Nintendo heeft zijn hebberigheid niet onder controle
Nieuws

Nintendo heeft zijn hebberigheid niet onder controle

Nintendo timmert al een tijdje aan de weg op smartphones met kleinere versies van zijn grote franchises. De uitvoering daarvan - en vooral de manier waarop klanten ervoor moeten betalen - laat echter nog veel te wensen over.

Als er een nieuwe Mario Kart uitkomt, is dat een Moment. De kartracer staat steevast bovenaan de lijstjes met bestverkopende Nintendo-games, en op de Switch is dat niet anders. Met bijna 18 miljoen verkochte exemplaren is Mario Kart 8 Deluxe vaker over de toonbank gegaan dan The Legend of Zelda: Breath of the Wild, door velen gezien als een van de beste games van deze tijd. Ja, de kartracer is zelfs vaker verkocht dan de ‘gewone’ Mario-game Odyssey. Het is dan ook niet overdreven om te claimen dat dit Nintendo’s belangrijkste serie is.

Het mag dus geen verrassing heten dat Mario Kart zijn opwachting maakt op mobiele telefoons. Nintendo is immers gestaag aan het werk om op smartphones munt te slaan uit hun bekende franchises. Wie onze review van Mario Kart Tourvoorbij heeft zien komen, weet al dat het in dit geval niet goed heeft uitgepakt. Een 5,5 is voor zover ik weet verreweg het laagste cijfer dat een Mario Kart ooit van ons heeft gehad.

©GMRimport

Trek eens aan m’n pijp

De game heeft een aantal grote problemen. Ik vind het zelf niet zo erg dat het geen multiplayergame is, al doet het wel de hele tijd alsof met schermnamen van andere spelers in beeld. Het is een vreemde keuze voor een partygame die je normaal gesproken met je vrienden speelt, maar dat is nog te overzien.

Een groter probleem heb ik met de gatcha-achtige opzet, waarbij je steeds een willekeurige kans krijgt om bepaalde personages of voertuigen te verdienen. Wie wat premium credits inruilt (natuurlijk verkrijgbaar met echt geld, maar ook mondjesmaat te verdienen in de game), mag aan de pijp van Toad trekken tot er een beloning uit spuit. Je moet lang spelen voordat je eindelijk een Mario, Luigi of Peach te pakken krijgt. Of ik heb gewoon pech, want ik zit nog steeds met Baby Mario opgescheept.

Als dat alleen cosmetisch was, dan was het nog tot daar aan toe. Maar bij elke race die je speelt, krijg je een bonus als je met een bepaald personage of in een specifiek voertuig speelt. Je eerste race levert Bowser je misschien de meeste punten op, terwijl je even later beter bent als je een hangglider hebt. Het moedigt je aan om toch vooral aan die Toad-pijp te blijven trekken.

Van de gacha-praktijken in de game voelde ik me al vies, maar van dit abonnement sla ik steil achterover

-

Alles went, behalve een abonnement

Het meest bizarre is echter de Gold Pass, een maandelijks abonnement dat je voor 5,50 euro afsluit. Je krijgt dan extra beloningen, een beetje zoals een Battle Pass van Fortnite, maar er zit ook een hele spelmodus achter vergrendeld. De snelste 200cc-modus – wat de meeste die-hard Mario Karters normaal gesproken spelen – kun je alleen veroveren met een Gold Pass. Van de gacha-praktijken in de game voelde ik me al vies, maar van dit abonnement sla ik steil achterover.

Deze prijzige deal komt uit in een tijd dat klanten steeds vaker uit een reeks abonnementen moeten kiezen. Welke series wil je kijken op Netflix, Disney+ of HBO? Wil je oneindig veel muziek luisteren met Spotify, of een grote verzameling games met Xbox Game Pass en/of PlayStation Now? Naast de ‘gewone’ abonnementen voor bijvoorbeeld je telefoon of het internet, wordt het steeds duidelijker dat je nou eenmaal niet alles kunt nemen.

Mario Kart Tour komt dan ook wel op het slechts mogelijke moment uit voor Nintendo, zo vlak na de release van Apple Arcade. Voor hetzelfde bedrag heb je tientallen afgewerkte, exclusieve games op je telefoon die je niet constant microtransacties proberen aan te smeren. Stel daar één speltype in één kartracer tegenover, dan steekt dat nogal schraal af. Ook Google Play komt met een dienst voor ongeveer dezelfde prijs, met zo’n 350 apps inbegrepen.

Als je het met die diensten vergelijkt, komt Mario Kart Tour er slecht vanaf. Maar ook een vergelijking met Nintendo’s eigen Online-dienst voor de Switch is niet gunstig. Voor een kleiner maandbedrag dan een Gold Pass krijg je een verzameling NES- en SNES-games op je Switch, waaronder - jawel - de originele Mario Kart. En je krijgt er Tetris 99 bij, een multiplayergame die je ook daadwerkelijk tegen anderen kunt spelen.

©GMRimport

Gouden munten

Nintendo lijkt bevangen door een soort hebberigheid die we niet eerder zo duidelijk hebben gezien. Natuurlijk wil elk bedrijf geld verdienen en is Nintendo daar geen heilige in, maar dit soort fruitautomaten – want dat zijn het uiteindelijk – is nieuw. De Japanse ontwikkelaar weet niet goed wat het met het mobiele platform aan moet en probeert bij elke game weer iets nieuws.

Super Mario Run gaf je bijvoorbeeld gewoon de hele game voor tien euro. Dat was een stoere zet van Nintendo, aangezien dat nogal een hoge prijs is voor het platform. Blijkbaar pakte dat niet goed uit, want we hebben deze aanpak niet weer gezien. Nintendo wilde niet zo’n bedrijf met smerige microtransacties zijn, maar in volgende games hebben ze helaas geleerd dat dat wel de manier is om geld te verdienen. Hun meest succesvolle mobiele game is Fire Emblem Heroes, en dat zit vol met fruitautomaten om nieuwe personages uit dat universum vrij te spelen.

Opvallend genoeg is de Nintendo-game die het volgens mij het beste aanpakt, niet van Nintendo zelf. Pokémon Go werd namelijk ontwikkeld door Niantic. Die game krijgt regelmatig updates en kun je oneindig lang gratis spelen, zonder dat je het gevoel hebt dat je onder druk wordt gezet om geld uit te geven (althans, de laatste keer dat ik speelde, wat ook alweer even geleden is). Als je wel wat geld in je zak hebt branden, kun je het uitgeven aan dingen die je ervaring ook echt leuker maken, maar je niet zou missen als je het niet had.

©GMRimport

Is er een dokter in de zaal?

Kort gezegd heeft Nintendo het moeilijk op telefoons. Hun vorige game, Dr. Mario World, werd vaak gedownload, maar brengt maar weinig geld in het laatje. Dragalia Lost weet met een kleinere groep spelers nog aardig wat geld op te halen, maar Animal Crossing: Pocket Camp stelt ook teleur. Met Super Mario Run heeft Nintendo geprobeerd om aardig te zijn zonder microtransacties, maar nu niks werkt gaan alle remmen los.

Mario Kart Tour vraagt je aan alle kanten om geld, en hoewel het voor Nintendo-fans smerig voelt, is dat helaas wel wat vaak het beste werkt. Ik voorspel het maar vast: ondanks dat wij hardcore gamers het afkeuren, gaat deze game veel geld in het laatje brengen. En daar zal Nintendo weer lessen uit gaan trekken. Reken dus op een Metroid Mobile waarin je alleen naar een bal kunt morphen voor 5 euro per maand.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc
Nieuws

Worms-ontwikkelaar Team17 heet voortaan Everplay Group plc

De naam Team17 blijft echter voortleven via een divisie van het bedrijf

Team17, de Britse ontwikkelaar en uitgever van de Worms-franchise, verandert zijn naam naar Everplay Group plc.

Het bedrijf laat weten dat de naamsverandering begin februari ingaat en "de evolutie van het bedrijf reflecteert sinds we een beursgenoteerd bedrijf zijn geworden in 2018 en grote aankopen hebben gedaan".

De naam Team17 verdwijnt echter niet helemaal. Het bedrijf zal uit drie takken bestaan: gamelabel Team17 Digital, simulatiegame-uitgever Astragon Entertainment (dat in 2022 werd overgenomen) en het in 2021 gekochte StoryToys, dat educatieve apps ontwikkelt. Het is dus waarschijnlijk dat de naam Team17 onderdeel blijft uitmaken van de branding van uit te komen games.

Team17 werd in 1990 opgericht en is niet alleen bekend van Worms, maar ook de Alien Breed- en Escapists-spellen. Ook heeft het bedrijf games als Yooka-Laylee, Overcooked en Yoku's Island Express uitgegeven.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend
Nieuws

Systeemeisen van pc-versie Assassin's Creed Shadows bekend

Game verschijnt op 20 maart

Ubisoft heeft de systeemeisen van de pc-versie van Assassin's Creed Shadows bekendgemaakt.

De complete systeemeisen zijn op de officiële website te vinden en tonen acht verschillende presets. Zo zijn er verschillende systeemeisen voor mensen die alleen gedeeltelijke ray tracing willen gebruiken, alsmede systeemeisen voor standaard ray tracing en uitgebreide ray tracing. Onder deze drie categorieën zijn weer verschillende presets te vinden, afhankelijk van op welke resolutie en met hoeveel framerates men wil spelen.

Duidelijk is in ieder geval dat er maximaal een Intel Core i7 13700K of AMD Ryzen 7 7800X3D benodigd is, en dat voor de allerbeste prestaties ook een Nvidia Geforce RTX 4090 24 GB aangeschaft kan worden. Voor de laagste preset kan men ook met een Intel Core i7 8700L of AMD Ryzen 5 3600 en Geforce GTX 1070 8GB of AMD Radeon RX 5700 8 GB uit de voeten. 16 GB aan RAM, SSD-geheugen en Windows 10 of 11 met DirectX 12 zijn op alle presets vereist.

Onlangs onthulde Ubisoft twee nieuwe trailers van Assassin's Creed Shadows - eentje met betrekking tot het verhaal, en de andere over de Claws of Awaji-uitbreiding die gratis beschikbaar komt voor iedereen die de game reserveert.

Onlangs werd Assassin's Creed Shadows uitgesteld naar 20 maart, terwijl de game eigenlijk op 14 februari uit had moeten komen. Ubisoft liet weten dat de extra tijd wordt gebruikt om feedback van fans te verwerken en een betere ervaring op de dag van release te kunnen bieden.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naeo en de eerder aangehaalde Yasuke. Spelers kunnen zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij lijkt Naeo zich vooral te richten op parkour- en stealthgameplay en Yasuke een gevreesde strijder te zijn.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld zal daarbij door de vier verschillende seizoenen heen gaat, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Assassin's Creed Shadows komt uit op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Cody ging onlangs al aan de slag met de game en schreef het volgende: "Assassin’s Creed Shadows wordt een eerbetoon aan feodaal Japan en de franchise zelf, met een mooie balans tussen twee unieke speelstijlen en een spelwereld die uitnodigt tot verkenning. Of je nu als Naoe sluipend vijanden uitschakelt, of als Yasuke een nederzetting verwoest: Shadows maakt indruk. Als deze speelsessie representatief is voor de volledige game, gaat Shadows zowel nieuwe spelers als trouwe volgers van de franchise aanspreken."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!