Nieuw Sony-patent hint naar elimineren laadtijden PlayStation 5
Een Sony-patent hint naar het geheel ontbreken van laadtijden tijdens het spelen op de PlayStation 5. Een nieuwe technologie moet gebieden in de spelwereld opsplitsen in verschillende delen, die los van elkaar kunnen laden.
Er is een nieuw patent opgedoken van Sony bij het Amerikaanse bureau voor patenten en handelsmerken, dat hint naar de werking van de snelle laadtijden van de PlayStation 5. Sterker nog, het patent suggereert dat de nieuwe console van Sony helemaal geen laadtijden bevat tijdens het spelen, met behulp van een nieuwe technologie dat moet zorgen voor naadloze overgangen in games.
Het patent van Sony beschrijft een technologie dat gebieden opsplitst in verschillende delen, die los van elkaar kunnen laden. Hierdoor wordt de gameplay niet onderbroken door laadtijden. "Een gebied in de spelwereld wordt gekoppeld aan een grenslijn. Vervolgens wordt de positie van de speler in de wereld gevolgd en laadt het gebied, wanneer hij of zij de grens oversteekt", aldus de beschrijving van het patent.
Hoewel is te zien dat Sony al een lange tijd werkt aan het opgedoken patent, is het niet zeker of deze ook daadwerkelijk wordt gebruikt voor de PlayStation 5. Ook moet worden opgemerkt dat hoewel het patent suggereert dat laadtijden tijdens het spelen worden geëlimineerd, er niet wordt gesproken over laadtijden tijdens het opstarten van het spel.
In april onthulde Mark Cerny, het hoofd van het architectuurteam van Sony, dat de PlayStation 5 beschikt over een SSD, waarvan de bandbreedte sneller is dan elke andere SSD die beschikbaar is voor pc's. Zo liet hij zien hoe de laadtijd van de PS4-game Spider-Man is verlaagd van 15 tot 0,8 seconden. Bovendien lekte er een video, waarin deze snelle laadtijden werden gedemonstreerd door Sony.