Nioh 2 is klasse in de geest van zijn voorganger
Reviews

Nioh 2 is klasse in de geest van zijn voorganger

In een tijd waarin Dark Souls het actie-rpg-genre opnieuw gestalte gaf, was Nioh een schot in de roos. Het combineren van rpg-elementen met de diepgaande en bevredigende gameplay waar Team Ninja om bekendstaat, leek een vanzelfsprekende stap. Met het uiteindelijke resultaat deed de Japanse ontwikkelaar dan ook een verdienstelijke duit in het soulslike-zakje. Het onvermijdelijke gevolg van dit succes is een tweede genadeloos uitstapje naar het feodale Japan in Nioh 2.

Nioh 2 slaat geen nieuwe weg in. Die conclusie kan al na de eerste spelminuten veilig worden getrokken. De besturing, het arsenaal aan wapens en de uitgebreide aanvalsopties voelen direct vertrouwd. Na het verslaan van de eerste fikse eindbaas en het voltooien van de eerste missie wordt eveneens duidelijk dat dit een prima beslissing is. Nioh had een zeer vermakelijk gevechtssysteem dat eigenlijk niet op de schop hoefde te worden gegooid. Natuurlijk valt er altijd iets te verbeteren, en dat is precies wat Nioh 2 doet. Met een prima basis en heel veel feedback van fans als uitgangspunt is het spel daar ook absoluut in geslaagd.

©GMRimport

Bovennatuurlijk

Net zoals zijn voorganger is Nioh 2 een actiespel met een historisch Japanse setting, en naast alle historische personages en gebeurtenissen een aantal bovennatuurlijke elementen. Die mystieke inslag is ditmaal nog groter en heeft sterkere invloed op de gameplay. De yokai, bovennatuurlijke wezens uit Japanse mythologie, zijn niet alleen veelvoorkomende vijanden, maar ook direct aan de speler verbonden. Deze hoofdrolspeler, die je dit keer overigens naar hartenlust zelf mag vormgeven, is zelf namelijk half mens, half Yokai. Uiteraard gaat deze bijzondere afkomst gepaard met de nodige speciale krachten. Als je genoeg Amrita hebt verzameld – Nioh's equivalent van souls – kun je een tijdelijke, speciale yokai-vorm aannemen, een zogeheten Yokai Shift. Afhankelijk van de Guardian Spirit waaraan je personage verbonden is, geniet hij of zij in deze vorm nieuwe vaardigheden en toegenomen kracht.

Veel van de nieuwe gevechtsmogelijkheden in Nioh 2 draaien om deze yokai-krachten. De Yokai Shift is daarvan de meest voor de hand liggende, maar niet de interessantste – dat zijn zonder twijfel de Yokai Skills. Yokai Skills verzamel je door vijandelijke yokai te verslaan en kunnen vervolgens worden ingezet om het desbetreffende wezen op te roepen of een van hun aanvallen na te bootsen. Om zo’n yokai-vaardigheid te gebruiken dien je wel de nodige energie te hebben, waardoor je ze niet te pas en te onpas kunt gebruiken. Anderzijds verzamelen spelers de benodigde energie vrij rap, dus overdreven spaarzaamheid is niet nodig.

Het oproepen van bijvoorbeeld een grote slang of met vuurballen smijten maken moeilijke gevechten meer behapbaar en zijn bovendien erg tof. Het voegt een uitstekend tactisch element toe aan een toch al diepgaand gevechtssysteem. Daarnaast zijn er ook nog vele andere nieuwe wapensoorten, aanvalscombinaties en een nieuwe pareertechniek die voor een frisse wind zorgen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Nieuwe oplossingen, nieuwe problemen

Wie denkt dat deze nieuwe vaardigheden de game makkelijker maken, heeft slechts ten dele gelijk. Nioh 2 gebruikt de aanwezigheid van alle nieuwe speeltjes vooral als een excuus om spelers voor hetere vuren te zetten. Een goed voorbeeld hiervan is de introductie van de Dark Realm, een soort parallelle dimensie die de yokai als hun thuis beschouwen. Wanneer je je in de Dark Realm bevindt, herstelt de Ki-balk zich veel langzamer.

Omdat zowat alle manoeuvres Ki verbruiken, zijn je mogelijkheden plots ontzettend beperkt. De yokai-transformaties en vaardigheden kosten gelukkig geen Ki en vormen daardoor een ideale toevlucht bij het doorkruisen van zo’n dimensie. De meeste bazen zijn tevens in staat tijdens een gevecht de omgeving te veranderen in een Dark Realm. In zo’n situatie zijn Yokai-vaardigheden niet langer een eenvoudige noodknop, maar een dankbaar strategisch element.

Niet alleen bazen, maar ook doodgewone vijanden zijn van nietsontziende vaardigheden voorzien. Stuk voor stuk zijn ze in staat tot vernietigende aanvallen die niet te blokkeren zijn en alleen met een speciale pareertechniek, de Burst Counter, kunnen worden tegengegaan. Die is ontzettend bevredigend om uit te voeren, maar gebruikt wel dezelfde energie als Yokai Skills en kan alleen de eerdergenoemde specifieke aanvallen onderbreken. Het is dus niet simpelweg een toevoeging om de game eenvoudiger te maken, maar een specifieke oplossing voor een volledig nieuw obstakel. Tegenover elk nieuw trucje dat het spel spelers geeft staat een evenzo afstraffend element dat het gebruik van die spelmechanieken verantwoordt.

Nioh 2 is daardoor altijd uitdagend maar nooit frustrerend. Je bent vrij om je eigen speelstijl te ontwikkelen, maar wordt wel voortdurend aangemoedigd verder te kijken dan het handjevol tactieken waarop je steeds dreigt terug te vallen. Misschien is er wel een beter wapentype voor een bepaald gevecht, komen de bonussen van een andere Guardian Spirit beter tot hun recht in combinatie met je verkozen uitrusting of verhelpt die ene Yokai Skill een van je grote zwaktes. Het is deze enorme verscheidenheid aan mogelijkheden die Nioh 2 zo intrigerend maakt.

Tegenover elk nieuw trucje dat het spel spelers geeft staat een evenzo afstraffend element dat het gebruik van die spelmechanieken verantwoordt.

-

Nodeloze afleiding

Helaas zijn er ook enkele punten die iets minder goed uitpakken. De grootste boosdoeners zijn het onduidelijke verhaal en het zinloze karakter van de zijmissies. Het narratief van het spel had een vermakelijke leidraad kunnen zijn binnen de aaneenschakeling van intense gevechten en uitdagingen, maar schiet daarbij echt tekort. De filmpjes die aan een missie voorafgaan voelen vooral als een zinloze inleiding van een spelsegment dat daar vervolgens niets of nauwelijks iets mee te maken lijkt te hebben. Zo kunnen belangrijke Japanse krijgsheren bijvoorbeeld voor belangrijke veldslagen een onderonsje hebben, maar doet de speler tijdens die missie daar vervolgens niets mee. De bedoeling is dat deze raamvertelling context geeft aan het avontuur van de hoofdrolspeler, maar het voelt alsof het losstaat van de daadwerkelijke gameplay.

©GMRimport

De hoofdmissies zelf zijn met hun afwisselende locaties en spectaculaire gevechten telkens een waar genot, maar hetzelfde kan niet worden gezegd van de (optionele) zijmissies. Spelers die graag alles uit een game halen voelen zich sterk geroepen al deze levels te voltooien, maar krijgen daar helaas te weinig voor terug. Omgevingen en bazen worden te vaak hergebruikt en zijn een tweede keer eerder bezigheidstherapie dan nog echt indrukwekkend. Deze misstappen vallen Nioh 2 vooral aan te merken omdat het eerste deel deze fouten óók maakte. Team Ninja heeft zich duidelijk niet genoodzaakt gevoeld hier verandering in te brengen, en dat is zonde.

Een stap vooruit

Laat dat echter een kleine en vergeeflijke smet op het blazoen van Nioh 2 zijn. Op alle andere fronten is de game een welkome stap voorwaarts die vooral de kracht van de feilloos ontworpen gameplay nogmaals bevestigt. Met drie verschillende gevechtshoudingen, een negental verschillende wapens, ontelbare uitrustingen én alle nieuwe yokai-vaardigheden zijn er zoveel mogelijkheden om mee te experimenteren dat het spel ook bij een tweede of derde speelbeurt niet gaat vervelen. Door de op prestatiegerichte Action Mode is het spel tevens op een reguliere PS4 met vloeiende 60fps speelbaar en dat is héél prettig. Toekomstige uitbreidingen zijn ook al bevestigd, dus er liggen zelfs nog meer zenuwslopende gevechten in het verschiet.

©GMRimport

De bevrediging die je ervaart wanneer je een onvergeeflijke baas hebt geveld door alles te gebruiken dat je in je hebt is zeer meeslepend. Dat gevoel was in de eerste Nioh al goed en is geeft door alle toevoegingen en verbeteringen nu nóg meer voldoening. Nioh 2 voelt heel vertrouwd en maakt misschien enkele veilige keuzes, maar dat is allerminst een nadeel. Meer van hetzelfde is immers niet erg als het meer van iets heel tofs betreft.

Nioh is vanaf 13 maart verkrijgbaar op PlayStation 4. Voor deze review is de game getest op een reguliere PS4.

©GMRimport

Laatste reviews op Gamer.nl

Uitstekend
Conclusie

De eerste Nioh smaakte naar meer en dat is precies wat dit vervolg ons voorschotelt. Nioh 2 doet een schepje bovenop alle sterke punten van zijn voorganger. Helaas worden ook enkele eerder gemaakte missers - zoals een onnavolgbaar verhaal –herhaald. Uiteindelijk is dat echter bijzaak, want op de enorm diepgaande en ijzersterke gameplay valt vrijwel niets aan te merken. Het resultaat is een intense en uitdagende ervaring waar liefhebbers van soulslikes van genieten.

Plus- en minpunten
  • Enorm uitgebreid gevechtssysteem, strakke besturing, uitdagend maar niet frustrerend, keuze tussen prestatiemodus en visuele modus
  • Onduidelijk en oninteressant verhaal, hergebruik van omgevingen in zijmissies

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!