Overpass probeert te overtuigen met originaliteit
Reviews

Overpass probeert te overtuigen met originaliteit

Bij racen op onverhard terrein denken we vaak aan racegames zoals Dirt Rally (2.0), maar écht offroad-racen op daadwerkelijk schier onbegaanbaar terrein zien we maar zelden. Overpass laat je op een originele manier toch zo’n uitdaging aangaan.

Offroaden wordt toch een ware kunst verheven in Overpass. Je treft er namelijk tal van modderige offroad-parkoersen vol met de meest uiteenlopende, pittige obstakels. Denk aan steile hellingen vol stenen en allerlei soorten kuilen, maar ook aangelegde houten palen, betonnen buizen en verzamelingen oude autobanden. Soms dien je zelfs een wipwap met de juiste timing te passeren.

In menig game zou je dergelijke hindernissen nemen door het gas flink in te drukken in de verwachting er zo overheen te suizen. In de meeste gevallen levert je dat in Overpass niets anders op dan een botsing of een gekanteld voertuig, met schade ten gevolg. Hier is niet zozeer je tempo, maar je benadering de sleutel tot succes - vergelijkbaar met games zoals Trials en Spintires.

©GMRimport

Zoeken naar grip

Qua mogelijkheden nestelt Overpass zich min of meer tussen die twee bekende titels in. De tools zijn niet zo talrijk en divers als in Spintires, maar ook hier dien je overwegingen te maken tussen gedoseerd gas geven, het inschakelen van vierwielaandrijving en het vergrendelen van het differentieel om de aandrijfkracht op de juiste manier over de wielen te verdelen. Zo zoek je constant naar grip, waarbij behoud van momentum je beste vriend is.

Zo behoeft elke hindernis z’n eigen strategische aanpak. Heb je die eenmaal door (of, in enkele gevallen, gelijk al goed ingeschat) dan kun je van daaruit meer tempo maken om toch de beste tijden te noteren - die bepalen uiteindelijk immers je score na elke proef. Dat maakt Overpass tot een soort ‘schildpad en de haas’-racegame: een gedegen, ogenschijnlijk langzamere aanpak zal vrijwel altijd leiden tot een betere finish dan zo snel mogelijk over het parkoers sjezen.

Met deze gameplay heeft de Zweedse ontwikkelaar Zordix een geinige campagne opgezet waarin je event na event afwerkt. Jammer genoeg blijft deze beperkt tot een saaie en steriele menustructuur, waardoor de charme van offroad-racen nooit echt naar voren komt. Enige mate van diversiteit is er dankzij de 24 verschillende voertuigen, zowel quads als UTV’s (een soort buggy’s) van een aantal bekende merken. Afhankelijk van je gedrag en behoeftes op de proeven kunnen ze schade oplopen en voorzien worden van upgrades - zaken die wel (slechts in-game) geld kosten.

De game oogt als een titel van halverwege de vorige generatie spelcomputers, met fletse graphics en een iets te vaak haperende framerate.

-

©GMRimport

Niet zo sexy

Tel daarbij op dat je eigenlijk altijd in je eentje tegen de klok strijdt op de diverse parkoersen - alleen als je tegen andere spelers racet, bijvoorbeeld online of in split-screen, zie je tenminste nog ghosts. Dat hoeft ook niet erg te zijn, want hardcore offroaders richten zich toch liever op het bedwingen van de hindernissen. Toch is het jammer dat de oppositie alleen zichtbaar is als namen in klassementen. Visueel is Overpass ook geen hoogvlieger: de game oogt als een titel van halverwege de vorige generatie spelcomputers, met fletse graphics en een iets te vaak haperende framerate.

Toch verdient dit spel een pluim voor originaliteit, want het weet een behoorlijk zeldzaam gameplayconcept toch aardig neer te zetten en daarmee spelers een originele uitdaging te bieden, mede dankzij een breed scala aan parkoersen.

Overpass is getest op PlayStation 4 Pro en nu verkrijgbaar, ook voor Xbox One (X), Nintendo Switch en pc.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed
Conclusie

Als échte offroad-racegame schotelt Overpass ons een tof spelconcept voor met veel uitdaging. Daartegenover staan wel een gebrek aan sterke uitwerking en matige graphics.

Plus- en minpunten
  • Origineel concept voor een racegame, uitdagende gameplay
  • Technisch en audiovisueel middelmatig, gebrek aan motiverende beleving

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn
Nieuws

Nieuwe Xbox-reclame toont dat alle schermen een Xbox kunnen zijn

Microsoft wil Xbox op zoveel mogelijk plekken beschikbaar stellen

Microsoft heeft een nieuwe marketingcampagne gelanceerd om duidelijk te maken dat op Xbox gamen op meer manieren kan dan louter op een spelcomputer.

De reclamespot kan hieronder bekeken worden, en Microsoft vertelt op Xbox Wire meer over de campagne. In de reclame zijn verschillende apparaten te zien om Xbox-games te spelen, van een Xbox Series X-console tot een pc-handheld en smartphone.

Microsoft: "We bouwen een toekomst die draait om spelerskeuze - waar mensen op de manier waarop ze maar willen hun favoriete games kunnen spelen, nieuwe avonturen kunnen ontdekken en met vrienden in contact kunnen komen."

"We geloven dat games makkelijk en voor iedereen toegankelijk moeten zijn", zo vervolgt het bedrijf. "Dus of je nou een Xbox-console hebt, op pc speelt, of via een Samsung Smart TV, handhelds, mobiele telefoons, Amazon Fire TV, of een Meta Quest-headset met Game Pass Ultimate: je kunt met Xbox spelen."

De marketingcampagne is geen grote verrassing: Microsoft communiceert dit jaar regelmatig naar buiten dat het bedrijf wil dat mensen op zoveel mogelijk manieren hun games kunnen spelen. Dat komt overeen met de huidige strategie van het bedrijf: games van studio's die eigendom zijn van Microsoft, waaronder Call of Duty en Minecraft, zijn bijvoorbeeld ook speelbaar op andere consoles. Gisteren vertelde Xbox-baas Phil Spencer nog dat er geen limiet is aan de Xbox-games die naar concurrerende platforms kunnen komen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3
Nieuws

Valve-kenner lijkt overtuigd van komst Half-Life 3

'HLX' zou al een aantal jaar in ontwikkeling zijn

Gabe Follower, een YouTuber die Valve nauwlettend in de gaten houdt, lijkt het zeker te weten: Valve werkt aan Half-Life 3.

In een video van een kwartier zet de YouTuber uiteen dat Valve al geruime tijd getalenteerde mensen uit de game-industrie en modders aanneemt - onder andere mensen die aan Red Dead Redemption en Fortnite hebben gewerkt - en beginnen er steeds meer hints online te verschijnen die naar het bestaan van Half-Life 3 hinten.

Zo zijn in codes op Steam steeds meer vermeldingen van 'HLVR' (dat staat voor Half-Life VR, oftewel het in 2020 uitgekomen Half-Life: Alyx) veranderd in'HLX'. Dit zou de codenaam zijn voor Half-Life 3. Daarbij zouden er diverse updates aan de Source 2-engine zijn uitgebracht die hinten naar dynamisch weer, realistischer NPC-gedrag en nieuwe voertuigen.

Gabe Follower claimt dat Valve eerdere pogingen om Half-Life 3 te ontwikkelen heeft afgeschoten omdat de technologie nog niet ver genoeg gevorderd was voor de plannen die het bedrijf voor een eventueel vervolg had. Gezien de aanpassingen aan de Source 2-engine zou de technologie hedendaags mogelijk wel op het gewenste niveau zijn.

De YouTuber is overigens niet de enige die er van overtuigd lijkt dat Half-Life 3 in ontwikkeling is. Afgelopen zomer claimde Valve-expert Tyler McVicker al hetzelfde. Ook hij maakte melding van de projectnaam HLX, alsmede 'Project White Sands'.

Overigens zijn sommige fans het wachten op een game die het verhaal van Half-Life 2: Episode 2 voortzet beu. Zij werken dan ook aan een onofficieel vervolg genaamd Project Borealis. Eerder deze week is daar een gratis proloog van uitgekomen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!