Operation Steel Wave is niet zo bijzonder als Rainbow Six Siege zelf
Het games-as-a-service-pad dat Ubisoft bewandelt voelt soms nog steeds ‘nieuw’, maar met ruim 55 miljoen spelers en een contenttraject van inmiddels vijf jaar is Rainbow Six Siege al geruime tijd dé vlaggendrager van Ubisofts gelijk. Operation Steel Wave is de jongste iteratie van al die updates en is zojuist onthuld. Ik ging er een paar dagen geleden al mee aan de slag.
Steel Wave is een relatief veilige update, met als opvallende zaken twee nieuwe Operators (al dan niet tegen betaling). Verder wordt de map House herzien, krijgt Operator Amuro een zeer welkome update en wordt het internationale ranking-systeem op enkele manieren gewijzigd. Zo moet het creëren van smurf-accounts en het boosten van spelers minder gemakkelijk en aantrekkelijk worden.
©GMRimport
Warm bad
Welnu, misschien is handig daarbij uit te leggen dat ik bij de onthulling van de nieuwe Operators mijn schouders ophaalde. Niet per se omdat ze teleurstellen (al vind ik ze ook niet bijzonder), maar omdat ik Siege de afgelopen jaren enkel ‘af en toe’ heb opgestart. Ik was ooit fervent speler, speelde uren per dag, maar Siege heeft keer op keer zoveel verandering ondergaan en de meta-balans dusdanig uitgebreid, dat het voor mij moeilijk bleek direct weer aan te haken. Iets wat ik dus heb uitgesteld. Noem het een van de nadelen van het spelen van veel games, in combinatie met de vele games die tegenwoordig continu worden geüpdatet en niet meer stilstaan, maar het is gewoon moeilijk inkomen. Mijn kennismaking met Operation Steel Wave was daardoor onwennig. Na bijna twee uur spelen en wat geklooi met het vinden van de juiste instellingen, voelde Siege weer als een warm bad. Een heel, heel warm bad. Met van die rozenblaadjes.
Want Rainbow Six Siege is nog steeds een hele goede game, laat daar geen misverstand over bestaan. Siege is ook een toegankelijke game, mede dankzij een beginners-playlist, terwijl de tactiek en teamplay tegelijkertijd wedijvert met de beste competitieve shooters in het genre. Dat geldt vooral als je als beginner in teamverband speelt: in je uppie, met wildvreemden, vervalt veel van dat elan. Dan verdrinkt je uitgekiende welwillendheid in een zee aan lone wolves of vage call-outs in team chat.
©GMRimport
Nieuwe Operators
De blikvangers in Steel Wave zijn de twee nieuwe Operators. Dat zijn ditmaal de snelle en wendbare verdediger Lucy en de aanvaller Ace.
Ace is een hard breacher. Met zijn ‘S.E.L.M.A.’-gadget kan hij muren en andere oppervlaktes tot drie keer toe volledig openbreken. Na de derde explosie maakt S.E.L.M.A een gat dat groot genoeg is om doorheen te lopen. S.E.L.M.A kan worden gegooid, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de charges van Thermite. Ace heeft geen countermogelijkheden, maar kan zelf gecounterd worden door bijvoorbeeld de jammers van Mute. Naast een AK-12 met (goede) ACOG-scope bezit hij ook nog een losse breach charge.
Lucy spreekt wat meer tot de verbeelding omdat ze snel en wendbaar is, maar daarnaast ook de optie heeft om andere mensen te vertragen. Tegenstanders die in het krachtveld van haar ‘Banshee Sonic Defence’ lopen zijn korte tijd vertraagd. Let wel: op het richten heeft de gadget geen invloed. Het gaat puur en alleen om de snelheid van het lopen zelf. De gadget kan trouwens niet vernietigd worden door kogels, en heeft als ander groot pluspunt dat ze een geluid maakt als iemand door de Banshee wordt tegengehouden. Lucy zelf beschikt naast een submachinegun over impact-granaten (frags).
Eigenlijk is mijn grootste take-away als iemand die Siege na jaren weer echt een week lang speelde, dat deze game nog steeds heel erg de moeite waard is.
-
Halverwege het vijfde jaar
Deze update is de tweede van vier updates in Year 5, wat volgens de ‘road map’ betekent dat het ook de laatste update is die in deze vorm komt. De tweede helft van Year 5 telt maar één nieuwe operator per update (in plaats van twee) en wordt voorzien van core gameplay-tweaks, al is de inhoud van die update verder nog giswerk.
Lang verhaal kort: voor Ubisoft-spelers is Steel Wave geen hele grote verrassing. Ik kan er eigenlijk ook geen groot inhoudelijk waardeoordeel over geven. Vergeleken met de vorige twee operators maken Ace en Lucy minder indruk, maar er zijn zoveel operators om uit te kiezen dat het logischerwijze steeds moeilijker wordt om te innoveren. Als ik eerlijk ben, ben ik eigenlijk het meest enthousiast over de tweaks aan Amaru en haar ‘Garra Hook’. Die kondigt nu veel minder opzichtig aan dat Amaru op het punt staat bijvoorbeeld door een raam te springen.
©GMRimport
Haar Hook was leuk, maar niet rendabel, zeker niet op hogere rankings en al helemaal niet in de beginfase van een potje. De update die de welbekende map House krijgt is vooral leuk voor spelers die er een frequente gast waren. House is nu een nog drukkere map geworden, met meer gangetjes, omwegen en zelfs verdiepingen. Oude kamers die eerst nog in de verf stonden, zijn nu verworden tot slaapkamers incluis bijpassend interieur. Ik was zelfs meermaals verdwaald omdat alles er zo anders uitzag.
Steel Wave is een update zoals we die al vaker hebben gezien in Siege, en Steel Wave zal dus ook niemand versteld doen staan. Eigenlijk is mijn grootste take-away als iemand die Siege na jaren weer echt een week lang speelde, dat deze game nog steeds heel erg de moeite waard is. De spanning en teamplay van een potje attack-defend is nog steeds door maar weinig games geëvenaard. En er zijn genoeg pogingen geweest.