Ori-componist Gareth Coker: ’Will of the Wisps-soundtrack is een stuk langer’
Nieuws

Ori-componist Gareth Coker: ’Will of the Wisps-soundtrack is een stuk langer’

Ori and the Will of The Wisps komt over een week uit op verschillende platformen. Gamer.nl sprak met componist Gareth Coker over de soundtracks van de Ori-games.

Gareth Coker was nog een relatief onbekende componist toen hij een mailtje kreeg van Moon Studio. Ze waren bezig met een prototype en vroegen of hij misschien wat muziek kon aanleveren. Coker deed dat en werd aangenomen voor het project. Dat prototype werd uiteindelijk Ori and the Blind Forest.

Bij Ori hoort unieke muziek

“Ik heb werkelijk geen idee hoe ze mij gevonden hebben”, vertelt Gareth lachend. “Ik vermoed dat ze toevallig wat van mijn werk tegenkwamen en er blijkbaar iets in zagen.” Vier jaar lang heeft hij aan de soundtrack van Ori and the Blind Forest gewerkt. Voor inspiratie besloot hij naar unieke muziek te zoeken. “Ori is een fantasygame en bij dat genre hoort unieke muziek. Ik besloot daarom op zoek te gaan naar die unieke muziek in de diepste krochten van YouTube en Spotify.”

Verder besloot hij iets van zichzelf in de soundtrack te verwerken. “Iedereen heeft in z’n leven wel iets meegemaakt. Ik heb met Ori geprobeerd de ervaringen en emoties die ik toen voelde in de muziekstukken te verwerken.” Tijdens zijn research voor de soundtrack heeft hij meerdere instrumenten gebruikt, die hij voor Ori nog nooit gezien had. “Als ik iets hoorde wat ik interessant vond voor de soundtrack, besloot ik het instrument zelf aan te schaffen en het uit te proberen.”

Of ik gek werd dat ik het spel zo veel moest spelen voor de game? Nee, natuurlijk niet!

-

Tijdens het maken van Ori and the Blind Forest heeft hij meerdere malen het spel moeten spelen om de muziek erbij te kunnen maken: “Of ik gek werd dat ik het spel zo veel moest spelen voor de game? Nee, natuurlijk niet!”, lacht Gareth. “Ik speel al sinds mijn vierde met veel liefde videogames en word er nooit moe van. Het helpt natuurlijk ook dat het gewoon een geweldige game is.”

©GMRimport

Aan de slag met het vervolg

Toen Ori and the Blind Forest uitkwam in 2015 werd het een groot succes en de game werd zes keer genomineerd voor verschillende awards: drie bij The Game Awards, twee BAFTA en één Britisch Academy Video Game Award. Twee daarvan waren voor de soundtrack van de game. Op dit moment is Gareth bezig met de puntjes op de i te zetten voor de release van de tweede Ori-game, Ori and the Will of the Wisps, die op 11 maart uitkomt. “Ik ben nu vooral bezig om te kijken of de muziek op de goede plekken staat en op de juiste momenten start. Het gaat krap worden, maar ik weet vrijwel zeker dat het goed gaat komen.”

De soundtrack van Ori Will of the Wisps gaat volgens Gareth anders worden dan de eerste Ori-game. “Natuurlijk komt de inspiratie van Will of the Wisps van dezelfde plek als The Blind Forest, maar er zitten ook een paar nieuwe aspecten in de game, waar bij het maken van de soundtrack aan gedacht moet worden. In Will of The Wisps zitten nu voor het eerst eindbaasgevechten”, vertelt Gareth. “Mijn doel voor de muziek tijdens deze gevechten is dat het eerst een beetje eng is. Je neemt het namelijk op tegen een groot, onbekend monster en je weet niet of het mogelijk is hem te verslaan. In de loop van het gevecht wordt de muziek hoopvoller, omdat je steeds dichter bij de overwinning komt. In ieder geval zo probeer ik dat over te brengen. Ook is de soundtrack een stuk langer: honderdtachtig minuten in plaats van negentig.”

©GMRimport

“Het enige wat ik hoop voor de nieuwe soundtrack is dat fans net zoveel gaan genieten van de muziek in Will of The Wisps als in The Blind Forest”

-

Gareth heeft meer ruimte gekregen om aan de soundtrack van Will of the Wisp te werken. “Mijn orkest is verdubbeld en ik heb dit keer gebruik kunnen maken van een echt koor. Bij The Blind Forest waren daar gewoon niet genoeg middelen voor, maar nu we bij Microsoft zitten hebben wij deze mogelijkheden wel gekregen.” Gareth kan helaas nog niet alles onthullen over het muziekstuk in Will of the Wisps waar hij het meest trots op is. “Het is de muziek bij het einde. Bij The Blind Forest was het begin mijn favoriet, maar nu is het einde mijn favoriete muziekstuk. Helaas kan ik het einde niet verklappen, dus moeten spelers het zelf gaan horen wanneer ze bij het einde van de game komen!”

“Het enige wat ik hoop voor de nieuwe soundtrack is dat fans net zoveel gaan genieten van de muziek in Will of The Wisps als in The Blind Forest”, aldus Gareth. Na de release van Ori and the Will of the Wisps zit hij volgeboekt. “Helaas kan ik daar nog niets over zeggen, maar meer informatie over mijn plannen worden na de release van de tweede Ori-game bekendgemaakt.”

Ori and the Will of The Wisps verschijnt op 11 maart op pc en Xbox One.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error