Pikmin 3 Deluxe vergeleken met het origineel
Nieuws

Pikmin 3 Deluxe vergeleken met het origineel

Met de komst van Pikmin 3 Deluxe voegt Nintendo wederom een van origine Wii U-titel toe aan de alsmaar groeiende Switch-catalogus. Zoals we van gelijkaardige ports gewend zijn, wordt de subtitel ‘Deluxe’ toegevoegd en is het een compleet pakket met gestroomlijnde gameplay en alle verschenen dlc inbegrepen. Maar hoe deluxe is deze overzetting eigenlijk ten opzichte van het origineel? We vergelijken de twee versies.

Over de exacte inhoud van Pikmin 3 Deluxe is Nintendo vrij duidelijk. Het Pikmin-pretpakket voegt naast alle originele content en de extra dlc-missies ook nog een coöperatieve stand toe voor twee spelers, zodat je het verhaal met z’n tweeën kan uitspelen. Daarnaast wordt er een gloednieuw proloog- en epiloogverhaal toegevoegd met Kapitein Olimar en Louie in de hoofdrol en worden er ”algemene verbeteringen” doorgevoerd aan onder andere het richtsysteem en de moeilijkheidsgraad. Over de graphics wordt eigenlijk niets verteld, hoewel we hier ook wel enige verschillen ontdekten – al moesten we de twee versies echt naast elkaar leggen om ze op te merken.

©GMRimport

Handen aan de knoppen

Hoewel je in eerste instantie zou denken dat het overzetten van de Wii U Gamepad-georiënteerde besturing het grootste euvel zou zijn bij het porten naar de Switch, blijkt dat niet zo’n probleem te zijn. Pikmin 3 maakte weliswaar slim gebruik van de Wii U Gamepad door bijvoorbeeld de kaart erop te tonen en je de Pikmin direct te laten besturen via het touchpad, maar de serie kent zijn roots op de Nintendo GameCube. Een traditionele besturing op de Switch voelt daarom net zo natuurlijk.

Sterker nog: de aanraakgevoelige besturing op de Wii U Gamepad was voor linkshandigen zoals ondergetekende nogal een hindernis, omdat je de stylus in je rechterhand moest vasthouden. Dat is op de Nintendo Switch gelukkig verleden tijd. Pikmin selecteren en gooien doe je met respectievelijk de B- en A-knop en je verplaatst de cursor met de rechter analoge stick. We hebben dan toch liever al onze vingers aan de knoppen, dan een krampachtige linkerhand die de Wii U Gamepad moet tillen terwijl je ondertussen met je andere hand zit te priegelen op het scherm.

©GMRimport

Slimmere Pikmin

Het dirigeren van tientallen Pikmin gaat dus lekker vloeiend op de Switch, en dat is mede dankzij een van de vele subtiele algemene verbeteringen die we eerder noemden. Met de ZR-knop kun je nu eenvoudig ‘locken’ op vijanden of voorwerpen, zodat je vervolgens alleen maar op de A-knop hoeft te rammen om een peloton Pikmin op je doelwit af te vuren. Het is een typisch voorbeeld van een simpele, maar zeer effectieve toevoeging die de besturing veel strakker doet aanvoelen. Je Pikmin zullen je dankbaar zijn dat je ze niet meer per ongeluk de verdrinkingsdood instuurt omdat je cursor niet perfect geplaatst was.

Zo zijn er nog andere subtiele aanpassingen. Onze favoriet is dat Pikmin die al bezig zijn met een taak, niet meer direct stoppen met hun bezigheden wanneer je ze vluchtig terugfluit. Hoe vaak komt het niet voor dat je een kluitje Pikmin bij je wilt roepen, maar er toevallig net drie rode Pikmin met een karkas in hun pootjes passeren wanneer je je fluit gebruikt. Op de Wii U hadden ze dan direct alles laten vallen, maar op de Switch blijven ze even stilstaan en kijken ze je verwachtingsvol aan, alsof ze vragen: “bedoelde je ons ook?”. Als je niet bevestigt met een tweede fluit, halen ze hun schouders op en gaan ze vrolijk verder met het uitvoeren van hun taak. Pikmin zijn op de Switch dus slimmer geworden.

©GMRimport

Extra uitdagingen

Over de toegevoegde proloog en het epiloog met Olimar en Louie houden we het kort, want het complete oordeel volgt in de review. In de eerste paar missies race je tegen de klok terwijl je zoveel mogelijk fruit en schatten probeert te verzamelen – een opzet die bijna identiek is aan de uitstekende dlc-missies die ook in Pikmin 3 Deluxe zijn inbegrepen. Verwacht dus geen compleet nieuwe verhaallijnen met onze favoriete kapiteins in de hoofdrol, maar meer op uitdagingen gerichte missies.

Die missies kun je overigens ook met z’n tweeën doorspelen, net als het hoofdverhaal. Omdat je tijdens het verhaal van Pikmin 3 constant schakelt tussen drie hoofdpersonen, voelt de toevoeging van een coöperatieve modus alleen maar logisch aan. Beide spelers hebben volledige autonomie en kunnen gaan en staan waar ze willen dankzij splitscreen multiplayer – alleen moet je wel je Pikmin met elkaar willen delen. Op grafisch of technisch vlak kwamen we vooralsnog geen grote verrassingen tegen tijdens de single- of multiplayer, maar dat komt waarschijnlijk omdat Pikmin 3 Deluxe weinig moeite doet om mooier en sneller te zijn dan het origineel.

Hoewel we dus niet van een ingrijpende remaster kunnen spreken, heeft Nintendo toch heel wat verbeteringen doorgevoerd aan de port van Pikmin 3.

-

De graphics vergeleken

Switch

Wii U

©GMRimport

©GMRimport

Als we het hoofdmenu vergelijken zien we eigenlijk geen verschillen tussen de Switch- en Wii U-versies. Oké, afgezien van de hele aanwezige subtitel dan. Over het algemeen blijft de Switch-versie enorm trouw aan het origineel en kunnen we dus niet spreken van een ‘remaster’ (wat ook nooit beloofd is), maar hier en daar zijn er wel enkele verschillen te vinden.

©GMRimport

©GMRimport

Zo kun je aan bovenstaande screenshots zien dat de textuur van het zand onder het wateroppervlak anders is op de Switch. In het origineel lijkt het zand wat grover te zijn en zie je tekenen van kiezelsteentjes die bedolven liggen onder het zand, maar op de Switch is het zand fijner. We vinden persoonlijk de extra details in de Wii U-versie interessanter ogen, maar dat is een kwestie van smaak.

©GMRimport

©GMRimport

Twee dingen vallen ons op in bovenstaande screenshots: De teksten zijn veranderd en er wordt meer getoond van de map in de Switch-versie. We merkten dat de gameteksten voor een groot deel herschreven of opnieuw vertaald zijn in de heruitgave, maar de reden hiervoor is ons onduidelijk. Over het algemeen zijn ze informatiever en maken ze beter duidelijk wat er precies van de speler verwacht wordt. Ook zijn er meer illustraties toegevoegd aan de tutorial.

©GMRimport

©GMRimport

Wanneer we even ‘uitzoomen’ zien we al wat meer verschillen. De Switch-versie kiest voor kleurrijkere omgevingen, met groenere velden en vegetatie. Helaas blijven de textures van de grond erg troebel wanneer je ze van dichtbij bekijkt.

©GMRimport

©GMRimport

Dat is bijvoorbeeld te merken in bovenstaande screenshots. De Bulborb is voorzien van scherpere textures en heeft meer detail in de ogen op de Switch, maar de grond is nog net zo onscherp als in het origineel.

©GMRimport

©GMRimport

Tot slot is het zo verrukkelijk ogende fruit onaangetast gebleven tussen de twee versies. Op de Wii U leken de 3d-modellen van alle stukken fruit bijna fotorealistisch, tegenwoordig ligt de lat voor kwijlopwekkend 3d-voedsel wat hoger. Maar toegegeven: we zouden alsnog graag een hapje willen nemen van deze aardbei. Op de Switch lijkt de belichting anders en komen de kleuren beter naar voren, maar mogelijk is het in-game tijdstip waarop de foto is genomen van invloed geweest.

Hoewel we dus niet van een ingrijpende remaster kunnen spreken, heeft Nintendo toch heel wat verbeteringen doorgevoerd aan de port van Pikmin 3. Of dat na zeven jaar genoeg is, lees je binnenkort in de review op Gamer.nl.

Pikmin 3 Deluxe komt 30 oktober uit voor Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Virtua Fighter 5-remaster komt aankomende winter naar Steam
Nieuws

Virtua Fighter 5-remaster komt aankomende winter naar Steam

De fighter kan in 4K weergegeven worden

Sega werkt aan een remaster van het vechtspel Virtual Fighter 5, dat ergens aankomende winter op Steam verschijnt.

Volgens het bedrijf wordt Virtua Fighter 5 R.E.V.O., zoals de remaster heet, "de ultieme editie van de legendarische game". Het spel krijgt een 4K-resolutie en verbeterde textures. Ook wordt rollback netcode ondersteund voor mensen die game op competitief niveau willen spelen.

In 2021 kwam Virtua Fighter 5: Ultimate Showdown al uit in Japanse arcades en op PlayStation 4. Dat is een opnieuw ontwikkelde versie van de fighter die op de Dragon Engine van Ryu Ga Gotoku Studio draait. Die versie van de game is echter nooit op pc uitgekomen.

Eerder deze maand liet Sega al weten een nieuwe Virtua Fighter-game in ontwikkeling te hebben. Het is niet duidelijk of daarmee deze Steam-versie wordt bedoeld, of een geheel nieuw deel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Silent Hill 2-patch voor PS5 Pro-glitches uitgebracht, spelers ontevreden
Nieuws

Silent Hill 2-patch voor PS5 Pro-glitches uitgebracht, spelers ontevreden

Eerder werd al beloofd dat dit opgelost zou worden

Bloober Team heeft een update voor de Silent Hill 2-remake uitgebracht die volgens hen de grafische problemen die met de PS5 Pro-update zijn meegekomen oplost.

Eerder bleek al dat dat PSSR, de ai-gedreven upscaletechnologie van de PS5 Pro, er voor zorgde dat de graphics van de game soms instabiel oogden en er zogeheten 'shimmering' zichtbaar was; een soort flikkering of ruis op in-game oppervlakten.

Ontwikkelaar Bloober Team liet eerder deze week al weten dit te onderzoeken, en inmiddels is patch 1.06 uitgebracht. Deze patch zou de "grafische glitches" in de game op PS5 Pro wegpoetsen. Daarnaast worden er diverse andere bugs in zowel de PS5- als de pc-versie aangepakt. Meer informatie is hier te vinden.

Ondanks de goede bedoelingen zijn de reacties van spelers op social media niet mals. Gamers claimen dat de update diverse problemen in de PS5 Pro-versie van de game niet oplost, en dat het spel daardoor nog altijd lelijker oogt dan op een reguliere PS5.

De Silent Hil 2-remake is zoals gezegd beschikbaar op PlayStation 5 en pc. Eerder bleek nog dat de game minstens jaar console-exclusief blijft voor PS5 - vanaf 8 oktober 2025 kan de game eventueel ook op andere consoles uitkomen.

Silent Hill 2 verscheen begin dit millennium op PlayStation 2, Xbox en pc. Het wordt door velen gezien als het beste deel in de survivalhorrorreeks. In het spel reist hoofdpersonage James Sunderland af naar het stadje Silent Hill nadat hij een brief van zijn overleden vrouw ontvangt. Daar komt hij in een bij tijden surrealistisch horrorscenario terecht. Buiten de setting heeft Silent Hill 2 qua verhaal geen connecties met het eerste deel, en zijn het spel en de aankomende remake van Bloober Team dus toegankelijk voor nieuwe spelers.

Tom Kerkhof gaf een 8,5 aan de game in de Gamer.nl-review: "Silent Hill 2 is een sfeervolle en vooral getrouwe remake, die het fantastische verhaal van de klassieker uit 2001 in een modern, toegankelijker jasje steekt."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!