het blijkt verdraait leuk om in de buitenaardse huid van het monster te kruipen. Waar de soldaten van het Fire Team op de grond een eerstepersoonsperspectief aanhouden, daar bekijk je de actie als Predator vanuit de derde persoon. Dat is wel zo handig, omdat je zo een duidelijk overzicht hebt van alle plekken waar je naartoe kunt gaan. Als Predator ren en spring je immers met het grootste gemak in bomen en van tak naar tak om zo je menselijke prooi te slim af te zijn. Alles waar je op kunt springen, heeft een rode gloed is daardoor makkelijk te onderscheiden.

Als Predator heb je natuurlijk de beschikking over een aantal high-tech foefjes, die tijdens onze speelsessie noodzakelijk blijken te zijn. Zo kun je met je cloaking device jezelf onzichtbaar maken, wat je de mogelijkheid geeft de tegenstanders van een afstandje gade te slaan of ze juist te besluipen. In combinatie met je termo-visie geeft het je een duidelijk beeld van het complete level en de positie van je tegenstanders. Pas wel op, want door deze elementen te gebruiken loopt een metertje leeg en als deze volledig op is, word je weer zichtbaar. Verder kun je met je polsmessen flink uithalen en van een afstandje de Plasmacaster gebruiken om de soldaten met ontploffingen te bestoken.

We zeggen dat al deze foefjes noodzakelijk zijn, omdat we tijdens onze speelsessie als Predator er in eerste instantie te weinig gebruik van maken. Het resultaat is dat de menselijke tegenstanders ons vrij snel in de bomen spotten en de jacht op ons geopend wordt. De soldaten komen dan ook als de winnaar uit de bus, maar in de rest van de speelsessies weet de Predator juist weer te zegevieren. Spelen als Predator vereist dus enige gewenning, in tegenstelling tot de rol als soldaat.

Met een release ergens in 2020 heeft ontwikkelaar IllFonic echter nog geruime tijd om die ruwe elementen bij te schaven

-

©GMRimport

…en de prooi

Als soldaat de jungle van Hunting Grounds verkennen voelt namelijk veel meer aan als een willekeurige first person shooter. Hoewel het niet vereist is, werk je idealiter met je team samen om objectives te klaren. Je dringt vijandelijke kampen binnen – er lopen AI-tegenstanders rond die voor enige weerstand zorgen – hackt computersystemen en probeert je weer uit de voeten te maken (“Get to the choppa!”).

Het enige verschil met de meeste shooters is dus dat er ondertussen ook een Predator jacht op je maakt, wat de spanning aanzienlijk verhoogt. Terwijl je door de zompige jungle rondloopt, bekruipt je constant het onbehaaglijke gevoel dat je gadegeslagen wordt door de Predator. Een slimme speler die controle heeft over het buitenaardse wezen slaat dan ook precies toe wanneer je het niet verwacht, bijvoorbeeld wanneer je middenin een vuurgevecht met de AI-tegenstanders zit. Dat resulteert in een gigantische chaos waarbij spelers uit paniek niet meer samenwerken en als een malle om hun heen schieten. Net als in de film dus.

©GMRimport

Nog lang niet af

Dit virtuele kat-en-muis-spelletje is hoogst vermakelijk, maar we moeten wel toegeven dat deze vroege versie van Hunting Grounds nog erg ruw aanvoelt. Grafisch is het spel vooralsnog niets om over naar huis te schrijven, met graphics die aan het begin van deze consolegeneratie maar net door de beugel konden gaan. Ook de AI van de computergestuurde soldaten die je tijdens je missies tegen het lijf loopt laat nog veel te wensen over. We maakten regelmatig mee dat soldaten als een kip zonder kop langs ons renden of ons niet zagen terwijl we schuin voor ze stonden. Nu ligt de nadruk natuurlijk op de spanning tussen de door spelers bestuurde soldaten en de Predator, maar een hogere intelligentie van de computergestuurde tegenstanders zou die spanning alleen maar verhogen.

Met een release ergens in 2020 heeft ontwikkelaar IllFonic echter nog geruime tijd om die ruwe elementen bij te schaven. Vooral belangrijk is dat het spannende verstoppetje spelen, gecombineerd met de chaotische actie die daarop volgt, nu al natuurlijk en plezierig aanvoelt. Als men daar genoeg variatie in speelbare maps en een coherent overkoepelend verhaal aan toevoegt, dan heeft Predator: Hunting Grounds zeker potentie om een van de betere gelicenseerde games te worden.

Predator: Hunting Grounds moet ergens in 2020 op PlayStation 4 verschijnen.

Laatste previews op Gamer.nl:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!