Nioh 2: alles wat je moet weten voordat je begint
Nieuws

Nioh 2: alles wat je moet weten voordat je begint

Vind je het tof om demonen met katanas te bewerken? Dan is er goed nieuws: het duurt niet lang meer voordat je aan de slag kunt met Nioh 2. Het eerste deel verscheen in 2017 voor PlayStation 4 (en later pc) en wordt omschreven als een innovatieve titel binnen het soulslike genre, maar dan met razendsnelle actie.

Ontwikkelaar Team Ninja belooft dat Nioh 2 zich niet verder ontwikkelt als een soulslike, maar in plaats daarvan zich concentreert op zijn eigen, kenmerkende gameplay. Ondanks de 2 in de naam gaat het om een prequel. Een beetje verwarrend; maar als Red Dead Redemption 2 ermee wegkomt, zien we niet in waarom we anders naar de Nioh-opvolger moeten kijken. Omdat het een direct vervolg is, mogen we in elk geval meer wapens, meer vaardigheden en meer yokai verwachten.

Het verhaal van Nioh 2

De eerste Nioh speelt zich af in het Japan van 1600. Ondanks dat het om een fictief verhaal gaat, komen er personages voorbij die echt geleefd hebben, zoals Koningin Elizabeth I. Het spel draait om Amrita: een mysterieuze steen die gevonden wordt in het land van de rijzende zon. Lukt het iemand om de kracht van de steen te absorberen, dan wordt diegene ontzettend sterk. William krijgt de taak van een mysterieuze groep mensen om de steen te vinden, al weet hij op dat moment nog niet precies waarom.

Over het verhaal van Nioh 2 is vooralsnog weinig bekend en misschien is dat maar goed ook. Zo kan er ook niets vroegtijdig verklapt worden en kun je ongestoord van het narratief genieten. Wat we wel weten is dat de prequel zich afspeelt in 1555, eveneens in Japan. Het ziet er naar uit dat Team Ninja zich wederom laat inspireren door de geschiedenis. Tijdens de gebeurtenissen van de game raak je namelijk verzeild in de Periode van de Strijdende Staten, ook wel de Sengoku-periode genoemd. Dit was een tijd van binnenlandse crises, oorlogvoering en sociale chaos in Japan.

©GMRimport

Ook is bekend dat we in Nioh 2 afreizen naar het land van de yokai, ook wel de Dark Realm genoemd. De yokai is een type vijand uit Nioh. Het woord yokai wordt in Japan gebruikt als aanduiding voor geesten en demonen. Echter, niet alle geesten en demonen worden gezien als slecht; sommigen kunnen zelfs geluk brengen. In Japanse folklore worden yokai vaak neergezet als wezens met een dierlijk uiterlijk. Ook beschikken ze vaak over shapeshiftingvaardigheden.

Omdat Nioh 2 zich afspeelt voor het eerste deel, speel je dus niet met William uit dat spel. Maar je kunt je eigen, speelbare personage wel aankleden als de ninja uit dat spel – mocht je hem heel erg missen. Toch fijn voor spelers van het eerste uur.

Gameplay van Nioh 2

De gameplay van Nioh 2 bouwt voort op wat het eerste deel neergezet heeft. In de basis werkt de Nioh-serie als een traditionele soulslike: met de staminabalk beheer je je energieniveau, terwijl je ondertussen je gezondheidsbalk in de gaten houdt. Voor je het weet is ‘ie namelijk leeg en dan mag je opnieuw beginnen. Dit tweede deel introduceert nieuwe mechanics waarmee de gameplay uitgebreid wordt. De ontwikkelaar heeft aangegeven dat het eerste deel bewust beperkt bleef qua mogelijkheden, zodat het nu extra kan uitpakken voor Nioh 2.

Uiteraard verdien je nog steeds XP om je personages sterker te maken. Ook zijn er nieuwe animaties voor het doodgaan (zodat je niet steeds tegen dezelfde aankijkt), dus je masochisme wordt ook nog eens beloond. Een grote verandering is echter dat je nu je personage zelf kunt vormgeven. Je kiest bijvoorbeeld voor ras en geslacht en er zijn nog tal van mogelijkheden beschikbaar die nog niet onthuld zijn. Je bent half mens, half yokai en daardoor kun je tijdelijk in zo’n geest veranderen. Dat moet voor een extra strategisch element zorgen. Als yokai heb je toegang tot vaardigheden die voor je menselijke helft niet toegankelijk zijn.

©GMRimport

Hoe meer yokai je onderweg kapotmaakt, hoe meer Soul Cores je verzamelt. Met die Soul Cores ontgrendel je extra vaardigheden, die je reis ondertussen moeten vergemakkelijken. Dan moet je zo’n Core wel naar een speciale shrine brengen, zonder onderweg te sterven. Verder is het goed om te weten dat Nioh 2, net als zijn voorganger, drie verschillende houdingen voor het zwaardvechten heeft: hoog, midden en laag. Verschillende soorten vijanden hebben verschillende soorten aanvallen vanuit die drie posities nodig.

Qua skills mag je ook veel meer verwachten ten opzichte van het eerste deel. Nioh 2 introduceert skill trees voor alle wapens, bestaande uit actieve en passieve skills. Tevens kun je je personage op een specifieke manier ontwikkelen binnen vier klassen, zoals Ninja (stealth), Shiftling (nadruk op yokai-krachten), Samurai (meer gezondheid) en Onmyo Magic (voor magische vaardigheden). Dit is natuurlijk algemeen verwoord; tijdens het spelen zul je merken dat er nog veel meer mogelijk is.

©GMRimport

Tot slot kunnen we melden dat Nioh 2 dezelfde online multiplayer bevat als zijn voorganger. Dit keer kunnen twee spelers samen met jou spelen en heb je dus toegang tot een extra set handen. Als je niet online wil of kunt spelen, dan kun je ook AI-personages optrommelen om je te helpen tijdens je reis.

Nioh 2 is voorlopig een exclusieve PlayStation 4-titel, maar mogelijk verschijnt hij ook voor pc. Het eerste deel kwam immers ook voor dat platform uit, dus een vreemde gedachte is dat niet. Maar op dit moment is dat nog niet bevestigd. Wel lijkt ontwikkelaar Team Ninja de belofte in te lossen dat het spel voortbouwt op het origineel en elementen aanbiedt die het spel mogelijk meer uit het soulslike genre trekken, al blijft de basis natuurlijk hetzelfde.

Nioh 2 verschijnt op 13 maart voor PlayStation 4.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt
Nieuws

GDC-onderzoek toont aan dat ontwikkeling van pc-games significant toeneemt

Daarnaast is 11 procent van de ondervraagden gedurende de afgelopen twaalf maanden ontslagen

De jaarlijkse State of the Game Industry-enquête die op de Game Developers Conference onder ontwikkelaars is gehouden toont aan dat het aantal mensen dat aan pc-games werkt significant blijft toenemen.

Uit het onderzoek blijkt dat 80 procent van de meer dan drieduizend ondervraagde ontwikkelaars aan pc-games werken - terwijl vorig jaar 66 procent van de ondervraagden aan pc-games werkten. Interesse in het pc-platform was er onder 74 procent van de ondervraagden ten opzichte van 62 procent het voorgaande jaar.

Een precieze reden voor de stijging werd niet gegeven, maar GDC oppert dat de Steam Deck deels verantwoordelijk kan zijn voor de stijging. Andere mogelijke redenen zijn het feit dat pc-gaming steeds toegankelijker wordt dankzij platforms als Steam en het feit dat consoles qua technologie steeds meer op pc's gaan lijken, waardoor een pc-versie naast een consoleversie ontwikkelen steeds logischer wordt.

38 procent van de ondervraagden claimen games voor de PlayStation 5 te maken, en 34 procent voor de Xbox Series X en S. 29 en 28 procent werkt respectievelijk aan games voor Android en iOS, en 20 procent van de ondervraagden heeft een spel voor de Nintendo Switch in ontwikkeling. 8 procent geeft daarnaast aan dat men aan een game voor de pas onthulde Nintendo Switch 2 werkt.

Ontslagen en liveservice

De enquête behandelde nog veel meer aan games gerelateerde onderwerpen. Ongeveer 11 procent van alle ondervraagden gaven aan gedurende de afgelopen twaalf maanden hun baan te hebben verloren, een stijging ten opzichte van de 7 procent uit het onderzoek van vorig jaar. 29 procent gaf aan dat collega's hun baan hadden verloren, en 4 procent meldde dat de studio's waarvoor ze werkten het afgelopen jaar zijn gesloten.

Op het gebied van liveservicegames gaf 16 procent van de ondervraagden aan dat men aan een liveservicegame werkt. Daarnaast gaf een daarvan losstaande 13 procent aan dat men graag aan een liveservicegame zou werken. 41 procent van de ondervraagden claimden echter dat ze geen interesse hadden in het maken van liveservicegames. Deze ontwikkelaars uitten hun zorgen over dalende spelersaantallen, creatieve stagnatie, microtransacties en de mogelijkheid dat ontwikkelaars in een burn-out belanden.

Gebruik van AI en andere statistieken

Ondanks dat er in de industrie veel kritische geluiden zijn te horen over het gebruik van artificiële intelligentie tijdens game-ontwikkeling, gaf 52 procent van de ondervraagde ontwikkelaars aan voor een bedrijf te werken dat AI gebruikt, en 36 procent dat het specifiek voor game-ontwikkeling werd gebruikt. Toch meldde 30 procent van de ondervraagden dat men gelooft dat het gebruik van AI om game-assets te generen een negatieve impact heeft op de game-industrie. Problemen als IP-diefstal en energieconsumptie werden aangehaald.

Andere interessante feitjes: uit de statistieken van de enquête blijkt dat de game-industrie voor 66 procent uit mannelijke werknemers bestaat, terwijl dat in 2020 nog 75 procent was. Het percentage van ondervraagden dat zich als onderdeel van LGBTQ+ identificeerde beslaat 24 procent.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music
Nieuws

Super Mario Kart-soundtrack toegevoegd aan Nintendo Music

De app is beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden

Nintendo heeft de soundtrack van de SNES-game Super Mario Kart toegevoegd aan de Nintendo Music-app.

De soundtrack bestaat uit 37 nummers die samen 33 minuten beslaan. Super Mario Kart is de eerste game in de gigantisch populaire kartracefranchise. Een van de meest recente delen, Mario Kart 8 Deluxe, is de bestverkochte Switch-game.

Vorig jaar bracht Nintendo Nintendo Music uit. Met de gratis app die alleen beschikbaar is voor Nintendo Switch Online-leden kan men muziek uit diverse Nintendo-games beluisteren op iPhone- of Android-apparaten. De app is daarmee vergelijkbaar met andere muziekapps als Spotify en Apple Music, maar dus louter voor muziek uit Nintendo-spellen.

Mensen kunnen daarbij zoeken op games, personages en verschillende speellijsten. Er is muziek beschikbaar uit games van verschillende consoles. Denk aan spellen als Donkey Kong Country, Super Mario Odyssey, Animal Crossing: New Horizons, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Super Mario Bros.

Diverse nummers kunnen ook 'verlengd' worden tot wel zestig minuten. Bepaalde soundtracks kunnen verborgen worden om spoilers te voorkomen en daarbij worden er soundtracks aangeraden gebaseerd op de speelgeschiedenis op de Switch. Zoals gezegd is een abonnement op Nintendo Switch Online nodig om in te kunnen loggen op Nintendo Music en de app te gebruiken. Dit kost 19,99 euro per jaar.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!