Pikmin 3 Deluxe vergeleken met het origineel
Nieuws

Pikmin 3 Deluxe vergeleken met het origineel

Met de komst van Pikmin 3 Deluxe voegt Nintendo wederom een van origine Wii U-titel toe aan de alsmaar groeiende Switch-catalogus. Zoals we van gelijkaardige ports gewend zijn, wordt de subtitel ‘Deluxe’ toegevoegd en is het een compleet pakket met gestroomlijnde gameplay en alle verschenen dlc inbegrepen. Maar hoe deluxe is deze overzetting eigenlijk ten opzichte van het origineel? We vergelijken de twee versies.

Over de exacte inhoud van Pikmin 3 Deluxe is Nintendo vrij duidelijk. Het Pikmin-pretpakket voegt naast alle originele content en de extra dlc-missies ook nog een coöperatieve stand toe voor twee spelers, zodat je het verhaal met z’n tweeën kan uitspelen. Daarnaast wordt er een gloednieuw proloog- en epiloogverhaal toegevoegd met Kapitein Olimar en Louie in de hoofdrol en worden er ”algemene verbeteringen” doorgevoerd aan onder andere het richtsysteem en de moeilijkheidsgraad. Over de graphics wordt eigenlijk niets verteld, hoewel we hier ook wel enige verschillen ontdekten – al moesten we de twee versies echt naast elkaar leggen om ze op te merken.

©GMRimport

Handen aan de knoppen

Hoewel je in eerste instantie zou denken dat het overzetten van de Wii U Gamepad-georiënteerde besturing het grootste euvel zou zijn bij het porten naar de Switch, blijkt dat niet zo’n probleem te zijn. Pikmin 3 maakte weliswaar slim gebruik van de Wii U Gamepad door bijvoorbeeld de kaart erop te tonen en je de Pikmin direct te laten besturen via het touchpad, maar de serie kent zijn roots op de Nintendo GameCube. Een traditionele besturing op de Switch voelt daarom net zo natuurlijk.

Sterker nog: de aanraakgevoelige besturing op de Wii U Gamepad was voor linkshandigen zoals ondergetekende nogal een hindernis, omdat je de stylus in je rechterhand moest vasthouden. Dat is op de Nintendo Switch gelukkig verleden tijd. Pikmin selecteren en gooien doe je met respectievelijk de B- en A-knop en je verplaatst de cursor met de rechter analoge stick. We hebben dan toch liever al onze vingers aan de knoppen, dan een krampachtige linkerhand die de Wii U Gamepad moet tillen terwijl je ondertussen met je andere hand zit te priegelen op het scherm.

©GMRimport

Slimmere Pikmin

Het dirigeren van tientallen Pikmin gaat dus lekker vloeiend op de Switch, en dat is mede dankzij een van de vele subtiele algemene verbeteringen die we eerder noemden. Met de ZR-knop kun je nu eenvoudig ‘locken’ op vijanden of voorwerpen, zodat je vervolgens alleen maar op de A-knop hoeft te rammen om een peloton Pikmin op je doelwit af te vuren. Het is een typisch voorbeeld van een simpele, maar zeer effectieve toevoeging die de besturing veel strakker doet aanvoelen. Je Pikmin zullen je dankbaar zijn dat je ze niet meer per ongeluk de verdrinkingsdood instuurt omdat je cursor niet perfect geplaatst was.

Zo zijn er nog andere subtiele aanpassingen. Onze favoriet is dat Pikmin die al bezig zijn met een taak, niet meer direct stoppen met hun bezigheden wanneer je ze vluchtig terugfluit. Hoe vaak komt het niet voor dat je een kluitje Pikmin bij je wilt roepen, maar er toevallig net drie rode Pikmin met een karkas in hun pootjes passeren wanneer je je fluit gebruikt. Op de Wii U hadden ze dan direct alles laten vallen, maar op de Switch blijven ze even stilstaan en kijken ze je verwachtingsvol aan, alsof ze vragen: “bedoelde je ons ook?”. Als je niet bevestigt met een tweede fluit, halen ze hun schouders op en gaan ze vrolijk verder met het uitvoeren van hun taak. Pikmin zijn op de Switch dus slimmer geworden.

©GMRimport

Extra uitdagingen

Over de toegevoegde proloog en het epiloog met Olimar en Louie houden we het kort, want het complete oordeel volgt in de review. In de eerste paar missies race je tegen de klok terwijl je zoveel mogelijk fruit en schatten probeert te verzamelen – een opzet die bijna identiek is aan de uitstekende dlc-missies die ook in Pikmin 3 Deluxe zijn inbegrepen. Verwacht dus geen compleet nieuwe verhaallijnen met onze favoriete kapiteins in de hoofdrol, maar meer op uitdagingen gerichte missies.

Die missies kun je overigens ook met z’n tweeën doorspelen, net als het hoofdverhaal. Omdat je tijdens het verhaal van Pikmin 3 constant schakelt tussen drie hoofdpersonen, voelt de toevoeging van een coöperatieve modus alleen maar logisch aan. Beide spelers hebben volledige autonomie en kunnen gaan en staan waar ze willen dankzij splitscreen multiplayer – alleen moet je wel je Pikmin met elkaar willen delen. Op grafisch of technisch vlak kwamen we vooralsnog geen grote verrassingen tegen tijdens de single- of multiplayer, maar dat komt waarschijnlijk omdat Pikmin 3 Deluxe weinig moeite doet om mooier en sneller te zijn dan het origineel.

Hoewel we dus niet van een ingrijpende remaster kunnen spreken, heeft Nintendo toch heel wat verbeteringen doorgevoerd aan de port van Pikmin 3.

-

De graphics vergeleken

Switch

Wii U

©GMRimport

©GMRimport

Als we het hoofdmenu vergelijken zien we eigenlijk geen verschillen tussen de Switch- en Wii U-versies. Oké, afgezien van de hele aanwezige subtitel dan. Over het algemeen blijft de Switch-versie enorm trouw aan het origineel en kunnen we dus niet spreken van een ‘remaster’ (wat ook nooit beloofd is), maar hier en daar zijn er wel enkele verschillen te vinden.

©GMRimport

©GMRimport

Zo kun je aan bovenstaande screenshots zien dat de textuur van het zand onder het wateroppervlak anders is op de Switch. In het origineel lijkt het zand wat grover te zijn en zie je tekenen van kiezelsteentjes die bedolven liggen onder het zand, maar op de Switch is het zand fijner. We vinden persoonlijk de extra details in de Wii U-versie interessanter ogen, maar dat is een kwestie van smaak.

©GMRimport

©GMRimport

Twee dingen vallen ons op in bovenstaande screenshots: De teksten zijn veranderd en er wordt meer getoond van de map in de Switch-versie. We merkten dat de gameteksten voor een groot deel herschreven of opnieuw vertaald zijn in de heruitgave, maar de reden hiervoor is ons onduidelijk. Over het algemeen zijn ze informatiever en maken ze beter duidelijk wat er precies van de speler verwacht wordt. Ook zijn er meer illustraties toegevoegd aan de tutorial.

©GMRimport

©GMRimport

Wanneer we even ‘uitzoomen’ zien we al wat meer verschillen. De Switch-versie kiest voor kleurrijkere omgevingen, met groenere velden en vegetatie. Helaas blijven de textures van de grond erg troebel wanneer je ze van dichtbij bekijkt.

©GMRimport

©GMRimport

Dat is bijvoorbeeld te merken in bovenstaande screenshots. De Bulborb is voorzien van scherpere textures en heeft meer detail in de ogen op de Switch, maar de grond is nog net zo onscherp als in het origineel.

©GMRimport

©GMRimport

Tot slot is het zo verrukkelijk ogende fruit onaangetast gebleven tussen de twee versies. Op de Wii U leken de 3d-modellen van alle stukken fruit bijna fotorealistisch, tegenwoordig ligt de lat voor kwijlopwekkend 3d-voedsel wat hoger. Maar toegegeven: we zouden alsnog graag een hapje willen nemen van deze aardbei. Op de Switch lijkt de belichting anders en komen de kleuren beter naar voren, maar mogelijk is het in-game tijdstip waarop de foto is genomen van invloed geweest.

Hoewel we dus niet van een ingrijpende remaster kunnen spreken, heeft Nintendo toch heel wat verbeteringen doorgevoerd aan de port van Pikmin 3. Of dat na zeven jaar genoeg is, lees je binnenkort in de review op Gamer.nl.

Pikmin 3 Deluxe komt 30 oktober uit voor Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak
Nieuws

Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak

Australische YouTuber Karl Jobst moet schadevergoeding betalen

Billy Mitchell, de voormalige recordhouder in Donkey Kong, heeft een rechtszaak gewonnen van de Australische YouTuber Karl Jobst. De rechter bepaalde dat er sprake was van smaad.

Jobst claimde in meerdere YouTube-video's dat Mitchell vals had gespeeld om de hoogste highscore in Donkey Kong te behalen. Mitchell verzet zich al jaren tegen dergelijke claims. Jobst claimde in zijn video's ook dat YouTuber Ben Smith (Apollo Legend) zelfmoord pleegde omdat Mitchell in 2020 een rechtszaak van hem won.

Mitchell klaagde Jobst aan voor smaad en heeft van rechter Ken Barlow in Brisbane gelijk gekregen. Jobst moet Mitchell 300.000 Australische dollar (173.881,50 euro) in schadevergoeding betalen, en nog eens 50.000 Australische dollar voor een andere video waarin Jobst de spot dreef met Mitchells aanklacht.

Jobst verontschuldigde zich op social media richting zijn fans. Sommigen van hen hebben meebetaald aan de kosten verbonden aan de rechtszaak. "De rechter achtte Billy een geloofwaardige getuige en geloofde alles. Vanaf dat moment kon ik niets meer doen om mijzelf te redden. Ik ga mijn opties overwegen." Mitchell gaf op social media aan "van de geur van winst in de avond te houden" en bedankte iedereen die hem steunde.

Mitchell werd vooral bekend in de jaren tachtig en negentig dankzij highscores in games als Donkey Kong en Pac-Man. In de documentaire The King of Kong: A Fistful of Quarters werd hij afgeschilderd als de aardsvijand van Steve Wiebe, de de highscore van Mitchell probeerde te verslaan. Tegenwoordig heeft Robbie Lakeman de hoogste score in Donkey Kong.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen

Met Robocop: Rogue City, The Texas Chain Saw Massacre en meer

Mensen kunnen vanaf vandaag de PlayStation Plus Essential-games van april claimen.

Zoals vorige week werd bekendgemaakt, gaat het om drie spellen, waaronder Robocop: Rogue City. Die game verscheen oorspronkelijk in het najaar van 2023 en werd goed ontvangen door critici en fans. In de first-person game moeten spelers als de robotagent de straten van Old Detroit misdaadvrij houden. De game is alleen op PlayStation 5 speelbaar.

De andere games die nu geclaimd kunnen worden zijn The Texas Chain Saw Massacre (PS5 en PS4) en Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory (voor PS4, maar ook op PS5 speelbaar). Alle drie de games kunnen tot 5 mei door alle PlayStation Plus-leden geclaimd worden. Hieronder zijn meer beelden van alle drie de games te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!