Ori-componist Gareth Coker: ’Will of the Wisps-soundtrack is een stuk langer’
Nieuws

Ori-componist Gareth Coker: ’Will of the Wisps-soundtrack is een stuk langer’

Ori and the Will of The Wisps komt over een week uit op verschillende platformen. Gamer.nl sprak met componist Gareth Coker over de soundtracks van de Ori-games.

Gareth Coker was nog een relatief onbekende componist toen hij een mailtje kreeg van Moon Studio. Ze waren bezig met een prototype en vroegen of hij misschien wat muziek kon aanleveren. Coker deed dat en werd aangenomen voor het project. Dat prototype werd uiteindelijk Ori and the Blind Forest.

Bij Ori hoort unieke muziek

“Ik heb werkelijk geen idee hoe ze mij gevonden hebben”, vertelt Gareth lachend. “Ik vermoed dat ze toevallig wat van mijn werk tegenkwamen en er blijkbaar iets in zagen.” Vier jaar lang heeft hij aan de soundtrack van Ori and the Blind Forest gewerkt. Voor inspiratie besloot hij naar unieke muziek te zoeken. “Ori is een fantasygame en bij dat genre hoort unieke muziek. Ik besloot daarom op zoek te gaan naar die unieke muziek in de diepste krochten van YouTube en Spotify.”

Verder besloot hij iets van zichzelf in de soundtrack te verwerken. “Iedereen heeft in z’n leven wel iets meegemaakt. Ik heb met Ori geprobeerd de ervaringen en emoties die ik toen voelde in de muziekstukken te verwerken.” Tijdens zijn research voor de soundtrack heeft hij meerdere instrumenten gebruikt, die hij voor Ori nog nooit gezien had. “Als ik iets hoorde wat ik interessant vond voor de soundtrack, besloot ik het instrument zelf aan te schaffen en het uit te proberen.”

Of ik gek werd dat ik het spel zo veel moest spelen voor de game? Nee, natuurlijk niet!

-

Tijdens het maken van Ori and the Blind Forest heeft hij meerdere malen het spel moeten spelen om de muziek erbij te kunnen maken: “Of ik gek werd dat ik het spel zo veel moest spelen voor de game? Nee, natuurlijk niet!”, lacht Gareth. “Ik speel al sinds mijn vierde met veel liefde videogames en word er nooit moe van. Het helpt natuurlijk ook dat het gewoon een geweldige game is.”

©GMRimport

Aan de slag met het vervolg

Toen Ori and the Blind Forest uitkwam in 2015 werd het een groot succes en de game werd zes keer genomineerd voor verschillende awards: drie bij The Game Awards, twee BAFTA en één Britisch Academy Video Game Award. Twee daarvan waren voor de soundtrack van de game. Op dit moment is Gareth bezig met de puntjes op de i te zetten voor de release van de tweede Ori-game, Ori and the Will of the Wisps, die op 11 maart uitkomt. “Ik ben nu vooral bezig om te kijken of de muziek op de goede plekken staat en op de juiste momenten start. Het gaat krap worden, maar ik weet vrijwel zeker dat het goed gaat komen.”

De soundtrack van Ori Will of the Wisps gaat volgens Gareth anders worden dan de eerste Ori-game. “Natuurlijk komt de inspiratie van Will of the Wisps van dezelfde plek als The Blind Forest, maar er zitten ook een paar nieuwe aspecten in de game, waar bij het maken van de soundtrack aan gedacht moet worden. In Will of The Wisps zitten nu voor het eerst eindbaasgevechten”, vertelt Gareth. “Mijn doel voor de muziek tijdens deze gevechten is dat het eerst een beetje eng is. Je neemt het namelijk op tegen een groot, onbekend monster en je weet niet of het mogelijk is hem te verslaan. In de loop van het gevecht wordt de muziek hoopvoller, omdat je steeds dichter bij de overwinning komt. In ieder geval zo probeer ik dat over te brengen. Ook is de soundtrack een stuk langer: honderdtachtig minuten in plaats van negentig.”

©GMRimport

“Het enige wat ik hoop voor de nieuwe soundtrack is dat fans net zoveel gaan genieten van de muziek in Will of The Wisps als in The Blind Forest”

-

Gareth heeft meer ruimte gekregen om aan de soundtrack van Will of the Wisp te werken. “Mijn orkest is verdubbeld en ik heb dit keer gebruik kunnen maken van een echt koor. Bij The Blind Forest waren daar gewoon niet genoeg middelen voor, maar nu we bij Microsoft zitten hebben wij deze mogelijkheden wel gekregen.” Gareth kan helaas nog niet alles onthullen over het muziekstuk in Will of the Wisps waar hij het meest trots op is. “Het is de muziek bij het einde. Bij The Blind Forest was het begin mijn favoriet, maar nu is het einde mijn favoriete muziekstuk. Helaas kan ik het einde niet verklappen, dus moeten spelers het zelf gaan horen wanneer ze bij het einde van de game komen!”

“Het enige wat ik hoop voor de nieuwe soundtrack is dat fans net zoveel gaan genieten van de muziek in Will of The Wisps als in The Blind Forest”, aldus Gareth. Na de release van Ori and the Will of the Wisps zit hij volgeboekt. “Helaas kan ik daar nog niets over zeggen, maar meer informatie over mijn plannen worden na de release van de tweede Ori-game bekendgemaakt.”

Ori and the Will of The Wisps verschijnt op 11 maart op pc en Xbox One.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!