Interesse voor Switch groeit bij ontwikkelaars
Gamer.nl
Nieuws

Interesse voor Switch groeit bij ontwikkelaars

Uit een recente enquête van de GDC State of the Industry is gebleken dat de interesse voor de Nintendo Switch groeit bij ontwikkelaars. Zo wordt uit de resultaten geconcludeerd dat ontwikkelaars meer interesse hebben voor het maken van games op de hybride console dan de andere consoles.

In de betreffende enquête wordt aan ongeveer 4.000 ontwikkelaars gevraagd welk platform het meest interessant is voor de ontwikkelaars. Uit de resultaten blijkt dat pc het populairste platform is met een percentage van 60 procent.

©GMRimport

Op de tweede plaats van alle platformen volgt de hybride console van Nintendo met een percentage van 45 procent. Het hoge percentage is met name te danken aan het succes van de Switch die het in zijn twee jaar bestaan heeft geboekt. Dit succes biedt perspectief voor zowel grote als kleine ontwikkelaars. Dit percentage lag vorig jaar op 36 procent. Voor zover de andere consoles betreft; 38 procent van de ontwikkelaars geven de voorkeur voor het maken van een PlayStation 4-game en 28 procent willen een Xbox One-game ontwikkelen.

Opvallend is dat 33 procent van de ontwikkelaars interesse tonen voor het ontwikkelen van een game voor een mobiel apparaat, wat 5 procent meer is dan het percentage van de Xbox One. Hiermee wordt een beeld geschetst van de rol die mobiele games spelen in de hedendaagse game-industrie.

©GMRimport

Echter werd duidelijk dat dit percentage zich niet vertaalt naar de hoeveelheid ontwikkelaars die momenteel games maken voor de Switch. Zo zeggen de enquêteresultaten dat op dit moment 18 procent van de ontwikkelaars bezig zijn met de productie van een Switch-game. Hiermee is dit percentage met zes procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast verwacht 22 procent van de ontwikkelaars dat de volgende game uitgebracht gaat worden op een console van Nintendo.

Dit percentage is dan ook nog een stuk lager dan dat van de andere consoles. Momenteel zijn 31 procent van de ontwikkelaars bezig met het maken van een PlayStation 4-game en is 28 procent bezig met het maken van een Xbox One-game.

©GMRimport

In de enquête werd verder gevraagd over de prestatie van games die ontwikkelaars hebben uitgebracht op de Nintendo Switch. Een kwart van de ontwikkelaars geven aan dat hun games het best verkopen op de hybride console. Bij 20 procent van de ontwikkelaars zijn de verkopen op de Switch gemiddeld vergeleken met andere platformen en bij slechts 12 procent verkoopt het minder dan op andere platformen.

Verder werd de vraag gesteld op welke platformen de laatst gemaakte game van ontwikkelaars werd uitgebracht. Hierop zeggen ontwikkelaars dat 9 procent is uitgebracht op de Switch, wat 4 procent meer is in vergelijking met vorig jaar. Deze enquêteresultaten tonen een stijgende lijn voor het succes van de Nintendo Switch en trekt steeds meer ontwikkelaars aan. De vraag is hiermee of Nintendo erin slaagt deze stijgende interesse voort te zetten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'
Gamer.nl
Nieuws

'Switch 2 wordt de grootste consolerelease tot nu toe'

De vraag is vooral of Nintendo genoeg exemplaren kan produceren

Volgens een analist kan de Nintendo Switch 2-release de grootste consolerelease tot dusver worden.

Dat meldt Pelham Smithers van het op Japan gerichte analistenbureau Pelham Smithers Associates aan Bloomberg. Eerder bleek al dat er zo'n 2,2 miljoen mensen de Switch 2 hebben gereserveerd in Japan. "Aangezien Japan een derde van de wereldwijd verkochte Switch-consoles heeft gekocht, impliceert dit 6,6 miljoen wereldwijde reserveringen voor de Switch 2."

Natuurlijk hangt veel af van hoeveel exemplaren Nintendo voor de Switch 2-release kan produceren - reserveringen moeten immers omgezet kunnen worden in verkopen. Tijdens en ruim na de release van de PlayStation 5 bijvoorbeeld waren er flinke tekorten van de console. Er gaan geruchten dat Nintendo echter al sinds medio vorig jaar Switch 2-consoles produceert en dus een aanzienlijke voorraad voorbereidt.

De grootste consolerelease tot nu toe is in handen van Sony met de PlayStation 4 en PlayStation 5. Beide consoles zijn wereldwijd naar verluidt 4,5 miljoen keer verkocht in de eerste twee maanden van release - al hadden dat er meer kunnen zijn als Sony meer PS5-exemplaren op voorraad had.

Eerder deze week bleek in ieder geval dat de vraag naar Switch 2-consoles in Japan het verwachte aanbod overstijgt. Volgens de directeur van Nintendo zullen "een significant aantal" geïnteresseerden in Japan op release naast een Switch 2 grijpen.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen in Nederland zijn al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Skate heeft geen offline modus
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe Skate heeft geen offline modus

De game moet altijd online zijn om de spelwereld te laten evolueren

De nieuwe Skate-game van EA en Full Circle heeft altijd een online connectie nodig om speelbaar te zijn.

Dat laten de bedrijven weten in een FAQ op de EA-website. Daarin wordt benadrukt dat de game geen offline modus krijgt. De reden dat de game altijd online moet zijn: "De game en de stad waarin de game zich afspeelt zijn ontworpen om een levende, ademende, massive multiplayer skateboarding sandbox te zijn die altijd online is en constant evolueert."

De ontwikkelaar vervolgt: "Je gaat grote veranderingen zien, zoals aanpassingen aan de stad, alsmede kleinere dingen zoals evenementen en andere in-game activiteiten. Om onze visie van een skateboardwereld te leveren, heeft de game een voortdurende online connectie nodig. Dit is waarschijnlijk geen grote verrassing voor degenen die mee hebben gedaan aan onze speeltest."

Full Circle benadrukt ook nogmaals dat de Early Access-versie van de nieuwe Skate ergens in de loop van dit jaar verschijnt. Dat werd vorig jaar ook al verteld. Ook wordt gemeld dat cross-play onderdeel uitmaakt van de ervaring.

Skate moet niet als vervolg op de oude Skate-games gezien worden, maar als op zichzelf staand platform dat de komende jaren uitgebreid kan worden. Ondanks dat het spel free-to-play wordt, zal het volgens de makers geen pay-to-win-elementen bevatten. Ook zullen geen gebieden achter een betaalmuur zitten. Microtransacties zullen alleen aanwezig zijn voor cosmetische items. In de game skaten mensen in de fictieve stad San Vansterdam. Skate komt naar pc, mobiel en moderne consoles.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!