Microsoft wint langzaam mijn hart - en mijn gametijd
Gamer.nl
Nieuws

Microsoft wint langzaam mijn hart - en mijn gametijd

Elke maand krijg ik een mail binnen van een website die bijhoudt hoeveel Trophies ik heb verdiend. Het is een beetje nerdy, maar ik hou van dat soort statistieken. Niet omdat ik nou zo veel van die trofeeën houd, maar omdat het een leuke manier is om te volgen wat ik allemaal heb gespeeld. Deze maand was dat echter een korte mail.

Ik had maar twee games gespeeld op mijn PlayStation 4: de laatste aflevering van Life is Strange 2 en wat potjes Fifa. En dat terwijl het december was, een maand waarin ik normaal gesproken juist tijd zat heb om te gamen. Wat had ik de hele maand dan eigenlijk gedaan?

Aardverschuiving

Toen besefte ik het: mijn voorkeur in consoles is aan het verschuiven. Ik ben sowieso geen fanboy en heb alle consoles en een pc in huis staan (het voordeel van gamejournalist zijn). Maar zelfs dan heb je altijd een console waar je het eerste naar grijpt, al is het maar uit gewoonte. Bij mij is dat de PlayStation 4, omdat ik meer heb met dat ecosysteem en de user interface wat prettiger vind.

Desondanks heb ik de afgelopen maand die PlayStation nauwelijks aangeraakt, en dat komt door Microsoft. Ik heb een hekel aan de menustructuur van de Xbox One, en toch doorsta ik tegenwoordig die wirwar aan vierkantjes om mijn games te spelen. Jawel: ik ben verslingerd aan Game Pass.

Door die service probeer ik games uit die ik anders geen kans had gegeven (Rage 2), speel ik toch even een game waar anderen weg van zijn maar ik zelf niet zo veel aan vind (Untitled Goose Game), en geniet ik natuurlijk van de zeldzame Xbox-exclusieve game die toch wel heel erg goed blijkt te zijn (Gears 5). Er staan zoveel games op die ik wel wil spelen, dat ik minder reden heb om andere consoles op te starten.

©GMRimport

Omarm het ecosysteem

Ik rolde aanvankelijk met mijn ogen toen ik mensen hoorde praten over het ‘ecosysteem’ van Microsoft. Het bedrijf wil niet eens per se dat je een Xbox One koopt, een pc is ook prima, als je maar binnen hun diensten speelt. Zelfs die computer is in de toekomst niet meer verplicht, je mag het ook allemaal naar je telefoon streamen, als het maar van Microsoft is. Ik geloofde er eerst niet zo in, maar potverdorie, het werkt. Ik zit in het ecosysteem, en daardoor speel ik bijna automatisch alle andere games ook op Xbox One (of pc). Zo werkt het brein kennelijk gewoon.

Dit is precies de strategie die Microsoft in 2020 hanteert. Dit jaar komen zowel de nieuwe PlayStation- als Xbox-consoles op de markt. Dit wordt het jaar dat Microsoft zijn ecosysteemstrategie definitief op de proef stelt. Speel al onze games waar je maar wilt: op je tv, pc of streamend naar je telefoon. En neem dit abonnement, dan hoef je onze first party-games nooit meer te kopen. Plus, al die third party games komen natuurlijk ook gewoon op onze console uit. Wat heb je nog meer nodig?

De vraag is natuurlijk of het bedrijf genoeg troeven in zijn mouw heeft om de exclusives van Sony van zich af te slaan

-

De nadelen

Het is een soort hypnotiserende spreuk die het bedrijf uitspreekt, waardoor je alle nadelen vergeet. Microsoft focust zich op de gamer, zeggen ze, en dat is een veel handigere manier om hun strategie uit te rollen dan rond de lancering van de Xbox One. Want vergeet niet dat alle klachten die we in eerste instantie over hun voorstellen hadden, nu ook weer gelden. Nou ja, behalve die over de Kinect dan.

Je verliest nu immers ook alle eigendom over je games, misschien nog wel meer dan in de oorspronkelijke plannen die Microsoft onthulde voor de One. Weet je nog hoe boos gamers waren omdat ze hun games niet meer met hun vrienden konden delen? Of dat je je spellen niet kon opstarten als je te lang niet online was geweest? Er werden allerlei rare argumenten aangedragen om die strategie te kraken, zoals: wat als je een soldaat bent die twee maanden in een onderzeeboot zit?

Game Pass heeft echter ook al die problemen. Met een abonnement kun je weliswaar tientallen games spelen, maar je hebt ze niet echt. Als je abonnement verloopt, ben je die games ook weer kwijt. Zo kun je een hele generatiecyclus lang games van Microsoft spelen, en als de cyclus is afgelopen, blijf je met niks achter. Geen doos vol met herinneringen op zolder, die je later bijvoorbeeld met je kinderen kunt delen.

Uiteindelijk is het de vraag of het gemak van een nieuwe dienst opweegt tegen de nadelen. Ik koop al nauwelijks meer muziek of films, omdat Spotify en Netflix/Disney+ die functie hebben overgenomen. Het verlies van eigendom vind ik jammer, maar het gemak weegt daar tegenop: voor een klein bedrag per maand heb ik toegang tot alles wat ik maar kan willen luisteren of kijken. Het is precies de reden dat Google Stadia voor mij niet aanslaat. Ook daar voel ik het nadeel van een verlies van eigendom, maar voor het abonnement van Stadia Pro krijg ik geen grote gemakken terug in de vorm van een gigantische bibliotheek games.

©GMRimport

Geef games

Game Pass begint echter steeds meer op te wegen tegen die nadelen. Het is er nog niet helemaal, maar met een aardige verzameling games en de first party-titels die gelijk beschikbaar zijn, scheelt het niet veel meer. Wat dat betreft is Microsoft geslaagd in zijn opzet. De vraag is natuurlijk of het bedrijf genoeg troeven in zijn mouw heeft om de exclusives van Sony van zich af te slaan.

Want uiteindelijk draait het allemaal wel om de games. Hartstikke leuk dat die exclusives gelijk bij lancering op Game Pass staan, maar dat waren er dit jaar maar twee. En eentje daarvan was ronduit slecht. Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat ik straks geen PlayStation 5 koop, en dat is niet alleen omdat ik gamejournalist ben. De gedachten aan de volgende Horizon, Spider-Man en God of War zijn te sterk om me helemaal over te laten stappen. Daar heeft Microsoft nog niet genoeg tegenover gezet, ondanks alle studio’s die het heeft opgekocht.

De statistieken spreken echter voor zich. Waar ik mijn Xbox One voorheen alleen gebruikte om een handjevol exclusives te spelen, is mijn speeltijd nu veel meer opgeschoven. Microsoft wint aan terrein in mijn gametijd, en in mijn hart. Ondanks alle nadelen en tekortkomingen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Toekomstplannen Assassin's Creed Shadows worden op 30 april onthuld
Gamer.nl
Nieuws

Toekomstplannen Assassin's Creed Shadows worden op 30 april onthuld

Sowieso staat de uitbreiding Claws of Awaji op stapel

Ubisoft vertelt op 30 april meer over wat we in de toekomst van Assassin's Creed Shadows kunnen verwachten.

Dat heeft het bedrijf via social media aangekondigd. Het is niet duidelijk wat er precies getoond gaat worden, maar het bedrijf heeft het over wat er "post-release" op stapel staat voor de game.

Het was al bekend dat er in ieder geval een uitbreiding voor de game genaamd Claws of Awaji moet verschijnen. Die uitbreiding moet volgens Ubisoft een "griezeligere" sfeer hebben dan het hoofdspel, en het verhaal van de twee hoofdpersonages voortzetten. Spelers verkennen hierin het exclusieve eiland Awaji, een plek van "mysterieuze schoonheid" waar spelers op zoek gaan naar een verloren schat en de valstrikken van dodelijke nieuwe vijanden moeten zien te overleven.

Ook kan de Bō, een nieuw wapentype, worden ontgrendeld, alsmede nieuwe skills. De uitbreiding moet meer dan tien uur aan nieuwe gameplay bieden. De dlc komt sowieso beschikbaar voor iedereen die de game reserveert. Wat er verder nog op stapel staat voor de game blijft tot 30 april in mysterie gehuld.

Assassin's Creed Shadows draait om twee personages, de Japanse shinobi Naoe en de krijger Yasuke. Spelers kunnen grotendeels zelf bepalen met wie ze spelen en daar tijdens de game tussen wisselen. Daarbij richt Naoe zich vooral op parkour- en stealthgameplay en is Yasuke een gevreesde strijder die als een tank vijanden neermaait.

In het spel doen spelers het Japan van de zestiende eeuw aan en volgen zij het verhaal van de twee hierboven genoemde personages. De game speelt zich af tijdens de Sengokuperiode, een tijd in Japan van oorlogvoering en binnenlandse crises. De spelwereld gaat daarbij door de vier verschillende seizoenen heen, wat invloed heeft op de omgeving en de gameplay.

Lars Cornelis beloonde het spel met een 8,5 in de Gamer.nl-review: "Assassin’s Creed Shadows is gebouwd volgens een bekende blauwdruk, maar weet vrijwel ieder aspect te verfijnen of zelfs te perfectioneren. Vooral de waanzinnig mooie spelwereld, de dynamiek tussen de twee hoofdpersonages, en het gebalanceerde vechtsysteem springen eruit. Dit is zonder enige twijfel de beste Assassin’s Creed in jaren."

De game is beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Onlangs werden er ook hints gevonden naar de mogelijkheid dat het spel naar Nintendo Switch 2 komt.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Europrijzen van Switch 2-upgrades voor Switch-games bekend
Gamer.nl
Nieuws

Europrijzen van Switch 2-upgrades voor Switch-games bekend

9,99 euro per Zelda-game en 19,99 euro voor Kirby en Mario Party Jamboree

Nintendo heeft via de eShop bekendgemaakt wat de precieze europrijzen worden van Switch 2-upgrades voor Switch-games.

Op de eShop vallen de prijzen voor de upgrades te zien. Die blijken gelijk te zijn aan de dollarprijzen die eerder al bekend zijn gemaakt. Voor zowel Super Mario Party Jamboree en Kirby en de Vergeten Wereld betaalt men 19,99 euro per upgrade als men de Switch-game al in het bezit heeft, en de Switch 2-upgrades voor Zelda: Breath of the Wild en Tears of the Kingdom kosten 9,99 euro per stuk. Alle vier de games kosten per stuk 79,99 euro wanneer ze in hun totaliteit (dus de Switch-game plus de upgrade) worden aangeschaft.

Eerder liet Nintendo al weten dat bepaalde Switch-games, zoals de bovengenoemde vier spellen, een Switch 2-upgrade krijgen waarmee nieuwe content en opties worden toegevoegd. Zo krijgen de Zelda-spellen HDR-ondersteuning en een speciale smartphoneapp, en worden er in Super Mario Party Jamboree nieuwe minigames en GameChat-opties toegevoegd. Kirby en de Vergeten wereld bevat een nieuw verhaal genaamd 'De Sterrenwereld'.

De Switch 2-upgrades van de twee Zelda-spellen komen op 5 juni uit, tegelijk met de Switch 2-release. De nieuwe versie van Super Mario Party Jamboree verschijnt op 24 juli en de Switch 2-editie van Kirby en de Vergeten wereld op 28 augustus.

Watch on YouTube
Watch on YouTube
Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!