Onder de radar: Parels om in de gaten te houden
Nieuws

Onder de radar: Parels om in de gaten te houden

Death Stranding, Doom Eternal, Cyberpunk 2077: het is eenvoudig aan te wijzen welke grote games er nog aankomen dit en volgend jaar. Lastiger is bepalen welke kleinere toppers in het verschiet liggen, waardoor ze vaak onterecht worden ondergesneeuwd. In dit overzicht zetten we daarom een aantal parels om in de gaten te houden op een rij.

Tunic (in 2019 op Xbox One en pc)

Tunic is een schattige avonturengame die duidelijk inspiratie haalt uit de eerste Zelda-games. Als een vos in een groene tuniek verkennen spelers bosrijke omgevingen en begeven ze zich in kerkers met puzzels en vijanden. Of de puzzels daadwerkelijk in de buurt komen van Nintendo’s legendarische franchise moet uiteraard nog maar blijken, maar door slechts delen van de fictieve taal van de game te vertalen moeten spelers in ieder geval op een andere manier omgaan met hints.

Een groot deel van Tunics charme komt verder tot uiting via de stijl van de game. Tunic doet namelijk erg denken aan de aankomende Link’s Awakening-remake, maar dan met een vleugje van het diorama-ontwerp van Monument Valley. De game oogt werkelijk prachtig, waardoor we maar al te graag meer willen weten over dit mini-avontuur.

©GMRimport

Afterparty (in 2019 op PlayStation 4, Xbox One en pc

Ergens dit jaar verschijnt de nieuwe game van Night School, die je wellicht kent van Oxenfree. Die laatste game werd in 2016 geprezen vanwege het uitstekende acteerwerk, het sterke script en een overzichtelijk dialoogsysteem. De ontwikkelaar poogt al die elementen over te brengen in het verhaal van Afterparty, waarin personages Lola en Milo hun laatste avond als student spenderen in de hel.

Jawel: de game draait om een helse kroegentocht en shotjes nemen met Satan. Drank heeft namelijk invloed op de dialoogopties die je hebt, waardoor je bijvoorbeeld kunt flirten met andere feestgangers of juist walgelijke opties voorgeschoteld krijgt en je je geweten letterlijk uitbraakt. Met onder andere Ashley Burch van Horizon: Zero Dawn en Life is Strange aan boord kunnen we niet wachten om naar de hel te gaan.

©GMRimport

The Pathless (in 2019 op PlayStation 4 en pc)

Er is nog bijster weinig bekend over The Pathless, dat tijdens The Game Awards van 2018 werd aangekondigd. Toch hebben we hoge verwachtingen voor de game, omdat ontwikkelaar Giant Squid eerder de prachtige onderwatergame Abzu afleverde. The Pathless kent echter een totaal andere setting in de vorm van een mysterieus eiland, zo blijkt uit de onthullingstrailer. Spelers besturen een jonge boogschutter die de vloek van het eiland probeert op te heffen, terwijl ze samen met een adelaar omgevingen verkent en grote monsters te lijf gaat. De adembenemende berglandschappen, uitgestrekte bossen en Aziatisch ogende tempels zijn voor ons reden genoeg om de game goed in de gaten te houden.

©GMRimport

Ancestors: The Humankind Odyssey ( op 27 augustus 2019 voor pc, in december 2019 op PlayStation 4 en Xbox One)

Dit jaar keert de bedenker van Assassin’s Creed terug met Ancestors: The Humankind Odyssey, een game met een intrigerende premisse. Ancestors brengt namelijk de evolutie van aap tot mens in beeld in een prehistorisch en zeer vijandig Afrika. ‘Leuk’ is niet het juiste woord om de gameplay van de game te omschrijven, omdat spelers totaal worden losgelaten en vermoedelijk binnen de kortste keren gewond of vergiftigd rondlopen. Het is dan ook de bedoeling om stapje voor stapje de ogenschijnlijk gigantische omgeving te verkennen en motorische vaardigheden aan te leren om te overleven en uiteindelijk te evolueren tot wat we een ‘mens’ noemen.

©GMRimport

The Dark Pictures: Man of Medan ( op 30 augustus 2019 voor PlayStation 4, Xbox One en pc)

De game staat niet bepaald in de schijnwerpers, maar stiekem is The Dark Pictures: Man of Medan het vervolg op Until Dawn waarop we hebben gewacht. De game maakt onderdeel uit van een horroranthologie en heeft veel gemeen met Supermassive Games’ eerdere projecten. Man of Medan is gebaseerd op een Aziatische mythe waarin een schip vlak na de Tweede Wereldoorlog wordt geïnfecteerd door een mysterieus goedje, waarna de bemanning verandert in zombies. Verwacht dus een hoop spanning en groep jonge mensen die net als in Until Dawn permanent kan sterven. Ook interessant aan Man of Medan is de co-op-modus, waarin spelers samen op avontuur kunnen.

©GMRimport

Spiritfarer – (in 2020 op PlayStation 4, Xbox One, Switch en pc)

Met Spiritfarer wijkt ontwikkelaar Thunder Lotus behoorlijk af van zijn repertoire, dat onder andere Sundered en Jotun bevat. Spiritfarer plaatst spelers namelijk in een dorpje op een boot, waar verschillende dieren wonen. In de geest van Animal Crossing en Stardew Valley onderhoudt protagonist Stella de relatie met de dieren door spullen te delen, te vissen en ondertussen lekker te kletsen.

Het overkoepelende verhaal van de game is echter minder vrolijk, want de rivier die de dieren bevaren is de Styx, die in de Griekse mythologie staat voor de weg naar het hiernamaals. Spiritfarer is daarmee een zeer persoonlijke game voor de ontwikkelaars, met verschillende odes aan overleden familieleden. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat je letterlijk elk personage een stevige knuffel kunt geven, een feature die we maar al te graag in meer games terugzien.

©GMRimport

12 minutes (op nog onbekende datum voor Xbox One en pc)

Een van Microsofts indieparels op E3 was 12 Minutes. Het principe van de game is vrij simpel. De avond van twee nog naamloze personages in hun driekamerappartement verloopt vlekkeloos totdat een agent aanbelt, de vrouw vermoordt en jou, de man, uitschakelt. Dit duurt precies twaalf minuten en als je sterft begint de dag opnieuw. Het is aan de speler om hun drie kamers te verkennen om daar iets te vinden waarmee die moord te voorkomen is.

Hoewel het hoofdpersonage doorheeft dat elke dag opnieuw begint, daarop reageert en er verschillende dialoogopties door krijgt, blijven de regels hetzelfde. Dat houdt in: geen plotselinge interacties met objecten die je voorheen niet kon gebruiken, maar een consistente puzzel die je steeds verder oplost met je cumulatieve kennis. Ontwikkelaar Luis Antonio vertelde aan Gamer.nl dat de game waarschijnlijk pas in 2020 komt, dus houd 12 Minutes nog even in het achterhoofd.

©GMRimport

Bovenstaande games zijn een selectie van parels die in het verschiet liggen. Andere kleine games om in de gaten te houden zijn Way to the Woods, Sable, Spelunky 2, Among Trees, Ooblets, The Last Campfire en The Sojourn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!