Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl blijven dichtbij de oorspronkelijke games
Nieuws

Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl blijven dichtbij de oorspronkelijke games

In november verschijnen de langverwachte remakes van Pokémon Diamond en Pearl, met het relatief onbekende ILCA aan het roer. Uit een uitgebreide gameplaydemo en een interview met The Pokémon Company blijkt dat Brilliant Diamond en Shining Pearl vooral dichtbij de oorspronkelijke games blijven.

Wellicht bereikte de Pokémon-franchise haar hoogtepunt op de Nintendo DS. Diamond en Pearl voerden de laatste fundamentele veranderingen door wat betreft het vechtsysteem en online bleek een revolutie voor het klassieke concept van vangen, ruilen en vechten. Daarop volgden uitstekende remakes in de vorm van HeartGold en SoulSilver, en de opvallend experimentele Black- en White-games. Het is een understatement dat er reikhalzend werd uitgekeken naar de eerste remakes van de vierde generatie games.

De aankondiging van Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl viel echter tegen: niet alleen was er veel kritiek op de grafische stijl, de remakes lijken zeer weinig creatieve vrijheid te nemen in de Sinnoh-regio. Dat is deels waar.

©GMRimport

Grafische verbetering 

Wat het uiterlijk betreft heeft ILCA namelijk wel degelijk vooruitgang geboekt. Waar de aankondigingstrailer meer deed denken aan een mobiele game, oogt de versie in onze gameplaydemo levendiger en mooier. Lichtinval is subtieler, modellen van personages bevatten meer detail, vegetatie is cartoonesker en het Pokémon Center reflecteert personages en objecten. Anderzijds blijft het grafisch allemaal relatief simpel – het perspectief is grotendeels isometrisch - en ondanks het bredere beeldformaat en speelse camerahoeken is het duidelijk ontworpen voor een handheldervaring.

Ook de overige aankleding doet een beroep op de nostalgie van spelers. Tekstblokken zijn identiek aan die op de Nintendo DS, menu’s bevatten dezelfde kleuren en miniatuurversies van de monsters zelf bestaan uit mooie sprites. Vergelijkbaar met andere remakes is de soundtrack van de game ook vernieuwd, met klassieke deuntjes die meer doen denken aan de elektronische klanken uit Sword en Shield. Dat is ongetwijfeld een controversiële keuze, maar de soundtrack van Diamond en Pearl staat nog steeds als een huis.

©GMRimport

Vanzelfsprekend grijpt ILCA de remakes aan om vijftien jaar aan verbeteringen – gedeeltelijk – door te voeren. Gevechten bieden alle informatie over aanvallen en status van pokémon, experience share biedt alle pokémon XP, spelers kunnen vanaf overal de online Union Room bezoeken en de games spelen vele malen sneller dan het origineel. Hidden Machines – aanvallen die nodig zijn om progressie te boeken in het verhaal – zijn ook veel gebruiksvriendelijker. In plaats van dat ze een plek innemen tussen de aanvallen van een pokémon, kunnen ze dankzij de Pokétch-gadget worden gebruikt met wilde pokémon.

Pokémon lopen overigens ook achter de speler aan, een functioneel nutteloze, doch zeer populaire toevoeging – tot verbazing van The Pokémon Company, zegt een woordvoerder.

©GMRimport

Ondergrondse avonturen

De interessantste toevoeging is Pokémon Hideaways, feitelijk een ondergrondse map waarin pokémon vrij rondlopen. Spelers bereiken de tunnels via de Grand Underground, waar ze als vanouds met anderen kunnen mijnen naar juwelen, en ditmaal ook standbeelden van pokémon. Die standbeelden bepalen weer wat voor type monsters er rondlopen in de Hideaways, zoals een Electrivire voor meer elektrische pokémon.

Dat moet rondwandelen in de uiteenlopende ondergrondse omgevingen – die zich als een tweede laag onder de hele regio bevinden - fris houden en pokémon opleveren die niet eerder te vangen waren in de originele DS-games. Wat betreft de Pokédex kan The Pokémon Company helaas weinig nieuws delen; de remakes bieden ‘ruim 450 pokémon om te vangen’.

De in Ruby en Sapphire geïntroduceerde Pokémon Contests gaan ook op de schop. In plaats van enkel aankleding en speciale aanvallen in categorieën als Coolness, Beauty en Toughness, worden spelers ook beoordeeld op basis van een ritmegame. Zoals vanouds is het ook mogelijk om Contest-statistieken te verbeteren door poffins te koken, een lekkernij op basis van gevonden berries. Het lijkt het erop dat spelers nog altijd enkel lintjes verdienen met de wedstrijden, dus een daadwerkelijke functie hebben de Contests nog niet.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Platinum?

De gameplaydemo roept verder nog een aantal vragen op over zaken die de remakes voor de gemiddelde speler interessanter zouden maken. Zo is er de afgelopen jaren veel kritiek op de moeilijkheidsgraad van de games – een gevolg van Game Freaks focus op toegankelijkheid. Helaas is het nog onduidelijk of Brilliant Diamond en Shining Pearl wat dat betreft vergelijkbaar zijn met de oorspronkelijke games, of zijn bijgesteld voor nieuwe spelers. De games bevatten in ieder geval geen moeilijkheidsopties en zijn “gebruiksvriendelijker” en “minder grindy”, aldus The Pokémon Company.

Een ander vraagteken is de rol die Pokémon Platinum bij de remakes speelt. De derde versie, verschenen in 2009, was in veel opzichten fijner en uitgebreider. Met name de boeiendere plot en de Battle Frontier zijn bij uitstek toevoegingen waar de remakes van zouden profiteren. Ondanks dat er al hints zijn gevonden naar content uit Platinum, zegt The Pokémon Company dat het op dit moment enkel kan bevestigen dat “Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl remakes van Pokémon Diamond en Pearl” betreffen.

©GMRimport

Meer weten over Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl? Luister dan ook naar de laatste aflevering van de Bonuslevel Podcast!

Nostalgisch, weinig ambitieus

Daarmee lijken de games vooralsnog dichtbij de oorspronkelijke games te blijven, met een paar logische en veelbelovende veranderingen. Dat is voor een groot deel van de nieuwe en oude spelers waarschijnlijk voldoende, maar ergens hadden we toch graag een ambitieuzere opzet voor de geliefde vierde generatie games gezien. Of Brilliant Diamond en Shining Pearl nog verrassingen bieden, merken we op 19 november.

Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl verschijnen op 19 november voor Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden
Nieuws

Avowed was bijna een 'multiplayer-Skyrim' geworden

De ontwikkeling van de game is tweemaal herstart

De eerder deze week uitgekomen singleplayer-rpg Avowed had bijna een focus op multiplayergameplay gehad.

Dat laat regisseur Carrie Patel weten aan Bloomberg. De game werd in eerste instantie een "multiplayer-Skyrim" genoemd, maar in 2021 ging de ontwikkeling volledig op de schop. Voor die tijd werd het spel als een multiplayergame ontwikkeld. Sterker nog: de ontwikkeling van de game is in totaal twee keer volledig herstart.

Patel onthult ook dat er bij Obsidian behoefte is aan eventuele vervolgen op of dlc voor Avowed. "Nu we deze geweldige spelwereld hebben gebouwd, en het ontwikkelteam ook hebben laten wennen aan deze content en gameplay in deze wereld, zou ik er graag meer van zien."

Avowed is nu verkrijgbaar voor Xbox Series X en S en pc en staat ook op Xbox Game Pass. Ron Vorstermans beloonde het spel met een 9 in zijn review: "Het schrijfwerk is fenomenaal, het vechten vloeit als een actiegame, de spelwereld is iedere vierkante centimeter waard en zelfs de kleinste verhaaltjes zijn memorabel. Avowed is misschien geen grensverleggende, dynamische rpg, maar weet precies waar het goed in is, en zet daar met volle overtuiging op in. Het resultaat is de beste Microsoft-rpg van de afgelopen jaren."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Netflix betrokken bij Sifu-verfilming
Nieuws

Netflix betrokken bij Sifu-verfilming

De scriptschrijver van de The Maze Runner-films zou het script voor de film verzorgen

Netflix is betrokken bij de verfilming van Sloclaps kungfugame Sifu.

In 2022 werd al aangekondigd dat er een film werd gemaakt gebaseerd op Sifu door Story Kitchen, het bedrijf dat ook achter de Sonic the Hedgehog-films en de aankomende Streets of Rage- en Tomb Raider-verfilmingen zit.

Deadline heeft deze week gemeld dat Netflix nu ook betrokken is bij het project en dat TS Nowlin - bekend van de The Maze Runner-films - het script schrijft. Volgens geruchten zal John Wick-regisseur Chad Stahelski met zijn bedrijf 87Eleven Entertainment als producent functioneren.

Eerder gingen er geruchten dat Derek Kolstad, de schrijver van de John Wick-scripts, het script voor Sifu zou schrijven, maar dat lijkt nu dus niet meer het geval te zijn - tenzij hij samenwerkt met TS Nowlin.

De film moet min of meer hetzelfde plot als de game aanhouden, waarbij de hoofdrolspeler elke keer dat ze verslagen worden een stuk ouder wordt. De film wordt beschreven als "John Wick ontmoet M. Night Shyamalan's film Old".

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!