Nieuwe Steam-update verbetert vindbaarheid aanbevolen games
Valve heeft een nieuwe update uitgebracht voor de Steam-winkel. Met deze nieuwe update horen spelers voortaan meer gepersonaliseerde aanbevelingen te krijgen van games waarin zij geïnteresseerd zouden kunnen zijn. Dit meldt Valve via een blogpost op de Steam-website.
In de blogpost legt Valve uit dat het algoritme van het platform in het verleden niet gepersonaliseerd genoeg was en te vaak de populaire games toonde aan de gebruikers. Valve ontving dezelfde feedback van gebruikers die vonden dat er niet genoeg variatie was in de games die werden getoond in lijsten als 'Meer zoals dit' en 'Aanbevolen voor jou'.
Bij het gedeelte 'Soortgelijk aan tags' van de aanbevelingsfeed vond Valve een aantal bugs waardoor de best beoordeelde games teveel invloed hadden op de games die gebruikers te zien kregen. Verder is de tijdschaal verlengd om populariteit van games te berekenen ter voorkoming dat de zichtbaarheid van sommige spellen te onvoorspelbaar wordt.
©GMRimport
Daarnaast voerde Valve een experiment uit bij vijf procent van de gebruikers waar, in combinatie met de bugfixes, veranderingen werden toegevoegd aan de manier waarop gebruikers games op verschillende plekken zien die aangedreven werden door de aanbevelingscode. Dit zorgde er bijvoorbeeld voor dat er minder populaire games te zien waren in de 'Aanbevolen voor jou'-lijst. Dit leverde een positief resultaat op waarin gebruikers tot vijftien procent meer geneigd waren om op games in de aanbevolen lijst te klikken.
Verder kwam naar voren dat door deze veranderingen in de aanbevolen lijst het aantal bezochte games met 75 procent toenam en het gemiddelde aantal bezoeken per game met 48 procent. Ook nam het aantal verkopen van games en de toevoegingen aan verlanglijsten toe bij winkelgebieden die worden aangedreven door lijsten, zoals 'Meer zoals dit'. Hiermee zegt Steam erin geslaagd te zijn om meer kwalitatieve specificiteit toe te voegen evenals het tonen van een breder scala aan games waarvan spelers niet wisten dat ze die wilden hebben.
Met de positieve resultaten heeft Valve deze wijzigingen in de digitale winkel toegevoegd en zegt in de toekomst door te blijven gaan met het verbeteren van de vindbaarheid van gewilde games.