Nederlander Hermen Hulst nieuw hoofd van PlayStation Worldwide Studios
Nieuws

Nederlander Hermen Hulst nieuw hoofd van PlayStation Worldwide Studios

PlayStation heeft aangekondigd dat Hermen Hulst, voormalig algemeen directeur van Guerrilla Games, het nieuwe hoofd van SIE Worldwide Studios wordt.

Hulst is per direct begonnen bij Worldwide Studios en gaat zich bezighouden met de gameprojecten van alle veertien interne studio's van Sony. Voorheen werd de functie ingevuld door Shuhei Yoshida. Inmiddels is bekend dat Yoshida een andere rol binnen de organisatie krijgt. Hij gaat een nieuw initiatief leiden dat zich bezig gaat houden met externe, onafhankelijke studio's.

In een gesprek met GamesIndustry.biz heeft Jim Ryan, CEO van PlayStation, aangegeven dat de aanstelling van Hulst een teken van globaal denken is bij Sony in het proces van overgang tot de volgende generatie.

"Hermen is een Europeaan en gaat een van de belangrijkste kantoren van PlayStation onder zijn hoede nemen, ik vind dat iedereen in Europa trots en enthousiast moet zijn dat dit is gebeurd.", aldus Jim Ryan.

Volgens Ryan is Hermen Hulst een van de meest effectieve en gerespecteerde leiders in de game-industrie. Verder vertelt Ryan dat Hulst zijn werk gepassioneerd uitvoert en een voorbeeldfunctie is voor zijn personeel. Ryan heeft geen enkele twijfel dat Hulst zijn status kan waarmaken binnen SIE Worldwide.

©GMRimport

Deze positieveranderingen zijn deel van de herstructurering binnen Sony Interactive Entertainment in aanloop naar de PlayStation 5. Eerder vertrok PlayStation Worldwide Studios-president Shawn Layden al bij Sony. Er werd toen geen specifieke reden gegeven voor zijn vertrek, maar de kans bestaat dat dit ook te maken heeft met de herstructurering van de techgigant.

Guerrilla Games is vooral bekend van Horizon Zero Dawn en Killzone. Daarnaast heeft de studio recent samengewerkt met Kojima Productions tijdens het maken Death Stranding. De functie van Hermen Hulst binnen Guerrilla Games wordt nu ingevuld door Angie Smets, Jan-Bart van Beek en Michiel van der Leeuw. Een recente vacature van Guerrilla Games heeft mogelijk bevestigd dat de Amsterdamse studio op dit moment werkt aan een vervolg op Horizon Zero Dawn.

Niet alleen Sony is blij met de aanstelling van Hulst, Hermen is zelf ook blij met zijn nieuwe functie. "Ik werk al sinds 2001 nauw samen met de SIE Worldwide-familie en heb uiterst veel respect en bewondering voor het network aan studios", vertelt Hulst.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor
Nieuws

Screenshots te zien van Star Wars-strategiegame van Respawn en Bit Reactor

De game wordt op 19 april officieel uit de doeken gedaan

Er zijn screenshots online verschenen van wat een vroege versie van de Star Wars-strategiegame van Respawn Entertainment en Bit Reactor schijnt te zijn.

De screenshots zijn volgens Mp1st afkomstig uit de online portfolio van een Bit Reactor-werknemer en zouden een versie van de game uit 2023 tonen. De game zou intern 'Bruno' als projectnaam dragen.

De screenshots tonen in ieder geval elementen die schering en inslag zijn binnen het turn-based strategiegenre, zoals een isometrisch camerastandpunt. Te zien is hoe Mandalorians en een droid schuilen voor schietende Stormtroopers. Ook zijn er allerlei items die ingezet kunnen worden via de interface te zien.

In 2022 gaven EA en Respawn al eerste details over drie Star Wars-games die in ontwikkeling waren. Een daarvan is deze tactische game, die nog niet officieel aan de buitenwereld is getoond. De game wordt ontwikkeld door Apex Legends- en Star Wars Jedi-studio Respawn Entertainment in samenwerking met Bit Reactor, bestaande uit voormalige Xcom-ontwikkelaars.

Onlangs werd bekendgemaakt dat de Star Wars-strategiegame op 19 april officieel wordt getoond. De onthulling wordt onderdeel van Star Wars Celebration Japan, dat op 18 april begint. Op 19 april wordt de game live op de 'Galaxy Stage' uit de doeken gedaan.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren
Nieuws

Take-Two wil met gebrek aan GTA 6-nieuws 'enorme verwachtingen' creëren

De uitgever wil pas dichter bij de releasedatum de marketing opvoeren

Uitgever Take-Two Interactive meent dat het gebrek aan nieuws rondom Grand Theft Auto 6 "enorme verwachtingen" creëert, en dat het beter is om dichter bij release meer informatie te delen.

De eerste en tot nu toe enige trailer van Grand Theft Auto 6 verscheen eind 2023. Sindsdien is het stil rondom de game. Take-Two heeft alleen meermaals aangegeven dat de game in het najaar van 2025 verschijnt.

In een interview met Bloomberg meldt Take-Two-CEO Strauss Zelnick nu dat de reden voor zo weinig communicatie rondom de game is dat het "enorme verwachtingen" voor Grand Theft Auto 6 creëert. "De verwachtingen voor die game zijn misschien wel de hoogste verwachtingen die ik ooit voor een entertainmentproduct heb gezien. We willen die verwachtingen en het enthousiasme er omheen vasthouden."

Zelnick vergelijkt het met andere bedrijven die soms jaren voordat een game uitkomt er al promotie voor maken. "We zijn er achter gekomen dat het beter is om de marketing relatief vlakbij de release van de game op te voeren, zodat we aan de ene kant enthousiasme creëren, en aan de andere kant ook weer geen onvervulde verwachtingen creëren."

Volgens Zelnick is het feit dat er meer dan twaalf jaar tussen de release Grand Theft Auto 5 en het zesde deel zit, "om onze IP's te laten rusten. Sommige concurrenten brengen heel vaak nieuwe delen uit, soms zelfs jaarlijks. Dat doen wij alleen met onze sportgames." Daarbij zoekt ontwikkelaar Rockstar volgens Zelnick "perfectie in wat ze doen en perfectie is een behoorlijk hoge lat".

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!