Nieuwe ontslagronde bij The Witcher-ontwikkelaar CD Projekt Red
Nieuws

Nieuwe ontslagronde bij The Witcher-ontwikkelaar CD Projekt Red

Toss a coin

CD Projekt Red, de ontwikkelaar van onder andere The Witcher en Cyberpunk 2077, heeft een ontslagronde aangekondigd.

CEO Adam Kiciński vertelt in een blogpost dat ongeveer honderd mensen hun baan verliezen tussen nu en maart 2024, wat volgens hem neerkomt op ongeveer negen procent van alle werknemers bij de ontwikkelaar. Volgens Kiciński maken deze ontslagen deel uit van een 'proces van meerdere diepe transformaties' die nodig zouden zijn om games 'op tijd en zonder crunch' te maken.

De CEO meldt dat de studio op dit moment te veel werknemers zou hebben. "Er is geen makkelijke manier om dit te zeggen, maar op dit moment hebben we te veel personeel. We hebben getalenteerde mensen aan boord die hun taken aan het afronden zijn, en op basis van huidige en verwachte benodigdheden voor onze projecten weten we al dat we het komende jaar geen nieuwe kansen voor ze hebben."

CD Projekt Red heeft overigens wel genoeg nieuwe projecten in de pijpleiding, die Kiciński ook in de blogpost benoemt. De ontwikkelaar werkt aan een nieuwe trilogie van The Witcher (project Polaris), een nieuwe game in het Cyberpunk-universum (project Orion) en een nog niet aangekondigde game in een nieuwe serie (project Hadar).

Het is de derde ontslagronde in korte tijd binnen CD Projekt Red. In mei werden 29 mensen ontslagen bij de studio The Molasses Flood, dat werkt aan een spin-off binnen het Witcher-universum, Project Sirius. Vorige maand verloren 30 medewerkers van Gwent: The Witcher Card Game hun baan, nadat eerder bekend werd gemaakt dat de ondersteuning voor die game zou stoppen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error