Netflix beschouwt Fortnite als grote concurrent
Netflix heeft in een recente brief voor de aandeelhouders Fortnite van Epic Games benoemt als één van zijn grootste concurrenten. De concurrentie is volgens het bedrijf met name merkbaar in de tijdsbesteding van consumenten.
Uit de laatste kwartaalcijfers realiseerde Netflix een winst van omgerekend 3,7 miljard euro. Dit was 27 procent meer dan het jaar ervoor in dezelfde periode. Echter benoemt het mediabedrijf in een brief voor de aandeelhouders rekening te moeten houden met het succes van Fortnite.
"In de VS verdienen we ongeveer tien procent aan zendtijd op de televisie en minder dan dat aan mobiele zendtijd. We verdienen zendtijd van consumenten, zowel op mobiel als op televisie, ten koste van een groot scala aan concurrenten", aldus Netflix.
©GMRimport
Echter wordt in dezelfde brief gezegd dat Netflix meer concurreert met Fortnite dan met HBO. "Toen YouTube afgelopen oktober wereldwijd een paar minuten eruit was, steeg ons kijkersaantal en inschrijvingen aanzienlijk. Netflix benadrukt dat er duizenden concurrenten zijn uit verschillende industrieën die consumenten kunnen vermaken.
Zo is Fortnite, naast de game, ook te consumeren als entertainment om te bekijken. Zo wordt de populaire battle royale-game veel bekeken in video's op YouTube en livestreams op Twitch. Hiermee kan Fortnite op meerdere vlakken concurreren met Netflix. Dit succes van Fortnite is ook te zien in de omzet van de game. Zo verdiende gameontwikkelaar Epic Games ruim 2,6 miljard euro aan omzet in 2018 waarvan Fortnite verantwoordelijk was voor 2,1 miljard euro.