Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl blijven dichtbij de oorspronkelijke games
Gamer.nl
Nieuws

Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl blijven dichtbij de oorspronkelijke games

In november verschijnen de langverwachte remakes van Pokémon Diamond en Pearl, met het relatief onbekende ILCA aan het roer. Uit een uitgebreide gameplaydemo en een interview met The Pokémon Company blijkt dat Brilliant Diamond en Shining Pearl vooral dichtbij de oorspronkelijke games blijven.

Wellicht bereikte de Pokémon-franchise haar hoogtepunt op de Nintendo DS. Diamond en Pearl voerden de laatste fundamentele veranderingen door wat betreft het vechtsysteem en online bleek een revolutie voor het klassieke concept van vangen, ruilen en vechten. Daarop volgden uitstekende remakes in de vorm van HeartGold en SoulSilver, en de opvallend experimentele Black- en White-games. Het is een understatement dat er reikhalzend werd uitgekeken naar de eerste remakes van de vierde generatie games.

De aankondiging van Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl viel echter tegen: niet alleen was er veel kritiek op de grafische stijl, de remakes lijken zeer weinig creatieve vrijheid te nemen in de Sinnoh-regio. Dat is deels waar.

©GMRimport

Grafische verbetering 

Wat het uiterlijk betreft heeft ILCA namelijk wel degelijk vooruitgang geboekt. Waar de aankondigingstrailer meer deed denken aan een mobiele game, oogt de versie in onze gameplaydemo levendiger en mooier. Lichtinval is subtieler, modellen van personages bevatten meer detail, vegetatie is cartoonesker en het Pokémon Center reflecteert personages en objecten. Anderzijds blijft het grafisch allemaal relatief simpel – het perspectief is grotendeels isometrisch - en ondanks het bredere beeldformaat en speelse camerahoeken is het duidelijk ontworpen voor een handheldervaring.

Ook de overige aankleding doet een beroep op de nostalgie van spelers. Tekstblokken zijn identiek aan die op de Nintendo DS, menu’s bevatten dezelfde kleuren en miniatuurversies van de monsters zelf bestaan uit mooie sprites. Vergelijkbaar met andere remakes is de soundtrack van de game ook vernieuwd, met klassieke deuntjes die meer doen denken aan de elektronische klanken uit Sword en Shield. Dat is ongetwijfeld een controversiële keuze, maar de soundtrack van Diamond en Pearl staat nog steeds als een huis.

©GMRimport

Vanzelfsprekend grijpt ILCA de remakes aan om vijftien jaar aan verbeteringen – gedeeltelijk – door te voeren. Gevechten bieden alle informatie over aanvallen en status van pokémon, experience share biedt alle pokémon XP, spelers kunnen vanaf overal de online Union Room bezoeken en de games spelen vele malen sneller dan het origineel. Hidden Machines – aanvallen die nodig zijn om progressie te boeken in het verhaal – zijn ook veel gebruiksvriendelijker. In plaats van dat ze een plek innemen tussen de aanvallen van een pokémon, kunnen ze dankzij de Pokétch-gadget worden gebruikt met wilde pokémon.

Pokémon lopen overigens ook achter de speler aan, een functioneel nutteloze, doch zeer populaire toevoeging – tot verbazing van The Pokémon Company, zegt een woordvoerder.

©GMRimport

Ondergrondse avonturen

De interessantste toevoeging is Pokémon Hideaways, feitelijk een ondergrondse map waarin pokémon vrij rondlopen. Spelers bereiken de tunnels via de Grand Underground, waar ze als vanouds met anderen kunnen mijnen naar juwelen, en ditmaal ook standbeelden van pokémon. Die standbeelden bepalen weer wat voor type monsters er rondlopen in de Hideaways, zoals een Electrivire voor meer elektrische pokémon.

Dat moet rondwandelen in de uiteenlopende ondergrondse omgevingen – die zich als een tweede laag onder de hele regio bevinden - fris houden en pokémon opleveren die niet eerder te vangen waren in de originele DS-games. Wat betreft de Pokédex kan The Pokémon Company helaas weinig nieuws delen; de remakes bieden ‘ruim 450 pokémon om te vangen’.

De in Ruby en Sapphire geïntroduceerde Pokémon Contests gaan ook op de schop. In plaats van enkel aankleding en speciale aanvallen in categorieën als Coolness, Beauty en Toughness, worden spelers ook beoordeeld op basis van een ritmegame. Zoals vanouds is het ook mogelijk om Contest-statistieken te verbeteren door poffins te koken, een lekkernij op basis van gevonden berries. Het lijkt het erop dat spelers nog altijd enkel lintjes verdienen met de wedstrijden, dus een daadwerkelijke functie hebben de Contests nog niet.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Platinum?

De gameplaydemo roept verder nog een aantal vragen op over zaken die de remakes voor de gemiddelde speler interessanter zouden maken. Zo is er de afgelopen jaren veel kritiek op de moeilijkheidsgraad van de games – een gevolg van Game Freaks focus op toegankelijkheid. Helaas is het nog onduidelijk of Brilliant Diamond en Shining Pearl wat dat betreft vergelijkbaar zijn met de oorspronkelijke games, of zijn bijgesteld voor nieuwe spelers. De games bevatten in ieder geval geen moeilijkheidsopties en zijn “gebruiksvriendelijker” en “minder grindy”, aldus The Pokémon Company.

Een ander vraagteken is de rol die Pokémon Platinum bij de remakes speelt. De derde versie, verschenen in 2009, was in veel opzichten fijner en uitgebreider. Met name de boeiendere plot en de Battle Frontier zijn bij uitstek toevoegingen waar de remakes van zouden profiteren. Ondanks dat er al hints zijn gevonden naar content uit Platinum, zegt The Pokémon Company dat het op dit moment enkel kan bevestigen dat “Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl remakes van Pokémon Diamond en Pearl” betreffen.

©GMRimport

Meer weten over Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl? Luister dan ook naar de laatste aflevering van de Bonuslevel Podcast!

Nostalgisch, weinig ambitieus

Daarmee lijken de games vooralsnog dichtbij de oorspronkelijke games te blijven, met een paar logische en veelbelovende veranderingen. Dat is voor een groot deel van de nieuwe en oude spelers waarschijnlijk voldoende, maar ergens hadden we toch graag een ambitieuzere opzet voor de geliefde vierde generatie games gezien. Of Brilliant Diamond en Shining Pearl nog verrassingen bieden, merken we op 19 november.

Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl verschijnen op 19 november voor Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Wederom gameplaybeelden van Battlefield 6 gelekt
Gamer.nl
Nieuws

Wederom gameplaybeelden van Battlefield 6 gelekt

Er worden sinds enige tijd tests gehouden in Battlefield Labs

Er zijn wederom nieuwe gameplaybeelden van de aankomende nieuwe Battlefield online geplaatst. Deze beelden komen van mensen die de game testen via Battlefield Labs.

Toen eerder dit jaar de eerste test in Battlefield Labs werd gehouden lekten er ook al beelden. Dit ondanks dat EA en Dice deelnemers vragen om geen beelden te delen. In de nieuwe beelden die hieronder te zien zijn, wordt nog meer gameplay getoond.

Zo is in een van de video's het geluid van een straaljager te horen - iets dat in een andere video zelfs te zien is - en een andere video toont uitgebreide vernietiging van de omgevingen. Ook is te zien hoe spelers andere spelers kunnen neerhalen en ondertussen hun dog tag kunnen pakken.

Afgelopen september werden de eerste details en artwork van de nieuwe Battlefield gedeeld. Zo speelt de game zich in de moderne tijd af en wordt er inspiratie gehaald uit Battlefield 3 en 4. De game zal niet de wedstrijden met 128 spelers en het Specialist-systeem uit Battlefield 2042 meenemen. In plaats daarvan lijkt het er op dat potjes met 64 spelers terugkeren, en zullen er reguliere classes in de game zitten. Ook keert de singleplayercampagne terug. De nieuwe Battlefield moet ergens in het fiscale jaar 2026 - oftewel voor april 2026 - uitkomen, al kan de game worden uitgesteld als dat de kwaliteit ten goede komt.

View post on X
View post on X
View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Beelden van vierde aflevering van tweede The Last of Us-seizoen te zien
Gamer.nl
Nieuws

Beelden van vierde aflevering van tweede The Last of Us-seizoen te zien

De vierde aflevering komt over een week uit

HBO Max heeft een korte teaser van de aankomende vierde aflevering van het tweede The Last of Us-seizoen getoond.

De video valt hieronder te bekijken en toont wat kijkers in de aankomende aflevering kunnen verwachten. Daarbij worden duidelijk verschillende scènes uit de game The Last of Us: Part 2 getoond, maar ook scènes die niet in de game zitten.

De nieuwe aflevering wordt in de nacht van aanstaande zondag op maandag op HBO Max gepubliceerd. Afgelopen nacht verscheen aflevering drie, die nu dus te bekijken valt.

Het tweede seizoen van The Last of Us beslaat in totaal zeven afleveringen. Het was eerder al bekend dat het tweede seizoen van de serie maar een gedeelte van The Last of Us: Part 2 verfilmt. Onlangs werd dan ook al een derde seizoen voor de tv-serie bevestigd door HBO.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!