Pokémon Legends: Arceus komt over als een experimenteel zij-avontuur
Nieuws

Pokémon Legends: Arceus komt over als een experimenteel zij-avontuur

De kritiek op de Pokémon-franchise staat bijna haaks op het succes van de reeks. Waar een vocale minderheid vraagt om drastische innovaties, lijkt elk relatief veilige, nieuwe deel alsmaar beter te verkopen. Met Pokémon Legends: Arceus durft hoofdontwikkelaar Game Freak eindelijk te experimenteren. Daarmee laat het vooralsnog een wisselende indruk achter.

Hoewel het promotiemateriaal sterk hint naar de eerste openwereldgame in de reeks, is Legends: Arceus opgedeeld in verschillende open gebieden in plaats van één spelwereld. Spelers reizen daarbij stelselmatig af naar verschillende locaties in de pas ontdekte Hisui-regio – later bekend als Sinnoh uit Pokémon Diamond en Pearl – om de eerste Pokédex ooit samen te stellen. Omdat de game zich ver voor de hoofdgames afspeelt, leven mens en pokémon nog gescheiden. Het is dus aan jou om de eerste stappen te zetten richting een harmonieuze samenleving.

©GMRimport

Naadloos

In feite komt dat neer op het vangen en observeren van wilde pokémon in de natuur en weer terugkeren naar je vesting in Jubilife Village, waar je broodnodige spullen maakt van verzamelde materialen. Spelers worden echter niet doelloos op pad gestuurd. Aan de hand van specifieke missies en requests (zijmissies) voor leden van het Galaxy Expedition Team, voeren trainers opdrachten uit om per soort een rapport samen te stellen voor de lokale professor.

Legends: Arceus benadert het vullen van de Pokédex daarom op een ietwat andere manier. Naast het gebruikelijke ontmoeten van en vechten met monsters, dienen ook bepaalde vormen, aanvallen en evoluties een of meerdere malen te worden geobserveerd om een rapport te voltooien. Hoe volledig een rapport moet worden voltooid om progressie te maken in het verhaal is nog onduidelijk, maar pokémon onderzoeken vergt dus iets meer werk dan normaal gesproken.

©GMRimport

Gelukkig verloopt het vangen van pokémon vrijwel naadloos en kunnen spelers met een welgemikte worp – door zoals in een shooter zelf te richten en te gooien - zelfs in één keer slagen. Mist de houten Pokébal of breekt een wilde pokémon eruit, dan zijn spelers genoodzaakt om te vluchten óf een pokémon in te zetten en het monster op de ouderwetse manier te verzwakken of te vangen.

Dat systeem oogt ontzettend soepel en stelt trainers bovendien in staat om het vangen van pokémon op verschillende manieren te benaderen. Bessen en rookbommen kunnen de beesten bijvoorbeeld afleiden of verwarren en wie sluipend vanuit het gras toeslaat, heeft een grotere kans van slagen. Ook zegt Game Freak meer aandacht te hebben besteed aan het gedrag van pokémon. Waar sommige soorten je compleet negeren of vluchten, vallen andere beesten je juist aan. Trainers die niet op tijd een pokébal met een eigen pokémon weten te gooien of met de ontwijkknop aanvallen te zien vermijden kunnen zelfs knock-out gaan.

Dieper vechtsysteem

Voordat het zover komt zullen de meesten te maken krijgen met het vernieuwde vechtsysteem, een van de fijnst ogende innovaties in Pokémon Legends: Arceus. Naast dat gevechten ook naadloos zijn, houdt een beïnvloedbare tijdlijn nu de volgorde van beurten bij. Een snellere pokémon is bijvoorbeeld eerder of meerdere keren aan zet tegen een tragere pokémon, tenzij spelers gebruikmaken van een Strong Style- of Agile Style-variant van een aanval in ruil voor extra PP. Strong Style verhoogt de aanvalskracht ten koste van de snelheid van een pokémon. Met Agile Style is de pokémon eerder aan zet, maar wordt de kracht van de aanval juist verlaagd.

Dat levert in theorie een interessante draai aan het verder traditionele vechtsysteem op. Zo is het mogelijk de tegenstander met een Agile-variant van een aanval bij aanvang van een gevecht te verlammen, of juist te gokken dat een pokémon meerdere aanvallen doorstaat om vervolgens toe te slaan met een Strong-variant. Legends: Arceus bevat volgens de ontwikkelaar zogenaamde Noble-pokémon: pittige eindbazen waarin spelers bovenstaande strategieën moeten toepassen. Helaas is er nog niets duidelijk over een onlinemodus tegen andere spelers; tot nu toe is enkel het online ruilen van pokémon aangekondigd.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Breath of the Wild

Tijdens de dertien minuten aan gameplaybeelden die we te zien krijgen, valt met name op hoe Pokémon Legend: Arceus inspiratie haalt uit The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Van de subtiele pianomuziek en aanwezige wind tot de geluidseffecten bij het oprapen van grondstoffen: verkenningstochten ogen eerder kalmerend dan avontuurlijk. Dat lijkt vooralsnog ontzettend goed bij het concept te passen. Mede dankzij uiteenlopende biomen, rivieren en tunnels lijkt het verkennen van de wereld sinds jaren weer hoog in het vaandel te staan, in tegenstelling tot de recentere, relatief lineaire delen.

Aan de andere kant is Legends: Arceus technisch duidelijk wat ruw. Naast dat personagemodellen kartelig ogen en sommige textures simpel zijn, lijkt ook de framerate her en der in te storten. Zeker tijdens het rap voortbewegen met behulp van speciale Ride-pokémon, inclusief vliegen, is het de vraag in hoeverre de uiteindelijke game overeind blijft staan.

Verder levert Legends: Arceus nog altijd een hoop vragen op, die helaas niet gesteld konden worden tijdens de presentatie. Zo is het onduidelijk of spelers ook van regio naar regio kunnen reizen, of dat het benodigd is om na elke missie terug te keren naar Jubilife Village. Verder zit Hisui vol met hints naar personages en locaties uit Pokémon Diamond en Pearl, maar het is nog de vraag hoe aanwezig het verhaal en de titulaire pokémon eigenlijk zijn.

©GMRimport

Vooralsnog lijkt Pokémon Legends: Arceus daarom vooral op een experimenteel zij-avontuur, in plaats van het grote nieuwe deel in de franchise. Het poogt traditionele elementen te stroomlijnen en richt zich op pure verkenningstochten in de natuur. Daarmee wijkt het behoorlijk af van de gebruikelijke rpg’s binnen de franchise. Of het concept daadwerkelijk slaagt valt dan ook nog te bezien.

Pokémon Legends: Arceus verschijnt op 28 januari voor Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sega overweegt op Game Pass lijkende abonnementsdienst
Nieuws

Sega overweegt op Game Pass lijkende abonnementsdienst

Er worden al mogelijkheden verkend

Sega overweegt voor zijn games een abonnementsdienst vergelijkbaar met Xbox Game Pass en Netflix te lanceren.

Dat meldt coo en directeur Shuji Utsumi aan de BBC. Hij meldt daarbij dat hij dit soort abonnementsdiensten heel interessant vindt en dat er intern mogelijkheden worden verkend. Utsumi benadrukt echter dat hij er nog niet te diep op in te gaan. Het maakt in ieder geval onderdeel uit van een strategie van het bedrijf om weer een grote speler binnen de game-industrie te worden. Wat Utsumi betreft "moeten we nu niet verdedigend optreden, maar in de aanval gaan."

Sega bracht vroeger zelf consoles uit, maar na de Dreamcast ging het bedrijf third-party en komen de games van het Japanse bedrijf op alle platforms uit. Daarbij worden diverse Sega-games al via abonnementsdiensten van andere bedrijven aangeboden, zoals Game Pass en PlayStation Plus. Wel haalde het bedrijf eerder deze maand meer dan zestig klassieke games uit de verkoop van digitale winkels - het is niet duidelijk of dat gerelateerd is aan de strategie die het bedrijf hierboven bespreekt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
EA schoot dit jaar Dead Space 4-voorstel van Glen Schofield af
Nieuws

EA schoot dit jaar Dead Space 4-voorstel van Glen Schofield af

De toekomst van de ruimtehorrorfranchise lijkt niet rooskleurig

Glen Schofield, de bedenker van de Dead Space-reeks, stelde eerder dit jaar voor aan franchise-eigenaar Electronic Arts om Dead Space 4 te maken, maar daar had het bedrijf geen interesse in.

Waar Schofield de oorspronkelijke Dead Space uit 2008 regisseerde, waren Bret Robbins de creatieve regisseur en Christopher Stone de animatieregisseur. Het drietal laat in een interview met Dan Allen Gaming weten dat het graag aan een Dead Space 4 had gewerkt.

Volgens Schofield hadden alle drie de heren interesse in een vierde deel en werd er dit jaar zelfs met EA over gepraat, maar die schoten het idee af. "Ze zeiden nee, we hebben nu geen interesse maar we stellen het op prijs. We respecteerden hun mening - ze kennen hun cijfers en weten wat ze moeten verkopen enzo."

Stone voegde toe: "De industrie is op dit moment raar. Mensen aarzelen erg om kansen te nemen, dus je moet (een afwijzing) met een korrel zout nemen. Wie weet, misschien ooit op een dag. We zouden het graag doen."

De drie hoofddelen in de ruimtehorrorfranchise verschenen tussen 2008 en 2013. Daarna bleef het lange tijd stil rondom de reeks, tot vorig jaar een geprezen remake van de eerste game verscheen die werd ontwikkeld door EA Motive Studio. Afgelopen voorjaar bleek dat Motive, dat ook aan een Iron Man-game werkt, mee gaat helpen aan de Battlefield-reeks. Toen kwamen er ook geruchten naar buiten dat Motive zelf ideeën voor een vervolg op de remake had geopperd die door EA werden afgeschoten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!