Interesse voor Switch groeit bij ontwikkelaars
Nieuws

Interesse voor Switch groeit bij ontwikkelaars

Uit een recente enquête van de GDC State of the Industry is gebleken dat de interesse voor de Nintendo Switch groeit bij ontwikkelaars. Zo wordt uit de resultaten geconcludeerd dat ontwikkelaars meer interesse hebben voor het maken van games op de hybride console dan de andere consoles.

In de betreffende enquête wordt aan ongeveer 4.000 ontwikkelaars gevraagd welk platform het meest interessant is voor de ontwikkelaars. Uit de resultaten blijkt dat pc het populairste platform is met een percentage van 60 procent.

©GMRimport

Op de tweede plaats van alle platformen volgt de hybride console van Nintendo met een percentage van 45 procent. Het hoge percentage is met name te danken aan het succes van de Switch die het in zijn twee jaar bestaan heeft geboekt. Dit succes biedt perspectief voor zowel grote als kleine ontwikkelaars. Dit percentage lag vorig jaar op 36 procent. Voor zover de andere consoles betreft; 38 procent van de ontwikkelaars geven de voorkeur voor het maken van een PlayStation 4-game en 28 procent willen een Xbox One-game ontwikkelen.

Opvallend is dat 33 procent van de ontwikkelaars interesse tonen voor het ontwikkelen van een game voor een mobiel apparaat, wat 5 procent meer is dan het percentage van de Xbox One. Hiermee wordt een beeld geschetst van de rol die mobiele games spelen in de hedendaagse game-industrie.

©GMRimport

Echter werd duidelijk dat dit percentage zich niet vertaalt naar de hoeveelheid ontwikkelaars die momenteel games maken voor de Switch. Zo zeggen de enquêteresultaten dat op dit moment 18 procent van de ontwikkelaars bezig zijn met de productie van een Switch-game. Hiermee is dit percentage met zes procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast verwacht 22 procent van de ontwikkelaars dat de volgende game uitgebracht gaat worden op een console van Nintendo.

Dit percentage is dan ook nog een stuk lager dan dat van de andere consoles. Momenteel zijn 31 procent van de ontwikkelaars bezig met het maken van een PlayStation 4-game en is 28 procent bezig met het maken van een Xbox One-game.

©GMRimport

In de enquête werd verder gevraagd over de prestatie van games die ontwikkelaars hebben uitgebracht op de Nintendo Switch. Een kwart van de ontwikkelaars geven aan dat hun games het best verkopen op de hybride console. Bij 20 procent van de ontwikkelaars zijn de verkopen op de Switch gemiddeld vergeleken met andere platformen en bij slechts 12 procent verkoopt het minder dan op andere platformen.

Verder werd de vraag gesteld op welke platformen de laatst gemaakte game van ontwikkelaars werd uitgebracht. Hierop zeggen ontwikkelaars dat 9 procent is uitgebracht op de Switch, wat 4 procent meer is in vergelijking met vorig jaar. Deze enquêteresultaten tonen een stijgende lijn voor het succes van de Nintendo Switch en trekt steeds meer ontwikkelaars aan. De vraag is hiermee of Nintendo erin slaagt deze stijgende interesse voort te zetten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bevestigd: Call of Duty: Black Ops 6 bevat met AI gegenereerde assets
Nieuws

Bevestigd: Call of Duty: Black Ops 6 bevat met AI gegenereerde assets

Dat moet Activision verplicht aangeven op Steam

Activision heeft bevestigd dat er assets in Call of Duty: Black Ops 6 zitten die met kunstmatige intelligentie zijn gegenereerd.

Dat meldde het bedrijf op de Steam-pagina van de game. Ook op de Steam-pagina van Call of Duty: Warzone wordt het volgende gemeld: "Ons team gebruikt generatieve AI-tools om bepaald in-game materiaal te helpen ontwikkelen."

Valve verplicht ontwikkelaars al enige tijd bij hun games op Steam te vermelden dat er materialen in zitten die met AI zijn gegenereerd. Daarom heeft Activision deze melding nu schijnbaar toegevoegd. Sinds kort kunnen mensen ook filteren op een AI-tag, zodat het mogelijk is om games die hier gebruik van maken te negeren.

Eind vorig jaar ontstond er al controverse rondom het gebruik van generatieve kunstmatige intelligentie in Call of Duty. Op een laadscherm van Black Ops 6 verscheen er artwork van een Kerstman-zombie. Opvallend genoeg had de zombie in kwestie zes vingers, waardoor de theorie ging dat het artwork was gecreëerd met behulp van AI.

Hoewel het bericht op Steam niet aangeeft op wat voor manieren AI wordt gebruikt in Black Ops 6 en Warzone, is het waarschijnlijk dat voor elementen als laadschermen en banners - zoals de hierboven genoemde Kerstman-zombie - AI wordt toegepast. Er gaan ook geruchten dat sommige stemmen die later aan de game zijn toegevoegd - bijvoorbeeld voor nieuwe Zombies-maps - met AI zijn gecreëerd.

Het gebruik van artificiële intelligentie bij game-ontwikkeling is controversieel. Steeds meer ontwikkelaars en uitgevers maken er gebruik van - waaronder Activision-eigenaar Microsoft - maar tegelijkertijd vrezen mensen werkzaam in de industrie daardoor voor hun baanbehoud. Daarnaast zijn de resultaten van het gebruik van generatieve AI vooralsnog wisselend.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe trailer van door Swery en Suda51 gemaakte Hotel Barcelona uitgebracht
Nieuws

Nieuwe trailer van door Swery en Suda51 gemaakte Hotel Barcelona uitgebracht

Game komt later dit jaar uit voor PS5, Xbox Series en pc

Tijdens de ID@Xbox-presentatie werd een nieuwe trailer van de 2.5D-actiegame Hotel Barcelona getoond.

Daarbij werd bekendgemaakt dat Cult Games het spel zal uitgeven. Hotel Barcelona is de nieuwe game van Hidetaka ‘Swery’ Suehiro en Goichi ‘Suda51’ Suda, bekend van games als No More Heroes en Deadly Premonition. Swery neemt de hoofdontwikkeling op zich, al is het concept door beide heren bedacht.

Hotel Barcelona is een parodie op slasherfilms en biedt 2.5D-actie. Het spel speelt zich af in Hotel Barcelona, waar onder andere een kampeerterrein en een casino te vinden zijn. Er zijn in totaal zeven gebieden die samen de spelwereld vormen, waarbij volgens de makers elk gebied een aantal "bizarre trucjes" heeft, alsmede een eindbaas.

Het doel is om de zeven werelden uit te spelen en de eindbazen te verslaan. Daarbij zijn de eindbazen geïnspireerd door diverse subgenres binnen horror, zoals zombiehorror, zomerkamphorror en slasherfilms. Er zitten echter niet specifieke, echt bestaande horrorpersonages in het spel.

Hotel Barcelona verschijnt in de loop van dit jaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc (Steam). Een precieze releasedatum ontbreekt nog op moment van schrijven.

Watch on YouTube

Tijdens de ID@Xbox-livestream gisteravond werden er nog meer games getoond, waaronder Tron: Catalyst, 33 Immortals, Lies of P-dlc Overture, Tempopo, Herdling, Descenders Next, Revenge of the Savage Planet en Outbound. Sommige aankondigingen zijn elders op Gamer.nl via losse nieuwtjes te vinden, maar hieronder kan de gehele livestream bekeken worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!