Oculus Link maakt van Quest een volwaardige pc vr-headset
Nieuws

Oculus Link maakt van Quest een volwaardige pc vr-headset

De grootste verrassing op Oculus Connect 6 was ongetwijfeld Oculus Link. In november verschijnt een firmware update die de Quest in een pc vr-headset verandert. Het enige wat je nodig hebt is een goede usb-c-kabel. Maar hoe goed werkt het?

Tijdens het speciale evenement rond de lancering van de Rift S en Oculus Quest vroegen we al aan de mensen van Oculus of de Quest ook met een pc is te verbinden. Dit leverde vooral een aantal vage en ontwijkende antwoorden op in de trend van “technisch zou het misschien kunnen, maar dat is niet waar de Quest voor bedoeld is”. Op Oculus Connect 6 onthulde het bedrijf echter precies deze feature: met Oculus Link kun je een Quest aan je pc koppelen en deze gebruiken als een volwaardige pc-headset. In eerste instantie leverde dit wat verwarring op: gaat dit om een adapter? Heb je hier een speciale kabel voor nodig? Gaat dat geld kosten?

Oculus Link is een gratis firmware update die in november verschijnt. Hiermee is de Quest gebruiksklaar voor pc vr en heb je geen speciale adapter nodig. Wel verkoopt Oculus een speciale kabel die vijf meter lang is en ongeveer 80 euro gaat kosten. Deze kabel is op zich niet zo speciaal als je zou denken. Het is een ‘gewone’ usb-c naar usb 3-kabel die echter is ontwikkeld voor hoge bandbreedte. Je kan in principe elke usb-c naar usb 3-kabel gebruiken (het moet wel echt usb-3 zijn), maar de Oculus-kabel bestaat voor een deel uit glasvezel, wat de best mogelijke verbinding oplevert.

Dat de bandbreedte van de kabel belangrijk is, komt omdat Oculus Link eigenlijk een hack is. Een gewone vr-bril verbind je met twee kabels aan de pc: usb en hdmi. De usb-kabel zorgt voor het contact tussen de bril (voor positiebepaling bijvoorbeeld), terwijl de hdmi-kabel het beeldsignaal draagt. De Quest heeft geen hdmi-uitgang, dus zowel het beeld als de technische data moeten door dezelfde usb-kabel van en naar de pc reizen.

Om dit op te lossen wordt het videosignaal op de pc gecomprimeerd en zo als stream via de kabel naar de Quest gestuurd. Zo gebruikt het videosignaal minder bandbreedte. Dat betekent ook dat het signaal minder goed is dan een direct hdmi-signaal. Bij compressie mis je immers een deel van de data. Maar hoe ‘erg’ is dat dan?

©GMRimport

Heads-on

Wij kregen de kans om de Link uit te proberen met de aankomende Oculus-game Asgarth’s Wrath. Dit is een grote en grafisch indrukwekkende actie-rpg, die dus heel goed kan laten zien wat (en of) je aan kwaliteit verliest.

De demo laat een scène zien in een kroeg waar allerlei Vikingen hun dagelijkse bezigheden aan het uitoefenen zijn. Het valt daarbij totaal niet op dat we een Quest op hebben in plaats van een Rift. Op geen enkel moment is de tracking vertraagd (we schudden wild met ons hoofd om dit te testen) en het beeld is haarscherp. Als er al sprake is van een kwaliteitsvermindering, is die zo gering dat je het niet opmerkt.

Wat wel merkbaar is, is het verschil in comfort tussen een Rift S en een Quest. De Quest is nu eenmaal wat zwaarder en minder goed gebalanceerd dan de S. De Quest heeft immers allerlei onderdelen en een batterij aan boord die de S niet nodig heeft. Maar dat verschil in comfort is voor Quest-bezitters waarschijnlijk een non-issue.

In zekere zin is de Quest hiermee een soort Nintendo Switch voor vr geworden

-

©GMRimport

Netto

Het netto resultaat van Oculus Link is immers dat de Quest in een volwaardige Rift verandert. Alsof je opeens twee headsets hebt voor de prijs van één (plus kabel). In zekere zin is de Quest hiermee een soort Nintendo Switch voor vr geworden: gebruik hem thuis op de pc, of gooi hem in je tas en speel de mobiele versie van de game waar je maar wil.

De grote vraag is wat vanaf nu de meerwaarde is van de Rift S (die in de Oculus subreddit inmiddels de RIP-S wordt genoemd) als je met de Quest zoveel extra mogelijkheden in huis haalt. Het antwoord van Oculus is hierin niet overtuigend. De Rift S is volgens hen bedoeld voor pc vr-gebruikers die de best mogelijke headset willen. Tja, dat is inderdaad een overweging. Tot je hoort dat John Carmack op Oculus Connect in de wandelgangen een tweede ‘bombshell’ dropt: de Oculus Quest zou de verbinding met pc eventueel ook via wifi kunnen leggen. En dat verandert de potentie van de Quest radicaal: draadloze pc vr!

Uiteraard zou de compressie van het beeld via wifi een stuk groter (en dus zichtbaarder) maken, maar er zullen heel veel mensen zijn die voor hun dagelijkse vr-sessie iets minder goed beeld voor lief nemen als ze geen draden door hun kamer hoeven slingeren.

Watch on YouTube

Toekomst

Het is duidelijk dat Oculus vooral toekomst ziet in de Quest, en dat stand-alone pc headsets niet langer hun prioriteit hebben. Het ligt dan ook in de lijn der verwachting dat de volgende upgrade van de Quest wel degelijk een eigen hdmi-uitgang krijgt, en dat een alles-in-een headset de huidige generatie vr-brillen vervangt. Wanneer dat gebeurt is natuurlijk de vraag: Oculus is nog maar net begonnen met de verkoop van de Quest (die in april dit jaar verscheen) en nu al een Quest 2 uitbrengen is onlogisch.

En overbodig, gezien de kwaliteit van Quest als pc-headset. De iets mindere gewichtsverdeling is gewoon geen issue wanneer je beseft hoeveel vr-mogelijkheden daar tegenover staan. Quest heeft nu al een heel sterk aanbod aan eigen games, en daar komt nu dus toegang tot alle pc vr-games bij, mits je een geschikte pc bezit.

We zijn heel benieuwd hoe vaak we onze ‘gewone’ Rift over een halfjaar nog gebruiken...

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass
Nieuws

Far Cry New Dawn, Sniper Elite: Resistance en meer naar Xbox Game Pass

Ook Eternal Strands en Citizen Sleeper 2 worden toegevoegd

Microsoft heeft bekendgemaakt welke spellen er de rest van de maand januari en begin februari aan Xbox Game Pass worden toegevoegd.

Na een opvallend rustige eerste helft van de maand qua Game Pass-toevoegingen, hebben de tweede helft van januari en het begin van februari wat meer vlees op de botten. Zo is vandaag de wintersportgame Lonely Mountain: Snow Riders uitgekomen (via Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc, op Xbox Series-consoles, pc en cloud).

Morgen worden er ook flink wat titels toegevoegd. Zo arriveert de moba heroshooter Gigantic: Rampage Edition op Game Pass Ultimate, Standard en Game Pass voor pc (voor console, pc en cloud) en wordt ook de actie-adventuregame Starbound aan Ultimate en Standard voor console en cloud toegevoegd nadat de game eerder al op Game Pass voor pc verscheen.

Morgen worden ook diverse games die eerder al voor Game Pass Ultimate en/of Game Pass voor pc beschikbaar waren aan Standard-abonnementen toegevoegd. Het gaat om Flock, Kunitsu-Gami: Path of the Goddess, Magical Delicacy, Tchia en The Case of the Golden Idol.

Op 28 januari volgt Eternal Strands, de debuutgame van de nieuwe studio van Dragon Age-regisseur Mike Laidlaw, voor Game Pass Ultimate en Game Pass voor pc (op console, pc en cloud). Op die dag komt het spel ook officieel uit, dus het gaat om een day one-release voor Game Pass. Dat geldt ook voor Orcs Must Die! Deathtrap, die op dezelfde tiers beschikbaar komt.

Een dag later op 29 januari wordt de adventuregame Shady Part of Me aan Ultimate, Standard en Game Pass voor pc toegevoegd (voor console, pc en cloud). Op 30 januari volgt de day one-release Sniper Elite: Resistance voor Ultimate en Game Pass voor pc. Op 31 januari arriveert Citizen Sleeper 2: Starward Vector voor Ultimate en Game Pass voor pc (voor Xbox Series-consoles, pc en cloud), wederom een day one-release. De hekkensluiter is Far Cry New Dawn voor Ultimate, Standard en Game Pass voor pc.

De volgende spellen worden op 31 januari van Game Pass voor console, pc en cloud verwijderd:
Anuchard
Broforce Forever
Darkest Dungeon
Death’s Door
Maquette
Serious Sam: Siberian Mayhem

Meer informatie voer de hierboven genoemde toevoegingen valt op Xbox Wire te vinden.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal
Nieuws

Nintendo zet reclames bij Japanse tv-zender stop na schandaal

Vrouwelijke werknemer zou door acteur en popster seksueel zijn aangevallen

Nintendo heeft besloten geen reclames meer uit te zenden op het Japanse televisiekanaal Fuji Television, nadat er een schandaal rondom de zender naar buiten is gekomen.

Fuji TV wordt er van beschuldigd onder valse voorwendselen een meeting tussen een vrouwelijke werknemer en Masahiro Nakai, een bekende acteur en voormalig lid van de boyband SMAP, te hebben opgezet.

De werknemer in kwestie zou zijn verteld dat ze Nakai op een bedrijfsetentje zou ontmoeten samen met andere aanwezigen. De meeting bleek echter een privéaangelegenheid tussen de twee te zijn, en Nakai zou vervolgens de werknemer seksueel hebben aangevallen. Nakai zou vervolgens 90 miljoen yen aan de vrouw hebben betaald om er voor te zorgen dat het niet naar buiten kwam.

Afgelopen maand lekte de situatie toch naar buiten, en Nakai heeft inmiddels via een statement aangegeven "tekortkomingen" te hebben. Fuji TV ontkent echter dat het de meeting heeft opgezet en claimt intern een onderzoek uit te voeren over de mogelijkheid dat mannelijke beroemdheden konden afspreken met vrouwelijke werknemers van het televisiestation.

Het schandaal heeft er voor gezorgd dat bedrijven hun reclames massaal terugtrekken op het televisiestation, waaronder nu dus Nintendo, zo meldt Nikkei (via Automaton). Het bedrijf maakt op dit moment promotie voor de Switch-release van Donkey Kong Country Returns HD. Het televisiekanaal vervangt de reguliere programmering tijdelijk met aankondigingen van non-profit organisaties.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!