Oculus Quest-handtracking is veelbelovend
Gamer.nl
Nieuws

Oculus Quest-handtracking is veelbelovend

Niet alleen bleek de Oculus Quest de afgelopen maanden een goede draagbare vr-headset, maar het apparaat blijkt veel meer te kunnen dan Oculus bij de lancering liet doorschemeren. Het bedrijf werkt nu aan controllerloze handtracking en wij probeerden het uit.

Handtracking is niet nieuw. Het bedrijf Leap Motion (niet te verwarren met het ar-bedrijf Magic Leap) bracht in 2013 hun eerste handtrackingsysteem uit voor pc. Dit was nog ver voor zelfs de Kickstarter voor Oculus begon. Het systeem was bedoeld voor het bedienen van je gewone computer, met een soort interface dat deed denken aan de film Minority Report. Met andere woorden: je bedient je computer met handgebaren in plaats van met de muis en toetsenbord. Leap Motion bestaat uit een tweetal camera’s in een doosje, die een 3D-beeld van je handen maken en hier het skelet van je handen en vingers uit destilleren. Het is ook te vergelijken met hoe Microsofts Kinect het hele lichaam kon volgen.

Met de vr-renaissance werd duidelijk dat dit soort handtracking ideaal zou zijn voor vr. Je kan dan immers je eigen handen en vingers gebruiken om dingen te grijpen. Hackers bevestigden al snel de Leap Motion-sensor op de Oculus DK1, met interessante resultaten.

Uiteindelijk besloten zowel Oculus als concurrent Valve niet voor vingertracking te gaan voor hun definitieve consumentenhardware. In plaats daarvan bleken bewegingscontrollers toch een praktischer oplossing. Een goede beslissing: de Oculus Touch-controllers werken heel plezierig en geven je ook echt iets in je handen, wat voor games goed werkt. Knoppen en een joystick blijven van levensbelang voor de meeste spellen. Maar er zijn ook applicaties denkbaar waarbij je echt alleen je handen wilt kunnen gebruiken, voor het zeer precies manipuleren van virtuele voorwerpen.

©GMRimport

Sensors

Oculus gaat nu voor het eerst vingertracking introduceren voor hun consumenten-vr. Tot ieders verbazing niet voor pc-vr, maar voor hun mobiele stand-alone Oculus Quest. Quest draait op een mobiele chipset en gebruikt inside-out tracking. Dat laatste betekent dat er een viertal sensors in de bril zitten die de omgeving scannen en zo de positie van de Quest in de ruimte bepalen. Het zijn deze sensors die Oculus nu gaat gebruiken voor het volgen van je handen in vr, op ongeveer dezelfde manier zoals Leap Motion dat deed. De sensors bepalen de plaats van je handen en vingers en abstraheren deze zodat de software weet welke gebaren je maakt en wat je precies in vr probeert te doen.

Tijdens de hands-on is duidelijk dat de technologie weliswaar indrukwekkend, maar nog niet klaar voor het grote publiek is. De demo speelt zich af in de kamer van een tovenaar. Wanneer je naar je handen kijkt, zie je inderdaad dat de software ze heel goed en precies in vr volgt. Het ballen tot een vuist of het opsteken van je middelvinger wordt perfect gereproduceerd in de virtuele nabootsing van je handen in de game. Perfect, maar wel met enige vertraging. Er zit ongeveer een seconde tussen je werkelijke beweging en die van je virtuele handen. Die vertraging is op dit moment zodanig aanwezig dat het lastig is om handelingen met erg veel precisie uit te voeren.

Ook verdwijnen je virtuele handen wanneer je je echte handen te dicht bij elkaar brengt. De software doet dit nu om te voorkomen dat de tracking in de war raakt, wat ook weer aangeeft hoezeer deze technologie nog in zijn kinderschoenen staat.

©GMRimport

De demo zelf is ook nog behoorlijk beperkt. Want hoewel het zoals gezegd mogelijk is om heel accuraat je handen en vingers te volgen, laten de diverse interactieve elementen je alleen voorwerpen aanraken. Grijpen en oppakken is er niet bij. In plaats daarvan steek je bijvoorbeeld je handen in een toverketel, waarna je knuisten opeens veranderen in monsterlijke klauwen.

Dat het allemaal nog vroeg is, neemt niet weg dat de potentie hiervan enorm is. Het idee dat je straks voor een aantal Quest-applicaties helemaal geen controllers vast hoeft te houden is heel gebruikersvriendelijk. Denk aan software zoals de Netflix-app, waarbij het voldoende zou zijn om naar een titel te wijzen om deze af te spelen. Dit soort eenvoudige handelingen zijn zelfs met de vroege versie van de handtrackingsoftware al prima mogelijk.

Het is wel te hopen dat dit niet het eindpunt is van de ontwikkeling. Minder vertraging en meer precisie zouden wel eens een heleboel nieuwe manieren van spelen kunnen opleveren. En dat is best indrukwekkend voor een stand-alone headset met een nu al relatief oude chipset. Nee, vingertracking gaat de Touch-controllers voorlopig niet helemaal vervangen. Het blijft een aanvulling op de bestaande mogelijkheden van deze headset. Maar het feit dat deze functionaliteit straks gratis en met een software-update wordt toegevoegd, is bijzonder fijn voor de groeiende groep Quest-eigenaren. Het laat daarbij zien dat er nog een boel ongebruikte potentie zit in Oculus’ jongste product.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Uitgevers plaatsen Switch 2-games massaal op Game-Key Cards
Gamer.nl
Nieuws

Uitgevers plaatsen Switch 2-games massaal op Game-Key Cards

Met een Game-Key Card moet alsnog de game gedownload worden

Veel third-party-uitgevers en -ontwikkelaars brengen hun Nintendo Switch 2-games uit op zogeheten 'Game-Key Cards', waarbij de game ondanks een fysieke aankoop alsnog gedownload moet worden.

Deze 'Game-Key Cards' werden al kort na de Switch 2 Direct onthuld en zijn bedoeld voor spellen die niet op een reguliere cartridge passen. Op een Game-Key Card staat "niet de volledige gamedata". In plaats daarvan geldt de cartridge als een soort sleutel waarmee spelers wanneer deze in de Switch 2 wordt gestoken de game kunnen downloaden. Meer info over Game-Key Cards is hier te vinden.

Nu de pre-orders van Switch 2-games in Japan online zijn gekomen, blijkt (via het X-kanaal van Gematsu) dat bijna alle third-party-uitgevers deze Game-Key Cards gebruiken. Alle third-party-games die op de Switch 2-release in Japan verschijnen - met uitzondering van Cyberpunk 2077 - maken er gebruik van. Dat is te zien door een witte strook met informatie onderaan de hoesjes van games.

Op de eerste Switch moesten games soms ook al gedeeltelijk gedownload worden bij de aankoop van een fysieke game. Dit gebeurde echter alleen bij de third-party-games met de allergrootste bestandsgrootte. Het lijkt er dus op dat dit veel vaker voor gaat komen op de Switch 2 - althans, in de vorm van Game-Key Cards.

Deels ligt dit mogelijk aan de toename in bestandsgrootte van spellen. Daarnaast gaan er geruchten dat Nintendo alleen de kleinste en grootste versie van Switch 2-cartridges aan uitgevers beschikbaar stelt, waarbij het grootste exemplaar logischerwijs een stuk prijziger is. Mogelijk kiezen veel uitgevers dan ook voor een Game-Key Card om zo meer winst te kunnen genereren.

Het voordeel van Game-Key Cards ten opzichte van downloadcodes of aankopen die direct via de Switch 2 eShop lopen, is dat deze 'fysieke' spellen alsnog doorverkocht kunnen worden. Sommige mensen die zweren bij fysieke games doen dit echter omdat ze zeker willen zijn dat hun game jaren later nog steeds speelbaar is, en dat kan bij Game-Key Cards alleen wanneer Nintendo de download beschikbaar blijft stellen in een digitale winkel.

De Nintendo Switch 2 komt wereldwijd op 5 juni uit en gaat 469,99 euro kosten, al komt er ook een versie van de console voor 509,99 euro beschikbaar waar een digitale code voor Mario Kart World bij zit. De reserveringen in Nederland zijn al enige tijd geopend - houd pre-order-mogelijkheden hier in de gaten.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grand Theft Auto 6-trailer is 250 miljoen keer bekeken
Gamer.nl
Nieuws

Grand Theft Auto 6-trailer is 250 miljoen keer bekeken

Ook zijn er een miljoen reacties achtergelaten

Onlangs heeft de Grand Theft Auto 6-trailer die eind 2023 is verschenen twee nieuwe mijlpalen bereikt. De trailer is inmiddels meer dan 250 miljoen keer op YouTube bekeken, en er zijn meer dan een miljoen reacties onder de video achtergelaten.

Het gaat daarbij specifiek om de trailer die door Take-Two Interactive en Rockstar Games werd geüpload - andere YouTube-kanalen die de trailer ook hebben geüpload en geplaatst worden niet meegenomen met dit totale aantal.

De gigantische kijkersaantallen geven eens te meer aan hoe groot het bereik van de Grand Theft Auto-franchise is. Sinds het online komen van de trailer in december 2023 wachten fans dan ook ongeduldig om een nieuwe trailer, maar die is op moment van schrijven nog altijd niet uitgebracht. Wel heeft Take-Two meermaals benadrukt dat Grand Theft Auto 6 ergens aankomend najaar moet verschijnen op PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Grand Theft Auto 6 speelt zich af in Vice City en omstreken, gebaseerd op Miami in de Verenigde Staten. De game draait om twee hoofdpersonages, Lucia en Jason. Veel meer officiële details zijn er op moment van schrijven niet, maar hier kunnen alle feiten en geruchten gevonden worden.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!