Pokémon: The Crown Tundra is de royalere uitbreiding van Sword en Shield
Nieuws

Pokémon: The Crown Tundra is de royalere uitbreiding van Sword en Shield

Het voelt nog steeds onwennig dat Game Freak geen derde versie van de laatste meest recente Pokémon-games uitbrengt. href="https://gamer.nl/artikelen/review/pokemon-the-island-of-armor-is-een-leuke-maar-prijzige-pokedex-uitbreiding/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">The Isle of Armor</a> bewees eerder dit jaar echter dat uitbreidingen op alle aspecten de beste en vooral prettigste manier zijn om de potentie van een gloednieuwe regio verder te benutten. The Crown Tundra – het tweede en laatste deel van de uitbreidingspas – lijkt dat alleen maar te bevestigen.

Qua setting had het contrast niet groter kunnen zijn: na een Alola-achtig uitstapje naar het zonnige Isle of Armor zetten spelers hun muts op om een besneeuwd toendragebied te verkennen. The Crown Tundra is gebaseerd op Schotland, inclusief uitgestrekte sneeuwvlaktes, grote kastelen en ruïnes en bewoners die hilarische Schotse uitdrukkingen gebruiken wanneer ze je trainer hartelijk begroeten.

The Crown Tundra oogt een stuk groter dan de vorige uitbreiding en de Wild Area in de hoofdgame, en dat klopt. The Pokémon Company vertelt ons dat de open wereld ‘”absoluut groter” is, al is het lastig uit te drukken hoeveel precies. Dat komt onder andere door de opvallende hoeveelheid reliëf: in onze gameplaydemonstratie zien we een trainer op een neer crossen door de bergen, soms door een winterse bui, soms lekker in het winterzonnetje. Verwacht verder geen grote grafische verbeteringen ten opzichte van Game Freaks vorige open werelden: de draw distance lijkt bijvoorbeeld nog altijd niet zo hoog te zijn.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Legendarische avonturen

Verhalend lijkt The Crown Tundra iets anders in elkaar te zitten dan The Isle of Armor. Hoewel spelers zich bij aankomst aansluiten bij het Peony Expedition Team om de legendarische Calyrex te bestuderen, meldt The Pokémon Company dat er ‘”meerdere verhalen’ verhalen” te beleven zijn. Zo is de plot rondom de vergeten mysterieuze pokémon een eerste van vele ontmoetingen met legendarische wezens, in het speciaal twee nieuwe Regi’s en de Galar-vormen van Moltres, Zapdos en Arcticuno. Interessant aan het legendarische trio is dat ze daadwerkelijk rondvliegen in de wereld, vergelijkbaar met de legendarische honden uit pokémon Pokémon Crystal. Spelers moeten de beesten dan ook voor het eerst écht achternajagen, net zoals in de anime.

Legendarische pokémon zijn dus een thema in The Crown Tundra, met als grootste trekpleister de coöperatieve Dynamax Adventures. Daarin voeren spelers in groepen van vier de ene Raid Battle na de andere, om uiteindelijk een legendarische pokémon te vangen. Om ervoor te zorgen dat deze donkere grotten niet direct worden leeggevist zijn enkel leen-pokémon beschikbaar om mee te nemen en worden HP en statuseffecten meegenomen naar het volgende gevecht.

©GMRimport

Gelukkig biedt Game Freak een aantal hulpmiddelen. Zo is het mogelijk om te kiezen welk type de volgende Dynamax-pokémon is, verschijnen er soms behulpzame trainers met items en is het per team mogelijk om één pokémon te wisselen na een gevecht, indien deze is gevangen. Vanwege die strategische afwegingen, het feit dat er aan het einde van elke Max Raid Adventure een legendarische pokémon (alle legendaries zijn beschikbaar) staat te wachten en er een eindeloze versie van de modus beschikbaar is, klinken Max Raid Adventures als een aantrekkelijke endgame-optie. Ieder team heeft immers een Rayquaza nodig.

Sterkste trainers uit de games

De uitbreiding past ook delen van de hoofdgame aan. In het stadion van Wydon is voor spelers die de Galar League en The Isle of Armor hebben uitgespeeld het Galarian Star Tournament te vinden, in feite een pittige Pokémon League. In Double Battles vechten spelers tegen wat volgens Game Freak ‘”de sterkste’ sterkste” trainers van de game zijn, in onze demo met pokémon van rond de om en nabij level 72. Of het toernooi daadwerkelijk een uitdagende endgame-modus wordt, of net als de reguliere League een handige plek om te trainen, valt nog te bezien.

Een laatste belangrijke toevoeging is uiteraard die van een nieuwe lading pokémon. Elke speler, ongeacht of ze de uitbreidingspas aanschaffen, krijgt een Pokédex-update met zo’n honderd aanvullende pokémon. Net als vorige keer zijn deze enkel te vangen in het nieuwe gebied – favorieten als Dragonite en Nidoking keren terug naar de games – of te ruilen via Pokémon Home. Daarmee komt het einde van de storm aan kritiek op Game Freak langzaam in zicht en wordt de Pokédex bij een volgende uitbreiding of game wellicht weer in ere hersteld.

©GMRimport

Meer waarde

Net als bij The Isle of Armor is de grotere regio van The Crown Tundra overduidelijk de hoofdattractie. Waar de eerste uitbreiding qua verhaal en inhoud echter wat mager was, lijkt het tweede deel meer waarde te bieden in de vorm van potentieel boeiende endgame-opties. Toegegeven, : met de terugkeer van nostalgische legendarische pokémon kapitaliseert Game Freak voor de zoveelste keer op het verleden, maar eenmaal op jacht hoor je daar waarschijnlijk weinig trainers over klagen.

The Crown Tundra is onderdeel van de uitbreidingspas van Pokémon Sword en Shield en vanaf 23 oktober beschikbaar voor Nintendo Switch.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!