Ooblets is tot dusver een heerlijk lichtpuntje in een somber jaar
Nieuws

Ooblets is tot dusver een heerlijk lichtpuntje in een somber jaar

Neem een flinke scheut Stardew Valley, voeg hier twee eetlepels Pokémon aan toe, strooi er een snufje Animal Crossing overheen, en je krijgt Ooblets. Vaak gaat het mis als een ontwikkelaar teveel ideeën wilt combineren, maar gek genoeg slaagt tweekoppige studio Glumberland er in om een coherent geheel te brouwen.

Ooblets is al sinds 2016 in ontwikkeling en de verwachting is dat de game nog tot minstens 2022 in ontwikkeling blijft. Voor wie niet meer kan wachten op deze ambitieuze stamppot van geliefde genres, is de game nu alvast in een vroeg stadium te spelen middels Early Access.

Dat Ooblets overduidelijk is geïnspireerd door boerderijsims als Stardew Valley en Harvest Moon is geen groot geheim. De verhaalopzet, waarbij je een nieuw leven begint in een onbekende stad en een vervallen boerderij overneemt, hebben we al in zoveel andere games voorbij zien komen. Maar toch weet Ooblets vanaf je eerste stappen op het land Oob een unieke sfeer neer te zetten.

©GMRimport

Howdo, goshzooka!

Zo word je begroet door de kinderlijke burgemeester Tinstle (en daarmee bedoelen we dat ze letterlijk een kind is) en weten we niet of de inwoners van Oob hippe Gen-Z’ers moeten voorstellen of allemaal half achterlijk zijn. Niet alleen word je geïntroduceerd tot het specifieke Oob-dialect (howdo, goshzooka!), maar alle inwoners uiten hun gedachtes en zorgen in kleurrijke en charmante taal, variërend van ronduit grappig tot pijnlijk herkenbaar. De eigenzinnige schrijfstijl is bovendien niet beperkt tot dialogen, maar is terug te vinden in de gehele game. Geen hot dogs, koffie of hengelsport te bekennen hier, maar hop dobs, beanjuice en sea dangling!

Hoewel de personages een groot deel van de charme van Ooblets vormen, zijn het de titulaire beestjes zelf die de show stelen. Iedere Ooblet is zo schattig als de vorige en zelfs in deze Early Access-versie krijg je toegang tot wel veertig verschillende soorten. Uiteraard zijn er ook zeldzame, glimmende soorten van elke Ooblet te vangen, net zoals in die andere bekende verzamelgame met schattige beestjes.

Iedere Ooblet is zo schattig als de vorige en zelfs in deze Early Access-versie krijg je toegang tot wel veertig verschillende soorten.

-

Geen hanengevechten

Als nieuwe inwoner van Oob krijg je een van de drie beschikbare Ooblets toegewezen en word je geïntroduceerd tot de favoriete hobby van ieder levend wezen op Oob: danswedstrijden. Nee, er zijn geen verkapte hanengevechten in Ooblets, maar eerlijk verdiende street cred bepaalt hier wie de echte winnaars zijn.

Enigszins onverwacht, maar niet per se negatief, is het feit dat danswedstrijden worden beslecht via een turn based kaartsysteem, waarbij elke kaart staat voor een dansbeweging. Iedere beurt heb je een aantal beats tot je beschikking, en door kaarten te spelen (die beats kosten) scoor je punten, of dien je buffs of debuffs toe aan jezelf of je tegenstander. Verhoog bijvoorbeeld je eigen ‘hype’, en je krijgt meer punten per gespeelde kaart. Als de tegenstander jou echter zenuwachtig maakt met ‘fluster’-kaarten, wordt punten verdienen juist lastiger. Iedere Ooblet heeft daarbij zijn eigen kaartenset en bijbehorende strategie, waardoor je wordt aangemoedigd om te experimenteren met verschillende Ooblets.

Het ‘vecht’-systeem is in het begin weinig omvattend en je moet echt moeite doen om te verliezen tegen de lompe AI. Zodra je meer Ooblets aan je team begint toe te voegen en je Ooblets sterkere kaarten vrijspelen, komen er nieuwe strategieën aan het licht en begint ook de AI beter zijn best te doen. Daarnaast is het onmogelijk om zelf stil te blijven zitten dankzij de vrolijke en opzwepende soundtrack. Het is verfrissend om te zien hoe het ‘vechten’ in een Pokémon-achtige game naar zoiets positiefs wordt vertaald, hoewel het systeem nog wel verder uitgebreid mag worden. In zijn huidige staat valt er geen progressie meer te boeken zodra een Ooblet level vier heeft bereikt.

©GMRimport

Gotta farm ‘em all

Maar wat hebben dansende beestjes te maken met het hele boerderijgebeuren? Best veel, eigenlijk. De Ooblets zijn het bindmiddel die de verschillende onderdelen van de game bij elkaar houden en er een fantastisch geheel van maken. Door wilde Ooblets uit te dagen tot danswedstrijden kun je een zaadje verdienen, waarmee je die Ooblet zelf kunt ‘verbouwen’ en toevoegen aan je verzameling. En als je eenmaal een flinke posse hebt opgebouwd, wordt het tijd om ze aan het werk te zetten op je boerderij.

Ooblets die op je boerderij blijven kun je in speciale huisjes steken (Oobcoops), waaruit ze gewassen water geven, onkruid wieden en - bij genoeg upgrades - zelfstandig oogsten en planten. Hoe meer Ooblets, hoe groter en autonomer jouw boerderij-imperium wordt. Althans: dat is de theorie. Nadat we het trucje doorhadden en gretig op zoek gingen naar nieuwe Ooblets-arbeidskrachten, kwamen we er al snel achter dat er een harde limiet zit op het aantal Ooblets die je kunt bezitten.

Om meer Ooblets toe te voegen heb je extra Oobcoops nodig, en die dingen vereisen nogal wat zeldzame materialen. Gelukkig heeft de ontwikkelaar onlangs een manier toegevoegd om ongewilde Ooblets in het wild vrij te laten, waardoor het managen van je Oob-team al wat makkelijker geworden is. Toch voelt het beperkend dat je maar zo’n twaalf Ooblets kan bezitten voordat je tegen een muur oploopt en geforceerd wordt om extra ruimte te maken. Behalve dat ze een handig hulpje zijn op je boerderij, wil je namelijk ook alle Ooblets verzamelen omdat ze zo schattig zijn.

©GMRimport

Goedgevuld voorgerecht

Gelukkig is er ontzettend veel te beleven in Oob zonder je blind te moeten staren op je Ooblet-arbeidskrachten. Het charmante stadje is voorzien van allerlei faciliteiten, op te lossen klusjes, verzamelbare voorwerpen en interessante personages om je dag in en dag uit bezig te houden. Behalve het vanzelfsprekende winkeltje waar je je gewassen vandaan haalt, zijn er een café, een meubelzaak, kledingwinkel, kapper, stadshuis, dagelijkse danstoernooien en nog vele andere locaties om te bezoeken en naar hartenlust te shoppen.

Veel van deze locaties zitten nog op slot wanneer je arriveert in Oob en dien je zelf te openen als onderdeel van een vermakelijk overkoepelend verhaal. Het zijn niet de meest geïnspireerde missies, maar het is fijn om altijd een doel te hebben om naartoe te werken, en het voelt supergoed om je harde werk beloond te zien worden met nieuwe te verkennen locaties en mogelijkheden.

Elke actie die je uitvoert, van het bewerken van je velden tot het oprapen van afval tot het leegschudden van bomen, kost kostbare energie en dus moet je ook opletten dat je niet voor het einde van de middag al omvalt van de slaap. Zodra je het ritme van Ooblets in de vingers hebt, zie je de in-game dagen vanzelf voorbij vliegen en wordt de game steeds leuker. Voor je het weet zit je onbewust urenlang te gamen, want Ooblets heeft een extreem hoog “alleen nog even dit doen”-gehalte.

Het is wat dat betreft indrukwekkend hoeveel content er al beschikbaar is in deze vroege versie van Ooblets en prima het allemaal wegspeelt. Ondanks dat er van de vijf geplande gebieden maar anderhalf toegankelijk zijn, is het eerste gebied al zo uitgebreid en goed uitgewerkt dat je bijna niet het gevoel hebt met een work-in-progress te maken te hebben. We zijn zelfs geen enkele bug tegengekomen, hoewel dat ook domweg geluk kan zijn. Verder liep de game op de Xbox One X als een zonnetje, maar op een eerste model Xbox One was het spel een stuk schokkeriger.

Hoewel de game duidelijk onaf is, is Ooblets nu al een zeer gepolijst en charmant spel dat je ruim tien tot twintig uur zoet houdt. Bijna letterlijk, want deze game is zo zoet als suiker. We kijken nu al uit naar hoe Ooblets verder zal groeien.

Ooblets is nu als Early Access-game beschikbaar voor pc (via Epic Games) en Xbox One. Deze preview is geschreven op basis van de Xbox One-versie. Zodra het volledige spel uit is wordt er een definitieve review gepubliceerd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error