Ninja heeft zijn miljoenen meer dan verdiend
Nieuws

Ninja heeft zijn miljoenen meer dan verdiend

De transferwindow in het voetbal staat nog wel even open. Om de haverklap hoor je dat spelers voor grote bedragen van club veranderen. Sinds deze week hebben we dat soort praktijken ook binnen de game-industrie.

Groot transfernieuws: de succesvolle spits Ninja verruilt FC Twitch voor de Mixer Boys. De specifieke details van zijn nieuwe contract zijn niet bekendgemaakt, maar volgens de geruchten verdient de scoremachine enkele miljoenen bij zijn nieuwe club. Fans reageren verdeeld: veel supporters zijn boos dat hun favoriete speler niet meer in het vertrouwde stadion te zien zal zijn. Toch blijven veel aanhangers hem volgen: inmiddels heeft hij al een miljoen abonnees. Al zijn de tickets deze maand wel gratis.

©GMRimport

Geld, geld, geld

We kunnen ervan uitgaan dat Tyler ‘Ninja’ Blevins deze week weer enkele miljoenen rijker is. En het is niet alsof hij om geld verlegen zat. Alleen vorig jaar al verdiende hij naar eigen zeggen bijna 10 miljoen dollarmet zijn streams. Hij was dan ook veruit de meest populaire streamer: in totaal keken mensen 225 miljoen uur naar hem, veel meer dan de tweede plek met 99 miljoen uur.

De reacties op het transfernieuws waren voorspelbaar. Opmerkingen als ”ik snap echt niet wat mensen hier in zien” en ”waarom verdient zo’n nietsnut zoveel geld” passeerden de revue. En dat vind ik ook logisch: zelf kijk ik er ook niet naar. Ik speel liever zelf games dan dat ik naar anderen kijk. Er valt wel wat voor te zeggen dat je beter kunt worden in een game door te kijken naar iemand die er goed in is, maar ik speel zelf geen competitieve games.

Toch vind ik al die reacties niet helemaal eerlijk. Ninja kan blijkbaar iets waar heel veel mensen naar willen kijken. Dan is het eigenlijk volkomen eerlijk dat hij zoveel geld verdient. Als jij iets kan waar miljoenen mensen graag naar kijken, ben je dat geld nou eenmaal waard.

Net een voetballer

Het is hetzelfde argument als dat mensen over voetballers maken. ”Ze trappen alleen maar tegen een balletje, waarom krijgen ze zoveel miljoenen?” Als mensen zeggen dat voetballers teveel geld verdienen, vraag ik me altijd af: waar zou dat geld dan heen moeten?

Voetbalclubs zijn grote bedrijven die tientallen miljoenen euro’s verdienen. Het draait uiteindelijk allemaal om miljoenen fans die graag naar die club kijken. Ze betalen grof geld om die elf spelers op het veld te bewonderen, ze betalen geld voor shirtjes met de namen van die spelers, of kijken massaal naar de tv om dat elftal in actie te zien. Dat levert heel veel geld op in tickets, merchandise en reclameverdiensten. Naar wie moet dat geld volgens jou dan gaan?

Ik zou zeggen: naar die voetballers waar kennelijk zo ontzettend veel mensen naar willen kijken. Ze zijn zo goed in hun sport, dat miljoenen mensen het graag willen zien. Al het geld dat daaraan verdiend wordt, moet wat mij betreft voor het grootste deel naar die spelers toe. Ik kijk zelf niet veel voetbal, maar heel veel andere mensen wel. Dat is nou eenmaal geld waard. Het is niet alleen simpelweg ”tegen een balletje trappen”.

©GMRimport

Verdienen en verdienen

Terug naar Ninja, want over hem hoor je hetzelfde argument. ”Hij zit alleen maar een beetje games te spelen en verdient er miljoenen mee, wat oneerlijk.” Maar het is niet simpelweg een beetje gamen, want hij vermaakt miljoenen mensen. Misschien behoor je zelf niet tot zijn kijkers, maar dat neemt niet weg dat heel veel mensen dat wel doen. En dat is geld waard, dus is het alleen maar eerlijk dat Ninja dat ook verdient.

Het hangt wel een beetje van de definitie van ‘verdienen’ af, natuurlijk. In deze context bedoel ik ‘het is terecht dat hij het krijgt’, niet ‘hij is degene die ik het liefst tien miljoen zou geven’. Natuurlijk ‘verdienen’ mensen in hongercrisis of oorlogsgebieden het geld veel eerder, maar zo werkt de economie helaas niet. Het is daarbij wel fijn dat Ninja zich ook weleens inzet voor het goede doel, en bijvoorbeeld veel werk heeft verricht voor bewustmaking rond zelfmoord.

Hard werken

Streamen is veel harder werken dan velen zich kunnen voorstellen. Je moet jezelf aan een strak schema houden, want je kijkers lopen zo over naar een ander kanaal als je een dagje niet uitzendt. Vorig jaar tweette Ninja nog dat hij 40.000 abonnees kwijtraakte, omdat hij 48 uur niet had gestreamd. Dat zorgt voor een hoop mentale druk.

Ninja heeft daarnaast een werkelijk ongelooflijke werkethiek. Hij streamde in 2018 bijna 4000 uur, oftewel zo’n 12 uur per dag. Hij begint ’s ochtends vroeg, neemt aan het eind van de middag een paar uur vrij, begint dan ’s avonds weer en gaat tot ’s nachts door. Het is een onwerkelijk schema, maar het zorgt er ook voor dat zijn kijkers bijna altijd bij hem terecht kunnen.

Ook is louter spelen niet genoeg, je moet ook een beetje vermakelijk zijn. Je staat dus de hele tijd ‘aan’ en moet voor entertainment zorgen. Dan zijn er nog randzaken als moderatie en moderators, beloningen verzinnen voor je abonnees en dergelijke, al zal iemand die zo groot is als Ninja daar inmiddels wel mensen voor hebben.

Dus ja, Ninja krijgt een hoop geld, ‘alleen’ om een beetje te gamen. Maar de volgende keer dat je daarover klaagt, vraag je dan even af: wie zou anders dat geld moeten krijgen? Er kijken massa’s mensen naar hem, die hem daarvoor willen betalen of alleen al geld opleveren door reclames te kijken. Als Ninja dat geld niet zou krijgen, wie dan wel?

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs mondiaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!