Nintendo’s oplossing voor lootboxes is onzinnig
Nieuws

Nintendo’s oplossing voor lootboxes is onzinnig

Nintendo besloot deze week om twee games met lootboxes van de markt te halen in België. Vanaf eind augustus kunnen onze zuiderburen niet meer aan de slag met de mobiele versies van Animal Crossing en Fire Emblem. Het is een onzinnige oplossing waar niemand op zit te wachten.

Begrijp me niet verkeerd: als er iemand tegen lootboxes is, dan ben ik het wel. Een jaar geleden schreef ik in deze columnal dat eigenlijk iedereen tegen lootboxes zou moeten zijn. De digitale kistjes vol willekeurige prijzen worden expres zo verslavend mogelijk gemaakt en richten zich op klanten die er het minst goed weerstand tegen kunnen bieden. Juist de spelers die de verleiding niet kunnen weerstaan en lootbox na lootbox kopen, zijn de klanten die dit verdorven systeem draaiende houden.

©GMRimport

Aanpassen aan de wet

Het is duidelijk dat Nintendo iets moest doen om aan de Belgische wetten te voldoen. België is nog strenger dan Nederland als het aankomt op digitale spulletjes in games. Bij ons gaat een game pas over de schreef als de content die je kunt krijgen, verhandelbaar is voor geld. Als je je wapenskins op Steam kunt verkopen, of je voetbalplaatjes via eBay, heb je in Nederland dus een probleem. België gaat nog een stap verder en keert zich tegen alles waar toeval een grote rol bij speelt.

De Belgische Kansspelcommissie treedt sinds vorig jaar streng op en heeft al de nodige resultaten geboekt. Onze zuiderburen kunnen bijvoorbeeld geen Fifa Points meer kopen om pakjes met spelers mee aan te schaffen. Ook in Rocket League zijn de lootboxes niet meer met echt geld te koop. Nintendo voelde duidelijk de hete adem van de Belgen in hun nek en besloot aan de noodrem te trekken.

Dat is op zich te prijzen, maar om die games dan meteen offline te halen, is wel weer het andere uiterste. Het is volgens mij goed dat de Belgische overheid haar burgers beschermt tegen deze gokpraktijken. Ik denk echter niet dat die burgers nu zo blij zijn dat ze deze populaire games ineens helemaal niet meer kunnen spelen.

België is simpelweg te klein om een deuk in Nintendo’s pakje boter te slaan

-

Denk in oplossingen

Ik kan de Belgische overheid hier niet de schuld van geven: zij stellen duidelijke regels en staan op tegen het lootbox-geweld. Ik snap gewoon niet dat Nintendo geen andere oplossing kan bedenken dan om hun Belgische klanten helemaal over te slaan. Het is op een wereldwijde schaal natuurlijk geen gigantische afzetmarkt, dus financieel gezien zal Nintendo het niet heel hard merken.

Maar Nintendo stuurt op deze manier ook een aantal merkwaardige signalen. Allereerst zijn onze Belgische medegamers kennelijk niet belangrijk genoeg om een oplossing te verzinnen op de strenge wetten. En daarnaast geeft de spellenmaker zo eigenlijk toe dat hun games inderdaad gemaakt zijn om gamers uit te melken. Als ze geen kansje op een goed personage in Fire Emblem meer kunnen verkopen in hun digitale loterij, dan hoeft het kennelijk gelijk helemaal niet meer.

Want was er echt geen andere oplossing te bedenken dan een totale stop op de verkoop van deze en toekomstige games? In Fire Emblem Heroes kun je de punten die je nodig hebt voor nieuwe helden bijvoorbeeld ook verdienen door te spelen en elke dag in te loggen. Ook in Animal Crossing Pocket Camp kun je de benodigde Leafs op andere manieren verdienen, bijvoorbeeld door doelen te behalen of klusjes voor bewoners op te knappen. Waarom mogen de Belgen niet gewoon verder spelen met deze functionaliteiten intact?

©GMRimport

Geld, geld, geld

Het antwoord: omdat ze dan geen geld meer opleveren. Verwijder de mogelijkheid om lootboxes te kopen, en spelers kosten Nintendo alleen maar geld (bijvoorbeeld voor serverruimte) in plaats van dat ze iets opleveren. Maar ook daar was met een beetje creatief denkwerk vast wel een mouw aan te passen, bijvoorbeeld door een kleine bijdrage te vragen om deze – normaal gratis te verkrijgen – games te kunnen spelen. En er zijn vast andere oplossingen te bedenken door mensen die daar veel beter in zijn dan ik.

In plaats daarvan kunnen Belgische fans van Fire Emblem en Animal Crossing het voorlopig wel vergeten. En ook toekomstige games met een lootbox-model, zoals Mario Kart Tour, kunnen ze op hun buik schrijven. België is simpelweg te klein om een deuk in Nintendo’s pakje boter te slaan. Daarom lijkt het me tijd dat alle Europese landen samenkomen om een vuist te maken tegen deze praktijken. Pas dan gaan Nintendo en andere uitgevers overwegen om hun verdienmodellen aan te passen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook de vorige columns:

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ys X: Proud Nordics en Trails in the Sky 1st Chapter komen in 2025 uit
Nieuws

Ys X: Proud Nordics en Trails in the Sky 1st Chapter komen in 2025 uit

Een nieuwe versie en een remake

Ontwikkelaar Nihon Falcom levert de games Trails in the Sky 1st Chapter en Ys X: Proud Nordics beide in 2025 af.

Trails in the Sky 1st Chapter was eerder al aangekondigd en stond voorheen bekend als The Legend of Heroes: Trails in the Sky The 1st. Het is een remake van de klassieke rpg die twintig jaar geleden uitkwam. Spelwereld Liberl Kingdom is geheel naar drie dimensies overgezet. Er kan daarnaast naadloos geschakeld worden tussen twee vechtmodi: Field Action en Command Battle. De game komt in het najaar van 2025 wereldwijd uit op PlayStation 5, Nintendo Switch en Steam en bevat zowel Engelse als Japanse stemmen.

Daarnaast werd Ys X: Proud Nordics aangekondigd, een nieuwe versie van de vorig jaar uitgekomen actie-rpg Ys X: Nordics met een nieuw verhaal en diverse toevoegingen. In de game kunnen spelers ook het grote nieuwe Aland Island bezoeken, ten noorden van de Obelia Gulf. Het spel komt ergens in 2025 in ieder geval in Japan uit op nog onaangekondigde consoles.

Eerder deze week bleek dat Masayuki Kato, de oprichter van de Japanse ontwikkelaar Nihon Falcom, op 78-jarige leeftijd is overleden.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Het openingsfilmpje van Civilization 7
Nieuws

Het openingsfilmpje van Civilization 7

Game verschijnt op 11 februari voor pc en consoles

Het openingsfilmpje van Sid Meier's Civilization 7 is online gedeeld en valt nu te bekijken.

De cinematische beelden maken de Civilization-fan alvast lekker voor wat komen gaat, met verschillende samenlevingen die door de tijd heen uitgelicht worden.

Civilization 7 verschijnt op 11 februari 2025 op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Nintendo Switch. Mensen die de Deluxe of Founders Edition van de game reserveren kunnen vanaf 6 februari aan de slag met de game.

De Civilization-reeks bestaat al sinds 1991 en inmiddels zijn er meer dan 65 miljoen exemplaren van games uit de serie verkocht. Civilization 6 verscheen in 2016 en is de bestverkochte game in de reeks. In de turn-based strategiegames bouwen spelers hun eigen samenleving op door de jaren heen.

Marvin Toepoel speelde tijdens Gamescom alvast een vroege versie van de game: "Als er één ding duidelijk wordt in onze drie uur in Civilization 7, is dat er veel meer keuzes zijn die juist de doorgewinterde Civ-speler de mogelijkheid geven om hun beschaving te sturen, en er iets unieks van te maken. In die eerste pakweg zeventig beurten zijn er al te veel keuzes om hier allemaal op te kunnen schrijven. ’Narrative keuzes, bijvoorbeeld: wat voor soort toespraak houdt jouw eerste gouverneur? Hoe reageert jouw stad op de eerste natuurramp? Maar er komen ook allerlei quests langs, vaak op basis van jouw speelstijl."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!