Mikami: ‘Camera Resident Evil 4 was niet gemaakt om baanbrekend te zijn’
De voormalige regisseur van de Resident Evil-serie, Shinji Mikami, zegt dat het nooit de bedoeling was om een baanbrekende camera te maken voor Resident Evil 4.
“Het voelde gek genoeg natuurlijk”, zegt Mikami op het officiële Biohazard-YouTube-kanaal over de camera van de game (met dank aan VGC voor de vertaling). Mikami schreef en regisseerde Resident Evil 4, en zegt dat het team “het simpelweg beter leek” om een over-de-schoudercamera te gebruiken in plaats van een aaneenschakeling van vaste camerahoeken zoals in de eerste Resident Evils.
“We dachten gewoon dat die [third-person] camerahoek beter was. We probeerden niet om iets nieuws of baanbrekends te maken”, aldus Mikami. Hij erkent dat, na het uitkomen van de game, veel mensen de camera wel degelijk baanbrekend vonden en dat het een van de redenen is dat de game hoge ogen gooide.
De eerste persoon die Resident Evil 4’s camera prees, is nota bene Super Smash Bros.-maker Masahiro Sakurai. “Hij kwam tijdens het ontwikkelen kijken bij de game en vroeg ‘wie heeft dit camerasysteem bedacht?’”, zegt Mikami. “Hey, ja, dat was ik. ‘Dit is geweldig’, zei hij. Woah, echt?”
Producent Jun Takeuchi, ook aanwezig in de video, zegt dat het team van Gears of War de camera in hun shooter baseerde op de camera van Resident Evil 4. Takeuchi werkte destijds aan Lost Planet en liep tijdens E3 het Gears of War-team tegen het lijf. “Ze kwamen allemaal kijken naar de camera van Lost Planet. Velen vroegen waarom we niet de Resident Evil 4-camera gebruikten. Wij zeiden: ‘Nou, het is een compleet andere game’”, aldus Takeuchi.
“Het is raar”, voegt Mikami eraan toe. “Het dringt niet echt tot je door, zelfs niet met al die lof.”