Nintendo’s oplossing voor lootboxes is onzinnig
Nieuws

Nintendo’s oplossing voor lootboxes is onzinnig

Nintendo besloot deze week om twee games met lootboxes van de markt te halen in België. Vanaf eind augustus kunnen onze zuiderburen niet meer aan de slag met de mobiele versies van Animal Crossing en Fire Emblem. Het is een onzinnige oplossing waar niemand op zit te wachten.

Begrijp me niet verkeerd: als er iemand tegen lootboxes is, dan ben ik het wel. Een jaar geleden schreef ik in deze columnal dat eigenlijk iedereen tegen lootboxes zou moeten zijn. De digitale kistjes vol willekeurige prijzen worden expres zo verslavend mogelijk gemaakt en richten zich op klanten die er het minst goed weerstand tegen kunnen bieden. Juist de spelers die de verleiding niet kunnen weerstaan en lootbox na lootbox kopen, zijn de klanten die dit verdorven systeem draaiende houden.

©GMRimport

Aanpassen aan de wet

Het is duidelijk dat Nintendo iets moest doen om aan de Belgische wetten te voldoen. België is nog strenger dan Nederland als het aankomt op digitale spulletjes in games. Bij ons gaat een game pas over de schreef als de content die je kunt krijgen, verhandelbaar is voor geld. Als je je wapenskins op Steam kunt verkopen, of je voetbalplaatjes via eBay, heb je in Nederland dus een probleem. België gaat nog een stap verder en keert zich tegen alles waar toeval een grote rol bij speelt.

De Belgische Kansspelcommissie treedt sinds vorig jaar streng op en heeft al de nodige resultaten geboekt. Onze zuiderburen kunnen bijvoorbeeld geen Fifa Points meer kopen om pakjes met spelers mee aan te schaffen. Ook in Rocket League zijn de lootboxes niet meer met echt geld te koop. Nintendo voelde duidelijk de hete adem van de Belgen in hun nek en besloot aan de noodrem te trekken.

Dat is op zich te prijzen, maar om die games dan meteen offline te halen, is wel weer het andere uiterste. Het is volgens mij goed dat de Belgische overheid haar burgers beschermt tegen deze gokpraktijken. Ik denk echter niet dat die burgers nu zo blij zijn dat ze deze populaire games ineens helemaal niet meer kunnen spelen.

België is simpelweg te klein om een deuk in Nintendo’s pakje boter te slaan

-

Denk in oplossingen

Ik kan de Belgische overheid hier niet de schuld van geven: zij stellen duidelijke regels en staan op tegen het lootbox-geweld. Ik snap gewoon niet dat Nintendo geen andere oplossing kan bedenken dan om hun Belgische klanten helemaal over te slaan. Het is op een wereldwijde schaal natuurlijk geen gigantische afzetmarkt, dus financieel gezien zal Nintendo het niet heel hard merken.

Maar Nintendo stuurt op deze manier ook een aantal merkwaardige signalen. Allereerst zijn onze Belgische medegamers kennelijk niet belangrijk genoeg om een oplossing te verzinnen op de strenge wetten. En daarnaast geeft de spellenmaker zo eigenlijk toe dat hun games inderdaad gemaakt zijn om gamers uit te melken. Als ze geen kansje op een goed personage in Fire Emblem meer kunnen verkopen in hun digitale loterij, dan hoeft het kennelijk gelijk helemaal niet meer.

Want was er echt geen andere oplossing te bedenken dan een totale stop op de verkoop van deze en toekomstige games? In Fire Emblem Heroes kun je de punten die je nodig hebt voor nieuwe helden bijvoorbeeld ook verdienen door te spelen en elke dag in te loggen. Ook in Animal Crossing Pocket Camp kun je de benodigde Leafs op andere manieren verdienen, bijvoorbeeld door doelen te behalen of klusjes voor bewoners op te knappen. Waarom mogen de Belgen niet gewoon verder spelen met deze functionaliteiten intact?

©GMRimport

Geld, geld, geld

Het antwoord: omdat ze dan geen geld meer opleveren. Verwijder de mogelijkheid om lootboxes te kopen, en spelers kosten Nintendo alleen maar geld (bijvoorbeeld voor serverruimte) in plaats van dat ze iets opleveren. Maar ook daar was met een beetje creatief denkwerk vast wel een mouw aan te passen, bijvoorbeeld door een kleine bijdrage te vragen om deze – normaal gratis te verkrijgen – games te kunnen spelen. En er zijn vast andere oplossingen te bedenken door mensen die daar veel beter in zijn dan ik.

In plaats daarvan kunnen Belgische fans van Fire Emblem en Animal Crossing het voorlopig wel vergeten. En ook toekomstige games met een lootbox-model, zoals Mario Kart Tour, kunnen ze op hun buik schrijven. België is simpelweg te klein om een deuk in Nintendo’s pakje boter te slaan. Daarom lijkt het me tijd dat alle Europese landen samenkomen om een vuist te maken tegen deze praktijken. Pas dan gaan Nintendo en andere uitgevers overwegen om hun verdienmodellen aan te passen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook de vorige columns:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Minecraft-attracties voor pretparken op de planning
Nieuws

Minecraft-attracties voor pretparken op de planning

In eerste instantie alleen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk

Er komen attracties gebaseerd op Minecraft naar petparken in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

De wereldwijde rechten op Minecraft-attracties in pretparken zijn nu in handen van Merlin Entertainments, het bedrijf achter Legoland, Madame Tussauds, Alton Towers en Peppa Pig World.

Men laat weten dat er twee Minecraft-attracties moeten verschijnen - eentje in het Verenigd Koninkrijk in 2026 en eentje in de VS in 2027. Daarbij zou er in beide gevallen een gebied omheen worden gebouwd in het thema van de populaire gamefranchise.

Microsoft laat weten dat dit er voor zorgt dat Minecraft ook buiten games steeds populairder wordt. Uiteindelijk moeten er ook buiten de twee hierboven genoemde landen Minecraft-attracties komen.

Overigens zijn pretparkattracties natuurlijk niet de enige manier waarop Minecraft buiten games van zich laat zien. Zo zijn er diverse Lego-sets gebaseerd op de game verkrijgbaar en komt er volgend jaar een film uit. Onlangs zijn er nog nieuwe beelden van A Minecraft Movie verschenen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft haalt verplichte stealth uit Star Wars Outlaws
Nieuws

Ubisoft haalt verplichte stealth uit Star Wars Outlaws

Bepaal nu zelf of je stealth gebruikt of in het rond schiet

Ubisoft verdwijdert bijna overal in Star Wars Outlaws de secties waarin spelers verplicht stealth moeten gebruiken.

Dat kondigde de nieuwe creative director Drew Rechner aan via een artikel op de officiële website. Dat betekent dat spelers in de meeste secties van de game waar stealth voorheen verplicht was, zelf kunnen kiezen hoe ze de situatie aanpakken. Het blijft een optie om rond te sluipen, maar ook om al schietend een gebied te verkennen. Daardoor falen spelers dan ook geen missie wanneer ze ontdekt worden tijdens het sluipen.

Volgens Rechner, die eerder dit najaar het stokje van Julian Gerighty overnam, is dit een stap in de goede richting van het geven van spelerskeuze in de game. Daarnaast kunnen spelers nu ook gevechten houden in de zogeheten 'syndicate districts', waar voorheen stealth verplicht was.

Star Wars Outlaws draait om Kay Vess, een relatieve nieuweling in de onderwereld die al van kleins af aan voor haarzelf en de schattige Merqaal Nix zorgt. De game speelt zich af tussen Episode 5 en Episode 6 van de Star Wars-films, wat betekent dat de burgeroorlog tussen de Empire en de Rebellion in volle gang is. Outlaws is verkrijgbaar voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc.

Dunke van Boekel gaf in de Gamer.nl-review een 8 aan de game: "Star Wars Outlaws toornt niet aan de formule van een gemiddelde openwereldgame. Toch voert Massive Entertainment genoeg veranderingen door die leiden tot een verfrissende ervaring."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error