Op verzoek: De moeilijkste Achievements en Trophies aller tijden
Nieuws

Op verzoek: De moeilijkste Achievements en Trophies aller tijden

Sinds Microsoft ze in 2005 introduceerde op de Xbox 360 zijn ze niet meer weg te denken uit het gamelandschap: Achievements. Ook Sony en Valve hebben later een vergelijkbaar systeem geïmplementeerd op PlayStation-consoles en Steam. Door de jaren heen zijn er een hoop haast onmogelijke Trophies en Achievements de revue gepasseerd. In dit artikel worden een aantal van die extreme uitdagingen op een rijtje gezet.

In de rubriek Op Verzoek schrijven de stagiairs van Power Unlimited en Gamer.nl over de onderwerpen die jij graag wil lezen. Max van Ekelenburg en Jari Klapwijk plaatsen in elke aflevering een nieuwe poll met vier verschillende onderwerpen. Het is aan de lezers om te bepalen waar zij induiken. Het onderwerp van dit artikel is dan ook gebaseerd op de winnaar van de vorige poll.

Hoewel er ook genoeg Achievements en Trophies bestaan die juist erg gemakkelijk zijn te behalen, ligt de echte uitdaging natuurlijk in het behalen van de exemplaren die het uiterste van gamers vergen. Met onderstaande voorbeelden lukt dat wel. De Achievements en Trophies in dit artikel zijn overigens niet per se de tien meest zeldzame voorbeelden.

©GMRimport

My Kung Fu is Stronger – Mortal Kombat

Deze Achievement is alleen voor de fanatiekste Mortal Kombat-veteranen. Voor My Kung Fu is Stronger op de Xbox 360 en de PlayStation 3 krijgt de controller het flink voor zijn kiezen. De Achievement of Trophy komt in beeld als je honderd potjes wint, honderd fatalities uitvoert, honderdvijftig x-rays doet en tienduizend liter bloed vergiet… met elk van de 28 personages in de game. Dat klinktals gekkenwerk, maar daar blijft het niet bij: de speler moet namelijk ook 24 uur gespeeld hebben met elk personage. Dat kost op z’n minst 672 uur spelen. Dat levert dan wel de grandioze prijs van Gamerscore van 60 op. Er zijn overigens wel manieren om de Achievement wat makkelijker te maken. Zo is het mogelijk om een tweede controller aan te sluiten en potjes van jezelf te ‘winnen’.

©GMRimport

World Champion - Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter

Echte Trophy-jagers hebben een gruwelijke hekel aan exemplaren die enkel online te halen zijn. De shooter Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter heeft daar lak aan: voor de World Champion-Trophy is het de bedoeling dat de speler de nummer één van de wereld wordt in de online klassementen. Om dit te bereiken zijn echt duizenden uren speeltijd nodig en dan is het nog maar de vraag of het lukt. In 2020 waren er nog steeds spelers die een poging waagden om de Trophy of Achievement binnen te hengelen.

©GMRimport

Emperor! – The Elder Scrolls Online

Om keizer te worden in The Elder Scrolls Online en de bijbehorende Achievement of Trophy te ontvangen, moeten spelers samen met hun alliantie alle forten om de Imperial City heen overnemen

om de stad te omsingelen. Dit vereist een hoog niveau van coördinatie (of dom geluk), wat simpelweg afwezig is op de meeste pvp-servers.

Daarnaast moeten spelers na de overwinning bij het laatste fort de meeste ‘Alliance Points’ in totaal bezitten om tot keizer te worden bekroond. Deze ontvangen spelers door de meeste vijanden af te slachten, vrienden te helpen en kastelen te veroveren. Men moet dus in feite een van de beste ESO-spelers zijn en een groep loyale teamgenoten om zich heen hebben, en dat alles ook nog eens op het juiste moment. Nemen vijanden een kasteel over voordat je alliantie de stad omsingelt? Dan verandert het vaak in een kat-en-muisspel wat uren of zelfs dagen kan duren.

©GMRimport

The Dark Soul - Dark Souls

Dark Souls stond vroeger bekend als onmogelijke pijnsimulator, perfect voor spelers die zichzelf willen pijnigen. Tegenwoordig is deze gamereeks een stuk bekender bij het grote publiek en hebben veel spelers door dat het vooral een kwestie is van geduld hebben en aanvallen van vijanden leren kennen. Om de ‘The Dark Soul’-Achievement vrij te spelen in de Dark Souls: Prepare to Die Edition, moet de speler alle andere Achievements of Trophies binnen het spel behalen. Dit houdt in dat men elk van de “Verzamel alle __” uitdagingen moet voltooien met een enkel personage.

Bepaalde items hebben meerdere varianten, waarvoor de game dus meerdere keren uitgespeeld moet worden. Met een gids en video of twee paraat lijkt het misschien niet zo intimiderend, maar een blik op YouTube-video’s uit 2011 toont dat spelers erg veel moeite hadden met de game. Ook zijn er talloze GameFAQS-berichen online die bewijzen dat destijds zelfs het uitspelen van Dark Souls al een indrukwekkende pluim op iemands gamehoed was, laat staan het herhaaldelijk verzamelen van alle geheime of verstopte items en het verslaan van de moeilijkste bazen.

©GMRimport

LASO Master - Halo Master Chief Collection

Halo-campagnes op de hoogste moeilijkheidsgraad staan bekend om verschillende redenen onder verschillende gamers. Sommigen krijgen namelijk warme gevoelens bij herinneringen aan Halo 2 op Legendary, maar bij anderen flitsen ervarening van gebroken controllers en gescheurde stembanden door het hoofd. Om LASO Master te ontgrendelen mogen gamers op Legendary, met alle extra uitdagingen (of: ‘Skulls’) aangevinkt, de volledige Halo Master Chief Collection uitspelen. Hoewel dit misschien niet even ingewikkeld klinkt als keizer worden van een mmo pvp-server, vergt het ook een compleet andere set vaardigheden. Voornamelijk de reactiesnelheid om vijanden binnen momenten uit te schakelen, want veel kogels kost het niet om Master Chief lek te prikken tijdens deze uitdaging.

©GMRimport

Immortal – Ori and the Will of the Wisps

Ori and the Will of the Wisps is misschien wel een van de mooiste games ooit gemaakt, maar de game is ook zeker niet bang om spelers behoorlijk uit te dagen. Het spel uitspelen is al vrij pittig, maar de Achievement ‘Immortal’ laat het zweet bij veel spelers pas echt uitbreken. Voor deze Achievement moet men de hele game uitspelen zonder dood te gaan. Op welke moeilijkheidsgraad maakt niet uit. De platformuitdagingen, enorme eindbazen en de extreem moeilijke

ontsnappingssegmenten maken dit nagenoeg onmogelijk. Een klein foutje kan al snel resulteren in een pijnlijke dood. Dat het een erg uitdagende opgave is, blijkt wel uit de statitieken: slechts 0,16 procent van alle Ori-spelers op Xbox is dit gelukt.

©GMRimport

Infinity Mode - Dead Rising

Voor deze Achievement is een geduldig persoon met een stalen blaas nodig. Je moet namelijk veertien echte uren non-stop overleven in de ‘Infinity mode’ van Dead Rising. In deze modus raakt hoofdpersonage Frank constant een beetje van zijn leven kwijt. Dit zorgt ervoor dat spelers actief moet spelen om te voorkomen dat ze sterven, en zo de cyclus opnieuw moeten beginnen. Kan het nog erger dan dat? Jazeker: eten, waarmeespelers zijn gezondheid herstellen, respawnt niet, sterke vijanden verschijnen op onverwachtse plekken en absoluut iedereen is er op uit om Frank om te leggen. Spelers ontvangen voor die veertien uur van hun beperkte tijd op aarde niet alleen een Achievement, maar ook ook virtuele witte boxers met rode hartjes.

©GMRimport

Platinum - The Witness

Om de platinum-Trophy van The Witness op PlayStation te ontgrendelen, moeten spelers een reeks willekeurig gegenereerde puzzels oplossen binnen een strikte tijdslimiet. Sommige puzzels in de reeks hebben echter geen correcte oplossing en dat compliceert dingen immens. Spelers moeten rap beslissen welke puzzels hun tijd waard zijn en welke puzzels ze beter achterwege kunnen laten om binnen de gegeven tijd een oplossing te bereiken. Een enkele fout in een puzzel betekent dat de reeks weer opnieuw begint. Overigens levert het behalen van deze Trophy géén hartjesonderbroek op.

©GMRimport

Messiah – Outlast 2

In de horrorgame Outlast 2 gaan spelers als journalist Blake Langermann op pad om de moord op een zwangere vrouw te onderzoeken. Onderweg belandt men in een duister dorp met een gestoorde sekte. Dat is op zichzelf al eng genoeg, maar de Achievement of Trophy ‘Messiah’ doet daar nog een flinke schep bovenop. In donkere ruimtes is de camera Blake’s beste vriend, want daarmee kan hij in het duister nog dingen zien. Om Messiah te halen is het niet toegestaan om de batterijen van de camera te verwisselen. Zijn ze leeg, dan wordt de speler aan zijn lot overgelaten in het donkere dorp vol gekken. Slechts één procent van Xbox-spelers wist deze Achievement te behalen.

©GMRimport

Yes I am the real Garry – Garry’s Mod

Een van de meest controversiële Achievements op Steam is ‘Yes I am the real Garry’ in Garry’s Mod. Voor die trofee moet een speler Garry Newman, de maker van de game, tegenkomen op een online server. Slechts drie procent van de spelers is dit gelukt, omdat Garry niet zo actief meer is op Steam. In 2015 was er een bug waardoor spelers zich voor konden doen als Garry. Die werd snel opgelost, zodat het weer nagenoeg onmogelijk werd om de trofee te behalen. In 2018 nodigde een groep trofeejagers Newman uit voor een online sessie en ging hij in op die uitnodiging. Op die dag haalden 443 gebruikers de Achievement. Maar wanneer krijgen spelers wederom een kans?

Hieronder staan weer vier onderwerpen waaruit je kunt kiezen waarover de stagiairs van Gamer.nl volgende keer schrijven. Bepaal zelf welk onderwerp dat wordt:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!