Oculus Link maakt van Quest een volwaardige pc vr-headset
Nieuws

Oculus Link maakt van Quest een volwaardige pc vr-headset

De grootste verrassing op Oculus Connect 6 was ongetwijfeld Oculus Link. In november verschijnt een firmware update die de Quest in een pc vr-headset verandert. Het enige wat je nodig hebt is een goede usb-c-kabel. Maar hoe goed werkt het?

Tijdens het speciale evenement rond de lancering van de Rift S en Oculus Quest vroegen we al aan de mensen van Oculus of de Quest ook met een pc is te verbinden. Dit leverde vooral een aantal vage en ontwijkende antwoorden op in de trend van “technisch zou het misschien kunnen, maar dat is niet waar de Quest voor bedoeld is”. Op Oculus Connect 6 onthulde het bedrijf echter precies deze feature: met Oculus Link kun je een Quest aan je pc koppelen en deze gebruiken als een volwaardige pc-headset. In eerste instantie leverde dit wat verwarring op: gaat dit om een adapter? Heb je hier een speciale kabel voor nodig? Gaat dat geld kosten?

Oculus Link is een gratis firmware update die in november verschijnt. Hiermee is de Quest gebruiksklaar voor pc vr en heb je geen speciale adapter nodig. Wel verkoopt Oculus een speciale kabel die vijf meter lang is en ongeveer 80 euro gaat kosten. Deze kabel is op zich niet zo speciaal als je zou denken. Het is een ‘gewone’ usb-c naar usb 3-kabel die echter is ontwikkeld voor hoge bandbreedte. Je kan in principe elke usb-c naar usb 3-kabel gebruiken (het moet wel echt usb-3 zijn), maar de Oculus-kabel bestaat voor een deel uit glasvezel, wat de best mogelijke verbinding oplevert.

Dat de bandbreedte van de kabel belangrijk is, komt omdat Oculus Link eigenlijk een hack is. Een gewone vr-bril verbind je met twee kabels aan de pc: usb en hdmi. De usb-kabel zorgt voor het contact tussen de bril (voor positiebepaling bijvoorbeeld), terwijl de hdmi-kabel het beeldsignaal draagt. De Quest heeft geen hdmi-uitgang, dus zowel het beeld als de technische data moeten door dezelfde usb-kabel van en naar de pc reizen.

Om dit op te lossen wordt het videosignaal op de pc gecomprimeerd en zo als stream via de kabel naar de Quest gestuurd. Zo gebruikt het videosignaal minder bandbreedte. Dat betekent ook dat het signaal minder goed is dan een direct hdmi-signaal. Bij compressie mis je immers een deel van de data. Maar hoe ‘erg’ is dat dan?

©GMRimport

Heads-on

Wij kregen de kans om de Link uit te proberen met de aankomende Oculus-game Asgarth’s Wrath. Dit is een grote en grafisch indrukwekkende actie-rpg, die dus heel goed kan laten zien wat (en of) je aan kwaliteit verliest.

De demo laat een scène zien in een kroeg waar allerlei Vikingen hun dagelijkse bezigheden aan het uitoefenen zijn. Het valt daarbij totaal niet op dat we een Quest op hebben in plaats van een Rift. Op geen enkel moment is de tracking vertraagd (we schudden wild met ons hoofd om dit te testen) en het beeld is haarscherp. Als er al sprake is van een kwaliteitsvermindering, is die zo gering dat je het niet opmerkt.

Wat wel merkbaar is, is het verschil in comfort tussen een Rift S en een Quest. De Quest is nu eenmaal wat zwaarder en minder goed gebalanceerd dan de S. De Quest heeft immers allerlei onderdelen en een batterij aan boord die de S niet nodig heeft. Maar dat verschil in comfort is voor Quest-bezitters waarschijnlijk een non-issue.

In zekere zin is de Quest hiermee een soort Nintendo Switch voor vr geworden

-

©GMRimport

Netto

Het netto resultaat van Oculus Link is immers dat de Quest in een volwaardige Rift verandert. Alsof je opeens twee headsets hebt voor de prijs van één (plus kabel). In zekere zin is de Quest hiermee een soort Nintendo Switch voor vr geworden: gebruik hem thuis op de pc, of gooi hem in je tas en speel de mobiele versie van de game waar je maar wil.

De grote vraag is wat vanaf nu de meerwaarde is van de Rift S (die in de Oculus subreddit inmiddels de RIP-S wordt genoemd) als je met de Quest zoveel extra mogelijkheden in huis haalt. Het antwoord van Oculus is hierin niet overtuigend. De Rift S is volgens hen bedoeld voor pc vr-gebruikers die de best mogelijke headset willen. Tja, dat is inderdaad een overweging. Tot je hoort dat John Carmack op Oculus Connect in de wandelgangen een tweede ‘bombshell’ dropt: de Oculus Quest zou de verbinding met pc eventueel ook via wifi kunnen leggen. En dat verandert de potentie van de Quest radicaal: draadloze pc vr!

Uiteraard zou de compressie van het beeld via wifi een stuk groter (en dus zichtbaarder) maken, maar er zullen heel veel mensen zijn die voor hun dagelijkse vr-sessie iets minder goed beeld voor lief nemen als ze geen draden door hun kamer hoeven slingeren.

Watch on YouTube

Toekomst

Het is duidelijk dat Oculus vooral toekomst ziet in de Quest, en dat stand-alone pc headsets niet langer hun prioriteit hebben. Het ligt dan ook in de lijn der verwachting dat de volgende upgrade van de Quest wel degelijk een eigen hdmi-uitgang krijgt, en dat een alles-in-een headset de huidige generatie vr-brillen vervangt. Wanneer dat gebeurt is natuurlijk de vraag: Oculus is nog maar net begonnen met de verkoop van de Quest (die in april dit jaar verscheen) en nu al een Quest 2 uitbrengen is onlogisch.

En overbodig, gezien de kwaliteit van Quest als pc-headset. De iets mindere gewichtsverdeling is gewoon geen issue wanneer je beseft hoeveel vr-mogelijkheden daar tegenover staan. Quest heeft nu al een heel sterk aanbod aan eigen games, en daar komt nu dus toegang tot alle pc vr-games bij, mits je een geschikte pc bezit.

We zijn heel benieuwd hoe vaak we onze ‘gewone’ Rift over een halfjaar nog gebruiken...

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error