Oculus Quest-handtracking is veelbelovend
Nieuws

Oculus Quest-handtracking is veelbelovend

Niet alleen bleek de Oculus Quest de afgelopen maanden een goede draagbare vr-headset, maar het apparaat blijkt veel meer te kunnen dan Oculus bij de lancering liet doorschemeren. Het bedrijf werkt nu aan controllerloze handtracking en wij probeerden het uit.

Handtracking is niet nieuw. Het bedrijf Leap Motion (niet te verwarren met het ar-bedrijf Magic Leap) bracht in 2013 hun eerste handtrackingsysteem uit voor pc. Dit was nog ver voor zelfs de Kickstarter voor Oculus begon. Het systeem was bedoeld voor het bedienen van je gewone computer, met een soort interface dat deed denken aan de film Minority Report. Met andere woorden: je bedient je computer met handgebaren in plaats van met de muis en toetsenbord. Leap Motion bestaat uit een tweetal camera’s in een doosje, die een 3D-beeld van je handen maken en hier het skelet van je handen en vingers uit destilleren. Het is ook te vergelijken met hoe Microsofts Kinect het hele lichaam kon volgen.

Met de vr-renaissance werd duidelijk dat dit soort handtracking ideaal zou zijn voor vr. Je kan dan immers je eigen handen en vingers gebruiken om dingen te grijpen. Hackers bevestigden al snel de Leap Motion-sensor op de Oculus DK1, met interessante resultaten.

Uiteindelijk besloten zowel Oculus als concurrent Valve niet voor vingertracking te gaan voor hun definitieve consumentenhardware. In plaats daarvan bleken bewegingscontrollers toch een praktischer oplossing. Een goede beslissing: de Oculus Touch-controllers werken heel plezierig en geven je ook echt iets in je handen, wat voor games goed werkt. Knoppen en een joystick blijven van levensbelang voor de meeste spellen. Maar er zijn ook applicaties denkbaar waarbij je echt alleen je handen wilt kunnen gebruiken, voor het zeer precies manipuleren van virtuele voorwerpen.

©GMRimport

Sensors

Oculus gaat nu voor het eerst vingertracking introduceren voor hun consumenten-vr. Tot ieders verbazing niet voor pc-vr, maar voor hun mobiele stand-alone Oculus Quest. Quest draait op een mobiele chipset en gebruikt inside-out tracking. Dat laatste betekent dat er een viertal sensors in de bril zitten die de omgeving scannen en zo de positie van de Quest in de ruimte bepalen. Het zijn deze sensors die Oculus nu gaat gebruiken voor het volgen van je handen in vr, op ongeveer dezelfde manier zoals Leap Motion dat deed. De sensors bepalen de plaats van je handen en vingers en abstraheren deze zodat de software weet welke gebaren je maakt en wat je precies in vr probeert te doen.

Tijdens de hands-on is duidelijk dat de technologie weliswaar indrukwekkend, maar nog niet klaar voor het grote publiek is. De demo speelt zich af in de kamer van een tovenaar. Wanneer je naar je handen kijkt, zie je inderdaad dat de software ze heel goed en precies in vr volgt. Het ballen tot een vuist of het opsteken van je middelvinger wordt perfect gereproduceerd in de virtuele nabootsing van je handen in de game. Perfect, maar wel met enige vertraging. Er zit ongeveer een seconde tussen je werkelijke beweging en die van je virtuele handen. Die vertraging is op dit moment zodanig aanwezig dat het lastig is om handelingen met erg veel precisie uit te voeren.

Ook verdwijnen je virtuele handen wanneer je je echte handen te dicht bij elkaar brengt. De software doet dit nu om te voorkomen dat de tracking in de war raakt, wat ook weer aangeeft hoezeer deze technologie nog in zijn kinderschoenen staat.

©GMRimport

De demo zelf is ook nog behoorlijk beperkt. Want hoewel het zoals gezegd mogelijk is om heel accuraat je handen en vingers te volgen, laten de diverse interactieve elementen je alleen voorwerpen aanraken. Grijpen en oppakken is er niet bij. In plaats daarvan steek je bijvoorbeeld je handen in een toverketel, waarna je knuisten opeens veranderen in monsterlijke klauwen.

Dat het allemaal nog vroeg is, neemt niet weg dat de potentie hiervan enorm is. Het idee dat je straks voor een aantal Quest-applicaties helemaal geen controllers vast hoeft te houden is heel gebruikersvriendelijk. Denk aan software zoals de Netflix-app, waarbij het voldoende zou zijn om naar een titel te wijzen om deze af te spelen. Dit soort eenvoudige handelingen zijn zelfs met de vroege versie van de handtrackingsoftware al prima mogelijk.

Het is wel te hopen dat dit niet het eindpunt is van de ontwikkeling. Minder vertraging en meer precisie zouden wel eens een heleboel nieuwe manieren van spelen kunnen opleveren. En dat is best indrukwekkend voor een stand-alone headset met een nu al relatief oude chipset. Nee, vingertracking gaat de Touch-controllers voorlopig niet helemaal vervangen. Het blijft een aanvulling op de bestaande mogelijkheden van deze headset. Maar het feit dat deze functionaliteit straks gratis en met een software-update wordt toegevoegd, is bijzonder fijn voor de groeiende groep Quest-eigenaren. Het laat daarbij zien dat er nog een boel ongebruikte potentie zit in Oculus’ jongste product.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Aankomend voorjaar verschijnt de game ook op GOG. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!