'Nvidia's RTX 4090 vergt 600 watt'
Nieuws

'Nvidia's RTX 4090 vergt 600 watt'

Een bekende lekker in de videokaartsector claimt dat Nvidia's RTX 4090 toch 600 watt aan voeding vergt; de RTX 4070 zou voldoen met 300 watt.

De claim in kwestie komt van @kopite7kimi, die recentelijk al veel details over Nvidia's nieuwe 'Ada Lovelace'-videokaarten de wereld in slingerde. Ditmaal betreft de informatie een reeks mogelijke specificaties voor de RTX 4090 (non-Ti) en een RTX 4070.

Van de RTX 4090 wordt nu verwacht dat deze op een geoptimaliseerde variant van de AD102-gpu zal draaien. Daaromheen lijkt de kaart gebaseerd op de recent verschenen RTX 3090 Ti, met dezelfde 24 GB aan GDDR6X-geheugen op 21 Gbps. In totaal zou het TGP van de RTX 4090 daarmee neerkomen op 600 watt, toch iets minder dan sommige ingewijden eerder voorspeld hadden. Kopite claimde eerder zelf nog wat Nvidia experimenteerde met een gpu op 900 watt.

Ook de RTX 4070 lijkt de lijn van voorgaande generatie voort te zetten, met verhoging van selecte specificaties. Het middenmodel van de Ada Lovelace-generatie draait op AD104-gpu, met 12 GB aan GDDR6-geheugen op 18 Gbps. Dat alles komt neer op een TGP van 300 watt, aldus de vaste ingewijde van dienst.

Onduidelijk is nog hoeveel CUDA-kernen en andere eenheden de nieuwe AD100-gpu's tellen. Geruchten voorspellen daarover echter wel een toename van maximaal 71 procent, in het geval van de AD102 tegenover de GA102-voorganger van de Ampere-generatie. Ook zou het cache-geheugen met Ada Lovelace uit moeten dijen, maar ook dat blijven vooralsnog geruchten.

Nvidia heeft zelf nog weinig officieels uit de doeken gedaan over Ada Lovelace-producten. Met de verschijning van de RTX 3090 Ti ligt het wel voor de hand dat de ogen nu gericht zijn op de volgende generatie videokaarten. De RTX 40-generatie staat nog altijd op de planning voor later dit jaar. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!