Nintendo's Shigeru Miyamoto praat uitbundig over zijn designfilosofie
Nintendo's Shigeru Miyamoto heeft in een recentelijk gepubliceerd interview uitbundig gepraat over de manier waarop hij naar game-ontwikkeling kijkt.
De bedenker van franchises als Mario en Zelda deed dat in een interview met The New Yorker. Zo werd hem gevraagd over de spanning die ontstaat tussen het ontwikkelen van een game die mensen graag willen spelen, en een game waar mensen niet mee kunnen stoppen.
"Het is moeilijk om een game te ontwikkelen waarmee spelers op elk moment kunnen stoppen", zo legt Miyamoto uit. "Mensen worden gedreven door nieuwsgierigheid en interesse. Wanneer we iets tegenkomen dat die emoties losmaakt, is het logisch dat we geboeid raken. Dat gezegd hebbende probeer ik nooit de tijd van spelers te verspillen door ze dingen te laten doen die niet productief of creatief zijn. Ik haal er bijvoorbeeld scènes uit die ze in elke andere game al tegen zijn gekomen, verwijder clichés of probeer laadtijden in te korten. Ik wil niet de tijd van spelers verspillen door onnodige regels te bedenken."
Hij vervolgt: "Interessant aan interactieve media is dat het spelers met problemen bezighoudt, waarna ze een oplossing verzinnen, die oplossing uitproberen en dan het resultaat ervaren. Vervolgens kunnen ze weer terug naar de tekentafel en hun volgende stap bedenken. Dit proces van vallen en opstaan bouwt een interactieve wereld in hun hoofd. Dit is het echte canvas waarop wij ontwerpen - niet het scherm. Dat probeer ik altijd in mijn achterhoofd te houden terwijl ik games ontwikkel."
Tot slot meldt hij over het onderwerp: "Dit idee wat betreft geen tijd verspillen: ik probeer dat ook in het creatieve proces toe te passen. Ik probeer routinematig werk zoveel mogelijk te reduceren op kantoor, en meer nieuwe ervaringen toe te voegen aan het proces."
In het uitgebreide interview praat Miyamoto over veel meer zaken. Zo geeft hij toe dat hij niet de makkelijkste baas is om voor te werken, dat zijn kinderen graag Sega-games speelden en is hij enthousiast over het Super Nintendo World-gedeelte dat hij in het Universal Studios Japan-pretpark heeft ontworpen. Lees het complete interview hier.
©GMRimport