MSI GF65 Thin: Gamen met een lichtgewicht laptop
Nieuws

MSI GF65 Thin: Gamen met een lichtgewicht laptop

Bij een gaming-laptop denkt men vaak aan een zwaar en dik apparaat verpakt in een enorme hoeveelheid plastic. Zoals we zien bij de MSI GF 65 Thin kan dat tegenwoordig ook anders: minder dan 2 kilo zwaar en toch geschikt om mee te gamen. In deze Hands-On geven we onze eerste impressies.

MSI GF65 Thin 10SDR

  • Scherm: 15.6-inch 1080p 120Hz IPS

  • Processor: Intel Core i7-10750H 6-core

  • Geheugen: 16GB DDR4 2666 MHz (dual channel)

  • Videokaart: Nvidia GeForce GTX 1660Ti

  • Opslag: 512GB NVMe SSD

  • Gewicht: 1.86kg

  • Aansluitingen: 2x USB 3.1 Gen2 Type-C, 2x USB Type-A, 1x HDMI, Ethernet en een audio combo-jack

  • Prijs: 1249 euro

De hardware in deze MSI-laptop levert je geen nieuwe benchmarkrecords op, maar is voor de meeste gamers een uitstekende balans tussen prijs en prestatie. De combinatie van 16 GB geheugen, een nieuwe i7-processor en een GTX 1660Ti is precies wat je nodig hebt om de nieuwste games goed te kunnen spelen op een full HD-resolutie. Extra’s zoals Nvidia RTX heeft deze laptop helaas niet, maar hoef je dus ook niet de hoofdprijs voor te betalen.

©GMRimport

Als je de laptop uit de doos haalt vertellen je handen een ander verhaal dan je ogen. De laptop voelt stevig en licht, maar ziet er toch uit als een gaming-laptop. Dat is een stel eigenschappen dat we niet vaak samen tegenkomen. Om een gewicht van slechts 1.86 kg te behalen, heeft MSI er wel voor moeten kiezen om de onderkant van plastic te maken. Dat heeft er toe geleid dat de laptop minder ‘premium’ aanvoelt als je hem in je handen hebt, maar zodra hij op een bureau staat, merk je daar niks meer van.

Ook met de laptop opengeklapt is het, door de rode accentkleuren in het verlichtte toetsenbord, direct duidelijk dat het om een gaming-laptop gaat. Aan de binnenkant vinden we hetzelfde metaal als op het deksel, maar helaas betekent dat niet direct dat de laptop helemaal solide is. Over het algemeen voelt de binnenkant goed, maar midden boven het toetsenbord is het toch redelijk eenvoudig om de laptop in te drukken. MSI had op die plek eigenlijk een extra voetje onder de laptop moeten monteren.

©GMRimport

Aan de binnenkant vinden we het snelle 120Hz-scherm, dat omringd is door lekker smalle randjes. Het gaat hier om een prachtig IPS-paneel, wat betekent dat de kleuren onder alle kijkhoeken hetzelfde blijven; een eigenschap die bij laptops zeer belangrijk is. Hoewel 1080p tegenwoordig geen hoge resolutie lijkt, is het op een 15.6-inch laptop helemaal geen slechte keus. De resolutie is op dit formaat bij een normale kijkafstand lastig te onderscheiden van 1440p of zelfs 4K, en het is een heel stuk makkelijker voor je grafische kaart om aan te sturen. Daarnaast verbruikt een scherm met een lagere resolutie minder energie, waardoor de batterij langer mee gaat.

©GMRimport

Met behulp van een schroevendraaier komen we vrij eenvoudig aan de binnenkant van de laptop. Hier kun je een extra M.2-ssd toevoegen of later het geheugen upgraden. Ook de netwerkkaart is eenvoudig bereikbaar. Wat nog meer opvalt, is de zeer uitgebreide koeling. Deze houdt niet alleen de videokaart en processor op temperatuur, maar heeft ook koelblokjes voor de stroomvoorziening. Door het gebruik van lange en dus kwetsbare heatpipes, raden we wel af om de koeling los te halen. De kans dat je per ongeluk een heatpipe beschadigt is zeer groot.

Conclusie

De MSI GF65 Thin is een uitstekend model voor iedereen die wil gamen, maar de laptop ook geregeld mee moet nemen naar school of werk. De hardware sluit daar ook netjes op aan. Voor een goede prijs krijg je hardware die krachtig genoeg is om mee te gamen, maar niet je batterij in 30 minuten leegzuigt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'
Nieuws

Vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur kreeg aanbod dat ze 'niet kon weigeren'

Het gaat wederom om een rpg of game met rpg-elementen

De bij Bioware vertrokken Dragon Age: The Veilguard-regisseur Corine Busche heeft laten weten dat ze een aanbod kreeg om ergens anders te werken "die ze niet kon weigeren".

Dat heeft ze in een statement aan Eurogamer laten weten. Ze vertelde daarbij dat het om een game gaat die binnen het rpg-genre valt, maar meer details gaf ze nog niet.

Busche laat daarbij weten dat ze "heeft gedaan wat ze wilde doen bij Bioware. Ik wilde er gaan werken om de koers te corrigeren. Ik hou van Dragon Age en van Bioware, dus de kans om er een goede singleplayer-rpg van te maken was de kans van mijn leven."

Afgelopen week kwam al naar buiten dat Busche vertrekt bij Bioware. Ze ging in februari 2022 aan de slag als regisseur van de vorig jaar uitgekomen Dragon Age-game. Samen met creative director John Epler overzag ze de laatste ontwikkeljaren van de game. Het spel was zo goed als een decennium lang in ontwikkeling en de ontwikkeling is meermaals opnieuw begonnen. Voor haar werk aan The Veilguard heeft ze achttien jaar bij Electronic Arts gewerkt aan De Sims. Het is niet bekend wat Busche hierna gaat doen.

In Dragon Age: The Veilguard, de vierde game in de Dragon Age-reeks, trekken spelers er op uit om de vernietigende kracht van de elvengoden tegen te gaan. Spelers staan bekend als Rook, die samen met zijn metgezellen aan de frontlinie vecht. De game is beschikbaar via Steam, Epic Games Store, PlayStation 5 en Xbox Series X en S.

Erik Nusselder beloonde de game met een 8: "Het is Bioware weer gelukt: een groep personages maken waar we voor door het vuur zouden gaan. Het hoofdverhaal is ongeïnspireerd en de flitsende gevechten worden na tientallen uren wat sleets, maar onze liefde voor de Veilguard blijft overeind."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes
Nieuws

Genshin Impact-maker ontvangt miljoenenboete vanwege lootboxes

Ook moet de game worden aangepast om jeugdige spelers te beschermen

Cognosphere, de ontwikkelaar van de free-to-play-game Genshin Impact, moet 20 miljoen dollar betalen en aanpassen hoe het lootboxes verkoopt in de game. Dit naar aanleiding van een aanklacht van de Amerikaanse Federal Trade Commission.

Het bedrijf, dat in de Verenigde Staten onder de naam HoYoverse bekendstaat, schikte met de FTC, waarbij bovenstaande straffen onder het oordeel vallen. De FTC claimt dat Genshin Impact de echte kosten van in-game transacties probeert te verbergen en dat het niet duidelijk is hoeveel kans spelers hebben om zeldzame items uit deze lootboxes te halen.

Naast de boete van 20 miljoen dollar moet Cognosphere er voor zorgen dat spelers onder de 16 jaar zonder toestemming van ouders geen lootboxes meer kunnen kopen in de game. Daarbij zou het bedrijf ook persoonsgegevens van jeugdige spelers hebben verzameld, waar het ook mee moet stoppen. Daarbij moet alle verzamelde data van spelers van 13 jaar of jonger worden gewist.

Cognosphere geeft aan (via VGC) het niet eens te zijn met de meeste beschuldigingen van de FTC, maar toch te schikken "omdat we onze fans vertrouwen en transparant willen zijn naar onze spelers." Het bedrijf is van plan om een nieuwe leeftijdscontrole voor spelers in te bouwen, zodat kinderen onder de 16 geen lootboxes meer kunnen kopen zonder toestemming van hun ouders.

Daarnaast gaat de game meer duidelijkheid geven over de virtuele munteenheid in het spel en de beloningen die Amerikaanse spelers kunnen vrijspelen. Deze wijzigingen moeten gedurende de komende maanden worden doorgevoerd - in ieder geval in de VS, waar de aanklacht plaatsvond.

Genshin Impact verscheen in 2020 voor PlayStation 4, pc, Android en iOS en later ook voor PlayStation 5 en Xbox-consoles. De game is free-to-play en bevat een 'gacha-model', een variant van lootboxen waarmee spelers via onder andere echt geld personages en wapens kunnen verdienen. Het is een van de populairste free-to-play-games die er bestaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!