Nieuwe regelgeving van YouTube staat meer gamegeweld toe
Een nieuwe regelgeving van YouTube staat contentmakers op het gebied van gaming toe om virtueel geweld te tonen zonder hierbij rekening te hoeven houden met leeftijdsrestricties.
Dit nieuwe beleid is vandaag in werking gegaan en treft dezelfde uitzonderingen qua geweld als die van televisie en film. Dit houdt in dat wanneer er video's geplaatst worden waar geweld niet centraal staat, deze zonder beperkingen kunnen worden bekeken. Daarnaast is het belangrijk dat het geweld niet spontaan ontstaat. Wanneer geweld centraal staat of het geen geschreven scenario is, moet de leeftijd wel worden bevestigd.
Over het algemeen betekent dit dat er minder restricties zijn op het plaatsen van gamecontent. YouTube geeft wel aan dat ze de lat nog altijd hoog hebben liggen wat realistisch geweld betreft. Het nieuwe beleid geldt echter niet voor de advertenties. Dit betekent dat wanneer een video wordt goedgekeurd door de nieuwe regelgeving, het alsnog kan voorvallen dat reclames niet worden getoond bij de video en er dus geen geld mee wordt verdiend, terwijl veel contentmakers afhankelijk zijn van deze inkomsten. Susan Wojcicki, CEO van YouTube, weet dat dit een probleem is voor deze mensen en daarom heeft ze een brief naar hen gestuurd:
"We zijn druk bezig met het identificeren van adverteerders die geïnteresseerd zijn in iets wat riskantere content, zoals een marketeer die volwassen films promoot. Op deze manier kunnen we de juiste match maken.", schrijft Wojcicki.
Tijdens een recente gametop vroeg bekende YouTuber Matthew 'MatPat' Patrick de CEO naar het adverteerdersprobleem omtrent het adverteren in gamevideo's. Wojcicki gaf toen toe dat adverteerders inderdaad voorzichtig zijn met hun advertenties bij gevoelige content.
"Ik heb gekeken naar wat adverteerders interessante content vinden, en het is duidelijk dat ze sneller nee zeggen bij gevoelige video's. Gaming staat trouwens niet hoog op hun lijstje. Het is een relatief nieuw gebied voor adverteerders. We zijn daarom bezig met het investeren in adverteerders die het belang van deze markt wel begrijpen", antwoordde de CEO van YouTube.