Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl blijven dichtbij de oorspronkelijke games
In november verschijnen de langverwachte remakes van Pokémon Diamond en Pearl, met het relatief onbekende ILCA aan het roer. Uit een uitgebreide gameplaydemo en een interview met The Pokémon Company blijkt dat Brilliant Diamond en Shining Pearl vooral dichtbij de oorspronkelijke games blijven.
Wellicht bereikte de Pokémon-franchise haar hoogtepunt op de Nintendo DS. Diamond en Pearl voerden de laatste fundamentele veranderingen door wat betreft het vechtsysteem en online bleek een revolutie voor het klassieke concept van vangen, ruilen en vechten. Daarop volgden uitstekende remakes in de vorm van HeartGold en SoulSilver, en de opvallend experimentele Black- en White-games. Het is een understatement dat er reikhalzend werd uitgekeken naar de eerste remakes van de vierde generatie games.
De aankondiging van Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl viel echter tegen: niet alleen was er veel kritiek op de grafische stijl, de remakes lijken zeer weinig creatieve vrijheid te nemen in de Sinnoh-regio. Dat is deels waar.
©GMRimport
Grafische verbetering
Wat het uiterlijk betreft heeft ILCA namelijk wel degelijk vooruitgang geboekt. Waar de aankondigingstrailer meer deed denken aan een mobiele game, oogt de versie in onze gameplaydemo levendiger en mooier. Lichtinval is subtieler, modellen van personages bevatten meer detail, vegetatie is cartoonesker en het Pokémon Center reflecteert personages en objecten. Anderzijds blijft het grafisch allemaal relatief simpel – het perspectief is grotendeels isometrisch - en ondanks het bredere beeldformaat en speelse camerahoeken is het duidelijk ontworpen voor een handheldervaring.
Ook de overige aankleding doet een beroep op de nostalgie van spelers. Tekstblokken zijn identiek aan die op de Nintendo DS, menu’s bevatten dezelfde kleuren en miniatuurversies van de monsters zelf bestaan uit mooie sprites. Vergelijkbaar met andere remakes is de soundtrack van de game ook vernieuwd, met klassieke deuntjes die meer doen denken aan de elektronische klanken uit Sword en Shield. Dat is ongetwijfeld een controversiële keuze, maar de soundtrack van Diamond en Pearl staat nog steeds als een huis.
©GMRimport
Vanzelfsprekend grijpt ILCA de remakes aan om vijftien jaar aan verbeteringen – gedeeltelijk – door te voeren. Gevechten bieden alle informatie over aanvallen en status van pokémon, experience share biedt alle pokémon XP, spelers kunnen vanaf overal de online Union Room bezoeken en de games spelen vele malen sneller dan het origineel. Hidden Machines – aanvallen die nodig zijn om progressie te boeken in het verhaal – zijn ook veel gebruiksvriendelijker. In plaats van dat ze een plek innemen tussen de aanvallen van een pokémon, kunnen ze dankzij de Pokétch-gadget worden gebruikt met wilde pokémon.
Pokémon lopen overigens ook achter de speler aan, een functioneel nutteloze, doch zeer populaire toevoeging – tot verbazing van The Pokémon Company, zegt een woordvoerder.
©GMRimport
Ondergrondse avonturen
De interessantste toevoeging is Pokémon Hideaways, feitelijk een ondergrondse map waarin pokémon vrij rondlopen. Spelers bereiken de tunnels via de Grand Underground, waar ze als vanouds met anderen kunnen mijnen naar juwelen, en ditmaal ook standbeelden van pokémon. Die standbeelden bepalen weer wat voor type monsters er rondlopen in de Hideaways, zoals een Electrivire voor meer elektrische pokémon.
Dat moet rondwandelen in de uiteenlopende ondergrondse omgevingen – die zich als een tweede laag onder de hele regio bevinden - fris houden en pokémon opleveren die niet eerder te vangen waren in de originele DS-games. Wat betreft de Pokédex kan The Pokémon Company helaas weinig nieuws delen; de remakes bieden ‘ruim 450 pokémon om te vangen’.
De in Ruby en Sapphire geïntroduceerde Pokémon Contests gaan ook op de schop. In plaats van enkel aankleding en speciale aanvallen in categorieën als Coolness, Beauty en Toughness, worden spelers ook beoordeeld op basis van een ritmegame. Zoals vanouds is het ook mogelijk om Contest-statistieken te verbeteren door poffins te koken, een lekkernij op basis van gevonden berries. Het lijkt het erop dat spelers nog altijd enkel lintjes verdienen met de wedstrijden, dus een daadwerkelijke functie hebben de Contests nog niet.
©GMRimport
©GMRimport
©GMRimport
Platinum?
De gameplaydemo roept verder nog een aantal vragen op over zaken die de remakes voor de gemiddelde speler interessanter zouden maken. Zo is er de afgelopen jaren veel kritiek op de moeilijkheidsgraad van de games – een gevolg van Game Freaks focus op toegankelijkheid. Helaas is het nog onduidelijk of Brilliant Diamond en Shining Pearl wat dat betreft vergelijkbaar zijn met de oorspronkelijke games, of zijn bijgesteld voor nieuwe spelers. De games bevatten in ieder geval geen moeilijkheidsopties en zijn “gebruiksvriendelijker” en “minder grindy”, aldus The Pokémon Company.
Een ander vraagteken is de rol die Pokémon Platinum bij de remakes speelt. De derde versie, verschenen in 2009, was in veel opzichten fijner en uitgebreider. Met name de boeiendere plot en de Battle Frontier zijn bij uitstek toevoegingen waar de remakes van zouden profiteren. Ondanks dat er al hints zijn gevonden naar content uit Platinum, zegt The Pokémon Company dat het op dit moment enkel kan bevestigen dat “Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl remakes van Pokémon Diamond en Pearl” betreffen.
©GMRimport
Nostalgisch, weinig ambitieus
Daarmee lijken de games vooralsnog dichtbij de oorspronkelijke games te blijven, met een paar logische en veelbelovende veranderingen. Dat is voor een groot deel van de nieuwe en oude spelers waarschijnlijk voldoende, maar ergens hadden we toch graag een ambitieuzere opzet voor de geliefde vierde generatie games gezien. Of Brilliant Diamond en Shining Pearl nog verrassingen bieden, merken we op 19 november.
Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl verschijnen op 19 november voor Nintendo Switch.