Pikmin 3 Deluxe vergeleken met het origineel
Nieuws

Pikmin 3 Deluxe vergeleken met het origineel

Met de komst van Pikmin 3 Deluxe voegt Nintendo wederom een van origine Wii U-titel toe aan de alsmaar groeiende Switch-catalogus. Zoals we van gelijkaardige ports gewend zijn, wordt de subtitel ‘Deluxe’ toegevoegd en is het een compleet pakket met gestroomlijnde gameplay en alle verschenen dlc inbegrepen. Maar hoe deluxe is deze overzetting eigenlijk ten opzichte van het origineel? We vergelijken de twee versies.

Over de exacte inhoud van Pikmin 3 Deluxe is Nintendo vrij duidelijk. Het Pikmin-pretpakket voegt naast alle originele content en de extra dlc-missies ook nog een coöperatieve stand toe voor twee spelers, zodat je het verhaal met z’n tweeën kan uitspelen. Daarnaast wordt er een gloednieuw proloog- en epiloogverhaal toegevoegd met Kapitein Olimar en Louie in de hoofdrol en worden er ”algemene verbeteringen” doorgevoerd aan onder andere het richtsysteem en de moeilijkheidsgraad. Over de graphics wordt eigenlijk niets verteld, hoewel we hier ook wel enige verschillen ontdekten – al moesten we de twee versies echt naast elkaar leggen om ze op te merken.

©GMRimport

Handen aan de knoppen

Hoewel je in eerste instantie zou denken dat het overzetten van de Wii U Gamepad-georiënteerde besturing het grootste euvel zou zijn bij het porten naar de Switch, blijkt dat niet zo’n probleem te zijn. Pikmin 3 maakte weliswaar slim gebruik van de Wii U Gamepad door bijvoorbeeld de kaart erop te tonen en je de Pikmin direct te laten besturen via het touchpad, maar de serie kent zijn roots op de Nintendo GameCube. Een traditionele besturing op de Switch voelt daarom net zo natuurlijk.

Sterker nog: de aanraakgevoelige besturing op de Wii U Gamepad was voor linkshandigen zoals ondergetekende nogal een hindernis, omdat je de stylus in je rechterhand moest vasthouden. Dat is op de Nintendo Switch gelukkig verleden tijd. Pikmin selecteren en gooien doe je met respectievelijk de B- en A-knop en je verplaatst de cursor met de rechter analoge stick. We hebben dan toch liever al onze vingers aan de knoppen, dan een krampachtige linkerhand die de Wii U Gamepad moet tillen terwijl je ondertussen met je andere hand zit te priegelen op het scherm.

©GMRimport

Slimmere Pikmin

Het dirigeren van tientallen Pikmin gaat dus lekker vloeiend op de Switch, en dat is mede dankzij een van de vele subtiele algemene verbeteringen die we eerder noemden. Met de ZR-knop kun je nu eenvoudig ‘locken’ op vijanden of voorwerpen, zodat je vervolgens alleen maar op de A-knop hoeft te rammen om een peloton Pikmin op je doelwit af te vuren. Het is een typisch voorbeeld van een simpele, maar zeer effectieve toevoeging die de besturing veel strakker doet aanvoelen. Je Pikmin zullen je dankbaar zijn dat je ze niet meer per ongeluk de verdrinkingsdood instuurt omdat je cursor niet perfect geplaatst was.

Zo zijn er nog andere subtiele aanpassingen. Onze favoriet is dat Pikmin die al bezig zijn met een taak, niet meer direct stoppen met hun bezigheden wanneer je ze vluchtig terugfluit. Hoe vaak komt het niet voor dat je een kluitje Pikmin bij je wilt roepen, maar er toevallig net drie rode Pikmin met een karkas in hun pootjes passeren wanneer je je fluit gebruikt. Op de Wii U hadden ze dan direct alles laten vallen, maar op de Switch blijven ze even stilstaan en kijken ze je verwachtingsvol aan, alsof ze vragen: “bedoelde je ons ook?”. Als je niet bevestigt met een tweede fluit, halen ze hun schouders op en gaan ze vrolijk verder met het uitvoeren van hun taak. Pikmin zijn op de Switch dus slimmer geworden.

©GMRimport

Extra uitdagingen

Over de toegevoegde proloog en het epiloog met Olimar en Louie houden we het kort, want het complete oordeel volgt in de review. In de eerste paar missies race je tegen de klok terwijl je zoveel mogelijk fruit en schatten probeert te verzamelen – een opzet die bijna identiek is aan de uitstekende dlc-missies die ook in Pikmin 3 Deluxe zijn inbegrepen. Verwacht dus geen compleet nieuwe verhaallijnen met onze favoriete kapiteins in de hoofdrol, maar meer op uitdagingen gerichte missies.

Die missies kun je overigens ook met z’n tweeën doorspelen, net als het hoofdverhaal. Omdat je tijdens het verhaal van Pikmin 3 constant schakelt tussen drie hoofdpersonen, voelt de toevoeging van een coöperatieve modus alleen maar logisch aan. Beide spelers hebben volledige autonomie en kunnen gaan en staan waar ze willen dankzij splitscreen multiplayer – alleen moet je wel je Pikmin met elkaar willen delen. Op grafisch of technisch vlak kwamen we vooralsnog geen grote verrassingen tegen tijdens de single- of multiplayer, maar dat komt waarschijnlijk omdat Pikmin 3 Deluxe weinig moeite doet om mooier en sneller te zijn dan het origineel.

Hoewel we dus niet van een ingrijpende remaster kunnen spreken, heeft Nintendo toch heel wat verbeteringen doorgevoerd aan de port van Pikmin 3.

-

De graphics vergeleken

Switch

Wii U

©GMRimport

©GMRimport

Als we het hoofdmenu vergelijken zien we eigenlijk geen verschillen tussen de Switch- en Wii U-versies. Oké, afgezien van de hele aanwezige subtitel dan. Over het algemeen blijft de Switch-versie enorm trouw aan het origineel en kunnen we dus niet spreken van een ‘remaster’ (wat ook nooit beloofd is), maar hier en daar zijn er wel enkele verschillen te vinden.

©GMRimport

©GMRimport

Zo kun je aan bovenstaande screenshots zien dat de textuur van het zand onder het wateroppervlak anders is op de Switch. In het origineel lijkt het zand wat grover te zijn en zie je tekenen van kiezelsteentjes die bedolven liggen onder het zand, maar op de Switch is het zand fijner. We vinden persoonlijk de extra details in de Wii U-versie interessanter ogen, maar dat is een kwestie van smaak.

©GMRimport

©GMRimport

Twee dingen vallen ons op in bovenstaande screenshots: De teksten zijn veranderd en er wordt meer getoond van de map in de Switch-versie. We merkten dat de gameteksten voor een groot deel herschreven of opnieuw vertaald zijn in de heruitgave, maar de reden hiervoor is ons onduidelijk. Over het algemeen zijn ze informatiever en maken ze beter duidelijk wat er precies van de speler verwacht wordt. Ook zijn er meer illustraties toegevoegd aan de tutorial.

©GMRimport

©GMRimport

Wanneer we even ‘uitzoomen’ zien we al wat meer verschillen. De Switch-versie kiest voor kleurrijkere omgevingen, met groenere velden en vegetatie. Helaas blijven de textures van de grond erg troebel wanneer je ze van dichtbij bekijkt.

©GMRimport

©GMRimport

Dat is bijvoorbeeld te merken in bovenstaande screenshots. De Bulborb is voorzien van scherpere textures en heeft meer detail in de ogen op de Switch, maar de grond is nog net zo onscherp als in het origineel.

©GMRimport

©GMRimport

Tot slot is het zo verrukkelijk ogende fruit onaangetast gebleven tussen de twee versies. Op de Wii U leken de 3d-modellen van alle stukken fruit bijna fotorealistisch, tegenwoordig ligt de lat voor kwijlopwekkend 3d-voedsel wat hoger. Maar toegegeven: we zouden alsnog graag een hapje willen nemen van deze aardbei. Op de Switch lijkt de belichting anders en komen de kleuren beter naar voren, maar mogelijk is het in-game tijdstip waarop de foto is genomen van invloed geweest.

Hoewel we dus niet van een ingrijpende remaster kunnen spreken, heeft Nintendo toch heel wat verbeteringen doorgevoerd aan de port van Pikmin 3. Of dat na zeven jaar genoeg is, lees je binnenkort in de review op Gamer.nl.

Pikmin 3 Deluxe komt 30 oktober uit voor Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!