Nieuwe besturing geeft WarioWare: Get It Together! een aangename twist
Reviews

Nieuwe besturing geeft WarioWare: Get It Together! een aangename twist

WarioWare-games zijn sinds het origineel op de Game Boy Advance niet meer weg te denken uit de line-up van Nintendo. Bijna elk platform heeft sindsdien wel een deel ontvangen, waarin knotsgekke microgames van een paar seconden aan elkaar worden geregen. Zo ook de Switch met WarioWare: Get it Together!, die de boel behoorlijk omgooit.

Op de Nintendo 3DS werd met WarioWare Gold uitgebracht, een soort best of van de inmiddels klassieke formule. Na vijftien jaar voelde de game als een mooie conclusie voor WarioWare. Ontwikkelaar Intelligent Systems voelde waarschijnlijk ook aan dat het tijd was voor een frisse wind en bedacht een nieuwe twist: in plaats van dat je zelf als speler de microgames speelt, zijn bekende WarioWare-personages als Jimmy T., Ashley, Orbulon en natuurlijk Wario in een game vol met bugs gezogen en moet je hén direct besturen om de microgames te voltooien. Dat lijkt een klein verschil, maar de realiteit is dat dit de grootste verandering voor WarioWare is sinds de start van de franchise.

©GMRimport

Goed uit balans

Een klein voorbeeld: misschien ken je de klassieke microgame wel waar je een vinger in een enorme neus moet steken. In vorige games bewoog de hand automatisch heen en weer en zorgt een goed getimede druk op de A-knop ervoor dat de vinger de neus in vliegt. In het geval van deze Switch-game heb jij echter de directe controle over Wario of een ander bekend figuur uit de reeks, dat je vervolgens in de neus moet sturen. Dit ogenschijnlijk kleine verschil geeft de gameplay een unieke twist. Vooral omdat er een groot aantal personages zijn, die ieder hun eigen manier van besturen hebben en eigenschappen kennen.

Dat geen personage hetzelfde bestuurt, is de kracht van WarioWare: Get It Together! In de manier van voortbewegen namelijk lopen ze namelijk al behoorlijk uiteen. Sommige personages als Wario, Mona of Urbulon kunnen vrij rondvliegen, terwijl anderen alleen bepaalde punten kunnen vastgrijpen of zelfs moeten teleporteren. Daarnaast hebben de meeste personages (maar niet allemaal) een aanval of wapen tot hun beschikking, wat ook nog eens voor extra variatie zorgt. Een microgame kan zo compleet anders uitpakken, afhankelijk van met wie je deze moet uitspelen.

©GMRimport

Neem een simpele microgame geïnspireerd door Super Mario Land op de Game Boy waarin je een vraagtekenblok moet openen. Met het personage Cricket is dat een fluitje van een cent, omdat hij simpelweg met de analoge stick bestuurd wordt en met de A-knop kan springen, net als de loodgieter zelf dus. Doe je dezelfde microgame met 9-Volt, dan wordt het al een stuk lastiger. Hij beweegt namelijk automatisch heen en weer op zijn skateboard, waardoor je goed moet timen wanneer je zijn jojo omhoog schiet.

De balans van deze personages is dus niet helemaal eerlijk verdeeld, maar dat komt de game juist ten goede. Get it Together! laat je zelf een team samenstellen waarbij het in eerste instantie verleidelijk is om je favorieten te kiezen - die het makkelijkst besturen - om het zo wat gemakkelijker te maken. Tijdens het spelen merkten we op dat het vooral ook leuk is om de game automatisch een team samen te laten stellen met willekeurige personages voor een extra uitdaging. De echte WarioWare-expert kiest misschien zelfs voor de personages die iets lastig te besturen zijn.

©GMRimport

Microgames, multiplayer en modi

De game kent verschillende modi waarin je aan de slag kunt met de verschillende figuren, waarvan de verhaalmodus de belangrijkste is. Daarin speel je verschillende verzamelingen aan microgames en ontgrendel je gaandeweg de verschillende vrienden van Wario. Bij elke verzameling microgames wordt een tussenfilmpje vertoond, die overigens vrij flauw zijn. De verhaalmodus is voor het eerst ook geschikt voor twee spelers, wat de game-ervaring behoorlijk op z’n kop zet. Met twee spelers is het al snel stukken chaotischer, terwijl de game al chaotisch genoeg op zichzelf kan zijn. Het zorgt in ieder geval voor genoeg plezier, ondanks dat de microgames iets moeilijker worden. We hadden wel graag de optie gehad om de verhaalmodus met drie of vier spelers te spelen, zelfs als het hierdoor bijna nóg chaotischer wordt.

Verder biedt de game een Variety Pack-modus die in sommige gevallen wel met maximaal vier personen speelbaar is. Daarbij kunnen een paar simpele spellen worden gespeeld, waarvan sommige gebruikmaken van microgames uit de verhaalmodus. Die stellen niet zoveel voor, maar zijn wel leuk voor een avondje multiplayerplezier met een gevulde bank.

Uiteindelijk draait WarioWare om de microgames en dat zit in Get It Together! gelukkig helemaal goed. Er zijn meer dan tweehonderd microgames aanwezig die stuk voor stuk weer heerlijk bizar zijn.

-

Daarnaast bevat de game de Wario Cup-modus, waarbij wekelijkse uitdagingen met optionele online ranglijsten voor wat extra levensduur moeten zorgen. Die uitdagingen worden gescoord op tijd of score en houden rekening met de personages die worden gebruikt. Als men een makkelijker personage gebruikt zoals Wario, worden minder punten toegekend. Hier loont het dus echt om de uitdaging op te zoeken. Uiteraard kunnen de microgames ook los gespeeld worden en is er zelfs een mogelijkheid om het uiterlijk van de cast wat aan te passen.

Tot slot is er een systeem aanwezig waarbij verzamelde punten uit de verhaalmodus kunnen worden gebruikt om willekeurige items als zonnebrillen, eieren of floppydisks te krijgen. Die kunnen vervolgens aan teamleden worden geschonken om artwork of nieuwe kleurtjes worden ontgrendeld om het uiterlijk mee aan te passen.

©GMRimport

Uiteindelijk draait WarioWare om de microgames en dat zit in Get It Together! gelukkig helemaal goed. Er zijn meer dan tweehonderd microgames aanwezig die stuk voor stuk weer heerlijk bizar zijn. Zo moeten spelers knofloken stelen, gezichten wassen, met draken vechten, okselhaar bijknippen, aliens kidnappen, het verkeer in Londen regelen en nog veel meer krankzinnige situaties overmeesteren. Sommige microgames vallen een beetje tegen omdat ze onduidelijk, te makkelijk of juist gruwelijk moeilijk zijn, maar ook dat is onderdeel van de ervaring. Intelligent Systems is er in ieder geval in geslaagd om de WarioWare-formule flink aan te passen om fans een nieuwe ervaring te bieden, zonder af te wijken van waarom deze serie leuk is.

Wario Ware: Get It Together! is vanaf 10 september beschikbaar voor Nintendo Switch

Goed
Conclusie

WarioWare: Get It Together! weet met een nieuwe manier van besturen een frisse twist te geven aan de inmiddels bekende microgamereeks. De enorme hoeveelheid microgames zijn weer ouderwets bizar, hoewel niet elk exemplaar even geslaagd is. Vooral samen is de verhaalmodus erg vermakelijk, waardoor het jammer is dat deze slechts twee spelers ondersteunt.

Plus- en minpunten
  • Nieuwe besturing met personages biedt fijne variatie, lekker veel creatieve en bizarre microgames
  • Niet elke microgame is een topper, verhaalmodus voor maximaal twee spelers

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Minecraft-maker wil spiritueel vervolg ontwikkelen
Nieuws

Minecraft-maker wil spiritueel vervolg ontwikkelen

'Ik heb in feite Minecraft 2 aangekondigd'

Minecraft-bedenker Markus 'Notch' Persson heeft op social media aangegeven een spiritueel vervolg op Minecraft te willen ontwikkelen.

Op 1 januari plaatste hij een poll op X waarin hij vroeg of hij verder moest werken aan zijn huidige project - een "traditionele roguelike gecombineerd met een firstperson dungeon crawler", of "een spiritueel vervolg op Minecraft".

Dat laatste is sowieso opvallend, aangezien het voor het eerst is dat Notch alleen al hint naar de mogelijkheid dat hij aan een spiritueel vervolg op de immens populaire game wil werken. Notch is zelf niet meer werkzaam bij het door Microsoft overgenomen Mojang en zijn naam is voor een groot deel zelfs uit Minecraft gehaald nadat hij controversiële opmerkingen maakte over onder andere homoseksualiteit en afkomst.

Gisteren verduidelijkte Notch zijn eerder geplaatste poll, waarbij hij aangaf serieus te zijn over de mogelijkheid dat hij aan een spiritueel Minecraft-vervolg wil werken. "Ik heb in feite Minecraft 2 aangekondigd", zo stelde hij. "Ik dacht dat mensen misschien wel zouden willen dat ik nog een game maak die erg op de eerste lijkt, en ik vind het geweldig om weer aan games te werken."

Hij geeft daarbij wel aan dat spirituele vervolgen op populaire games niet altijd even goed uitpakken, en dat hij er voor wil waken dat dit niet het geval is bij zijn nieuwe project. "Ik ben daarnaast een man van mijn woord, en ik wil het op een manier doen die niet stiekem inbreuk maakt op het ongelooflijke werk dat Mojang en Microsoft doen."

Hoe dan ook lijkt een nieuwe, op Minecraft lijkende game van Notch voor nu nog een toekomstdroom. Zoals gezegd werkte de ontwikkelaar al aan een roguelike en ziet het er gezien de woorden van Notch er naar uit dat dit Minecraft-achtige project nog niet eens in ontwikkeling is.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bloomberg voorspelt: 'GTA 6 wordt uitgesteld naar 2026, Hollow Knight Silksong komt dit jaar'
Nieuws

Bloomberg voorspelt: 'GTA 6 wordt uitgesteld naar 2026, Hollow Knight Silksong komt dit jaar'

Ook wordt de aankondiging van Half-Life 3 verwacht

Gamejournalist Jason Schreier heeft op Bloomberg zijn voorspellingen voor het jaar gedeeld. Hij vermoedt dat Grand Theft Auto 6 wordt uitgesteld naar 2026, maar dat Hollow Knight Silksong wel dit jaar uitkomt.

Schreier benadrukt in het artikel dat het puur om voorspellingen gaat. De journalist heeft echter een zeer betrouwbare reputatie en veel ervaring, dus zijn voorspellingen dragen wel enig gewicht.

Hoewel Rockstar Games en Take-Two meermaals hebben aangegeven dat Grand Theft Auto 6 aankomend najaar uitkomt, denkt Schreier dat het spel uitgesteld zal worden naar 2026. "De volgende GTA is een gigantische en ambitieuze game. De druk om het geweldig te maken is buitensporig en Rockstar Games wil geen buitensporig overwerk gedurende de laatste maanden van ontwikkeling forceren."

Schreier verwacht echter wel dat het langverwachte Hollow Knight Silksong, dat al jaren geleden is aangekondigd maar nog altijd geen releasedatum heeft, dit jaar uitkomt. Verder voorspelt hij dat Half-Life 3 aangekondigd gaat worden. Dat is in lijn met recente geruchten over de mogelijkheid dat Valve aan een nieuwe Half-Life-game werkt. Tot slot vermoedt hij dat vooral Microsoft en Sony zich nog meer op multiplatformreleases zullen richten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!