Park Beyond wil een onmogelijke twist aan pretparkmanagement geven
Nieuws

Park Beyond wil een onmogelijke twist aan pretparkmanagement geven

Tijdens Gamescom Opening Night Live werd een nieuwe pretparkmanagementgame onthuld door Tropico 6-ontwikkelaar Limbic Entertainment en Bandai Namco. Een exclusieve presentatie vooraf bevestigde dat Park Beyond een ‘deep management’-game moet worden, waarbij je controle hebt over alle facetten van het pretparkleven. Vooralsnog lijkt Park Beyond het echter vooral van een ‘onmogelijke’ gimmick te moeten hebben.

Het aanbod aan pretparkmanagementspellen is de afgelopen jaren vrij karig. Het meest recente pretparkspel is Parkitect (2018), terwijl de meeste pretparkfans vooral hun tijd nog in Planet Coaster (2016) stoppen. Het valt nog te bezien of Park Beyond daar verandering in kan brengen, mede omdat het achtbaanbouwen in Planet Coaster uitstekend in elkaar zit en het spel na drie jaar aan updates en dlc alleen maar beter is geworden. Bij een manager als dit is echter vooral het beheren van pretparken cruciaal, en laat dat nou net zijn waar we nog het minste van hebben gezien bij Park Beyond.

©GMRimport

Diep beheren

Tijdens onze presentatie kregen we slechts twee slides over het beheren van het park te zien, en dat is weinig voor een ontwikkelaar die ‘deep management’ als sleutelbegrip oppert. Sterker nog: de schermpjes waarin je de behoeftes van parkbewoners en personeel kunt inkijken zijn nog niet eens vormgegeven, en dat terwijl Park Beyond al twee jaar in ontwikkeling is. We moeten het doen met een korte beschrijving van alle facetten van pretparkbeheer.

Wat het parkpersoneel betreft moet je er voor zorgen dat er genoeg mensen in dienst zijn en dat ze genoeg betaald krijgen. Afhankelijk van hun functie moet je ook voor de nodige apparatuur zorgen, en ze moeten getraind zijn. Mocht dat teveel kosten, dan kun je jouw winstmarges vergroten, bijvoorbeeld door het aanpassen van de entreekosten, de toegangsprijzen van elke attractie en de prijzen van de diensten die jouw park aanbiedt. Ook kun je zelf instellen welke winkeltjes en kraampjes in het park staan en wat zij verkopen. Naast eten en drinken verkoop je ook souvenirs. Ook daar kun je de winstmarge van aanpassen.

Wat Limbic Entertainment wél al kan laten zien, is de grote gimmick van Park Beyond, iets wat ze ´impossification´ noemen.

-

Om na te gaan of al die beslissingen een positieve invloed hebben op de stemming van de parkbezoekers, krijg je ook inzicht in hun ervaringen. Zo kun je bekijken wat hun behoeften zijn – zoals een bepaalde attractie, kraam of dienst – en hun budgetten in de gaten houden om te zorgen dat het park überhaupt voorziet in die behoeften. Ook krijg je een indicatie van hoe gelukkig de bezoekers zijn, wat met alle hierboven genoemde zaken samenhangt.

Verder beslis je natuurlijk zelf hoe je het park indeelt en welk thema, of welke combinatie aan thema’s, het park krijgt. Tijdens de presentatie toonde de ontwikkelaar een kleurig Candyland-thema en een wat typischer Western-thema, maar op een later moment worden er meer onthuld. Deze zaken mag je wel verwachten van een nieuw pretparkmanagementspel, dus het feit dat we nog weinig van het daadwerkelijke managen gezien hebben kan een slecht voorteken zijn. Er is op dat punt in ieder geval nog genoeg werk aan de winkel.

©GMRimport

Het onmogelijke mogelijk maken

Wat Limbic Entertainment wél al kan laten zien, is de grote gimmick van Park Beyond, iets wat ze ´impossification´ noemen. Simpel gezegd is dit het modificeren van bestaande attracties op een manier die het pretpark in de echte wereld illegaal zou maken; onmogelijke twists geven aan bekende attracties die we kennen uit andere games, pretparken en kermissen. Een reuzenrad kan bijvoorbeeld bestaan uit élf verschillende wielen, die elkaar draaiende houden als een ingewikkeld tandwielsysteem.

Elke attractie heeft zo een paar ‘onmogelijke’ modificaties, die je gaandeweg vrijspeelt en kunt kopen. Verreweg de meest interessante attractie die we tot nu toe gezien hebben, is de Crazy Kraken, een gigantische octopus die twee karretjes heen en weer slingert. Bij de eerste ‘impossification’ komt er een grote watertank bij waar de karretjes doorheen worden geslingerd. Later komen er meer karretjes bij, zullen de slingerarmen aan de karretjes verdwijnen en gooit de octopus ze zelf door de lucht (en door een nog grotere watertank).

Deze twee voorbeelden zijn de meest innovatieve modificaties. De andere ‘onmogelijke’ attracties die we tot nu toe gezien hebben zijn wat saaier. Zo krijgt een draaimolen twee lagen (en uiteindelijk drie), en was ook kort een zweefmolen te zien met een opeenstapeling van schommels. Hopelijk komt op Limbic op meer interessante ideeën, want als alle ‘impossifications’ simpelweg op elkaar worden gestapeld, blijft het niet lang leuk om er naar te kijken. Gelukkig blijkt aan het einde van de presentatie dat ook kraampjes een ‘impossification’ kunnen krijgen; twee koks staan bovenop een foodtruck en gaan een gigantische kebab te lijf met een groot mes en een vlammenwerper.

©GMRimport

Bouwen en Pitchen

Ook achtbanen zijn niet helemaal normaal in Park Beyond. Zo kun je er een kanon aan toevoegen om karretjes de lucht in te schieten, waarna de karretjes automatisch vervormen en vleugels krijgen. Verder kun je een achtbaan door het water laten gaan (waarbij de karretjes zo vervormen dat ze blijven drijven) en kun je zelfs delen van de achtbaan verwijderen zodat de karretjes vanzelf de lucht inspringen of een vrije val maken (mits ze genoeg momentum hebben). De achtbanen kun je bouwen via een ‘node’-systeem, wat wil zeggen dat je zelf de vorm en hoogte bepaalt door rond te klikken en slepen.

Limbic Entertainment benadrukt dat het verhaal in de game belangrijk wordt. In de eerste plaats om nieuwe spelers de fijne kneepjes van het pretparkmanagen bij te leren, en in de tweede plaats om doelen te stellen en voor conflicten en uitdaging te zorgen. Spelers krijgen bepaalde missies voorgeschoteld, en om die te voltooien moet je eerst een pitch meeting houden met Phil, een parkveteraan, en Izzy, een van de leidinggevenden. Hierbij krijgen spelers allerlei dialoogopties, maar het is nog niet bekend hoe diepgaand dat wordt. Ook maken andere personages hun intrede, waaronder ‘vijanden’ die jou het leven zuur willen maken. Mocht dit echt niets voor jou zijn, dan kun je terecht in een sandbox-modus zónder verhaal.

Het succes van dit soort spellen hangt af van hoe diepgaand het managen is en hoeveel vrijheid je krijgt bij het inrichten en bouwen van je eigen park en attracties.

-

Meer dan een gimmick?

Tot nu toe hebben we te weinig van Park Beyond gezien om te concluderen dat het managen van pretparken goed in elkaar steekt, maar de ‘impossifications’ geven in ieder geval een leuke twist aan de attracties die iedereen inmiddels goed kent. Het succes van dit soort spellen hangt af van hoe diepgaand het managen is en hoeveel vrijheid je krijgt bij het inrichten en bouwen van je eigen park en attracties. Er kan dus nog veel foutgaan. Qua uitstraling zit het echter helemaal goed. Als er nog meer interessante ‘impossifications’ bijkomen, kan dit wel eens een unieke variatie op de standaard keuzes binnen het subgenre worden.

Park Beyond komt in 2022 uit voor pc (alleen digitaal), PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs mondiaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!