Ori-componist Gareth Coker: ’Will of the Wisps-soundtrack is een stuk langer’
Gamer.nl
Nieuws

Ori-componist Gareth Coker: ’Will of the Wisps-soundtrack is een stuk langer’

Ori and the Will of The Wisps komt over een week uit op verschillende platformen. Gamer.nl sprak met componist Gareth Coker over de soundtracks van de Ori-games.

Gareth Coker was nog een relatief onbekende componist toen hij een mailtje kreeg van Moon Studio. Ze waren bezig met een prototype en vroegen of hij misschien wat muziek kon aanleveren. Coker deed dat en werd aangenomen voor het project. Dat prototype werd uiteindelijk Ori and the Blind Forest.

Bij Ori hoort unieke muziek

“Ik heb werkelijk geen idee hoe ze mij gevonden hebben”, vertelt Gareth lachend. “Ik vermoed dat ze toevallig wat van mijn werk tegenkwamen en er blijkbaar iets in zagen.” Vier jaar lang heeft hij aan de soundtrack van Ori and the Blind Forest gewerkt. Voor inspiratie besloot hij naar unieke muziek te zoeken. “Ori is een fantasygame en bij dat genre hoort unieke muziek. Ik besloot daarom op zoek te gaan naar die unieke muziek in de diepste krochten van YouTube en Spotify.”

Verder besloot hij iets van zichzelf in de soundtrack te verwerken. “Iedereen heeft in z’n leven wel iets meegemaakt. Ik heb met Ori geprobeerd de ervaringen en emoties die ik toen voelde in de muziekstukken te verwerken.” Tijdens zijn research voor de soundtrack heeft hij meerdere instrumenten gebruikt, die hij voor Ori nog nooit gezien had. “Als ik iets hoorde wat ik interessant vond voor de soundtrack, besloot ik het instrument zelf aan te schaffen en het uit te proberen.”

Of ik gek werd dat ik het spel zo veel moest spelen voor de game? Nee, natuurlijk niet!

-

Tijdens het maken van Ori and the Blind Forest heeft hij meerdere malen het spel moeten spelen om de muziek erbij te kunnen maken: “Of ik gek werd dat ik het spel zo veel moest spelen voor de game? Nee, natuurlijk niet!”, lacht Gareth. “Ik speel al sinds mijn vierde met veel liefde videogames en word er nooit moe van. Het helpt natuurlijk ook dat het gewoon een geweldige game is.”

©GMRimport

Aan de slag met het vervolg

Toen Ori and the Blind Forest uitkwam in 2015 werd het een groot succes en de game werd zes keer genomineerd voor verschillende awards: drie bij The Game Awards, twee BAFTA en één Britisch Academy Video Game Award. Twee daarvan waren voor de soundtrack van de game. Op dit moment is Gareth bezig met de puntjes op de i te zetten voor de release van de tweede Ori-game, Ori and the Will of the Wisps, die op 11 maart uitkomt. “Ik ben nu vooral bezig om te kijken of de muziek op de goede plekken staat en op de juiste momenten start. Het gaat krap worden, maar ik weet vrijwel zeker dat het goed gaat komen.”

De soundtrack van Ori Will of the Wisps gaat volgens Gareth anders worden dan de eerste Ori-game. “Natuurlijk komt de inspiratie van Will of the Wisps van dezelfde plek als The Blind Forest, maar er zitten ook een paar nieuwe aspecten in de game, waar bij het maken van de soundtrack aan gedacht moet worden. In Will of The Wisps zitten nu voor het eerst eindbaasgevechten”, vertelt Gareth. “Mijn doel voor de muziek tijdens deze gevechten is dat het eerst een beetje eng is. Je neemt het namelijk op tegen een groot, onbekend monster en je weet niet of het mogelijk is hem te verslaan. In de loop van het gevecht wordt de muziek hoopvoller, omdat je steeds dichter bij de overwinning komt. In ieder geval zo probeer ik dat over te brengen. Ook is de soundtrack een stuk langer: honderdtachtig minuten in plaats van negentig.”

©GMRimport

“Het enige wat ik hoop voor de nieuwe soundtrack is dat fans net zoveel gaan genieten van de muziek in Will of The Wisps als in The Blind Forest”

-

Gareth heeft meer ruimte gekregen om aan de soundtrack van Will of the Wisp te werken. “Mijn orkest is verdubbeld en ik heb dit keer gebruik kunnen maken van een echt koor. Bij The Blind Forest waren daar gewoon niet genoeg middelen voor, maar nu we bij Microsoft zitten hebben wij deze mogelijkheden wel gekregen.” Gareth kan helaas nog niet alles onthullen over het muziekstuk in Will of the Wisps waar hij het meest trots op is. “Het is de muziek bij het einde. Bij The Blind Forest was het begin mijn favoriet, maar nu is het einde mijn favoriete muziekstuk. Helaas kan ik het einde niet verklappen, dus moeten spelers het zelf gaan horen wanneer ze bij het einde van de game komen!”

“Het enige wat ik hoop voor de nieuwe soundtrack is dat fans net zoveel gaan genieten van de muziek in Will of The Wisps als in The Blind Forest”, aldus Gareth. Na de release van Ori and the Will of the Wisps zit hij volgeboekt. “Helaas kan ik daar nog niets over zeggen, maar meer informatie over mijn plannen worden na de release van de tweede Ori-game bekendgemaakt.”

Ori and the Will of The Wisps verschijnt op 11 maart op pc en Xbox One.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!