Ori-componist Gareth Coker: ’Will of the Wisps-soundtrack is een stuk langer’
Nieuws

Ori-componist Gareth Coker: ’Will of the Wisps-soundtrack is een stuk langer’

Ori and the Will of The Wisps komt over een week uit op verschillende platformen. Gamer.nl sprak met componist Gareth Coker over de soundtracks van de Ori-games.

Gareth Coker was nog een relatief onbekende componist toen hij een mailtje kreeg van Moon Studio. Ze waren bezig met een prototype en vroegen of hij misschien wat muziek kon aanleveren. Coker deed dat en werd aangenomen voor het project. Dat prototype werd uiteindelijk Ori and the Blind Forest.

Bij Ori hoort unieke muziek

“Ik heb werkelijk geen idee hoe ze mij gevonden hebben”, vertelt Gareth lachend. “Ik vermoed dat ze toevallig wat van mijn werk tegenkwamen en er blijkbaar iets in zagen.” Vier jaar lang heeft hij aan de soundtrack van Ori and the Blind Forest gewerkt. Voor inspiratie besloot hij naar unieke muziek te zoeken. “Ori is een fantasygame en bij dat genre hoort unieke muziek. Ik besloot daarom op zoek te gaan naar die unieke muziek in de diepste krochten van YouTube en Spotify.”

Verder besloot hij iets van zichzelf in de soundtrack te verwerken. “Iedereen heeft in z’n leven wel iets meegemaakt. Ik heb met Ori geprobeerd de ervaringen en emoties die ik toen voelde in de muziekstukken te verwerken.” Tijdens zijn research voor de soundtrack heeft hij meerdere instrumenten gebruikt, die hij voor Ori nog nooit gezien had. “Als ik iets hoorde wat ik interessant vond voor de soundtrack, besloot ik het instrument zelf aan te schaffen en het uit te proberen.”

Of ik gek werd dat ik het spel zo veel moest spelen voor de game? Nee, natuurlijk niet!

-

Tijdens het maken van Ori and the Blind Forest heeft hij meerdere malen het spel moeten spelen om de muziek erbij te kunnen maken: “Of ik gek werd dat ik het spel zo veel moest spelen voor de game? Nee, natuurlijk niet!”, lacht Gareth. “Ik speel al sinds mijn vierde met veel liefde videogames en word er nooit moe van. Het helpt natuurlijk ook dat het gewoon een geweldige game is.”

©GMRimport

Aan de slag met het vervolg

Toen Ori and the Blind Forest uitkwam in 2015 werd het een groot succes en de game werd zes keer genomineerd voor verschillende awards: drie bij The Game Awards, twee BAFTA en één Britisch Academy Video Game Award. Twee daarvan waren voor de soundtrack van de game. Op dit moment is Gareth bezig met de puntjes op de i te zetten voor de release van de tweede Ori-game, Ori and the Will of the Wisps, die op 11 maart uitkomt. “Ik ben nu vooral bezig om te kijken of de muziek op de goede plekken staat en op de juiste momenten start. Het gaat krap worden, maar ik weet vrijwel zeker dat het goed gaat komen.”

De soundtrack van Ori Will of the Wisps gaat volgens Gareth anders worden dan de eerste Ori-game. “Natuurlijk komt de inspiratie van Will of the Wisps van dezelfde plek als The Blind Forest, maar er zitten ook een paar nieuwe aspecten in de game, waar bij het maken van de soundtrack aan gedacht moet worden. In Will of The Wisps zitten nu voor het eerst eindbaasgevechten”, vertelt Gareth. “Mijn doel voor de muziek tijdens deze gevechten is dat het eerst een beetje eng is. Je neemt het namelijk op tegen een groot, onbekend monster en je weet niet of het mogelijk is hem te verslaan. In de loop van het gevecht wordt de muziek hoopvoller, omdat je steeds dichter bij de overwinning komt. In ieder geval zo probeer ik dat over te brengen. Ook is de soundtrack een stuk langer: honderdtachtig minuten in plaats van negentig.”

©GMRimport

“Het enige wat ik hoop voor de nieuwe soundtrack is dat fans net zoveel gaan genieten van de muziek in Will of The Wisps als in The Blind Forest”

-

Gareth heeft meer ruimte gekregen om aan de soundtrack van Will of the Wisp te werken. “Mijn orkest is verdubbeld en ik heb dit keer gebruik kunnen maken van een echt koor. Bij The Blind Forest waren daar gewoon niet genoeg middelen voor, maar nu we bij Microsoft zitten hebben wij deze mogelijkheden wel gekregen.” Gareth kan helaas nog niet alles onthullen over het muziekstuk in Will of the Wisps waar hij het meest trots op is. “Het is de muziek bij het einde. Bij The Blind Forest was het begin mijn favoriet, maar nu is het einde mijn favoriete muziekstuk. Helaas kan ik het einde niet verklappen, dus moeten spelers het zelf gaan horen wanneer ze bij het einde van de game komen!”

“Het enige wat ik hoop voor de nieuwe soundtrack is dat fans net zoveel gaan genieten van de muziek in Will of The Wisps als in The Blind Forest”, aldus Gareth. Na de release van Ori and the Will of the Wisps zit hij volgeboekt. “Helaas kan ik daar nog niets over zeggen, maar meer informatie over mijn plannen worden na de release van de tweede Ori-game bekendgemaakt.”

Ori and the Will of The Wisps verschijnt op 11 maart op pc en Xbox One.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt
Nieuws

Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt

Game uit de koker van Free Radical Design werd in 2008 geannuleerd

Er zijn gameplaybeelden van een geannuleerde derde game in de klassieke Star Wars Battlefront-franchise online verschenen.

Het gaat om een derde deel in de reeks waarvan begin dit millennium games uitkwamen, en dus niet te verwarren met de Battlefront-shooters die afgelopen decennium uitkwamen.

Free Radical Design - bekend van de Timesplitters-games - werkte aan Star Wars Battlefront 3. De game werd in 2008 uiteindelijk geannuleerd. Het spel had op de Wii, PlayStation 3, Xbox 360 en pc uit moeten komen.

Inmiddels is er dus gameplay te zien van het nooit uitgekomen spel. De beelden zouden daarbij afkomstig zijn van een versie van de game een week voordat deze geannuleerd werd. Het gaat daarbij specifiek om de Wii-versie van het spel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pacific Drive-televisieserie op komst
Nieuws

Pacific Drive-televisieserie op komst

Saw-medebedenker James Wan heeft de rechten in handen

Er gaat gewerkt worden aan een televisieserie gebaseerd op het eerder dit jaar uitgekomen Pacific Drive.

Variety meldt dat Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan, de rechten op een televisieserie gebaseerd op de game in handen heeft. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren.

Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Pacific Drive is verkrijgbaar op Steam, Epic Games Store en PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!