Nintendo leverde afgelopen boekjaar minder Switch-consoles dan jaar ervoor
Nieuws

Nintendo leverde afgelopen boekjaar minder Switch-consoles dan jaar ervoor

Ook dit fiscale jaar gaat het aantal verscheepte consoles naar verwachting naar beneden

Nintendo heeft in het afgelopen fiscale jaar, dat eindigde op 31 maart, minder Switch-consoles verscheept dan het jaar ervoor.

Het bedrijf heeft in het afgelopen boekjaar wereldwijd 17,97 miljoen exemplaren van de Switch geleverd, een daling van 22,1 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Nintendo was in eerste instantie van plan om in het afgelopen fiscale jaar 21 miljoen exemplaren van de hybride console te leveren, maar stelde dit eerder al bij naar 18 miljoen exemplaren. Van de Switch zijn sinds release 125,62 miljoen exemplaren verscheept.

Volgens het bedrijf heeft de daling voornamelijk te maken met het chiptekort, al waren die problemen in de tweede helft van het jaar grotendeels opgelost. Ook zorgde het uitbrengen van de Switch Oled eind 2021 voor een stijging in de verkoop. Het levert het afgelopen fiscale jaar een omzet van 1601,6 miljard yen - omgerekend ongeveer 10,8 miljard euro - op, een daling van 5,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Nintendo voorspelt een verdere daling van geleverde Switch-consoles. Dit fiscale jaar, dat eindigt op 21 maart 2024, verwacht het bedrijf 15 miljoen consoles te verschepen, een daling van 16,5 procent. "De Switch zit in diens zevende levensjaar en we verwachten dat het moeilijker wordt om het momentum qua verkoop vast te houden. Ons doel is om meer consumenten langer te laten spelen met de Switch."

Directeur Shuntaro Furukawa laat volgens Bloomberg weten dat een nieuw Switch-model of een opvolger niet zijn meegenomen in de verkoopverwachtingen van dit fiscale jaar. Het is niet bekend of dat betekent dat Nintendo wel of niet van plan is nieuwe hardware uit te brengen in die tijdspanne - al meldt Nikkei dat ze hebben vernomen dat de nieuwe console op zijn vroegst pas in april 2024 uitkomt.

Nintendo heeft daarnaast de totale leveringscijfers van de tien populairste Switch-games gedeeld:

  • Mario Kart 8 Deluxe – 53,79 miljoen

  • Animal Crossing: New Horizons – 42,21 miljoen

  • Super Smash Bros. Ultimate – 31,09 miljoen

  • The Legend of Zelda: Breath of the Wild – 29,81 miljoen

  • Pokemon Sword / Pokemon Shield – 25,82 miljoen

  • Super Mario Odyssey – 25,76 miljoen

  • Pokemon Scarlet / Pokemon Violet – 22,10 miljoen

  • Super Mario Party – 19,14 miljoen

  • New Super Mario Bros. U Deluxe – 15,41 miljoen

  • Ring Fit Adventure – 15,38 miljoen

Nintendo heeft ook de leveringscijfers van de onderstaande games gedeeld:

  • Pokemon Legends: Arceus – 14,83 miljoen

  • Luigi’s Mansion 3 – 12,82 miljoen

  • Super Mario 3D World + Bowser’s Fury – 11,38 miljoen

  • Splatoon 3 – 10,67 miljoen

  • Mario Party Superstars – 10,17 miljoen

  • Nintendo Switch Sports – 9,60 miljoen

  • Kirby and the Forgotten Land – 6,46 miljoen

  • Mario Strikers: Battle League – 2,54 miljoen

  • Xenoblade Chronicles 3 – 1,86miljoen

  • Fire Emblem Engage – 1,61 miljoen

  • Kirby’s Return to Dream Land Deluxe – 1,46 miljoen

  • Metroid Prime Remastered – 1,09 miljoen

  • Bayonetta 3 – 1,07 miljoen

In totaal zijn er het afgelopen boekjaar 213,96 miljoen Switch-games verscheept, een daling van 8,9 procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards
Nieuws

Sam Lake en Lucas Pope worden geëerd op GDC Awards

Ze ontvangen respectievelijk de Lifetime Achievement Award en Pioneer Award

Zowel Remedy Entertainments Sam Lake en onafhankelijke ontwikkelaar Lucas Pope ontvangen prijzen voor hun oeuvre op de aankomende Game Developer Choice Awards.

Op de awardshow, die elk jaar tijdens de Game Developers Conference plaatsvindt, wordt er een Lifetime Achievement Award aan Lake uitgereikt, terwijl Pope de Pioneer Award zal ontvangen.

Lake werkt al bijna drie decennia bij Remedy Entertainment en heeft onder andere het script voor de eerste twee Max Payne-games, Control en Alan Wake geschreven, alsmede Quantum Break en Alan Wake 2 geregisseerd. Zijn voorkomen is meermaals te zien in de games van Remedy, waaronder als het gezicht van Max Payne in de eerste twee games.

Lucas Pope is een invloedrijke gameontwikkelaar die bekend is van indiespellen als Papers, Please en Return of the Obra Dinn. Daarvoor heeft hij aan de Uncharted-spellen gewerkt bij Naughty Dog.

"De Game Developers Choice Awards staan erom bekend dat ze mensen in de spotlight zetten die van games de meest boeiende en evocatieve manier om verhalen te vertellen maken", aldus event director Stephenie Hawkins. "We kunnen niet wachten om Sam Lake en Lucas Pope te erkennen voor hun inzet in het verleggen van de grenzen van het medium via overtreffende narratieve structuren, complexe morele vraagstukken en evocatieve gameplay."

Eerdere mensen uit de game-industrie die de Lifetime Achievement Award hebben gewonnen, zijn onder andere John Romero, Amy Hennig, Tim Sweeney, Todd Howard, Tim Schafer, Ken Kutaragi, Peter Molyneux, Warren Spector, Hideo Kojima, John Carmack, Sid Meier en Shigeru Miyamoto.

De Game Developer Choice Awards 2025 worden op 19 maart tijdens de Game Developers Conference uitgereikt.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!