Pokémon Legends: Arceus komt over als een experimenteel zij-avontuur
Nieuws

Pokémon Legends: Arceus komt over als een experimenteel zij-avontuur

De kritiek op de Pokémon-franchise staat bijna haaks op het succes van de reeks. Waar een vocale minderheid vraagt om drastische innovaties, lijkt elk relatief veilige, nieuwe deel alsmaar beter te verkopen. Met Pokémon Legends: Arceus durft hoofdontwikkelaar Game Freak eindelijk te experimenteren. Daarmee laat het vooralsnog een wisselende indruk achter.

Hoewel het promotiemateriaal sterk hint naar de eerste openwereldgame in de reeks, is Legends: Arceus opgedeeld in verschillende open gebieden in plaats van één spelwereld. Spelers reizen daarbij stelselmatig af naar verschillende locaties in de pas ontdekte Hisui-regio – later bekend als Sinnoh uit Pokémon Diamond en Pearl – om de eerste Pokédex ooit samen te stellen. Omdat de game zich ver voor de hoofdgames afspeelt, leven mens en pokémon nog gescheiden. Het is dus aan jou om de eerste stappen te zetten richting een harmonieuze samenleving.

©GMRimport

Naadloos

In feite komt dat neer op het vangen en observeren van wilde pokémon in de natuur en weer terugkeren naar je vesting in Jubilife Village, waar je broodnodige spullen maakt van verzamelde materialen. Spelers worden echter niet doelloos op pad gestuurd. Aan de hand van specifieke missies en requests (zijmissies) voor leden van het Galaxy Expedition Team, voeren trainers opdrachten uit om per soort een rapport samen te stellen voor de lokale professor.

Legends: Arceus benadert het vullen van de Pokédex daarom op een ietwat andere manier. Naast het gebruikelijke ontmoeten van en vechten met monsters, dienen ook bepaalde vormen, aanvallen en evoluties een of meerdere malen te worden geobserveerd om een rapport te voltooien. Hoe volledig een rapport moet worden voltooid om progressie te maken in het verhaal is nog onduidelijk, maar pokémon onderzoeken vergt dus iets meer werk dan normaal gesproken.

©GMRimport

Gelukkig verloopt het vangen van pokémon vrijwel naadloos en kunnen spelers met een welgemikte worp – door zoals in een shooter zelf te richten en te gooien - zelfs in één keer slagen. Mist de houten Pokébal of breekt een wilde pokémon eruit, dan zijn spelers genoodzaakt om te vluchten óf een pokémon in te zetten en het monster op de ouderwetse manier te verzwakken of te vangen.

Dat systeem oogt ontzettend soepel en stelt trainers bovendien in staat om het vangen van pokémon op verschillende manieren te benaderen. Bessen en rookbommen kunnen de beesten bijvoorbeeld afleiden of verwarren en wie sluipend vanuit het gras toeslaat, heeft een grotere kans van slagen. Ook zegt Game Freak meer aandacht te hebben besteed aan het gedrag van pokémon. Waar sommige soorten je compleet negeren of vluchten, vallen andere beesten je juist aan. Trainers die niet op tijd een pokébal met een eigen pokémon weten te gooien of met de ontwijkknop aanvallen te zien vermijden kunnen zelfs knock-out gaan.

Dieper vechtsysteem

Voordat het zover komt zullen de meesten te maken krijgen met het vernieuwde vechtsysteem, een van de fijnst ogende innovaties in Pokémon Legends: Arceus. Naast dat gevechten ook naadloos zijn, houdt een beïnvloedbare tijdlijn nu de volgorde van beurten bij. Een snellere pokémon is bijvoorbeeld eerder of meerdere keren aan zet tegen een tragere pokémon, tenzij spelers gebruikmaken van een Strong Style- of Agile Style-variant van een aanval in ruil voor extra PP. Strong Style verhoogt de aanvalskracht ten koste van de snelheid van een pokémon. Met Agile Style is de pokémon eerder aan zet, maar wordt de kracht van de aanval juist verlaagd.

Dat levert in theorie een interessante draai aan het verder traditionele vechtsysteem op. Zo is het mogelijk de tegenstander met een Agile-variant van een aanval bij aanvang van een gevecht te verlammen, of juist te gokken dat een pokémon meerdere aanvallen doorstaat om vervolgens toe te slaan met een Strong-variant. Legends: Arceus bevat volgens de ontwikkelaar zogenaamde Noble-pokémon: pittige eindbazen waarin spelers bovenstaande strategieën moeten toepassen. Helaas is er nog niets duidelijk over een onlinemodus tegen andere spelers; tot nu toe is enkel het online ruilen van pokémon aangekondigd.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Breath of the Wild

Tijdens de dertien minuten aan gameplaybeelden die we te zien krijgen, valt met name op hoe Pokémon Legend: Arceus inspiratie haalt uit The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Van de subtiele pianomuziek en aanwezige wind tot de geluidseffecten bij het oprapen van grondstoffen: verkenningstochten ogen eerder kalmerend dan avontuurlijk. Dat lijkt vooralsnog ontzettend goed bij het concept te passen. Mede dankzij uiteenlopende biomen, rivieren en tunnels lijkt het verkennen van de wereld sinds jaren weer hoog in het vaandel te staan, in tegenstelling tot de recentere, relatief lineaire delen.

Aan de andere kant is Legends: Arceus technisch duidelijk wat ruw. Naast dat personagemodellen kartelig ogen en sommige textures simpel zijn, lijkt ook de framerate her en der in te storten. Zeker tijdens het rap voortbewegen met behulp van speciale Ride-pokémon, inclusief vliegen, is het de vraag in hoeverre de uiteindelijke game overeind blijft staan.

Verder levert Legends: Arceus nog altijd een hoop vragen op, die helaas niet gesteld konden worden tijdens de presentatie. Zo is het onduidelijk of spelers ook van regio naar regio kunnen reizen, of dat het benodigd is om na elke missie terug te keren naar Jubilife Village. Verder zit Hisui vol met hints naar personages en locaties uit Pokémon Diamond en Pearl, maar het is nog de vraag hoe aanwezig het verhaal en de titulaire pokémon eigenlijk zijn.

©GMRimport

Vooralsnog lijkt Pokémon Legends: Arceus daarom vooral op een experimenteel zij-avontuur, in plaats van het grote nieuwe deel in de franchise. Het poogt traditionele elementen te stroomlijnen en richt zich op pure verkenningstochten in de natuur. Daarmee wijkt het behoorlijk af van de gebruikelijke rpg’s binnen de franchise. Of het concept daadwerkelijk slaagt valt dan ook nog te bezien.

Pokémon Legends: Arceus verschijnt op 28 januari voor Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Arcane-trailer teaset de aankomende laatste afleveringen
Nieuws

Nieuwe Arcane-trailer teaset de aankomende laatste afleveringen

Nog drie afleveringen te gaan

Netflix heeft een teaser uitgebracht waarin beelden van de aankomende allerlaatste afleveringen van Arcane te zien zijn.

Er zijn inmiddels zes afleveringen van het tweede seizoen van Arcane te bekijken, en de laatste drie afleveringen arriveren aanstaande zaterdag. De onderstaande trailer is dan ook bedoeld om fans alvast lekker te maken voor aankomend weekend.

Eerder werd bevestigd dat het tweede seizoen tevens het laatste is. Dat betekent echter niet dat er niet meer projecten volgen. Eerder deze week hintte Riot Games al naar het feit dat er "nog veel andere verhalen te vertellen zijn".

Arcane is gebaseerd op de populaire game League of Legends. Onder andere Hailee Steinfeld, Ella Purnell en Kevin Alejandro spelen een rol in de serie, die in samenwerking met Riot Games wordt gemaakt. De serie wordt geprezen door critici en fans en won een Emmy. 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Virtua Fighter 5-remaster komt aankomende winter naar Steam
Nieuws

Virtua Fighter 5-remaster komt aankomende winter naar Steam

De fighter kan in 4K weergegeven worden

Sega werkt aan een remaster van het vechtspel Virtual Fighter 5, dat ergens aankomende winter op Steam verschijnt.

Volgens het bedrijf wordt Virtua Fighter 5 R.E.V.O., zoals de remaster heet, "de ultieme editie van de legendarische game". Het spel krijgt een 4K-resolutie en verbeterde textures. Ook wordt rollback netcode ondersteund voor mensen die game op competitief niveau willen spelen.

In 2021 kwam Virtua Fighter 5: Ultimate Showdown al uit in Japanse arcades en op PlayStation 4. Dat is een opnieuw ontwikkelde versie van de fighter die op de Dragon Engine van Ryu Ga Gotoku Studio draait. Die versie van de game is echter nooit op pc uitgekomen.

Eerder deze maand liet Sega al weten een nieuwe Virtua Fighter-game in ontwikkeling te hebben. Het is niet duidelijk of daarmee deze Steam-versie wordt bedoeld, of een geheel nieuw deel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!