Nioh 2 is klasse in de geest van zijn voorganger
Reviews

Nioh 2 is klasse in de geest van zijn voorganger

In een tijd waarin Dark Souls het actie-rpg-genre opnieuw gestalte gaf, was Nioh een schot in de roos. Het combineren van rpg-elementen met de diepgaande en bevredigende gameplay waar Team Ninja om bekendstaat, leek een vanzelfsprekende stap. Met het uiteindelijke resultaat deed de Japanse ontwikkelaar dan ook een verdienstelijke duit in het soulslike-zakje. Het onvermijdelijke gevolg van dit succes is een tweede genadeloos uitstapje naar het feodale Japan in Nioh 2.

Nioh 2 slaat geen nieuwe weg in. Die conclusie kan al na de eerste spelminuten veilig worden getrokken. De besturing, het arsenaal aan wapens en de uitgebreide aanvalsopties voelen direct vertrouwd. Na het verslaan van de eerste fikse eindbaas en het voltooien van de eerste missie wordt eveneens duidelijk dat dit een prima beslissing is. Nioh had een zeer vermakelijk gevechtssysteem dat eigenlijk niet op de schop hoefde te worden gegooid. Natuurlijk valt er altijd iets te verbeteren, en dat is precies wat Nioh 2 doet. Met een prima basis en heel veel feedback van fans als uitgangspunt is het spel daar ook absoluut in geslaagd.

©GMRimport

Bovennatuurlijk

Net zoals zijn voorganger is Nioh 2 een actiespel met een historisch Japanse setting, en naast alle historische personages en gebeurtenissen een aantal bovennatuurlijke elementen. Die mystieke inslag is ditmaal nog groter en heeft sterkere invloed op de gameplay. De yokai, bovennatuurlijke wezens uit Japanse mythologie, zijn niet alleen veelvoorkomende vijanden, maar ook direct aan de speler verbonden. Deze hoofdrolspeler, die je dit keer overigens naar hartenlust zelf mag vormgeven, is zelf namelijk half mens, half Yokai. Uiteraard gaat deze bijzondere afkomst gepaard met de nodige speciale krachten. Als je genoeg Amrita hebt verzameld – Nioh's equivalent van souls – kun je een tijdelijke, speciale yokai-vorm aannemen, een zogeheten Yokai Shift. Afhankelijk van de Guardian Spirit waaraan je personage verbonden is, geniet hij of zij in deze vorm nieuwe vaardigheden en toegenomen kracht.

Veel van de nieuwe gevechtsmogelijkheden in Nioh 2 draaien om deze yokai-krachten. De Yokai Shift is daarvan de meest voor de hand liggende, maar niet de interessantste – dat zijn zonder twijfel de Yokai Skills. Yokai Skills verzamel je door vijandelijke yokai te verslaan en kunnen vervolgens worden ingezet om het desbetreffende wezen op te roepen of een van hun aanvallen na te bootsen. Om zo’n yokai-vaardigheid te gebruiken dien je wel de nodige energie te hebben, waardoor je ze niet te pas en te onpas kunt gebruiken. Anderzijds verzamelen spelers de benodigde energie vrij rap, dus overdreven spaarzaamheid is niet nodig.

Het oproepen van bijvoorbeeld een grote slang of met vuurballen smijten maken moeilijke gevechten meer behapbaar en zijn bovendien erg tof. Het voegt een uitstekend tactisch element toe aan een toch al diepgaand gevechtssysteem. Daarnaast zijn er ook nog vele andere nieuwe wapensoorten, aanvalscombinaties en een nieuwe pareertechniek die voor een frisse wind zorgen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Nieuwe oplossingen, nieuwe problemen

Wie denkt dat deze nieuwe vaardigheden de game makkelijker maken, heeft slechts ten dele gelijk. Nioh 2 gebruikt de aanwezigheid van alle nieuwe speeltjes vooral als een excuus om spelers voor hetere vuren te zetten. Een goed voorbeeld hiervan is de introductie van de Dark Realm, een soort parallelle dimensie die de yokai als hun thuis beschouwen. Wanneer je je in de Dark Realm bevindt, herstelt de Ki-balk zich veel langzamer.

Omdat zowat alle manoeuvres Ki verbruiken, zijn je mogelijkheden plots ontzettend beperkt. De yokai-transformaties en vaardigheden kosten gelukkig geen Ki en vormen daardoor een ideale toevlucht bij het doorkruisen van zo’n dimensie. De meeste bazen zijn tevens in staat tijdens een gevecht de omgeving te veranderen in een Dark Realm. In zo’n situatie zijn Yokai-vaardigheden niet langer een eenvoudige noodknop, maar een dankbaar strategisch element.

Niet alleen bazen, maar ook doodgewone vijanden zijn van nietsontziende vaardigheden voorzien. Stuk voor stuk zijn ze in staat tot vernietigende aanvallen die niet te blokkeren zijn en alleen met een speciale pareertechniek, de Burst Counter, kunnen worden tegengegaan. Die is ontzettend bevredigend om uit te voeren, maar gebruikt wel dezelfde energie als Yokai Skills en kan alleen de eerdergenoemde specifieke aanvallen onderbreken. Het is dus niet simpelweg een toevoeging om de game eenvoudiger te maken, maar een specifieke oplossing voor een volledig nieuw obstakel. Tegenover elk nieuw trucje dat het spel spelers geeft staat een evenzo afstraffend element dat het gebruik van die spelmechanieken verantwoordt.

Nioh 2 is daardoor altijd uitdagend maar nooit frustrerend. Je bent vrij om je eigen speelstijl te ontwikkelen, maar wordt wel voortdurend aangemoedigd verder te kijken dan het handjevol tactieken waarop je steeds dreigt terug te vallen. Misschien is er wel een beter wapentype voor een bepaald gevecht, komen de bonussen van een andere Guardian Spirit beter tot hun recht in combinatie met je verkozen uitrusting of verhelpt die ene Yokai Skill een van je grote zwaktes. Het is deze enorme verscheidenheid aan mogelijkheden die Nioh 2 zo intrigerend maakt.

Tegenover elk nieuw trucje dat het spel spelers geeft staat een evenzo afstraffend element dat het gebruik van die spelmechanieken verantwoordt.

-

Nodeloze afleiding

Helaas zijn er ook enkele punten die iets minder goed uitpakken. De grootste boosdoeners zijn het onduidelijke verhaal en het zinloze karakter van de zijmissies. Het narratief van het spel had een vermakelijke leidraad kunnen zijn binnen de aaneenschakeling van intense gevechten en uitdagingen, maar schiet daarbij echt tekort. De filmpjes die aan een missie voorafgaan voelen vooral als een zinloze inleiding van een spelsegment dat daar vervolgens niets of nauwelijks iets mee te maken lijkt te hebben. Zo kunnen belangrijke Japanse krijgsheren bijvoorbeeld voor belangrijke veldslagen een onderonsje hebben, maar doet de speler tijdens die missie daar vervolgens niets mee. De bedoeling is dat deze raamvertelling context geeft aan het avontuur van de hoofdrolspeler, maar het voelt alsof het losstaat van de daadwerkelijke gameplay.

©GMRimport

De hoofdmissies zelf zijn met hun afwisselende locaties en spectaculaire gevechten telkens een waar genot, maar hetzelfde kan niet worden gezegd van de (optionele) zijmissies. Spelers die graag alles uit een game halen voelen zich sterk geroepen al deze levels te voltooien, maar krijgen daar helaas te weinig voor terug. Omgevingen en bazen worden te vaak hergebruikt en zijn een tweede keer eerder bezigheidstherapie dan nog echt indrukwekkend. Deze misstappen vallen Nioh 2 vooral aan te merken omdat het eerste deel deze fouten óók maakte. Team Ninja heeft zich duidelijk niet genoodzaakt gevoeld hier verandering in te brengen, en dat is zonde.

Een stap vooruit

Laat dat echter een kleine en vergeeflijke smet op het blazoen van Nioh 2 zijn. Op alle andere fronten is de game een welkome stap voorwaarts die vooral de kracht van de feilloos ontworpen gameplay nogmaals bevestigt. Met drie verschillende gevechtshoudingen, een negental verschillende wapens, ontelbare uitrustingen én alle nieuwe yokai-vaardigheden zijn er zoveel mogelijkheden om mee te experimenteren dat het spel ook bij een tweede of derde speelbeurt niet gaat vervelen. Door de op prestatiegerichte Action Mode is het spel tevens op een reguliere PS4 met vloeiende 60fps speelbaar en dat is héél prettig. Toekomstige uitbreidingen zijn ook al bevestigd, dus er liggen zelfs nog meer zenuwslopende gevechten in het verschiet.

©GMRimport

De bevrediging die je ervaart wanneer je een onvergeeflijke baas hebt geveld door alles te gebruiken dat je in je hebt is zeer meeslepend. Dat gevoel was in de eerste Nioh al goed en is geeft door alle toevoegingen en verbeteringen nu nóg meer voldoening. Nioh 2 voelt heel vertrouwd en maakt misschien enkele veilige keuzes, maar dat is allerminst een nadeel. Meer van hetzelfde is immers niet erg als het meer van iets heel tofs betreft.

Nioh is vanaf 13 maart verkrijgbaar op PlayStation 4. Voor deze review is de game getest op een reguliere PS4.

©GMRimport

Laatste reviews op Gamer.nl

Uitstekend
Conclusie

De eerste Nioh smaakte naar meer en dat is precies wat dit vervolg ons voorschotelt. Nioh 2 doet een schepje bovenop alle sterke punten van zijn voorganger. Helaas worden ook enkele eerder gemaakte missers - zoals een onnavolgbaar verhaal –herhaald. Uiteindelijk is dat echter bijzaak, want op de enorm diepgaande en ijzersterke gameplay valt vrijwel niets aan te merken. Het resultaat is een intense en uitdagende ervaring waar liefhebbers van soulslikes van genieten.

Plus- en minpunten
  • Enorm uitgebreid gevechtssysteem, strakke besturing, uitdagend maar niet frustrerend, keuze tussen prestatiemodus en visuele modus
  • Onduidelijk en oninteressant verhaal, hergebruik van omgevingen in zijmissies

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!