Outriders is een doorsnee loot-shooter met fantastische combat
Nieuws

Outriders is een doorsnee loot-shooter met fantastische combat

Al ruim vier jaar werkt de Poolse ontwikkelaar People Can Fly aan Outriders, een third-person loot-shooter die zich afspeelt op een vreemde planeet. Geheel vernieuwend is het concept niet, maar op het gebied van combat is het wel verfrissend.

Het is een bekend verhaal: de mensheid springt onzorgvuldig om met de aarde en dient noodgedwongen op zoek te gaan naar een nieuwe, leefbare planeet. In Outriders is men hierin geslaagd, maar wel na een aantal mislukte pogingen. Wanneer het ruimteschip - of de arc - landt op de planeet Enoch, lijkt alles koek en ei te zijn. Na enige tijd vangen de ontdekkingsreizigers, die zichzelf outriders noemen, een vreemd signaal op afkomstig van de planeet. De outriders trekken erop uit om het signaal te onderzoeken. Nog voordat ze op hun bestemming aankomen, worden ze getroffen door een bliksemstorm. Naast ontdekkingsreizigers zijn er ook een aantal soldaten meegereisd aan boord van het ruimteschip. Beide partijen zien de toekomst van Enoch anders voor zich en dit resulteert in een uitputtende oorlog, met een slechte afloop voor het leeuwendeel van de outriders.

Tientallen later ontwaakt jouw personage uit een diepe slaap en beschikt hij over bijzondere krachten. Krachten die zijn voortgekomen uit een natuurverschijnsel dat de Anomaly wordt genoemd. Deze krachten moeten eigen worden gemaakt om ze vervolgens toe te passen tijdens gevechten. Enoch krioelt inmiddels namelijk van de vijanden. Het is aan de spelers om de planeet weer enigszins leefbaar te maken en dan is het wel zo handig om controle te hebben over jouw personage.

©GMRimport

Speel bewust

De besturing voelt erg bekend en de knoppencombinaties zijn natuurlijk.

Het bewegen van dekking tot dekking kennen we bijvoorbeeld van The Division en de vaardigheden hebben hier en daar wat weg van Destiny. Er hoeft dus zeker niet met de knoppen geworsteld te worden. Toch is er een groot verschil tussen Outriders en zijn genregenoten. In tegenstelling tot de meeste loot-shooters, zijn de persoonsgebonden vaardigheden - Anomaly-krachten - van essentieel gebruik. Wanneer je deze game uit wil spelen met enkel vuurwapens, ga je het moeilijk krijgen.

De impuls om regelmatig dekking te zoeken moet enigszins worden bijgesteld

-

Spelers kunnen kiezen uit drie verschillende klassen: de Trickster, de Pyromancer en de Devastator. Elk personage beschikt over zijn eigen lijn met vaardigheden en deze lopen behoorlijk uiteen. Het is dus belangrijk dat je de klasse kiest die het meest aansluit op jouw speelstijl. De Pyromancer excelleert bijvoorbeeld op grote afstand en is in staat om verscholen vijanden te beschadigen met een overweldigende vlammenzee. De Trickster is met zijn crowd control-aanvallen vooral effectief van dichtbij. De Devastator zit hier een beetje tussen in en beschikt over vaardigheden die zo uit The Matrix lijken te komen. Zo is de Devastator in staat om kogels in de lucht stil te laten hangen om deze vervolgens terug te sturen naar de afzender.

©GMRimport

Balans

De bizar korte cooldown tussen vaardigheden zorgt ervoor dat het tempo van de game behoorlijk hoog ligt. Het is dus belangrijk dat er een balans wordt gevonden tussen het gebruik van wapens en vaardigheden. Dat zal even wennen zijn voor sommige shooterspelers. De impuls om regelmatig dekking te zoeken moet enigszins worden bijgesteld, ook als je met de rug tegen de muur staat en je levensbalk in het rood schiet. Sfeervol In het geval van de Pyromancer krijg je levenspunten terug wanneer je vijanden omlegt. Het afwisselen van wapens en vaardigheden zorgt er voor dat je telkens met nieuwe strategieën op de proppen moet komen. Dit resulteert in afwisselende combat en houdt het tempo van de game hoog.

Natuurlijk zijn er, zoals gebruikelijk in dit genre, bizar veel verschillende wapens te vinden op planeet Enoch. Tijdens een eerste speelsessie was hier helaas nog maar weinig van te merken. Op een aantal verbeterde versies van de reeds beschikbare wapens leek er weinig verschil te zijn, of we zochten gewoon niet goed. Wel konden we dezelfde missie twee keer doorlopen. Deze missie was behoorlijk lineair. Alleen tijdens een zijmissie kan er een beetje van het bestemde pad afgeweken worden. Hoeveel je werkelijk kunt ontdekken in Enoch moet dus nog blijken.

©GMRimport

Sfeervol

Grafisch lijkt Outriders indruk te gaan maken. De biodiversiteit van Enoch wordt prachtig weergegeven en de mysterieuze natuurlijkverschijnselen, die samenhangen met de Anomaly, geven het gevoel van een onbekende planeet goed weer. Zo hangen er op willekeurige plekken gigantische rotsblokken in de lucht en wordt de horizon gevuld met meest opvallende kleuren. Ook de animaties van de superkrachten zijn erg innemend. Door die gedetailleerde animaties voelt het erg goed om bijvoorbeeld stalagmieten te manipuleren om zo vijanden te doorboren. Het vuur van de Pyromancer geeft je een onoverwinnelijk gevoel en het is ook zeker niet verkeerd om vloeiend te kunnen teleporteren of mensen te veranderen in as.

©GMRimport

Incomplete ervaring

Spelend via de streamingsdienst Parsec was het niet mogelijk om de online co-op uit te testen. Dat is jammer, want Outriders gaat voornamelijk draaien om de co-op multiplayer.. Daarnaast betekent de loot die je vindt ook een stuk meer wanneer je deze kan vergelijken met die van jouw maten. Hopelijk kan de co-op-functie het gebrek aan vrijheid doen laten vergeten.

Ook qua end-game content is er nog weinig bekend. Volgens Bartosz Kmita, de creatief regisseur van Outriders, is er wel sprake van een endgame, maar worden er niet zomaar nieuwe missies of raids aan de game toegevoegd. Het is dus te hopen dat de beschikbare content toereikend is en de co-op lekker werkt. Want op de enerverende gevechten en de sfeervolle decors na, heeft Outriders moeite zich te onderscheiden van zijn genregenoten.

Outriders verschijnt op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en pc. Naar verwachting verschijnt de game ergens eind dit jaar.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak
Nieuws

Donkey Kong-kampioen Billy Mitchell wint in smaadzaak

Australische YouTuber Karl Jobst moet schadevergoeding betalen

Billy Mitchell, de voormalige recordhouder in Donkey Kong, heeft een rechtszaak gewonnen van de Australische YouTuber Karl Jobst. De rechter bepaalde dat er sprake was van smaad.

Jobst claimde in meerdere YouTube-video's dat Mitchell vals had gespeeld om de hoogste highscore in Donkey Kong te behalen. Mitchell verzet zich al jaren tegen dergelijke claims. Jobst claimde in zijn video's ook dat YouTuber Ben Smith (Apollo Legend) zelfmoord pleegde omdat Mitchell in 2020 een rechtszaak van hem won.

Mitchell klaagde Jobst aan voor smaad en heeft van rechter Ken Barlow in Brisbane gelijk gekregen. Jobst moet Mitchell 300.000 Australische dollar (173.881,50 euro) in schadevergoeding betalen, en nog eens 50.000 Australische dollar voor een andere video waarin Jobst de spot dreef met Mitchells aanklacht.

Jobst verontschuldigde zich op social media richting zijn fans. Sommigen van hen hebben meebetaald aan de kosten verbonden aan de rechtszaak. "De rechter achtte Billy een geloofwaardige getuige en geloofde alles. Vanaf dat moment kon ik niets meer doen om mijzelf te redden. Ik ga mijn opties overwegen." Mitchell gaf op social media aan "van de geur van winst in de avond te houden" en bedankte iedereen die hem steunde.

Mitchell werd vooral bekend in de jaren tachtig en negentig dankzij highscores in games als Donkey Kong en Pac-Man. In de documentaire The King of Kong: A Fistful of Quarters werd hij afgeschilderd als de aardsvijand van Steve Wiebe, de de highscore van Mitchell probeerde te verslaan. Tegenwoordig heeft Robbie Lakeman de hoogste score in Donkey Kong.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van april nu te claimen

Met Robocop: Rogue City, The Texas Chain Saw Massacre en meer

Mensen kunnen vanaf vandaag de PlayStation Plus Essential-games van april claimen.

Zoals vorige week werd bekendgemaakt, gaat het om drie spellen, waaronder Robocop: Rogue City. Die game verscheen oorspronkelijk in het najaar van 2023 en werd goed ontvangen door critici en fans. In de first-person game moeten spelers als de robotagent de straten van Old Detroit misdaadvrij houden. De game is alleen op PlayStation 5 speelbaar.

De andere games die nu geclaimd kunnen worden zijn The Texas Chain Saw Massacre (PS5 en PS4) en Digimon Story: Cyber Sleuth - Hacker's Memory (voor PS4, maar ook op PS5 speelbaar). Alle drie de games kunnen tot 5 mei door alle PlayStation Plus-leden geclaimd worden. Hieronder zijn meer beelden van alle drie de games te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!