Oculus Link maakt van Quest een volwaardige pc vr-headset
Nieuws

Oculus Link maakt van Quest een volwaardige pc vr-headset

De grootste verrassing op Oculus Connect 6 was ongetwijfeld Oculus Link. In november verschijnt een firmware update die de Quest in een pc vr-headset verandert. Het enige wat je nodig hebt is een goede usb-c-kabel. Maar hoe goed werkt het?

Tijdens het speciale evenement rond de lancering van de Rift S en Oculus Quest vroegen we al aan de mensen van Oculus of de Quest ook met een pc is te verbinden. Dit leverde vooral een aantal vage en ontwijkende antwoorden op in de trend van “technisch zou het misschien kunnen, maar dat is niet waar de Quest voor bedoeld is”. Op Oculus Connect 6 onthulde het bedrijf echter precies deze feature: met Oculus Link kun je een Quest aan je pc koppelen en deze gebruiken als een volwaardige pc-headset. In eerste instantie leverde dit wat verwarring op: gaat dit om een adapter? Heb je hier een speciale kabel voor nodig? Gaat dat geld kosten?

Oculus Link is een gratis firmware update die in november verschijnt. Hiermee is de Quest gebruiksklaar voor pc vr en heb je geen speciale adapter nodig. Wel verkoopt Oculus een speciale kabel die vijf meter lang is en ongeveer 80 euro gaat kosten. Deze kabel is op zich niet zo speciaal als je zou denken. Het is een ‘gewone’ usb-c naar usb 3-kabel die echter is ontwikkeld voor hoge bandbreedte. Je kan in principe elke usb-c naar usb 3-kabel gebruiken (het moet wel echt usb-3 zijn), maar de Oculus-kabel bestaat voor een deel uit glasvezel, wat de best mogelijke verbinding oplevert.

Dat de bandbreedte van de kabel belangrijk is, komt omdat Oculus Link eigenlijk een hack is. Een gewone vr-bril verbind je met twee kabels aan de pc: usb en hdmi. De usb-kabel zorgt voor het contact tussen de bril (voor positiebepaling bijvoorbeeld), terwijl de hdmi-kabel het beeldsignaal draagt. De Quest heeft geen hdmi-uitgang, dus zowel het beeld als de technische data moeten door dezelfde usb-kabel van en naar de pc reizen.

Om dit op te lossen wordt het videosignaal op de pc gecomprimeerd en zo als stream via de kabel naar de Quest gestuurd. Zo gebruikt het videosignaal minder bandbreedte. Dat betekent ook dat het signaal minder goed is dan een direct hdmi-signaal. Bij compressie mis je immers een deel van de data. Maar hoe ‘erg’ is dat dan?

©GMRimport

Heads-on

Wij kregen de kans om de Link uit te proberen met de aankomende Oculus-game Asgarth’s Wrath. Dit is een grote en grafisch indrukwekkende actie-rpg, die dus heel goed kan laten zien wat (en of) je aan kwaliteit verliest.

De demo laat een scène zien in een kroeg waar allerlei Vikingen hun dagelijkse bezigheden aan het uitoefenen zijn. Het valt daarbij totaal niet op dat we een Quest op hebben in plaats van een Rift. Op geen enkel moment is de tracking vertraagd (we schudden wild met ons hoofd om dit te testen) en het beeld is haarscherp. Als er al sprake is van een kwaliteitsvermindering, is die zo gering dat je het niet opmerkt.

Wat wel merkbaar is, is het verschil in comfort tussen een Rift S en een Quest. De Quest is nu eenmaal wat zwaarder en minder goed gebalanceerd dan de S. De Quest heeft immers allerlei onderdelen en een batterij aan boord die de S niet nodig heeft. Maar dat verschil in comfort is voor Quest-bezitters waarschijnlijk een non-issue.

In zekere zin is de Quest hiermee een soort Nintendo Switch voor vr geworden

-

©GMRimport

Netto

Het netto resultaat van Oculus Link is immers dat de Quest in een volwaardige Rift verandert. Alsof je opeens twee headsets hebt voor de prijs van één (plus kabel). In zekere zin is de Quest hiermee een soort Nintendo Switch voor vr geworden: gebruik hem thuis op de pc, of gooi hem in je tas en speel de mobiele versie van de game waar je maar wil.

De grote vraag is wat vanaf nu de meerwaarde is van de Rift S (die in de Oculus subreddit inmiddels de RIP-S wordt genoemd) als je met de Quest zoveel extra mogelijkheden in huis haalt. Het antwoord van Oculus is hierin niet overtuigend. De Rift S is volgens hen bedoeld voor pc vr-gebruikers die de best mogelijke headset willen. Tja, dat is inderdaad een overweging. Tot je hoort dat John Carmack op Oculus Connect in de wandelgangen een tweede ‘bombshell’ dropt: de Oculus Quest zou de verbinding met pc eventueel ook via wifi kunnen leggen. En dat verandert de potentie van de Quest radicaal: draadloze pc vr!

Uiteraard zou de compressie van het beeld via wifi een stuk groter (en dus zichtbaarder) maken, maar er zullen heel veel mensen zijn die voor hun dagelijkse vr-sessie iets minder goed beeld voor lief nemen als ze geen draden door hun kamer hoeven slingeren.

Watch on YouTube

Toekomst

Het is duidelijk dat Oculus vooral toekomst ziet in de Quest, en dat stand-alone pc headsets niet langer hun prioriteit hebben. Het ligt dan ook in de lijn der verwachting dat de volgende upgrade van de Quest wel degelijk een eigen hdmi-uitgang krijgt, en dat een alles-in-een headset de huidige generatie vr-brillen vervangt. Wanneer dat gebeurt is natuurlijk de vraag: Oculus is nog maar net begonnen met de verkoop van de Quest (die in april dit jaar verscheen) en nu al een Quest 2 uitbrengen is onlogisch.

En overbodig, gezien de kwaliteit van Quest als pc-headset. De iets mindere gewichtsverdeling is gewoon geen issue wanneer je beseft hoeveel vr-mogelijkheden daar tegenover staan. Quest heeft nu al een heel sterk aanbod aan eigen games, en daar komt nu dus toegang tot alle pc vr-games bij, mits je een geschikte pc bezit.

We zijn heel benieuwd hoe vaak we onze ‘gewone’ Rift over een halfjaar nog gebruiken...

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!