PlayStation luidt een gametijdperk van positivisme in
Nieuws

PlayStation luidt een gametijdperk van positivisme in

Het ontwerp van de PlayStation 5 en op hoeveel teraflops de GPU van de Xbox Series X presteert is maar bijzaak. Ik wil weten of de games van de toekomst ons ook daadwerkelijk naar een nieuwe generatie brengen. Of deze nieuwe ervaringen ons gaan verrassen, verbazen en choqueren, óf dat de game-industrie weer vervalt in dezelfde clichés en veilige keuzes. Na de Xbox Series X- en PS5-presentaties ben ik al een stuk wijzer geworden.

Toen ik naar de Xbox Series X-presentatie van 7 mei keek, voelde ik dezelfde teleurstelling als velen. “Is dit nou waar we naartoe gaan met games als medium? Is dit de volgende generatie, de toekomst?” Deze desillusie heeft alles te maken met de duistere sfeer van de getoonde games. De grijze kleuren, het geweld, de mistroostige werelden en de ellendige thema’s. Is de echte wereld op dit moment niet al deprimerend genoeg?

©GMRimport

Dom duister

Waar zijn games als Viva Piñata gebleven, waarin het niet gaat om levens nemen, maar het creëren ervan? Waar is de kleurrijke humor van LucasArts’ Maniac Mansion, Full Throttle en Day of the Tentacle? Het lijkt wel of Nintendo het alleenrecht heeft op games die plezier uitstralen en de rest van de industrie alleen maar boos en gewelddadig moet blijven. Ik mis creativiteit en zorgeloosheid, want volgens mij is dat precies wat we nodig hebben in tijden van #BlackLivesMatter en Covid-19; een beetje positivisme. Is het niet hoog tijd dat dat industrie haar culture verantwoordelijkheid neemt door vrolijkere, optimistische triple-A games te maken?

Even dacht ik dat we (weer) een generatie in zouden gaan van cultureel doofstomme games, van ontwikkelaars en uitgevers die maatschappelijke trends negeren. Want waarom niet gewoon luisteren naar wat aandeelhouders te zeggen hebben, (af)kijken wat de succesvolle concurrent doet en je beslissingen baseren op focusgroepen? Dat is de veiligste manier om keuzes te maken. In een miljoenenindustrie wil je natuurlijk zo weinig mogelijk risico lopen - er staat verdomd veel geld op het spel. Mainstream games moeten nu eenmaal massaal verkocht worden. Het is een groot risico om games te ontwikkelen die puur gebaseerd zijn op sterke, creatieve concepten die aansluiten op culturele tendensen.

©GMRimport

Microsoft is nog een puber

Microsoft was duidelijk niet van plan om veel risico te nemen met de volgende generatie aan games en dus stond de Xbox Series X -presentatie in het teken van serieuze, kleurloze shooters zoals Bright Memory Infinite en Chorus, omdat mensen het nou eenmaal leuk vinden om te schieten. Ook zware horrorgames zoals Scorn en The Medium kwamen aan bod, omdat Resident Evil en The Evil Within lekker verkopen. Verder zagen we veilige vervolgen (Assassin’s Creed Valhalla, DiRT 5, Madden NFL) en de standaard pogingen om eindelijk de Japanse markt binnen te hengelen (Yakuza: Like A Dragon, Scarlet Nexus). Oh, en omdat alles toch wel heel duister en ellendig is, maar even een indie-palette cleanser tussendoor (Call of the Sea).

De enige games die er wat mij betreft enigszins tussenuit sprongen dankzij een originele insteek, zijn Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 en Second Extinction. Die eerste is onderdeel van een redelijk niche franchise die wel een flinke schare fans heeft, maar misschien niet helemaal een gegarandeerd succes is. Maar de sfeer? Inktzwart natuurlijk! In de tweede schiet je op dino’s, iets dat lekker dom klinkt, maar alsnog bloedserieus gebracht wordt en gedrenkt is in grijze tinten.

Begin mei zag de toekomst van games er dus grimmig en gritty uit, een bijna puberale fase waarvan ik hoopte dat de game-industrie er inmiddels wel overheen gegroeid was. De keuzes zijn aan de ene kant logisch, maar aan de andere kant was het precies niet wat ik wilde zien en nodig had. Had Microsoft in hun games wat meer contrast geboden met de echte wereld, dan had de presentatie er vermoedelijk heel anders uitgezien. Kleurrijker, vrolijker, positiever en misschien had er op een gegeven moment zelfs wel een dom liedje geklonken dat een even domme glimlach op ons gezicht had getoverd.

De line-up van de PS5 bewijst dat een optimistische insteek, een relevant thema niet in de weg staat.

-

Er toen was er licht…

Een paar weken later, tijdens de PlayStation 5-onthulling, zag de gametoekomst er opeens een stuk (roos)kleuriger uit. Het begon voor mij wat verwarrend, met Grand Theft Auto 5 die z’n derde generatie aan consoles aandoet, maar daarna volgde een stroom van verrassend veel positivisme. De grappigste Marvel-superheld krijgt een waardige opvolger (Spider-Man Miles: Morales) en er was de terugkeer van een vrolijk duo (Ratchet and Clank). We kregen een kijkje in een wereld zonder mensen maar heel veel katten (Stray) en zagen de comeback van een schattig mannetje (Sackboy: A Big Adventure).

Een kleurrijk feest van vernietiging (Destruction Allstars) werd opgevolgd door een aandoenlijk, magisch avontuur (Kena: Bridge of Spirits). Er was het tegenovergestelde van Second Extinction qua stijl, maar niet qua thema (Goodbye Volcano High) en een game over een ‘void’ die nog steeds een breder kleurenpalet heeft dan 9 van de 10 games in de Xbox Series X-presentatie (Solar Ash). Een stel blije bots maakt het geheel nóg vrolijker (Astro’s Playroom) en het geheel werd afgesloten met een werkelijk schitterende wereld van wilde natuur (Horizon Forbidden West)

De line-up van de PS5 bewijst dat een optimistische insteek, een relevant thema niet in de weg staat. Returnal lijkt mentale aandoeningen zoals trauma’s en depressies bespreekbaar te maken en Goodbye Volcano High brengt duidelijk een boodschap met zich mee over liefde en vergankelijkheid. Project Athia, Horizon Forbidden West en Pragmata lijken allemaal in meer of mindere mate milieuproblematiek aan de kaak te stellen, terwijl Oddworld: Soulstorm als vanouds gaat over het verlies van individuele spiritualisme door de invloed van corporatisme. Het mooie is dat dit perfect wordt gecombineerd met kleurrijke graphics en unieke insteken – in plaats van dat het elkaar in de weg staat, versterkt dit de boodschap alleen maar.

©GMRimport

Dom liedje, slimme beslissing

Ik werd bovenal vrolijk van een game die zó afwijkend en bizar oogt, dat het bizar was om het spel onthuld te zien worden op de presentatie van een nieuwe console. Bugsnax gaat over pratende dieren die half insect, half snacks eten en er vervolgens in veranderen. Een idioot concept dat ondersteund werd door een minstens zo gestoord themalied: “Kinda bug and kinda snack, try to catch ‘em in your trap.” Ik vond deze geschifte ontsluiering zo aanstekelijk en aangenaam verrassend, dat Bugsnax bijna net zoveel indruk op mij maakte als de overweldigende, eerste beelden van Horizon Forbidden West.

Bugsnax zo’n prominente plek geven in de PS5-presentatie was een risico, maar zeker niet onverstandig. Het internet staat namelijk bol van de enthousiaste berichten en discussies over deze opvallende game; tussen een bombardement van indrukken heeft ontwikkelaar Young Horses duidelijk de aandacht op zich weten te vestigen. Ondanks dat het spel niet van Sony zelf is, gaf Sony wel de ruimte aan dit spel en dat is wat mij betreft het verschil tussen Sony en Microsoft.

Bugsnax staat bijna lijnrecht tegenover bijna alles wat er voor de Xbox Series X was onthuld: het is een lichtvoetig en onbeproefd concept, op een speelse en kleurrijke manier gebracht. Je kan mij niet vertellen dat er een focusgroep of aandeelhouder is geweest die de behoefte heeft uitgesproken aan een game over snackinsecten. Octodad, de vorige game van dezelfde ontwikkelaar, was een indiehit en verkocht bijzonder lekker, dus dat heeft absoluut meegespeeld. Toch lijkt het alsof niet alle gemaakte beslissingen voor de PS5-presentatie gebaseerd zijn op ratio, maar ook een beetje op gevoel.

©GMRimport

Een hoopvolle toekomst

In plaats van puur reactionair bezig te zijn en voort te borduren op successen in het verleden, heeft Sony ook gekeken naar wat gamers de komende jaren nodig gáán hebben gebaseerd op culturele ontwikkelingen. Het is niet alleen grijs, zwart, geweld en dood wat de klok slaat op de PlayStation 5, maar pluizige beestjes met grote ogen, een juten zak met vele gezichtsuitdrukkingen… en Bugsnax natuurlijk.

Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!